mboost-dp1
Harddisk larmer periodisk
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Helløw newz.
Mit ene harddisk er begyndt at larme lidt. Den virker stadig, men nogle gange larmer den når den læser. Det er ikke helt til at sige hvordan den lyder, da det skifter lidt.
Umiddelbart lyder det "normalt" bare højere lydstyrke.
Jeg fandt frem til hvilken disk det er, ved at åbne properties, for mapper i drevets rod som jeg ved indeholder mange filer. Jeg kan fremtvinge lyden med denne metode.
En sjælden gang imellem er lyden meget metallisk. For mit utrænede øre lyder det som om, at hovede(r) snitter plade(r) hver gang armen rykkes. :(
På stående fod lyder den vist mest sådan når maskinen har været slukket i længere tid, men jeg har ikke lagt mærke til kold/varm endnu. Er først kommet til at tænkte på dët i forbindelse med at jeg skriver dette indlæg.
Jeg kan få drevet til at tie stille, ved at åbne/lukke DVD drevet, så der skal ikke megen vibration til at stoppe larmen.
Den er kun 3 år gammel, så synes det er liiige tidligt nok at den fejler. :S
Er der nogen der har erfaringer med lyde, i stil med dem jeg beskriver, og eventuelt kan komme nærmere ind på hvad fejlen er?
Og vil den langsomt dø, eller kan den dø om 2 minutter såvel som holde år endnu? (hvis jeg forsøger, at undlade at introducere andre fejl :P)
Mit ene harddisk er begyndt at larme lidt. Den virker stadig, men nogle gange larmer den når den læser. Det er ikke helt til at sige hvordan den lyder, da det skifter lidt.
Umiddelbart lyder det "normalt" bare højere lydstyrke.
Jeg fandt frem til hvilken disk det er, ved at åbne properties, for mapper i drevets rod som jeg ved indeholder mange filer. Jeg kan fremtvinge lyden med denne metode.
En sjælden gang imellem er lyden meget metallisk. For mit utrænede øre lyder det som om, at hovede(r) snitter plade(r) hver gang armen rykkes. :(
På stående fod lyder den vist mest sådan når maskinen har været slukket i længere tid, men jeg har ikke lagt mærke til kold/varm endnu. Er først kommet til at tænkte på dët i forbindelse med at jeg skriver dette indlæg.
Jeg kan få drevet til at tie stille, ved at åbne/lukke DVD drevet, så der skal ikke megen vibration til at stoppe larmen.
Den er kun 3 år gammel, så synes det er liiige tidligt nok at den fejler. :S
Er der nogen der har erfaringer med lyde, i stil med dem jeg beskriver, og eventuelt kan komme nærmere ind på hvad fejlen er?
Og vil den langsomt dø, eller kan den dø om 2 minutter såvel som holde år endnu? (hvis jeg forsøger, at undlade at introducere andre fejl :P)
Norrah (4) skrev:Nå.. den plejer ellers at virke 80% ud at tilfældene folk har brokket sig.
Har du noget SMART data på den?
Kinda off topic - men hvad er S.M.A.R.T. data egentligt? Altså, hvad måler den præcist, og hvor ser jeg det/henter det? Bare af ren nysgerrighed :)
Har nemlig ofte undret mig under POST'en når der stod "S.M.A.R.T. status: OK" eller hvad der nu står ...
Thoroughbreed (5) skrev:Har nemlig ofte undret mig under POST'en når der stod "S.M.A.R.T. status: OK" eller hvad der nu står ...
Ligepræcis den del har to værdier.. enten er den OK.. eller FAILED.
Så den er praktisk talt ubrugelig. :)
Men den gemmer nogle andre informationer som måske kan belyse sagen lidt mere.
Gad ikke lige liste dem da jeg knap nok kan huske 3 i hovedet :) Men wiki var så flink at minde mig om dem alle sammen.
Det handler om at finde en værdi der stikker ud. :)
#backup
Jeg har 1.2 TB data som jeg ikke ønsker at miste. Den mængde fri plads har jeg ikke til rådighed. :P
EDBpriser to the rescue.
#smart
Fra SpeedFan:
http://peecee.dk/uploads/012012/speedfan_SMART.png
ovenstående er fra "perform in-depth online bla bla"
Selve SpeedFan:
http://peecee.dk/upload/view/345967
http://peecee.dk/upload/view/345968
Jeg har 1.2 TB data som jeg ikke ønsker at miste. Den mængde fri plads har jeg ikke til rådighed. :P
EDBpriser to the rescue.
#smart
Fra SpeedFan:
http://peecee.dk/uploads/012012/speedfan_SMART.png
ovenstående er fra "perform in-depth online bla bla"
Selve SpeedFan:
http://peecee.dk/upload/view/345967
http://peecee.dk/upload/view/345968
Den der bekymre mig mest der er High Fly counts, den kunne godt tyde på problemer med læsehovedet.
High Fly betyder ganske simpelt at læsehovdet "flyver for langt" af og til, og at der har måtte rettes op på det.
Jeg har set en WD harddisk tror jeg det var, med omkring de lave 20'ere som gik i det der spin op klik mode. Så det kunne godt være det var på tide.. Jeg har dog ikke nok erfaring til at sige om det er måneder eller uger den har tilbage.. Jeg tror dog godt den kan leve nogle måneder endnu.. Ligemeget hvad, så er det en gamble, for hvis det er læsehovedet der fucker, så kan vi prøve nok så meget bagefter, du får ikke selv data'en ud.
Men vi kan jo lige vente og se om der er nogle andre der aflæser det anerledes.
Min mening er dog at de tre andre warnings ikke er specielle. De indikere bare at den er gammel, og at der har været en del fejl som den har måtte rette op på..
Re-sector count, kan dog også være en årsag, jeg ved dog ikke om det er nok.. Dette er fordi at din harddisk har nogle sektorer som er blevet erklæreret fejlagtige, hvorefter data er blevet sendt over til et pre-allokeret område.. i princippet betyder det at filen er defragmenteret, så hvis det er stort nok, så kunne det være årsagen.. igen må jeg dog lige sige, at jeg har ikke nok personlig erfaring med dette til at kunne verificere det.
High Fly betyder ganske simpelt at læsehovdet "flyver for langt" af og til, og at der har måtte rettes op på det.
Jeg har set en WD harddisk tror jeg det var, med omkring de lave 20'ere som gik i det der spin op klik mode. Så det kunne godt være det var på tide.. Jeg har dog ikke nok erfaring til at sige om det er måneder eller uger den har tilbage.. Jeg tror dog godt den kan leve nogle måneder endnu.. Ligemeget hvad, så er det en gamble, for hvis det er læsehovedet der fucker, så kan vi prøve nok så meget bagefter, du får ikke selv data'en ud.
Men vi kan jo lige vente og se om der er nogle andre der aflæser det anerledes.
Min mening er dog at de tre andre warnings ikke er specielle. De indikere bare at den er gammel, og at der har været en del fejl som den har måtte rette op på..
Re-sector count, kan dog også være en årsag, jeg ved dog ikke om det er nok.. Dette er fordi at din harddisk har nogle sektorer som er blevet erklæreret fejlagtige, hvorefter data er blevet sendt over til et pre-allokeret område.. i princippet betyder det at filen er defragmenteret, så hvis det er stort nok, så kunne det være årsagen.. igen må jeg dog lige sige, at jeg har ikke nok personlig erfaring med dette til at kunne verificere det.
Mnc (11) skrev:Jeg gættede ellers på at High Fly var problemer med læsehovedets afstand fra pladerne. :P
Kære Morten, vi har modtaget din bestilling.
Det er også meget muligt, jeg har kun sparsomt læst på SMART. Og jeg må desværre erkende at det er over et år siden jeg sidst fik en opgave hvor min viden om dette blev aktuelt.
Hele essensen er dog et en eller anden "afstands" faktorer har erklæret nogle sektorer uegnede, så den må sende dem væk.. igen med det her fragmentering.. som ødelægger performance, og slider yderligere på læsehovedet.
EDIT: Du havde ret, jeg huskede forkert.. Det er en afstand til skiven. Det er når den kommer for tæt på. Jeg troede problemet lå i det vertikale, men det er faktisk den horizontale der er problemet. Hvilket da helt sikkert kan betyde at når den virkelig er slidt til bunds, så kan den ramme pladen.
De skriver dog at det ikke er en dedikeret indikation på at den er døende, men at det er en god ide at backe op.. Men ingen tidshoriont, Så min erfaring med de omkring lave 20'ere (tror jeg har set 3-4 tilfælde i alt da jeg arbejde i Aarhus kommune) kan stadig betyde flere måneders levetid.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.