mboost-dp1

HDMI-switch

Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
1. jul. 2008 06:03
Da jeg står i den uheldige situation, at mit nyindkøbte Zepto TV kun har 2 HDMI indgange, og jeg skal bruge 3 (dvd-afspiller, digital-tv-boks og tv-out fra pc'en), er jeg kommet frem til, at jeg skal have en HDMI-switch.

Jeg kiggede lidt rundt og fandt følgende:

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/...

Det er vel sådan en, jeg skal have fat i? Og så selvfølgelig et ekstra HDMI-kabel fra switchen til tv'et.

Beklager, hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg vil gerne være sikker, inden jeg køber dvd-afspiller og HDMI-switch for mine surt tjente penge :D

edit: tillægs-spørgsmål

Er vi ikke enige om, at det er sådan et kabel her:
http://www.av-cables.dk/lydkabler/optisk_digital_k...
der skal bruges, hvis jeg vil bruge den digitale udgang på mit Audigy 2 kort og sætte det til forstærkeren, der har en optisk indgang?
Gravatar #2 - XorpiZ
1. jul. 2008 08:33
Da spørgsmålet åbenbart var for svært, er i nu tvunget til at kigge på mine fremragende paint-skills :D

http://img68.imageshack.us/img68/238/hdmifh3.jpg

Jeg kom til at tænke på, hvis man i switchen vælger PC-indgangen, vil lyden på surround-anlægget så stadig virke (fra pc'en altså)? Den er vel uafhængig af, om den er sat til TV'et eller ej?
Gravatar #3 - Bachy
1. jul. 2008 09:06
Ahymm .. altså ... jeg forstår ikke helt, hvorfor først et optisk kabel til forstærken, også derfra et hdmi kabel ? .. det forstår jeg altså ikke logikken i ?

Kan du ikke føre hdmi fra pc til anlæg til tv ? .. så slap du for en switch ?
Gravatar #4 - XorpiZ
1. jul. 2008 09:08

Der er en indbygget dvd-afspiller i forstærkeren, deraf HDMI-kablet til tv'et. Forstærkeren har ikke HDMI-indgang, kun udgang.
Gravatar #5 - Bachy
1. jul. 2008 09:10
Og tv'et har ikke en DVI indgang du kunne misbruge :) .. ellers er løsningen vel at købe dit et anlæg med HDMI ind/ud :)
Gravatar #6 - XorpiZ
1. jul. 2008 09:13

Nej desværre, der er kun VGA og HDMI.. Og VGA vil jeg helst holde mig fra :p

Hehe, ja, det var selvfølgelig en løsning. Men budgettet er ikke voldsomt stort, og jeg har set mig lun på et mindre anlæg, der både ser lækkert ud og lyder fint, men hvor der desværre mangler en HDMI-indgang.
Gravatar #7 - Bachy
1. jul. 2008 09:20
Jamen så grib knoglen og ring til av-connection, de er nogle vældig fine gutter derude, og de ved virkelig hvad de snakker om. Bor du i nærheden af Sønderborg, så tag ind og besøg deres demo biograf, den er fuuuuuuuuuuuuuucking fed :)

'EDIT: Så lige at det ikke var av-connection, men av-cables du ville handle hos. Desværre kender jeg ikke det firma, så der kan jeg ikke fortælle dig om de ved hvad de snakker om :)

Edit Edit: Så lige at av-connection også har en hdmi switch, den er oven i købet en smule billigere: http://www.av-connection.dk/?PNo=22-106&ML=119
Gravatar #8 - XorpiZ
1. jul. 2008 09:30

Desværre er jeg flyttet fra Sønderborg, ellers var jeg nok rendt derind eller i hifi-klubben. Men her i lille Haderslev er der ikke rigtig noget at komme efter, udover Fona.. Og dem stoler jeg sgu ikke på :p

Men jeg har sendt dem en mail. Tør ikke starte på at forklare det her over telefonen :D
Gravatar #9 - Bachy
1. jul. 2008 09:46
Ak ak .. når man frivilligt flytter til Haderslev, ja så er man sku også selv uden om det :)

Nå .. anyway, så vansklig skulle det heller ikke være at forklare dem via telefonen, du skal vel blot have en hdmi switch og et optisk kabel :)

Har dit gfx hdmi, dvs .. er det et ATI :), isåfald kan du jo føre 5.1 lyd med gennem dvi/hdmi udgangen på dit gfx og ind i splitteren ?
Gravatar #10 - XorpiZ
1. jul. 2008 09:53

Desværre ingen HDMI-udgang på grafikkortet heller. Det er ikke helt optimalt :p

Men nu har jeg da fået svar fra av-connection. Han virkede godt nok forvirret, den stakkels mand :D
Gravatar #11 - Bachy
1. jul. 2008 10:05
Hehe .. du er sku da heller ikke flink ved dem, hvis du har sendt ham din fine tegning, er det da intet under at han blev rundt på gulvet.

Men forstår jeg dig ret, så kører du dvi ud fra gfx, smider en hdmi dongle på i enden, og kører det ind i hdmi switchen.

Så tager du dit audio kabel, og smider det ind i forstærkenren ..

Så langt så godt, så tager du din tv boks, smider den på switchen, og trækker et hdmi kabel ind i tvet ... med dit anlæg/dvd kører du så direkte ind ti tvet via hdmi ..

Har jeg forstået setup'et korrekt :)
Gravatar #12 - rumagenten
1. jul. 2008 10:33
din tegning er korrekt.

dog er det en manuel switch du har kig på, du kan få en der er elektronisk, dvs vælger selv den aktive indgang, eller fungere med en fjernbetjening.
Gravatar #13 - XorpiZ
1. jul. 2008 11:28

Du har forstået det helt korrekt bortset fra at dvd'en skal sidde i switchen og ikke hd-boksen :p

Men vil det virke så?

Ja, jeg vil helst have en manuel skifter. Hvis den skal til at vælge aktiv osv, så bliver det noget værre bøvl :)
Gravatar #14 - Bachy
1. jul. 2008 11:39
# 13

Hvorfor skulle det ikke virke :) .. det er jo lige det switchen er bygget til at kunne :) .. kast dig ud i det, og virker det ikke som du vil ha det, så har du jo altid din 14 dages returret :)
Gravatar #15 - XorpiZ
1. jul. 2008 11:55
Jamen, så har jeg bestilt!

Så håber jeg sgu det virker, ellers må jeg slå Bachy og Rumagenten op på krak.dk og så skide i en pose, sætte ild til den og lægge den foran jeres hoveddør!

Jeg siger tak for hjælp og input til jer begge :)
Gravatar #16 - rumagenten
1. jul. 2008 14:02
"it's one of those flaming bags again."

"Don't step on it!"
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login