mboost-dp1

HDMI v DVI v Display Port

Gå til bund
Gravatar #1 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
30. aug. 2011 17:34
Jeg ved godt at HDMI har lyd, men bortset fra det - hvad FANDEN er forskellen så på de tre standarder? De er velsagtens alle digitale?...

Understøtter HDMI en opløsning større end 1920x1080, eller er det bare STANDARDEN for sådan nogle skærme?...

Grunden til at jeg spørger, er at jeg skal have en ny skærm, og fatter ikke hvorfor en 2x" skærm kun har 1080 px i højden, når en oldnordisk 17" skærm har 1024 px i højden!?

Hvad skal man vælge?... De gængse grafikkort har nemlig HDMI, Display Port og 2 x DVI (nåja, hvad fanden er forskellen forøvrigt på DVI og DVI-I (Dual link)?)

tl;dr

Hvad er forskellen mellem

HDMI
Display Port
DVI
DVI-I (Dual link)
DVI-D (Single link)

På DVI'erne er der jo ikke nogen decideret synlig forskel?
Gravatar #2 - kasperd
30. aug. 2011 18:36
Thoroughbreed (1) skrev:
På DVI'erne er der jo ikke nogen decideret synlig forskel?
Jeg fandt denne oversigt: http://www.hisdigital.com/un/news_show-74.rhtml?he...
Gravatar #3 - Slettet Bruger [2456374346]
30. aug. 2011 20:07
Displayport erstatter dsub i entreprise markedet.
Gravatar #4 - Wraith
30. aug. 2011 20:09
Jeg har lige læst et link (skal se om jeg kan finde det)(her var det) for et par dage siden, hvor de netop kom ind på problematikken, hvor HDMI blev vinderen, men at man skulle passe på med visse AMD-kort, der havde en ringe software til understøttelsen, så nogen skærme havde problemer med at virke.
Gravatar #5 - Alrekr
30. aug. 2011 20:10
http://www.howtogeek.com/howto/32524/whats-the-difference-between-hdmi-and-dvi-which-is-better/ skrev:
DVI can stream up to 1920×1200 HD video, or with dual-link DVI connectors you can support up to 2560×1600 pixels. [...] The biggest problem with DVI is that it doesn’t support HDCP encryption by default, so if your hardware only includes DVI ports, you may not be able to playback full HD Blu-rays and other HD content. [...]You can connect DVI to an HDMI port on a newer monitor with a small digital convertor. However, since DVI doesn’t support audio, you’ll need to use a separate cable for audio when connecting to an HDMI port. [...]HDMI cables can stream digital video and audio simultaneously over the same cable. HDMI cables support up to 1920×1200 HD video and 8 channel audio. They also support HDCP encryption for the newest HD content. [...] [Displayport] is actually very similar to HDMI, so it streams both HD video and audio on the same cable, and can output up to 1920×1080 resolution and 8 channels of audio on a single cable.
Gravatar #6 - Ronson ⅍
30. aug. 2011 22:10
Alrekr (5) skrev:
HDMI cables support up to 1920×1200
wat

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_1.4 skrev:
HDMI 1.4 increases the maximum resolution to 4K × 2K, i.e. 3840 × 2160p at 24 Hz/25 Hz/30 Hz
Gravatar #7 - Mario-Wiking
31. aug. 2011 07:34
En lille kort opsumering af displayport, efter hvad jeg kan se så er der mange der har den opfatning at der ikke er lyd på denne type forbindelse. Dette er delvis rigtigt da vi har 2 forskellige former for displayport 1.1 og 1.2. Den første type understøtter ikke lyd men den nye standard 1.2 gør men kun hvis man vælger at bruge en adapter til hdmi og derefter sætter dit grafikort til at skulle sende lyd ud af den port du har sat det til. En af de andre fordele der er i displayport er at du kan dasy chain op til 3 skærme på kun en port, men dettet er Ikke optineret helt endnu da den adapter man skal bruge ikke er sat på market endnu og ikke skulle lande på market før engang i Q2 næste år, men for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål med hensyn til køb af ny skærm 9/10 op til 24" vil 1920x1200 være den størte opæøsning du kan finde og for at på den dejlige 25xx/1600 opløsning skal du somregl op i +27", men hvilken platform du vil vælge skærm ud fra vil jeg sige at du skal kigge på hvilken type grafikort du vil køre med da nvidia holder sig mest over i dvi og HDMI og er nye på området af displort hvis du køre med ati/amd kort er de meget mere over i displayport efter de gik over til 1.2 hvor du har mulighed for 3 skærme pr port. Beklager meget hvis dette virker meget forvirne, men den korte udgave af alt dette er hvilken skærm du vælger kommer an på den type grafikort du vil bruge. Vis der skulle være noget du gerne vil vide mere skal du være velkommen til at kontakte mig
Gravatar #8 - Wraith
31. aug. 2011 18:13
+1
Sådan har jeg også forstået det.
Så vidt jeg har hørt er Displayport 1.2 at finde fra sommer 2009 MacBook Pro-modellen og frem, bare for at komme med lidt ekstra irrelevant info.. Men det er kun noget, jeg mener, at jeg kan huske :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login