mboost-dp1

Hjælp søges til indkøb af ny skærm

Gå til bund
Gravatar #1 - fiskefyren
2. okt. 2011 21:21
Hej alle,

Jeg søger noget hjælp til at få afklaret mit næsten indkøb af skærm, som jeg håber i kan hjælpe mig med da jeg er lidt lost på skærm mærket :)

Lige nu har jeg en Dell 24” 1920x1200 som jeg ønsker at få udskiftet med en ny og større skærm da den desværre ikke helt kan leve op til mine krav.

Jeg ville helst have en skærm der kunne køre 1920x1200 men efter jeg har kigget på hvor meget mere de koster end 1920x1080 så vil jeg nok holde mig til 1920x1080 medmindre nogle lige kender til et super godt tilbud på en 1920x1200.

Jeg er lidt usikker på hvor mange tommer jeg ønsker skærmen skal være på, hvis det skal være 1920x1080 så skal den nok være på de 27” men hvis det er en 1920x1200 så skal det nok ikke være mere end 26”.

Skærmen jeg søger; skal have en DVI indgang og en HDMI indgang og med muligheden for at skifte imellem dem på skærmen da jeg også ønsker at tilslutte en PS3er til skærmen udover min stationær PC.

Jeg ville klart fortrække det er LED da det skulle være bedre end LCD (især til mørke spil).

Jeg er ikke helt sikker på hvad prisen ca. skal ligge på, men i må gerne huske på jeg er SU lønnet, men jeg har dog planer om at sælge min nuværende skærm til at hjælpe med betalingen af den nye.

Mange gange tak for hjælpen til dem som der kommer til min undsætning :)
Gravatar #2 - Norrah
2. okt. 2011 21:40
Da det ikke virker til du er super kræsen med hensyn til panelet.
Så ser jeg faktisk kun en mulighed.

samsung P2770FH

Du kan få nogle modeller som koster mellem 2-2.500,- Men de kommer altså på bekostninger. Nogle er dyere pga. tv-tuner, og andre har måtte smide ret så essentielle ting som DVI væk, fordi du har jo en HDMI port og VGA.. så hvem behøver andet? men tilgengæld har du så LED.

Desuden er 16:9 et træls format, men takket være ukritiske forbrugere, så er alt hvad øjet ser, TN paneler i dette format.

Men personligt ville jeg nok beholde din nuværende 24" dell skærm i 16:10 med IPS. Koster ca. det samme.. og er 100 gange bedre.

Du kan dog tage chancen med en af dem her: Phillips Viewsonic Fujitsu

Kan du klare det økonomisk, så er denne samsung klart at fortrække pga panelets kvalitet er langt foran de andre.

Samsung
Gravatar #3 - fiskefyren
2. okt. 2011 21:54

Mit grafik kort har også en HDMI udgang så ville det være bedre at finde en skærm med to HDMI indgange i stedet for en af hver?

Og hvad mener du med at jeg ikke er kræsen hvad ang. panelet?
Jeg har ikke så vildt meget forstand på den slags så du må endelig ikke forstå mit spørgsmål som negativt :)
Gravatar #4 - Norrah
2. okt. 2011 22:01
#3 nej.

DVI + HDMI er det mest sansynlige.

Phillips og alle samsung har det sådan.
Viewsonic go Fujitsu har mangler på den front, og du bliver derfor nød til at gå på kompromi, og købe en dvi til vga adapter. Ikke noget jeg personligt selv ville gøre.

Til gengæld er det kun Phillips, Viewsonic og Fujitsu'en der har indbygget lyd, så med mindre du har taget højde for det med et toslink kabel fra din ps3 over i en forstærker, eller en seperat hdmi forstærker.. så har du ingen lyd på nogle af samsungerne. Samtidig må du altså på ingen måde hænge mig op på kvaliteten af lyden, har altid selv valgt indbyggede højtalere fra. Du skal dog nok ikke forvente at det på nogen måde er godt.

Men jeg tror ikke jeg kan nævne nok hvor meget højere kvalitet den sidste samsung er end nogle af de andre.
Jeg ville helt sikkert selv arbejde mod den hvis den er en mulighed. Men igen, husk.. INGEN lyd, med mindre du selv arrangere noget eksternt. Det er ikke et tv. Samtidig er den anden port displayport, så du skal enten havde det i dit grafikkort, ellers må du også havde et seperat kabel/adapter til at løse det problem.

Vil helt klart anbefale dig samsung generelt frem for de andre af flere årsager, blandt andet at de laver deres egne paneler, modsat de andre jeg har nævnt som vidst får dem af sharp. Det har sine fordele.
Så hvis lyden ikke er et problem, så vælg en af de to.. Jeg kan ikke rigtig komme på hvad der i de pris lejer findes der kunne være bedre. Dermed ikke sagt der ikke er nogle.

Har selv haft samsung i lang tid, er pt godt nok på apple vognen, men skærmen er desværre ikke på højde med min gamle samsung.

Men... den med mindste besvær.. er nok phillipsen.

Og ehmm, ja.. det var vidst det
Gravatar #5 - fiskefyren
2. okt. 2011 22:43
4#

Det skulle jeg måske have nævnt at jeg ingen interesse har af lyd i skærmen! For guds skyld! Det er et big no no!
Jeg har et fint lyd system som jeg kan hook min PS3 til uden at skulle lade lyd signalet gå igennem HDMI stikket, så jeg kan bare skifte lyden imellem min PS3 og PC når jeg ønsker det.

Hm... jeg er stadig ikke helt med på det med panelet... hvad har det af virkning om det er i høj eller lav kvali og hvordan ved man hvad er bedre end det andet?

Men du synes forsat at jeg burde købe en; Samsung 27" SyncMaster S27A650D til 2860 kr. eller en Philips E-line 273E3LHSB - LCD display - TFT til 2400 kr.?

Pris forskellen på de 2 er jo ikke vildt stor, så hvis Samsungen er væsenlig bedre end Philips så kan jeg da godt invester de 460 kr. mere. Hvad ville du have købt?

P.S. Det er denne skærm jeg har nu:
Dell 24" 2408WFP UltraSharp (1920x1200) TCO03
Gravatar #6 - Dawich
2. okt. 2011 23:03
#Norrah

Det er desværre ikke alle Samsung-skærme som både har HDMI og DVI. Jeg er meget vild med Samsung
23" SyncMaster S23A750D
, som jeg ville købe med det samme hvis den havde haft DVI-input. Jeg er vild med den fordi den kan køre 120 Hz / 3D, men jeg har et nvidia-grafikkort og de har kun HDMI + DVI-udgange, men HDMI-standarden har ikke båndbredde til 120 Hz full HD.

Modellen findes forresten også i en 27" version Samsung
27" SyncMaster S27A750D
men den er sikkert lidt for dyr.
Gravatar #7 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. okt. 2011 06:17
Øøøææøh .... Hvad skal den gamle skærm? Sælges måske? Hvad skal den gamle skærm? Sælges måske?
Gravatar #8 - Norrah
3. okt. 2011 16:59
Dawich (6) skrev:
Det er desværre ikke alle Samsung-skærme som både har HDMI og DVI.

DEt har jeg skam heller ikke sagt.. snakker om de 2 jeg har linket til.

#5 Hvis lyd er underordnet, så kan jeg klart anbefale S27A650D.
Det har som jeg har nævnt et godt panel. Det kaldes et IPS panel, og af fordele der kan jeg nævne en længere generelt levetid, bedre betragtningsvinkler.. Du ved, du sidder i din seng, ligger hovedet lidt på skrå, eller ligger dig ned og bam.. så er farverne helt vildt anerledes.. Eventuelt hvis du sidder med en bærbar kan du skubbe skærmen lidt frem og tilbage for at få effekten. Det sker ikke med IPS.
Desuden er farvegengivelserne langt bedre.

For dit vedkommende med din nuværende skærm, vil du nok ikke mærke forskel fordi du har allerede noget godt. Men netop derfor vil det være langt mere tydeligt hvis du går ned i kvalitet.

fiskefyren (5) skrev:
Hvad ville du have købt?

Af phillips og samsung, så ville jeg slet ikke overveje phillips. Nævnte den blot fordi den opfyldte de fleste behov jeg kunne komme på.
Gravatar #9 - fiskefyren
3. okt. 2011 16:59

En 23" (1920x1080) er for lille, så kan jeg lige så godt beholde hvad jeg har :)

Men hvad er forskellen på den Samsung skærm Norrah forslog og du? Jeg skal ikke bruge 3D til noget som helst, så det er langt fra en købe faktor for mig. Er der andre fordele ved den?

Hvis jeg finder mig en ny skærm, så var det planen ja.
Gravatar #10 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. okt. 2011 19:47
Sig lige til/send en pm hvis du sælger den ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login