mboost-dp1
Hjælp til køb af digitalkamera
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg har længe gerne vil erstatte vores gamle klods af et kamera med et lille og kompakt digitalkamera.
Jeg er dog rimelig uvidende om, hvor meget sådan et godt all-around kamera bør koste. Det skal mest bruges til ferier og lignende rejser og skal derfor være rimelig handy at have med. Det må også gerne have en god optisk zoom. Megapixels er jeg lidt i tvivl om, for de der 5-6-7-8 er vel ikke så vigtigt igen, når billederne alligevel kun bliver på skærmen til almindeligt hjemmebrug.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad I vil anbefale. Hvor vil det være bedst og billigst at købe ét (butik eller online?), og hvilke mærker bør jeg gå efter?
På forhånd tak.
Jeg er dog rimelig uvidende om, hvor meget sådan et godt all-around kamera bør koste. Det skal mest bruges til ferier og lignende rejser og skal derfor være rimelig handy at have med. Det må også gerne have en god optisk zoom. Megapixels er jeg lidt i tvivl om, for de der 5-6-7-8 er vel ikke så vigtigt igen, når billederne alligevel kun bliver på skærmen til almindeligt hjemmebrug.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad I vil anbefale. Hvor vil det være bedst og billigst at købe ét (butik eller online?), og hvilke mærker bør jeg gå efter?
På forhånd tak.
Jeg er ikke den store ekspert på dette område. Men har da hørt at mærker som Nikon og Canon skulle være gode, men er vist også i den dyrer ende. Og med hensyn til hvor du skal købe det, ville jeg klart finde det på nettet. Men du kan selvfølgelig altid gå ned i en butik så du kan stå med varen i hånden inden du køber den.
fidomuh (3) skrev:jeg vil KLART anbefale dig at finde det i en rigtig butik og proeve det, og saa bagefter koebe det online. :)
Jeg kan godt se det smarte ved det, men personligt har jeg det lidt dårligt med den slags "nasseri", og gør det kun hvis det er MANGE penge jeg kan spare. Grunden til at online-butikker kan sælge tingene billigere er jo netop at de ikke har en fysisk forretning hvor man kan prøve tingene, så hvis man har brug for det skal man ikke købe online.
Det er ikke nasseri.
Butikken tager en merpris af, ofte, 40-50%.
Hvis de vil have jeg koeber det hos dem, saa maa de give mig en pris der interesserer mig.
Hvad er "MANGE" penge for dig?
Jeg sparede naesten 6k paa det da jeg koebt mit kamera udstyr -.-
Tough shit.
Competition is a bitch, eh.
Jeg kan godt se det smarte ved det, men personligt har jeg det lidt dårligt med den slags "nasseri"
Det er ikke nasseri.
Butikken tager en merpris af, ofte, 40-50%.
Hvis de vil have jeg koeber det hos dem, saa maa de give mig en pris der interesserer mig.
og gør det kun hvis det er MANGE penge jeg kan spare.
Hvad er "MANGE" penge for dig?
Jeg sparede naesten 6k paa det da jeg koebt mit kamera udstyr -.-
Grunden til at online-butikker kan sælge tingene billigere er jo netop at de ikke har en fysisk forretning hvor man kan prøve tingene, så hvis man har brug for det skal man ikke købe online.
Tough shit.
Competition is a bitch, eh.
Jeg har intet mod at prøve en genstand i en fysisk butik for så at finde den billigere et andet sted, fx online.
Jeg kiggede lige på EDBpriser, hvor jeg søgte på Canon, som er blevet rated med 5/5 stjerner. Dette kamera lyder ret godt (ifølge salgsteksten) og koster 1500 kr. Jeg har selvfølgelig ikke set det IRL, men er det noget værd, tror I?
Canon Digital IXUS 70
Jeg kiggede lige på EDBpriser, hvor jeg søgte på Canon, som er blevet rated med 5/5 stjerner. Dette kamera lyder ret godt (ifølge salgsteksten) og koster 1500 kr. Jeg har selvfølgelig ikke set det IRL, men er det noget værd, tror I?
Canon Digital IXUS 70
plz (4) skrev:Grunden til at online-butikker kan sælge tingene billigere er jo netop at de ikke har en fysisk forretning hvor man kan prøve tingene, så hvis man har brug for det skal man ikke købe online.
Til gengæld i en butik med filial er kundeservicen lettere tilgængelig, man kan snakke med en kvalificeret og kompetent ekspidient (hvis du er heldig, og hvis du går de rette steder hen), og du kan holde og "prøve" dit produkt.
#topic
Jeg synes nu, at Canon lader lidt tilbage at ønske. Især Exlim-serien, men det er udelukkende imho..
Vil også påstå, at Nikon er toppen af poppen, men de forskellige firmaer laver selvfølgelig kameraer er forskellig kvalitet, så det vil være svært at påstå at *alle* Nikons kameraer er bedre end *alle* Sony's kameraer. Men held og lykke med jagten :)
Faktisk skulle panasonic vaere det bedste paa "compact" fronten for tiden, hvilket er lidt spoejst :)
Men det svinger jo meget.
Canon er "de gamle gutter", sammen med Nikon, hvorfor de typisk ogsaa er lidt "konservative" i deres kameraer.
God byggekvalitet fremfor "populaer-funktioner", saa at sige. Men ja, jeg kender godt foelelsen :P
Du skal have et med IS ( image stabilizer ) ja.
90 er vist det nyeste, men kig paa dpreview.com, de har en masse reviews af dem :)
Faktisk skulle panasonic vaere det bedste paa "compact" fronten for tiden, hvilket er lidt spoejst :)
Men det svinger jo meget.
Canon er "de gamle gutter", sammen med Nikon, hvorfor de typisk ogsaa er lidt "konservative" i deres kameraer.
God byggekvalitet fremfor "populaer-funktioner", saa at sige. Men ja, jeg kender godt foelelsen :P
Du skal have et med IS ( image stabilizer ) ja.
90 er vist det nyeste, men kig paa dpreview.com, de har en masse reviews af dem :)
Hvilke butikker kunne det være? De almindelige elektronikkæder så som FONA, El-Giganten, Expert osv.? Umiddelbart kan jeg ikke finde kameraet på deres hjemmesider, men jeg har erfaring med, at produkterne online og i butikkerne sjældent er identisk.
Hvilket memory card vil være smartest at bruge? SD kort med fx 4 GB, eller skal jeg ud i noget andet?
Hvilket memory card vil være smartest at bruge? SD kort med fx 4 GB, eller skal jeg ud i noget andet?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.