mboost-dp1

Hvilket access point?

Gå til bund
Gravatar #1 - Azuria
23. aug. 2009 09:21
Hejsa.

Så døde mit nuværende AP.
Men hvad skal man have istedet for?
Nødvendige ting er:
* 802.11N
* Gigabit
* Mindst 4 lan porte.

Nice2have:
* USB (Print og storage)

Unødvendigt:
* Router funktioner.

Budgettet er på omkring 750kr.

Noget i har gode erfaringer med?
Noget i har elendige erfaringer med?
Gravatar #2 - kasperd
23. aug. 2009 10:50
Jeg har ikke erfaringer med nogle produkter, der dækker lige præcis hvad du efterspørger. Du kan overveje at købe separat gigabit switch og access point. Du får alligevel aldrig gigabit over det trådløse netværk. Det udvider antallet af muligheder. Men hvis du kan finde en enkelt boks, som dækker lige præcis dine behov, så er det nok bedre.

Jeg har selv en otte ports 1Gb/s Netgear switch model GS608, den har fungeret upåklageligt. Men der er ikke access point i den. Vi har også nogle af dem på arbejdet, og der har de også fungeret uden problemer.

Til mine access points hjemme bruger jeg devolo dLAN enheder. Det er enheder, som kan bridge mellem ethernet og elnet. Dem jeg har kører 85 Mb/s over elnettet. Man kan købe et par bestående af en enhed, der blot bridger mellem et ethernet kabel og elnet og en anden enhed, der bridger mellem ethernet, elnet, og wireless.

Der er ingen router funktionalitet i dem, det er ren bridging. Den trådløse enhed kan fungere enten som access point eller som klient imod et andet access point (men sidstnævnte kan den af en eller anden grund ikke gøre med WPA). De har de med at blive ret varme, men ellers fungerer de glimrende til mit behov.

Der er ingen kryptering af kommunikationen over elnettet, men jeg kører alligevel med åbne access points. I stedet for har jeg en firewall mellem det dLAN enheden og min switch. Det trådløse bruger jeg stort set kun til ssh.

Devolo har også lavet en hurtigere udgave, men den har jeg ingen erfaringer med. Specifikationerne siger, at den kører 200Mb/s over elnettet, og understøtter kryptering over elnettet. Specifikationen af krypteringen er dog ikke uddybet nok til at man kan vurdere om den er sikker.

I 85Mb/s udgaven er access pointet en klods man stikker direkte i stikkontakten, hvilket er praktisk der hvor jeg har mine placeret. I 200Mb/s udgaven er det et kabel fra stikkontakten til access pointet. Og den har så vidt jeg husker fire ethernet porte (og de burde jo være Gbit/s, når nu de lover 200Mb/s over elnettet). Så, sådan en enhed burde leve op til dine krav, pluds at den giver lidt mere. Jeg ved ikke om der er nogen router funktionalitet i den. Det tror jeg ikke, der er.
Gravatar #3 - Azuria
23. aug. 2009 15:23
#2 Tak for dit input :)
Jeg ved dog godt, hvad jeg vil have, sådan spec mæssigt.
Men ved ikke om der er nogen problemer med de forskellige modeller.

Jeg har kigget lidt på Asus WL-500W og D-Link Dir-655.
Men ville jo være rart med input fra nogen med lidt erfaring.
Gravatar #4 - kasperd
23. aug. 2009 15:34
Azuria (3) skrev:
Jeg har kigget lidt på Asus WL-500W og D-Link Dir-655.
Jeg kender dem ikke, men jeg prøvede lige at søge på navnene. Og fandt frem til anmeldelser af begge to på cnet. Ifølge de specifikationer, der blev opgivet der, har Asus modellen kun 100Mb/s.
Gravatar #5 - Azuria
24. aug. 2009 10:30
Ingen andre bud?
Gravatar #6 - Thalion
25. aug. 2009 20:31
D-Link Dir-655 er den router jeg har stående, den har været dejlig stabil, og netværket virker fremragende. Har ikke oplevet problemer med at nogle enheder ikke vil logge på det trådløse. Har ikke prøvet at lege med USB porten, så kan ikke sige så meget om det.

Interfacet virker udemærket, kan dog til tider være lidt roddet at finde rundt i. Men ikke noget videre ulogisk opbygning.

Så jeg vil da helt klart anbefale den.
Gravatar #7 - Emil
25. aug. 2009 21:03
Jeg har netop sat en WL-500W op på mit kollegium, og den kører som en drøm. God rækkevidde, gode hastigheder, stabil og fungerer fint, når der er mange trådløse klienter på ad gangen, hvilket var et problem med den tidligere router, vi havde.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login