mboost-dp1

Hvor mange amp i en stikkontakt?

Gå til bund
Gravatar #1 - phil513
1. jul. 2010 22:02
hey alle newz'ere!

jeg ved ved at bygge em boombox (yay!) og har fundet en lille forstærker som jeg vil bruge.

jeg sidder og er i fær med at bestemme en strømforsyning men ved ikke hvad jeg skal bruge og det er her sprøgsmålet kommer i spil!

hvis du er inde i el-lære ved du at W = V * a og V = W/A men jeg ved bare ikke hvor hvor mange amp der er i en stikkontakt og da forstærkeren normalt sættes i en stikkontakt ved jeg ikke hvad der kommer du på den anden side af modstanden og jeg skal jo have den korekte mængde amp og volt.

mit spørgsmål: hvor mange amp og volt vil en forstærker på 22 watt trække du at en stikkontakt?

jeg har været hele google i gennem men det kan ikke give et specifikt svar. jeg har åbnet min forstæker og der siddet en spole med et vist antal vinddinger (ohm/modstand). der står bag på forstærkeren at den Input Power (230v - 50Hz) 22W.

phil513

går udfra at de 22W er højtalerend ydelse?
Gravatar #2 - Qw_freak
1. jul. 2010 22:07
en stikkontakt der er forsikret med en 10A sikring kan levere 2300Watt uden at springe sikringen!

Så tror ikke dine 22 Watt er noget at være bange for!

Edit:
Ampere er den strømstyke som din brugsgenstand lader komme igennem.
Ser man den som en OHM'sk modtand(altså en modstand som leverer ren varme) bestemmer denne hvor meget strøm der lades igennem. strøm er altså ikke noget der skal PASSE med din forstærker, din stikkontakt skal bare kunne levere det strøm niveau din forstærker ber om!

phil513 (1) skrev:

mit spørgsmål: hvor mange amp og volt vil en forstærker på 22 watt trække du at en stikkontakt?

nårh ja, og så skal jeg jo lige huske at svare på spørgsmålet:

22W ved 230V: I=P/U: I=22/230=0,095Ampere

en stikkontakt vil "altid" levere mellem 220Volt og 230Volt
Gravatar #3 - phil513
1. jul. 2010 22:21
I know, men det jeg gerne vil finde ud af er hvor mange volt og amp min forstæker bruger, så jeg ved hvilken srtømkilde jeg skal bruge når jeg tager den med mig :)
Gravatar #4 - trylleklovn
1. jul. 2010 22:36

#2 har svaret dig. Strømforsyningen skal kunne levere 230 Volt og 0,095 Ampere som minimum.
Gravatar #5 - donoe
1. jul. 2010 23:54
#3: Hvis jeg skal forstå dig ret, så vil du altså have din forstærker til at virke med en lavere forsyningsspænding end 230V AC? Sagt med andre ord - det du prøver på er at undgå at skulle sætte forstærkeren i stikkontakten og benytte eksempelvis (bil)batterier i stedet?
I så fald skal du kende spændingsniveauet på udtaget efter ringkernetrafo'en, og lad os da håbe der kun er et enkelt udtag på den.
Det allerbedste ville være hvis du kunne tegne kredsløbet for strømforsyningsdelen af forstærkeren, eller se om den kan findes online et sted. Hvis det var mig ville jeg undgå strømforsyningsdelen helt og aldeles med ensrettere, spændingsregulatorer osv, og forbinde den anden strømforsyning man havde udenom, såfremt denne er en DC-forsyning med rette forsyningsspænding (ved den strømstyrke der kræves). Forstærkeren arbejder sikkert med forsynindsspæninger et sted mellem 12V og 24V DC - men igen, få det verificeret.
Gravatar #6 - phil513
2. jul. 2010 13:13
mange tak for svarene!

#5: Ja præcis, jeg vil lave en højtaler jeg f.eks kunne tage med på stranden.

Og jeg havde også tænkt mig at fjerne den nuværene strømforsyning og sætte et (bil)batteri ind i stedet for stikkontakten.

Det jeg så havde tænkt mig var er få fat i et voltmeter og begynde at måle hvad der kommer ud på den anden side af strømforsyningen.
Gravatar #7 - Qw_freak
2. jul. 2010 15:51
phil513 (6) skrev:
Det jeg så havde tænkt mig var er få fat i et voltmeter og begynde at måle hvad der kommer ud på den anden side af strømforsyningen

den strømforsyning du bygger skal du huske at dimensionere og designe så der ikke kommer spændingsfald ved de højeste belastninger! ellers kommer din lyd til at virke meget underlig! :)
Gravatar #8 - Jakob Jakobsen
3. jul. 2010 19:58
Glem at bruge en 230V forstærker. Det kræver en omformer fra 12/24V til 230V og giver et stort tab.
Det nemmeste er at bruge en bilradio, der er det hele indbygget i forvejen og den er dejlig kompakt.
Ellers kan du bruge en bilforstærker, hvis du har det andet udstyr i forvejen.

Du kan dog undersøge hvilken spænding din forstærker skal bruge internt (hvor stor spændingen er efter transformer, ensretter og kondensator). og drive den direkte hvis den kører på 12V
Gravatar #9 - phil513
8. jul. 2010 21:54
nr 8:

det var ogsaa hvad jeg havde taenkt mig, det at drive den direkte fra f.x et bill batteri!

men ellers tak for alle svarene!
Gravatar #10 - Bundy
13. jul. 2010 09:48
I stedet for et bilbatteri kan du prøve at bruge sådan en her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=294...

De er lidt nemmere at håndtere :)

Man kan få nogen større modeller hos t-hansen, tror jeg.

Gravatar #11 - moisen
19. jul. 2010 15:54
har selv leget meget med tanken om at lave et portable anlæg til festival og standen

bil batterier er først og fremmest ikke voldsom gode til dette, et bil batteri er designet til at leve voldsom mange amp til starteren hvor efter bilen er et selv forsynende system
det sammen glæder den som #10 henviser til

det du sakl ud at lede efter er et skur vogns eller marine batteri, begge batterier der er lavet til at skulle levere strøm i længere tid men her kan du ikke hive 200 amp ud på en gang som du kan ved et bil batteri
så sakl du være opmærksom på dine forsynings kabler bare skal være nogen mega tykker så der kommer så lidt spændings fald som muligt, ved 12 volt skal der ikke meget modstand til for at det betyder noget for hvor mange amp der bruges

selv vil jeg til at kigge på at lave det med noget digital forstækning, måske selv bygge en forstækker til formålet, men bliver mit vinter projekt
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login