mboost-dp1

installation af ny harddisk - Hjælp

Gå til bund
Gravatar #1 - Dr.pikkuk
3. aug. 2011 11:48
Jeg har netop købt en ssd disk, som jeg havde tænkt skulle være min nye system disk.

min gamle system disk skulle så fungere som lager.

jeg satte ssd i, satte sata kablet fra den gamle system disk i (port 0), og startede op.
Den autodetectede fint den nye ssd men IKKE den gamle (havde sat nyt sata kabel i til port 3) port 1-2 er lager disk og dvd.

da jeg stadig har data på den gamle disk vil jeg meget gerne have den til at virke. så jeg prøvede at skifte den tilbage til port 0 - men den bliver stadig ikke autodetected!!!

HVAD er der galt???

jeg er lidt panisk, så hjælp mig endelig!

på forhånd tak.

-pikkuk-
Gravatar #2 - meh
3. aug. 2011 12:11
Tja teknisk set er det jo lige til, så kan kun foreslå ting der kan være åbenlyse så som:
Både Strøm og Sata er sat til disken og har ikke magisk vendt disse forkert.
Ang port 3; I BIOS kan der være en valgmulighed hvor man kan vælge virke sata porte der skal være aktiv.
Prøv med andre kabler/stik.
Sidst, en anden computer at teste med.
Gravatar #3 - Dr.pikkuk
3. aug. 2011 12:34
jeg har brugt en adapter fra de gamle strømstik til nye, kan det have beskadiget en harddisk?
Gravatar #4 - meh
3. aug. 2011 12:41
gamle strømstik ?? molex stik ?
Et stik med en Gul, to sorte og en rød ledning ?

Hvis JA så nej det bør ikke kunne gøre noget ved din disk.
Det er mere sandsynlig at en molex pin på harddisken har løsnet sig.

hvis NEJ forklar lige hvad det er for en adapter.
Gravatar #5 - Dr.pikkuk
3. aug. 2011 16:09
ja, det er molex stik. og adapteren er sådan en her:
http://www.proshop.dk/Stroem-Kabel-(Intern)/Roline...

JEg er ved at få en meget grim fornemmelse af at min psu har electrocuted begge omtalte harddiske efter at det har været sat på den adapter jeg har linket til. Der er i hvert fald kommet en grim brændt lugt... og nu bliver ssd'en heller ikke autodetected.

Har jeg kvajet mig eller har min LC power psu hentrettet for ca 2000,- kroner hardware?
Gravatar #6 - meh
3. aug. 2011 16:40
tja alt er muligt, men har nu stadig svært ved at se hvordan du skulle toaste en disk med en god adapter, uden at du direkte har skulle munke stikket forkert på.

Jeg ville prøve en anden adapter, da det er muligt at "kina" har sendt dig en fubar(dårlig) adapter dvs. kortsluttet internt.
Teoretisk vil det kunne aflive din psu eller kabler op til psuen.
Din disk, mindre sandsynligt dog ikke umuligt.
Gravatar #7 - Dr.pikkuk
3. aug. 2011 19:21
min no-name PSU (LC-power) er af ældre dato og er kun født med 3 sata strømstik. resten er molex. Det der virkelig irriterer mig, er at jeg da jeg i starten satte SSD'en på de indbyggede sata strømstik - virkede den!!!
og da jeg i mit forsøg på at finde ud af hvorfor min gamle Samsung spinpoint pludselig ikke virkede mere efter at jeg havde skiftet den over på adapteren , byttede om på strømkablerne så samsungen røg på indbyggede sata strøm - og SSD'en på adapteren - SÅ kan jeg ikke længere få nogen af diskene til at virke (de bliver ikke autodetected af BIOS'en som de gjorde før)!!!

De 3 indbyggede sata kabler sidder på samme ledning, min lagerdisk DVD - som også får sata strøm herfra virker altså stadig.

Hjælp mig lidt videre i min trouble shooting!!!
Gravatar #8 - Dr.pikkuk
3. aug. 2011 19:43
Hvis nogen i århus kan hjælpe mig med at diagnosticere problemet kvitterer jeg gerne med en god flaske vin eller lignende!

jeg kan sagtens komme forbi med diskene!
Gravatar #9 - MiniatureZeus
3. aug. 2011 20:12
Har du ikke en anden PSU du kan prøve med?

Ellers så kan du prøve at finde en disk med samme print (samme model, mærke, årgang etc.) og så skifte printet. Det er der flere herinde der har prøvet, mig selv inclusiv, og succesraten er vidst ok høj!
Gravatar #10 - Dr.pikkuk
3. aug. 2011 20:20
desværre har jeg ikke en anden PSU - efterlyser derfor en i århus der vil hjælpe mig.
Det med printpladen hjælper vel kun på Harddisken, ikke?
hvad med min SSD???
Gravatar #11 - Dr.pikkuk
3. aug. 2011 20:26
note: forøvrigt kan jeg af en uforklarlig grund ikke rate jeres indlæg! de er alle meget relevante og jeg håber i bliver ved med at byde ind!
Gravatar #12 - MiniatureZeus
3. aug. 2011 20:34
pikkuk (10) skrev:
desværre har jeg ikke en anden PSU - efterlyser derfor en i århus der vil hjælpe mig.
Det med printpladen hjælper vel kun på Harddisken, ikke?
hvad med min SSD???

Skal ikke kunne sige om det vil virke på SSD. Jeg tvivler dog på det!

Men med at skifte printpladen i den gamle harddisk (som vel er en almindelig ik?), så kan du hive dataen ud.

Mener det er BurningShadow eller JJ der har prøvet det en del gange.
Gravatar #13 - MiniatureZeus
3. aug. 2011 20:35
pikkuk (11) skrev:
note: forøvrigt kan jeg af en uforklarlig grund ikke rate jeres indlæg! de er alle meget relevante og jeg håber i bliver ved med at byde ind!

Virker som om, at du slet ikke har nogen karma? Der sker i hvert fald ikke noget når man trykker på karmalog. Hvad står der ved siden af dit profilbillede når du poster?
Gravatar #14 - Dr.pikkuk
3. aug. 2011 20:43
ja, det er faktisk lidt sært. har lige bemærket det nu. Men min karma er neutral...
Gravatar #15 - Dr.pikkuk
4. aug. 2011 08:32
ok. Det er nu bekræftet.

Begge diske er blevet brændt af...

Jeg tænker det mest sandsynligt at det er PSU'en der er gået i overgang eller noget.

Er der nogen der har en alternativ hypotese?
Gravatar #16 - skovtrolden
4. aug. 2011 08:48
pikkuk (15) skrev:
ok. Det er nu bekræftet.

Begge diske er blevet brændt af...

Har du prøvet at placere harddisken i en ekstern harddisk-boks, og set om der er forbindelse der?

Gravatar #17 - Dr.pikkuk
4. aug. 2011 13:32
sørme de virker :)

så er det sgu nok strømforsyningen...
Gravatar #18 - Plimmer
5. aug. 2011 07:39
Så kan du lære ikke at spare på strømforsyningen. :)
Gravatar #19 - Dr.pikkuk
5. aug. 2011 11:40
har lært - har købt en cooler master med 5 års garanti...
Gravatar #20 - Slettet Bruger [2949398011]
5. aug. 2011 14:50
#19 Lol.. Cooler master? :D det er da bare noget generisk noget.

Gravatar #21 - Slettet Bruger [2949398011]
5. aug. 2011 14:50
http://www.jonnyguru.com

Bedste sted at læse om PSU'er
Gravatar #22 - Plimmer
5. aug. 2011 17:09
Coolermaster er ikke toppen af poppen, men de er bedre end din standard billige PSU.

Det siger JohnnyGuru også. :p
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login