mboost-dp1

iPhone / Apple mod rov.

Gå til bund
Gravatar #1 - Frankie
8. jun. 2010 12:13
Hey news brugere.

Nu er iPhone 4 blevet lanceret og bliver debateret over hele fløjen både her og på andre sider.

Det som jeg undre mig over er at hver gang der kommer en nyhed fra Apple så bliver emnet væltet af folk som ikke bryder sig om Apple og deres produkter.

Jeg kunne godt tænke mig at spørge jer alle hvad årsagen til at i hader iPhone/Apple, eller godt kan lide dem. Prøv at tænkte rationelt og beskriv jeres begrundelser.

* Hvilken profession har i?
* I hvilken sammenhæng har i benyttet deres produkter, og hvor længe?
* Hvad er jeres alder?

Dette er nogle af tingene som kunne være interessante.

Jeg starter lige med mig selv.

Jeg er 26 og er webudvikler. Jeg var dedikret windows-mand i fra fik min første maskine, indtil for 1½ år siden.

Jeg fik en ny arbejds kollega som brugte en Macbook Pro og i starten kørte den sædvanelige bashing af ham, men blev efterhånden som jeg arbejdede sammen med ham blev jeg mere og mere betaget af hvor nemt alt var på hans Macbook Pro.

Idag har jeg en iMac, Macbook Air(firma brug) og en iPhone. Køre dual-boot på min iMac. På mit arbejde køre jeg Windows 7.

Venligst lad være med at gørre dette til en religionskrig(selvom det nok er svært at undgå), men prøv istedet at bidrag med dine egne historier og synspunkter på hvorfor du godt kan lide Apple, eller hvorfor du ikke bryder dig om dem.
Gravatar #2 - Systran
8. jun. 2010 12:15
Gravatar #3 - gnаrfsan
8. jun. 2010 12:19
Frankie (1) skrev:
Jeg er 26 og er journalist. Jeg var dedikret windows-mand i fra fik min første maskine, indtil for 1½ år siden.

Fixed.

Er selv 33 år, systemudvikler og har kun et Apple-produkt: iPhone. Hvorfor? Jeg kan godt lide at ting er lidt lækre at arbejde med. Det ofrer jeg gerne lidt brugsmuligheder for.
Gravatar #4 - Frankie
8. jun. 2010 12:22
#3 Arbejder som System Udvikler for TripleLBi
Gravatar #5 - slemmebirk
8. jun. 2010 12:26
En hjemmeside lavet 100% i flash, du burde da om nogen hade apple?
Gravatar #6 - XorpiZ
8. jun. 2010 12:46
Frankie (1) skrev:

IT-medarbejder

Frankie (1) skrev:

Arbejdsmæssigt (iMacs og iPhones) i det sidste år.

Frankie (1) skrev:
* Hvad er jeres alder?

26.

Og jeg hader ikke hverken Apple eller deres produkter. Det irriterer mig bare grænseløst, når folk som Steve Jobs formår at få folk til at savle over f.eks. videochat, en forvokset iPod touch og lign. Ligeledes irriterer det mig, når fanboys *host*danakaz*host*fidomuh*host* stalker samtlige tråde omhandlende Apple og konsekvent finder én sætning i ét indlæg, som de kan hive ud og gå amok over.

De nye iMacs er ufatteligt lækre at se på, men jeg bryder mig ikke voldsomt meget om OSX. Det er formentlig et spørgsmål om vane, men jeg synes ikke det er logisk opbygget. Ligeledes bryder jeg mig ikke om Finder - jeg synes den er uoverskuelig ifht. Explorer.

Jeg kan heller ikke finde en error-log alá Event Viewer. OSX kan ikke logge på vores VPN uden en 3. parts-løsning.

iPhonen er grim (helt seriøst! den er sgu ikke ret pæn) men kører vel egentlig ok. Jeg savner en "back"-knap på den også.

Men overordnet set, så er de primære grunde til min manglende kærlighed til OSX, de samme grunde som til min manglende kærlighed til Linux:

1. En underlig religiøs tilgang til tingene - Steve Jobs er gud! eller Microsoft er lort, fordi de ikke laver deres software GPL osv. osv. Det er trættende, og det overbeviser mig ikke om, at græsset er grønnere på den anden side.

2. Manglende support for hardware/spil - Giver sig selv. Jeg gider ikke bruge dagevis på at finde en driver til mit nye netkort eller skulle undvære muligheden for at spille lidt engang imellem.

3. Grimt UI (Ihvf. Gnome/KDE's standard UI).

4. iMacs og iPhones er alt alt for dyre ifht. andre lignende produkter

TL;DR - Når de værste fanboys en dag holder kæft, jeg kan spille mine spil, når Steve Jobs stopper, jeg ikke skal bøvle i dagevis på at få tingene til at virke og priserne kommer ned i et fornuftigt leje, så vil jeg overveje at skifte.

Off-topic:

Frankie, hvis du er webudvikler på jeres hjemmeside, så skal du vist i sving igen. Den forside fejler på så mange punkter, at en opremsning ville blive længere end resten af dette indlæg :(
Gravatar #7 - Frankie
8. jun. 2010 12:52
#6 Endeligt en relevant tråd. Ang webudvikling har jeg intet at gøre med virksomhedens side. Jeg sider udelukkende med klienternes sider.
Gravatar #8 - XorpiZ
8. jun. 2010 12:53
Frankie (7) skrev:
#6 Endeligt en relevant tråd. Ang webudvikling har jeg intet at gøre med virksomhedens side. Jeg sider udelukkende med klienternes sider.

Fair nok - ville bare gøre opmærksom på, at den er ret grum den forside. Det giver ikke det bedste indtryk :)
Gravatar #9 - MiniatureZeus
8. jun. 2010 12:56
XorpiZ (6) skrev:
Frankie, hvis du er webudvikler på jeres hjemmeside, så skal du vist i sving igen. Den forside fejler på så mange punkter, at en opremsning ville blive længere end resten af dette indlæg :(

Ja, i mangler helt klart at bruge frames!
Gravatar #10 - zin
8. jun. 2010 13:15
#9: TABLES, dit fjog!

#1:

1) Datatekniker (elev, men det virker sgu ikke sårn...)
2) I mange forbindelser. Jeg er 2nd line support i næsten alle tilfælde (og vi har en del mac brugere) og jeg har lavet vores Mac Deployment løsning (slå DeployStudio op).
Jeg kan - sådan overall - godt lide Apple. OS X er fint, relativt nemt at deploye (og sætte pænt op de fleste steder), har mange ting fra *nix verdenen jeg er glad for og kører egentlig ret fornuftigt.
3) Jeg er 25.
Gravatar #11 - Systran
8. jun. 2010 13:23
Hej, jeg er 20 år gammel og jeg har en iPod mini i blå. Den opfylder fint mine behov som brevvægt og har i fordumstid samtidig også fungeret som musikafspiller, omend den var lidt stor (sikkert større end en iPod classic i dag). Nu holder den kun strøm et kvarters tid, og det kan man jo ikke bruge til meget.

Jeg tror, mange hader Apple, fordi man skal installere Apple's egne programmer som 3. part på sin computer for at bruge deres hardware (iPod og iTunes etc.).
Derudover tror jeg, at det er en principsag. Folk, der godt kan lide Apple køber mange af deres produkter og forherliger det, mens folk, der ikke kan lide Apple synes, at Apple-fanboys er nogle forblændede tosser, der er underlagt Steve Jobs' RDF, og køber noget alt for dyrt i en for pæn indpakning.

Og ingen af siderne er specielt objektive. Men mode og design er sjældent rationelt.
Gravatar #12 - Magten
20. jun. 2010 21:06
Frankie (1) skrev:
Uddannet IT-supporter, arbejder som driftstekniker. Primært Microsoft miljøer.

Frankie (1) skrev:
Havde en iPod Touch i godt et halvt år. Har nu en Macbook Pro, som jeg har haft i 3-4 måneder. Har brugt Mac's hos venner og familie.

Frankie (1) skrev:
* Hvad er jeres alder?
22.

Min første Apple enhed var en iPod Touch, og jeg var egentlig meget glad for den i starten. Det var indtil jeg gang på gang oplevede at den slettede mine sange, rodede rundt i alfabetet så intet stod som det skulle, og tli jeg fandt ud af hvor irriterende det var at skulle have iTunes installeret for at den kunne bruges til noget.
iTunes er virkelig noget hø på Windows XP. Og da jeg opgraderede til Windows XP 64 bit, så gik det helt galt. iTunes kunne ikke installeres der på, så jeg var nød til at have en virtuel maskine til det.
Og så selvfølgelig det irriterende ved kun at kunne synce med én computer, og være tvunget til at importere alt sit musik ind i en afspiller man ikke bruger (jeg bruger Winamp).
Endte med at give den til min storebror fordi jeg blev træt af den.

Min Macbook Pro er jeg meget glad for, omend jeg har VMware Fusion installeret for at kunne køre nogle Windows apps som jeg ikke har fundet bedre alternativer til, til OSX.
Ligesom XorpiZ bryder jeg mig ikke om Finder, synes det er jævnt ubrugeligt.

Generelt hader jeg ikke Apple som sådan. Jeg hader mere deres fans.
Alligevel kunne jeg godt se mig selv med en iPhone 4 når min HTC Hero dør, medmindre der er kommet en Android telefon som jeg synes bedre om :)
Gravatar #13 - terracide
20. jun. 2010 22:47
1) Netværkstekniker
2) Har prøvet mine kollegaers private MAC til tider.
3) 34

Jeg er for gammel til at betale for form over funktion...eller betale formeget meget for bare et navn.

Ydelse og funktionalitet betyder mere for mig end tom hype og et logo.

Derfor jeg ryster på hovedet når folk falder i svime Apple's overpriced crap.
Specielt når den hype er ude af proportioner med både hvad deres produkter kan...og deres lave makedsandele:
http://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone

Og når man så ved at det er NØJAGTIGT det samme hardware som alle andre bruger...så bliver det tragis-komsik.

Terra - And don't even get me started on OSX...
Gravatar #14 - Zombie Steve Jobs
21. jun. 2010 07:31
#1 I mega mange år har jeg brugt Apple, hader dem på grund af brugere som dig, der stiller sådanne spørgsmål.
Gravatar #15 - themuss
21. jun. 2010 07:41
Jeg er 10 år og jeg æææææslger Appel!!!
Gravatar #16 - Jakob Jakobsen
21. jun. 2010 07:48
Er 30 år og tidligere autodidakt IT-konsulent, har haft mit eget IT firma, som jeg desværre blev tvunget til at lukke på grund af sygdom.
Min erfaring med Apple er primært med grafisk arbejde, men har også serviceret en del.
Til daglig bruger jeg primært Windows, men har dog et par linux-maskiner.
Reparerer desuden en del elektronik, så jeg har haft fingrene i næsten alt fra macbooks, over iPods til iPhones.

Den primære grund til at jeg personligt boykotter Apple, er deres måde at behandle kunderne på.
Hvis man kigger på den "kontrakt" der følger med ethvert produkt fra Apple, er det faktisk tvivlsomt hvor meget man reelt ejer det produkt man køber.

Apple modarbejder også kraftigt de firmaer der prøver at udvikle programmer/software til deres platform. Her kan man specielt se sagen med Adobe, et firma som har en stor del af skylden i at Apple er blevet så store.

Apples produkter er desuden ekstremt handicappede, vigtige funktioner som har været standard på samtlige ikke-Apple produkter, har Apple fravalgt, fordi de vil have 100% kontrol med hvad man bruger deres produkter til.

Til sidst, så lancerer de igen og igen produkter der absolut ikke er tidssvarende, men får solgt dem ved at være popsmarte og "på mode", på trods af at et tilsvarende, hvis ikke bedre, produkt kan købes til omkring halv pris.

Gravatar #17 - noramskull
21. jun. 2010 07:55
Jeg havde en macbook pro for nogle år siden, som jeg faktisk var rigtig glad for... indtil grafikkortet gik i stykker.

Nå, jeg ringer så rundt til forskellige apple forhandlere for at høre hvad det vil koste at få fixet. Det vil de ikke fortælle mig, men de vil kigge på den og give mig et bud for mellem 500-600 kr.

Fint nok tænker jeg, den har trods alt kostet mig en formue og sender den så til en autoriseret apple forhandler i Københavns området. Nogle dage efter får jeg så en opringning fra en af deres teknikere som fortæller mig at grafikkortet er gået i stykker (surprise) og det vil koste små 7000 kr. at få ordnet.

7000 kr.?! What the fuck. Om så grafikkortet var lavet af 24 karat guld ville jeg sgu ikke betale det. Jeg googler så lidt rundt for at finde ud af hvad der foregår, og det viser sig at når garantien er udløbet, jamen så er det altså det, som det koster at få sådan noget repareret (nogle steder dyrere).

Jeg sagde til ham at så kunne det også være ligemeget, og fra den dag ad, har jeg aldrig ville eje eller have noget apple relateret.
Gravatar #18 - Bundy
23. jun. 2010 10:35
#17: Nederen - Men når GFX går i en laptop skal hele bundkortet sikkert skiftes, og det koster kassen.. ikke kun i Apple verden ..
Gravatar #19 - Bastardo
23. jun. 2010 10:47
Jeg har en MacBookPro med dualboot (gen 1), den næste computer bliver ligeledes fra Apple da den giver mig en følelse af at fungere. Mine PC laptops (Dell, Vega+) virkede altid som om de var på kanten af at bryde sammen. Det knagede og bragede og det var altid en masse problemer med byggekvaliteten.
Den dag en PC producent kan levere det samme skifter jeg igen. Har fornylig leget med min brors Lenovo Thinkpad, dejlig maskine, men ikke helt der.
Gravatar #20 - noramskull
23. jun. 2010 13:04

Det er sandt, men det som virkelig gjorde mig vred, var jeg at ikke måtte købe løsdelene og gøre det selv.

Næh, der skal en autoriseret apple reparatør til, som tager ikke mindre end 2000 kr. / pr. påbegyndt time. :)
Gravatar #22 - Zombie Steve Jobs
25. jun. 2010 06:23
#19 Well, sjovt nok er Apple de computere, der oftest går i stykker.
Gravatar #23 - themuss
25. jun. 2010 06:34
Bastardo (19) skrev:
Har fornylig leget med min brors Lenovo Thinkpad, dejlig maskine, men ikke helt der.
Du skulle prøve en af de gamle... T40, T23 etc... men det er også gode gamle big blue nazi-hulkort-udlejning+support op til '43 der byggede dem dengang.
Gravatar #24 - DanaKaZ
27. jun. 2010 20:04
#22 Kilde?
Her ligger de over middel, med HP som værende værst.
Gravatar #25 - done
28. jun. 2010 00:00
Er 36 år og er web/system udvikler til den grafiske branche.

Har arbejdet mange år i den grafiske branche og har sidet ene mand i virksomheden med PC hvor 11 andre har kørt Mac.

Jeg hader som sådan ikke Mac'en som sådan men mere den måde man promovere Mac'en til at være den er så super stabil og sikker.
Det er sku da den værste gang crap jeg længe har hørt jeg ved ikke hvor mange timer jeg har brugt på de maskiner for at hive tabt arbejde ud. Og det der så kan pisse mig totalt af at fanboyen som arbejder med maskinen ikke vil erkende at Mac'en er ligeså buggy som alt andre computere.

Jeg hader dog mest af alt sælgeren der sælger apple's produkter som lytter til Steve Jobs / Apple og æder det råt uden at danne sin egen mening om produktet eller i det mindste sætte sig ind i hvad det er han sælger!!!

Men Frankie #1:
Jeg fik en ny arbejds kollega som brugte en Macbook Pro og i starten kørte den sædvanelige bashing af ham, men blev efterhånden som jeg arbejdede sammen med ham blev jeg mere og mere betaget af hvor nemt alt var på hans Macbook Pro. skrev:

Hvad hulen er det du syntes er så nemt på Mac'en i forhold til PC'en ??? Der er du lige nød til at komme med nogle eksempler!!!

Dennis
Gravatar #26 - Zombie Steve Jobs
28. jun. 2010 07:20
#24 Virkeligheden, de undersøgelser grundige virksomheder bruger og får lavet, når de skal indkøbe computere. Sorry at jeg ikke kan linke til et eller andet crap, men sådan ser det ud i DK, måske anderledes internationalt, men det er måske fordi danskere ryger mere og så går Apples computere jo i stykker.
Gravatar #27 - done
28. jun. 2010 22:36

Hehe nice one ;)
Gravatar #28 - Frankie
8. jul. 2010 11:59

Jeg kan huske at jeg syntes det var vildt at han kunne åbne en fil med et database udtræk på mange MB og bare scrolle igennem uden problemer. Kørte på daværende tidspunkt XP og det klarede den absolut ikke nær så godt.

Der er generelt mange ting. Hvorfor skal Windows tænke for at vise My Computer? Det burde ikke tage over 1 sekund.

Hvorfor kan man ikke mounte images som default uden at installere deamon tools etc.

Jeg er på ingen måde mac-only. Jeg bruger dual-boot derhjemme fordi der er nogle ting som jeg syntes Windows arter sig bedre til, og på arbejdet bruger jeg også Windows (havde dog valgt en macbook pro hvis jeg havde haft valget).

Grunden til at jeg oprettede dette indlæg i sin tid var primært at jeg var træt af folk som intet kendte til Mac men som basher på tomt grundlag. Jeg har nogle venner som intet aner om det, men som inderlligt hader Apple. Det kan jeg ikke rigtigt tage seriøst. Man kan ikke have en holdning til noget uden at sætte sig ind i sagerne. Men det lyder nu som om de fleste der har svaret her inde har et reelt kendskab til det.

Til folk som har problemer med Apple's politik kan jeg sagtens forstå jer. Kan godt se at det er et problem med deres politik og ville også ønske at de ville lempe på det. Det holder mig dog ikke fra det.
Gravatar #29 - Norrah
8. jul. 2010 12:21
Alder: Yngre end Terra, ældre end ham der er 10.
Proffesion: Noget med computere / noget med at læse.

Jeg har min Air fordi den er flot, og fordi den er solid at føle på. Hader plastik. Desuden er brugerfladen fantastisk til det lette on the go arbejde.

Har min iPhone, fordi brugerfladen er Fantastisk. Intet andet produkt jeg har haft i hænderne virker mere gennem arbejdet. Selvom enkelte HTC(android) telefoner er ved at komme tæt på. Har en iPhone 1g fordi jeg ikke kan li' plastik(3g/3gs). Snart erstatet af en iPhone 4.
Gravatar #30 - Slettet Bruger [3124200850]
8. jul. 2010 13:15
IT- support 1-3lvl
typisk når brugere ikke kan finde ud af at komme på nettet. Eller har det aldrig været andet end lidt leg og drej. men det er irellevant for min synspunkt, for jeg hader ikke apples produkter.

Nej min grund til bashing, er den nærmeste religiøse status apple og alt hvad apple rør ved har.
De svinger den ene løgn ud efter den anden, og slipper afsted med det fordi tilhængerne æder det råt.
"this changes everything" fx om deres videoopkald, som jo har eksisteret siden 3G nettet dukkede op :S men alligevel får de jubel og klap af alle, fordi de mener det er innovativt.

fx iMan tror jeg han hedder her på siden. han er da overbevist om at iphone 4 ikke overgås før om flere år :S DET er en ignorant holdning. Der desvære er alt for tydelig igennem den gennemsnitlige fanboy.

Jeg er ligeledes træt af at pøblens informationskilder ( EB, BT, tv avisen ) sætter apple produkter op på en piedestal. og kalder alt konkurrenter laver for "iphone killers" Det giver brugere der ikke kan se sensationilismen et falsk indtryk af at "nårh, hvis alle andre PRØVER at komme op på dets niveau - så må iphone være gud"

Anyhow, alt det her arrogance fra apples side af med iphone antennen er kun et bevis på hvorfor man skal holde sig fra det.
Og på trods af det savler jobs-jugend som sultne gekko'er

Gravatar #31 - Hånter
8. jul. 2010 13:23
Hvad så med alle de artikler hvori de nedgør Apple produkter?
Det gør de selv samme "aviser" (EB, BT, osv.). Jeg har da læst flere artikler hvori de nærmest nedgør Apple.

Åh ja, min baggrund:
Studerende, med nørd som hovedbeskæftigelse. Jeg har brugt Apple nu i 4-5 år, og elsker det - Det fungerer bare, og jeg har endnu ikke haft en som er gået i stykker. Dog skranter den her, men den er heller ikke blevet behandlet ret pænt!
Anyhow, det er altid mig min omgangskreds kommer til, hvis der er computer problemer, og jeg må sige at jeg ryger længere og længere væk fra Windows. Nu har jeg heller ikke arbejdet med win. 7, så det skulle man måske give en chance?
Gravatar #32 - Slettet Bruger [3124200850]
8. jul. 2010 13:33
Norrah (29) skrev:
Alder: Yngre end Terra, ældre end ham der er 10.
Proffesion: Noget med computere / noget med at læse.

Jeg har min Air fordi den er flot, og fordi den er solid at føle på. Hader plastik. Desuden er brugerfladen fantastisk til det lette on the go arbejde.

Har min iPhone, fordi brugerfladen er Fantastisk. Intet andet produkt jeg har haft i hænderne virker mere gennem arbejdet. Selvom enkelte HTC(android) telefoner er ved at komme tæt på. Har en iPhone 1g fordi jeg ikke kan li' plastik(3g/3gs). Snart erstatet af en iPhone 4.

Se det her er en GOD apple bruger.
Ikke noget med at apples produkter er vildt overlegne. Du har den fordi produktet tiltaler dig. og får det også til at lyde som om du mener det ( anti plastik ) kodus for det.
Jeg tvivler ikke på at et apple produkt ville kunne tiltale mig. tværtimod. Men det er ikke noget jeg vil kunne bruge.
Jeg flytter utroligt sjældent rundt på fx min bærbar, så mit konstruktionskvalitetskrav er relativt lav. ikke Acer lav. Men i den dyre ende af Dell-lav. Derfor vil pris og performance vinde, mod mobilitet. hvor fx en Air ville være overflødig.

Brugerfladen er sku også lidt hip som hap. jeg har bare brug for at de ting jeg skal bruge ligger lige for mig - gerne med lidt bling, som ved windows 7. og med en opstartstid på under 1min på trods af ikke ha været formatteret i 1 år - så er jeg glad - OSX's interface er lækker - men mere end hvad jeg har behov for, og vil betale for.

Jeg synes Apple skulle gøre noget mere for at blive et niche produkt - og holde fokus på design og brugervenlighed. For det inspirere andre til også at gøre lidt mere ud af det - truth.

Gravatar #33 - Slettet Bruger [3124200850]
8. jul. 2010 13:35
Hånter (31) skrev:
Hvad så med alle de artikler hvori de nedgør Apple produkter?
Det gør de selv samme "aviser" (EB, BT, osv.). Jeg har da læst flere artikler hvori de nærmest nedgør Apple.

Har jeg så kun set i forbindelse med defekter synes jeg. Men vi ved jo at de sider skriver hvad de vil for at lokke så mange besøgene til :)
Gravatar #34 - Bllets
8. jul. 2010 14:56
SlettetBruger (33) skrev:
Har jeg så kun set i forbindelse med defekter synes jeg. Men vi ved jo at de sider skriver hvad de vil for at lokke så mange besøgene til :)

Lad dog være, EB har da interessante og informerende nyheder. Alt fra facebook opdateringer til google translate af udenlandske aviser!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login