mboost-dp1
JBOD DAS enclosure
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg er blevet lidt lun på ideen om et JBOD DAS enclosure til mit kommende testmiljø og er faldet over denne: http://www.amazon.com/gp/product/B0053PSL2G/ref=oh...
Jeg har kigget lidt videre men synes ikke jeg kan finde nogen reelle alternativer til den som har de features jeg skal bruge:
- 2x mini-SAS med adgang til alle diske i enclosure
- minimum plads til 5 diske
- mulighed for SAS, SSD og SATA diske
Er der nogen der kender nogle alternativer der kan tilbyde det? Jeg kunne måske overtales til at bygge et selv, men så skal der virkelig være penge at spare for jeg gider ikke rode med hardware.
Det må iøvrigt meget gerne kunne købes i EU.
Jeg har kigget lidt videre men synes ikke jeg kan finde nogen reelle alternativer til den som har de features jeg skal bruge:
- 2x mini-SAS med adgang til alle diske i enclosure
- minimum plads til 5 diske
- mulighed for SAS, SSD og SATA diske
Er der nogen der kender nogle alternativer der kan tilbyde det? Jeg kunne måske overtales til at bygge et selv, men så skal der virkelig være penge at spare for jeg gider ikke rode med hardware.
Det må iøvrigt meget gerne kunne købes i EU.
Jeg mangler stadig at se et Storage Spaces setup, udover labs selvfølgelig. Men jeg har hørt om nogle der kører Hyper-V på det og det kører fint for dem.
Efterhånden som der kommer flere JBOD enclosures og Cluster-in-a-box løsninger så tror jeg flere vil hoppe over på det da der kan være en del penge at spare.
Bl.a. Microsoft skubber på med deres Scale-Out File Server løsning istedet for SANs. Sjovt nok er NetApp, EMC, Dell osv ikke helt med på ideen :P
Efterhånden som der kommer flere JBOD enclosures og Cluster-in-a-box løsninger så tror jeg flere vil hoppe over på det da der kan være en del penge at spare.
Bl.a. Microsoft skubber på med deres Scale-Out File Server løsning istedet for SANs. Sjovt nok er NetApp, EMC, Dell osv ikke helt med på ideen :P
Jeg tror Magten tænker mere på et JBOD enclosure der sættes til med mini-SAS. Boksen varetager hverken JBOD funktion eller RAID. Så vidt jeg kan forstå, så skal RAID kortet varetage håndteringen af diskene. Altså, han søger ikke et filsystem eller et RAID kort, bare en kasse der kan indeholde en bunke diske. Ulempen ved JBOD er vel at hvis en disk dør, så dør alle filerne i filsystemet (eller på disken og dermed data tab), lidt som RAID0, bare uden fordelene.
Jeg har selv kigget lidt på de JBOD enclosures, dog synes jeg de er lidt for dyre til at jeg gider købe dem. Jeg har dog kigget på et par hotswap bays hvor du kan have 4x 3.5" diske i ~3 5.25" bays.
Det fede ved JBOD enclosure er at du kan sætte et RAID kort med 2 mini-SAS porte til og dermed have adgang til 8+ diske.
Jeg har selv kigget lidt på de JBOD enclosures, dog synes jeg de er lidt for dyre til at jeg gider købe dem. Jeg har dog kigget på et par hotswap bays hvor du kan have 4x 3.5" diske i ~3 5.25" bays.
Det fede ved JBOD enclosure er at du kan sætte et RAID kort med 2 mini-SAS porte til og dermed have adgang til 8+ diske.
Jep, det er jeg med på. Men det er jo to forskellige ting som jeg ser det:freesoft (12) skrev:#11
ZFS kan lave noget pool udover diske, så vidt jeg forstået, så det er vel netop også JBOD.
Har ikke fået leget så meget med FreeNAS, hvor der er ZFS, til jeg kan sige mere :)
1. JBOD - En bunke dumme diske der bliver præsenteret til OS'et hvorefter man smider et filsystem på dem
2. ZFS - Et filsystem man smider på de diske OS'et kan se
Næsten korrekt :) Der skal ikke noget RAID kort ind over, kun et SAS HBA. Det bliver Storage Spaces der får lov at holde styr på diskene som bliver smidt i pools.Yvossen (13) skrev:Jeg tror Magten tænker mere på et JBOD enclosure der sættes til med mini-SAS. Boksen varetager hverken JBOD funktion eller RAID. Så vidt jeg kan forstå, så skal RAID kortet varetage håndteringen af diskene. Altså, han søger ikke et filsystem eller et RAID kort, bare en kasse der kan indeholde en bunke diske.
Det er også grunden til der skal være 2x mini-SAS porte med adgang til alle diskene, så de kan tilgås fra 2 noder i et cluster hvis/når jeg skal kunne det.
Storage Spaces kan lave både det du siger og mirror/parity samt hot spares.Yvossen (13) skrev:Ulempen ved JBOD er vel at hvis en disk dør, så dør alle filerne i filsystemet (eller på disken og dermed data tab), lidt som RAID0, bare uden fordelene.
#13 det er ikke alle filerne i hele volumet der dør, kun de filer der ligger på den enkelte disk, som dør. Det tager dog noget tid at rebuilde, men det er stadig mere sikkert(eller mindre usikkert) end RAID0, hvor alle filer fra begge diske dør, hvis den ene dør.
Omvendt skal det godt nok ikke være nogle særlige vigtige filer, hvis du tør at lade dem køre JBOD.
Omvendt skal det godt nok ikke være nogle særlige vigtige filer, hvis du tør at lade dem køre JBOD.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.