mboost-dp1

Jeg skal købe en GPS til min mor

Gå til bund
Gravatar #1 - Wikzo
19. okt. 2009 10:40
Hej

Jeg har i længere tid gået og overvejet at købe en GPS til min mor, idet hun længe har ønsket sig sådan én til bilen.

Nu nærmer julen sig jo med hastige skridt, så jeg tænker på at købe en GPS til hende i julegave.

Jeg har dog ingen forstand på sådan noget overhovedet, så derfor kunne jeg godt tænke mig at få lidt hjælp herindefra :)

Den skal ikke være særlig fancy, men blot let at bruge - også for en ikke så computer-sagkyndig person. Den behøver IKKE andre kort end Danmark, da hun aldrig bruger bilen i udlandet. Derfor er det heller ikke nødvendigt, at den kan opdateres med nye kort, blot den har et velfungerende Danmarkskort.

Den skal alt i alt bare være let at bruge og behøver ingen multimedia-lignende funktioner så som MP3, radio eller dvd. Kender jeg hende ret, gider hun heller ikke at gøre brug af "Kør til højre i næste kryds"-fortællerstemmen, så denne feature er ikke voldsomt vigtig.

Den skal helst ikke være alt for dyr.

Hvad skal jeg ud i? TomTom, Garming etc.? Og hvor finder jeg den billigst?

På forhånd tak
Gravatar #2 - Fjolle
19. okt. 2009 10:42
Her er en :)
Gravatar #3 - Wikzo
19. okt. 2009 10:51
Det ligner ikke en GPS med skærm, der kan vise kort, imens man køre?
Gravatar #4 - Qw_freak
19. okt. 2009 10:52
Garmin synes jeg er meget intuitiv at bruge, men tag og overvej om ikke størrelsen på skærmen er vigtig, desværre følger skærmstørrelse og extra features tit sammen!

@2: tror nu ikke det er moren der skal findes, men moren der skal finde vej! :D
Gravatar #5 - IT-ekspert Kejser
19. okt. 2009 11:16
Så længe du køber en TomTom eller en Garmin får du en bruger venlig GPS. Som også er driftsikker og hvor kvaliteten er i orden.

TomTom og Garmin har 2 skærmstørrelser - 3,5" og 4,3".

4.3" er i bredformat og du har derfor mulighed for at få flere informationer på skærmen uden at du kan se mindre af kortet.

Ting som MP3-afspiller og ekstraudstyr følger næsten med som standard men udvidede funktioner koster ekstra. Dette kunne være vognbaneassistent og grafisk illustration af afkørsler og lignende.

Til Garmin kan man købe en opdateringspakke som i Føtex koster 699 kr (svjh). Denne pakke giver dig som ejer af GPS´en muligheden for at opdaterere dit kort i GPS´en op til 4 gange om året - i hele GPS´ens levetid. Jeg ved ikke hvad samme funktion koster hos TomTom.

Hvis du har flere spørgsmål siger du bare til.. :)

/Kejser
Gravatar #6 - paradise_lost
19. okt. 2009 11:29
Fifth Gear syntes at TomTom var den hurtigste og mest brugervenlige i den test de lavede på et tidspunkt.
Gravatar #7 - Ronson ⅍
19. okt. 2009 11:37
Garmin er lidt mere brugervenlig for nybegyndere er min erfaring - og nüMaps Lifetime er en gave til folket. Som kejseren skriver så kan man opdatere kortene i GPS'en hvert kvartal så længe GPS'en virker. Den plejer dog at koste 799,-
Gravatar #8 - Wikzo
19. okt. 2009 20:18
Det her er den billigste, jeg umiddelbart kan finde.

Er den noget ved, tror I?

Garmin Nüvi 205 - 700 kr.
http://www.elgiganten.dk/product/tele-gps/gps-bil-...
Gravatar #9 - dkbooster
19. okt. 2009 21:04
#1 Med GPS'er er det lidt ligesom Pespi/Coca-cola diskussionen - nogen synes det ene er bedst mens andre synes det andet...

Min erfaring er at Garmin generelt gør det meget godt, TomTom er okay, men at nogen af de "små" producenter som f.eks. Navigon også er ved at komme efter det...

Mit råd til dig vil derfor være, at du tager ned til en elektronikbutik hvor du kan prøve tingene - betjening vil altid være et spørgsmål om smag og behag... Alternativt kan du læse en masse anmeldelser her: gpsreview.net

Et råd vil jeg dog give dig - sørg for, at et sted du IKKE sparer, er på skærmstørrelsen - en større skærm giver et væsentligt mere overskueligt billede og dermed også en sikrer navigering(især hvis man ikke vil bruge stemmen;)...
Gravatar #10 - Wikzo
20. okt. 2009 16:01
Tak for rådene. Det vil jeg gøre :)
Gravatar #11 - Ronson ⅍
22. okt. 2009 16:57
bilka har en garmin til 699,- hvis jeg ikke husker galt
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login