mboost-dp1

Køb af MAC bærbar

Gå til bund
Gravatar #1 - VonDoom
8. dec. 2010 14:18
Hej allesammen

Håber at I kan hjælpe mig med dette :-)
Konen vil gerne have en mac bærbar computer, problemet er bare at hele mit setup derhjemme, mediecenter, server og alt andet kører Windows.

Jeg har ingen erfaringer med mac (det er sq for poppet efter min smag), derfor er spørgsmålet: Er der nogle ting som jeg skal være opmærksom på.
Virker fildeling out of the box med mac til/fra windows eller giver det problemer?

Jeg kigger på en af de billigere macs under 8.000 DKK hvad kan I anbefale?

På forhånd tak for hjælpen
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
8. dec. 2010 14:29
Synes generelt det virker ad helvede til med fildeling. Nu er det dog noget tid siden, jeg har forsøgt at få det til at fungere.
Gravatar #3 - DanaKaZ
8. dec. 2010 14:51
#1 Jeg har haft noget windows/mac fildeling kørende et par gange nu og har ikke stødt på nogen specielle problemer.

Mac kan tilgå smb deling fra windows og sættes til at dele smb tilbage.
Gravatar #4 - XorpiZ
8. dec. 2010 15:03

Som #3 er inde på, så virker smb normalt uden problemer. afp kører af helvede til, frem og tilbage, så det skal du holde fingrene fra.

Bare vær opmærksom på, at man på Mac kan navngive filer på en måde, så windows ikke kan læse dem. Det er noget med, at man i OSX kan bruge visse specialtegn, hvis jeg ikke husker helt forkert.
Gravatar #5 - onetreehell
8. dec. 2010 17:18
Jeg tror det er ret let at sætte ftp op på en mac. Det kan man tilgå uden videre i windows explorer. At sætte ftp op på windows er nok et helvede.
Gravatar #6 - VonDoom
8. dec. 2010 17:31
onetreehell (5) skrev:
Jeg tror det er ret let at sætte ftp op på en mac

OMFG! Vi skriver sq 2010 - Tak for info ellers ;o)

Har folk oplevet andre ulemper ud over fildeling med en mac i et Windows netværk?
Gravatar #7 - Thalion
8. dec. 2010 17:38

Jeg har intet problem med fildeling mellem min macbook og min windows 7 computer, det er bare at bruge smb, så virker det.
Gravatar #8 - XorpiZ
8. dec. 2010 17:49
onetreehell (5) skrev:
Jeg tror det er ret let at sætte ftp op på en mac. Det kan man tilgå uden videre i windows explorer. At sætte ftp op på windows er nok et helvede.

Man kan kun elske den slags indlæg, der er baseret på gæt :D
Gravatar #9 - Aputech
8. dec. 2010 17:52
VonDoom (1) skrev:

Jeg kigger på en af de billigere macs under 8.000 DKK hvad kan I anbefale?

Jeg ville gå efter en 13" MBP eller 11" Air. Under ingen omstændigheder den hvide.
Gravatar #10 - freesoft
8. dec. 2010 17:57
VonDoom (6) skrev:
Har folk oplevet andre ulemper ud over fildeling med en mac i et Windows netværk?

Ja, en kunde havde købt en Mac bærbar, og ville printe på en printer delt på Win7, jeg kunne ikke få det til at virke overhovedet. Fandt flere guides, der beskrev de samme ting man kunne slå til i Windows, men enten kunne Mac slet ikke finde Windows, ellers også kunne den godt finde printeren, men så ikke udskrive når den endelig fandt modellen osv.
Jeg opgav.

Og så den indbyggede Cisco VPN, smart nok, men den kom og sagde man skulle indtaste sine konto info (eller noget i den stil), uden nogle felter til at gøre det i, og de oplysninger var allerede tastet i opsætning il VPN.
Gravatar #11 - OxxY
8. dec. 2010 18:08
Min kæreste har en mac, og den kan sagtens tilgå husets filserver via SMB, men hun skal manuelt ind out mounte det hver eneste gang, det er lidt træls. Men har måske noget at gøre med det er en arbejdspc og den er låst godt og grundigt ned.
Gravatar #12 - XorpiZ
8. dec. 2010 18:15

Kan du ikke mounte drevet, og så tilføje det i login-emner under konto-indstillinger?
Gravatar #13 - VonDoom
20. dec. 2010 08:22
Jeg har besluttet mig for at købe en Lenevo Thinkpad Edge i stedet, det er ligesom mere value for the money, og færre probs ;o)

Tak for alle de gode indlæg.
Gravatar #14 - Aputech
20. dec. 2010 11:01
Probs?
Gravatar #15 - holmen
20. dec. 2010 11:06
Aputech (14) skrev:
Probs?

De problemer VonDoom muligvis ville opleve, hvis han skulle tilpasse en mac til sit windows-miljø, formoder jeg.
Gravatar #16 - binderup
20. dec. 2010 11:37
Det er vel i bund og grund en vane sag - hvis man primært er vant til at arbejde i et Windows miljø så kan fildeling på mac virke som noget omstændigt noget, og omvendt hvis man kommer fra Mac over til Windows.

Vi kører primært med Mac, men har enheder på netværket som enten er windows eller har smb fildeling, og vi har ikke problemer overhovedet med at tilgå netværksdrev.
Gravatar #17 - VonDoom
20. dec. 2010 12:17
Du har helt ret, nu er vi jo alle vanedyr og jeg er vandt til Windoze.
Det var straks en anden sag hvis alle herinde havde sagt "fildeling Mac til Win - Det kører seamless"...

Nåh ja, og så er Win jo billigere ;o)
På flere områder faktisk, jeg skal ikke ud og købe ny MS Office licens, jeg kan bruge den jeg allerede har.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login