mboost-dp1

køb af ny computer

Gå til bund
Gravatar #1 - trebor
29. jun. 2008 15:33
skal til at samle en ny computer en gang i næste måned.

Bundkort XFX NForce 780i

cpu Core 2 Quad Q9300 2,5 Ghz

DVD brænder Samsung Super-WriteMaster SE-S204N

Harddisk Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB

kabinet NZXT LEXA eller Antec Twelve Hundred

PSU Corsair HX620W

ram OCZ Platinum 2 x 2 GB

grafikkort XFX GeForce GTX 280

vil bare høre om i har nogle kommentar til den.
Den skal kunne køre SLI men vil først købe det ekstra grafikort om nogle måneder vil høre om der er plads til det i et af de to kabineter og om PSU´en kan klare at køre det
Gravatar #2 - vandfarve
30. jun. 2008 09:03
#1 PSU'en er måske lidt for lille til dit setup, hvis du absolut vil køre i SLI. Du skal nok over 700-800W i peak effekt for at sikre dig, at der ikke sker nogle problemer.

Desuden vil jeg gerne lige kommentere dit valg af grafikkort. Godt nok er det toppen af poppen lige pt., men flere reviews har vist, at AMD's HD4850 sagtens kan tage kampen op imod GTX200-serien, og at det er voldsomt billigere. Med mindre du skal køre i sindsygt høje opløsninger på din skærm, så vil jeg snarere anbefale to HD4850 i CrossFire eller måske endda HD4870'erne, når de en gang kommer i handlen.
Gravatar #3 - trebor
30. jun. 2008 10:44
#2 kan for hjælpen tænkt nok at PSU´en var lidt for lille.
Gravatar #4 - lolage
30. jun. 2008 12:32
gå ind på http://www.slizone.com/object/slizone_build_psu.ht... , der kan du se certificeret PSUer der kan køre SLI af de nyere kort.
Gravatar #5 - trebor
30. jun. 2008 13:30
mange tak lolage :)
Gravatar #6 - vandfarve
30. jun. 2008 20:11
#trebor

Lige for at uddybe min kommentar, da jeg ikke havde så meget tid til at skrive den foregående. Der er to dele i det - valget af komponenter og strømforbruget vs. PSU'en, men for at tage dem omvendt:

1) Du har valgt nogle ret heftige komponenter, der kræver sin strøm. 780i-chipsettene har aldrig været kendt for at være energieffektive, Q9300'erne ligeså (selvom den leverer en høj performance/watt-ratio, men stadig...), mens GTX280 nok er det højst ydende og mest forbrugende single chip-grafikkort på markedet netop nu. At du så vælger at sætte et SLI sammen af GTX 280'ere en gang i fremtiden, får min indre Greenpeace/Red Verden/Ned med CO2-udslippet-aktivist til at vende sig i mig, men lad det nu ligge.
Det er nogle komponenter, som bruger rigeligt med energi, men som udgangspunkt vil de aldrig forbruge over de 620W i peak, som din Corsair PSU leverer, men det er stadig at lege med ilden. Du risikerer at brænde grafikkortene af, det da ultimativt er det svagest punkt i forsyningen af ampere til komponenterne. Du vil kunne sove meget mere roligt om natten, hvis du opgraderer til mindst 700W.

Der findes så nogle hjemmesider, hvis du kan tjekke de certificerede PSU, der (garanteret?) kan trække et strømkrævende SLI-system, men det er ikke ensbetydende med, at andre PSU'er ikke kan levere strøm nok. Vær derfor kritisk og kig også efter andre faktorer. Jeg ved ikke, om Corsair m.fl. har fået alle deres strømforsyningerne certificerede, men jeg vil mene, at en højkvalitetsstrømforsyning fra et kendt mærke sagtens vil kunne levere strøm nok, selvom den ikke er certificeret. Overvej derfor mere, hvad andre har spenderet, og hvordan de har sat det op.

2) Dine komponenter er fine nok, men man vil sagtens kunne gøre dem mere strømbesparende. Gå måske efter en højtydende dual core (E8400 eller E8500 måske?) og sats så på et andre grafikkort. Som sagt har AMD ikke skuffet med udgivelsen af lanceringen af HD4800-serien, da der er rigtig meget at hente i deres kort. Overvej derfor også, om du virkelig har en god nok skærm med en høj nok opløsning til, at det kan retfærdiggøre købet af GTX 280 - og endda en SLI-opsætning af samme kort! HD4850 bruger mindre strøm, og så meget dårligere er det heller ikke. Lad være med at købe en version med referencedesignet køler, da den ikke er god nok (intet overhead til enten overclockning eller et varmt kabinet trods klippestabile egenskaber).
At smide to i CrossFire til en mindre pris for ét GTX 280 vil helt klart kunne leve op til dine forventninger. Du kunne måske også købe et ny og smide 2-3000 kroner efter en ordentlig skærm, mens du så vil kunne købe et nyt om 12-24 måneder, når det andet ikke længere kan trække alle dine spil i en høj nok opløsning.

Nå, det var en længere smøre. Skriv endelig, hvis du har flere spørgsmål!
Gravatar #7 - trebor
30. jun. 2008 21:22
Kan godt se at de forskellige dele bruger meget strøm. Har også valgt at ændre lidt i den da jeg ikke skal spille helt så meget i det jeg gerne vil lære at programmer og nogle forskellige andre ting. Så har ændret mit grafikkort til 260 gtx i stedet for det andet. Er dog stadigvæk i tvivl om jeg skal ænder min cpu. Ved heller ikke helt med mit bundkort har du nogle forslag til et andet chipsæt jeg kan vægle. Så skulle det vist også være muligt at beholde min daværende psu er det ikke korrekt ellers har jeg fundet en ny http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login