mboost-dp1

Køb af spejlreflekskamera.

Gå til bund
Gravatar #1 - noramskull
26. dec. 2009 15:48
Oven på julen hvor jeg endelig har fået lidt penge mellem hænderne, er jeg begyndt at overveje at få mig et ordentligt kamera. Som udgangspunkt vil jeg helst ikke bruge mere end 3000-4000 kr. på et kamera, men jeg har hørt at det i dag skulle være muligt at erhverve sig et rimeligt kamera til de penge.

Der må være nogle herinde som har styr på det, så jeg vil gerne høre, hvad skal jeg gå efter? Er det muligt at erhverve sig et godt kamera til de penge? Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Gravatar #2 - vandfarve
26. dec. 2009 16:38
Prøv eventuelt at spørge Tryllebø... Øhm, Trylleklovn!
Gravatar #3 - trylleklovn
26. dec. 2009 19:25
De fleste spejlreflekskameraer tager mere eller mindre lige gode billeder. Forskellen i pris handler primært om knapper, hastighed og byggekvalitet.

Hvis du ikke har tænkt dig at optage hd video med kameraet kan du sagtens få noget i den prisklasse. Et Canon 1000D med kit objektiv (18-55mm) koster omkring 3200. Et Canon 450D med 18-55mm IS (billedstabilisator) kan fåes til lige under 4000,-

Canon og Nikon er selvfølgelig de store spillere på markedet. Men hvis du ikke kender nogen, der har enten det ene eller det andet, som du kan låne objektiver af, så kan du spare en del ved at gå efter f.eks. Sony og samtidig få nogle lækre features (som billedstabilisator i huset!). (Jeg er selv Canon mand da mine bekendte også bruger Canon.)

Det bedste råd er dog at du går ind i en butik og prøver lidt forskelligt i prisklassen, og selv finder det du lettest kan finde ud af, hvor menuerne giver mening og du hurtigt kan skifte blænde, lukkertid og ISO.

Billedkvalitet afhænger i langt højere grad af objektivet. Et godt råd vil være at købe f.eks. canons 50mm f/1.8. Et superskarpt lille objektiv med en høj blænde, der kun koster omkring 700kr.

Kit objektiverne er det billigeste hvidvinkel du kan erhverve dig og det er ikke nødvendigvis dårligt.

Angående teleobjektiver, så start med at brug kit-objektivet i en måneds tid og se om du har behov for det. Personligt har jeg ikke meget fidus til 18-300mm objektiver f.eks. Så hellere have et 18-55 kit objektiv og så et 70-200mm. Ellers bliver det hurtigt for mørkt og med for langsom fokus.

På den længere bane kan du investere i f.eks. Tamrons 17-50mm f/2.8 (3000,-) hvis du ønsker bedre billedkvalitet i det område du sandsynligvis får brugt mest.

Og så kan jeg anbefale fotostart.dk (Jacob derfra er også her på newz) der er gode tutorials og god begynderhjælp på forummet.
Gravatar #4 - noramskull
27. dec. 2009 00:18

Tusind tak, det var lige hvad jeg manglede.
Gravatar #5 - Jakob Jakobsen
27. dec. 2009 02:40
Som Canon-mand, vil jeg anbefale dig at købe Canon. Eventuelt start med at købe et brugt 450D og så få et bedre zoom objektiv, end det der følger med kameraet.
De standard objektiver der følger med de "billigere" kameraer, er ofte ikke meget værd. Specielt det 18-55 der følger med et 450D, gør absolut ikke kameraet ære og gjorde at jeg blev skuffet over de billeder jeg tog i starten.
Gravatar #6 - Tumleren
27. dec. 2009 03:21
Jeg er også begyndt at kigge på DSLRs, tjek den her tråd på 3d guru: http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=3376766
Gravatar #7 - Nerq
27. dec. 2009 06:31
Jeg kan personligt anbefale Sony Alfa serien.

Er i hvertfald selv glad for mit Alfa 200, specielt fordi det har billede stabilisering i huset.
Gravatar #8 - Ronson ⅍
27. dec. 2009 14:58
Billedstabilisering er teh bomb. Husk det.

Det eneste egentlige problem man løber ind i hele tiden er mangel på lys. Hvis man kan finde noget at fotografere altså.

Og her hjælper noget stabilisering altså, og hvis man ikke lige render rundt med et stativ så er stabilisering i hus eller objektiv guld værd.

Den der 50mm f/1.8 er fin, men jo større blænde (mindre tal) = knap så skarpt og meget begrænset skarphedsdybde. Det var i hvert fald ret begrænset hvor meget jeg brugte mit.
Gravatar #9 - trylleklovn
27. dec. 2009 15:28
Ronson (8) skrev:
Den der 50mm f/1.8 er fin, men jo større blænde (mindre tal) = knap så skarpt og meget begrænset skarphedsdybde. Det var i hvert fald ret begrænset hvor meget jeg brugte mit.

Den virker jo netop meget skarpere, når blænden er sat helt op og dybdeskarpheden derfor er lav. Men ja man skal da ikke have for lang lukkertid i sådan en situation, heldigvis kommer der jo netop mere lys ind når den er helt åben. Og derfor er der også rigtig god inden for, når man ikke har lyst til at bruge flash.

Og ellers er det da bare at skrue lidt ned for blænden..

Jeg bruger næsten udelukkende min 50mm f/1.8
Gravatar #10 - Jakob Jakobsen
27. dec. 2009 15:36
Ronson (8) skrev:
Billedstabilisering er teh bomb. Husk det.

Hvilket man lige skal huske at tage med et gran salt.
Det kan godt være at billedstabilisering virker på kameraet, men det virker altså ikke på motivet, så hvis der er bevægelse i motivet, vil den længere eksponering give bevægelsesslør.

Stabilisering er skam fint nok, men det er ikke løsningen til alle problemer.

Desuden husk at et gammelt brugt DSLR er lige så godt som et nyt, så længe optikken er i orden. Det nyttter altså ikke at købe det dyreste kamera, hvis man så ikke har råd til at kaste et ordentligt objektiv efter det.
Men i sidste ende er det 90% brugerens skyld om det bliver gode eller dårlige billeder, der kan et kamera til 100.000 ikke ændre noget.
Gravatar #11 - trylleklovn
27. dec. 2009 15:38
Og så er billedstabilisering i huset ikke lige så godt som billedstabilisering i objektivet.
Gravatar #12 - noramskull
27. dec. 2009 15:59
Super hjælp indtil videre. Jeg har selv siddet og kigget på det, her de sidste par dage. Og lige nu hælder jeg mest til enten et Canon EOS 450D. Jeg er dog også begyndt at spekulere på om jeg bare skulle gå all-in og så købe et Canon EOS 500D, så jeg ikke på et tidspunkt kommer til at føle, at jeg mangler et apparat som kan filme i FullHD.

I øvrigt kunne jeg også godt tænke mig at vide hvad der følger med som standardudstyr. Jeg går ud fra at batteri og oplader medfølger, men skal jeg ud og investere i et hukommelseskort ved siden af, eller følger det med? Og er det, det 50mm f/1.8 objektiv som trylleklovn nævner, der følger med?

Gravatar #13 - Norrah
27. dec. 2009 16:02
Jeg kigger selv på et Nikon D5000, det er værd at overveje!
Gravatar #14 - Ronson ⅍
27. dec. 2009 16:22
Kit-objektiver er (som regel?) 18-55mm med eller uden billedstabilisering.
Gravatar #15 - Zombie Steve Jobs
27. dec. 2009 16:31
>Vil som nogle af de andre foreslå at bruge penge på et ordentlig objektiv.
Desværre får du ikke meget kamera for 3000-4000 kroner, du kan lige få et ordentlig kompaktkamera, men så ikke mere.

#12 50 1,8 følger ikke med, men det burde ikke koste mere end 750 kroner, måske lidt mere. Du kan sikkert få det smidt med for en billig penge, ellers kan du sikkert få dem til at bytte det ud med kitobjektivet. Det er også meget cool måde at lære at foto på, at bruge et fast objektiv.

Men hvis det bare er til sjov og føsda, så køb et kompaktkamera, de er gode, hvis man køber det rigtige.
Gravatar #16 - trylleklovn
27. dec. 2009 17:13
Og så sæt en god del tid af til billedregeringen. Som udgangspunkt er de RAW filer kameraet leverer ikke specielt brugbare på standardindstillingerne. Derfor skal alle billeder efterredigeres for at give et ordenligt resultat.

Dit kamera kan selvfølgelig lave en grovbehandling af billederne, hvis du sætter det op til dette. Men det er kun hvis du virkelig ikke har mulighed for at behandle billederne senere.

Mht. til Canon 500D så vær opmærksom på at det kun optager 1080p i 20 billeder/sekundet. Hvor det optager 720p i 30 billeder/sekundt.

Det gør 1080p stort set ubrugeligt på kameraet. Det har heller ikke mulighed for tilslutning af ekstern mikrofon, så hvis du skal bruge lyden til noget skal du have en seperat lydoptager+mikrofon.
Gravatar #17 - noramskull
28. dec. 2009 01:14

Tak, det var godt du lige gjorde opmærksom på det. Jeg tror dog at det bliver et EOS 500D. Kan ligeså godt investere i et godt kamera til at begynde med og så købe nogle gode objektiver senere.

Nu er spørgsmålet så om jeg skal købe 18-55 mm kit objektivet som har IS. Eller det 50mm f/1.8 objektiv som trylleklovn foreslår (Jeg ved ikke om det har IS?).

De koster det samme.

Gravatar #18 - roennow
28. dec. 2009 01:29
50mm F/1.8 er et objektiv som mange køber som det første ekstra objektiv fordi det er billigt, har en stor blænde og en okay skarphed til prisen.

Jeg vil dog aldrig anbefale det som standardobjektiv, da man er alt for handikappet. Det har sine fordele, men lige så mange ulemper, hvor den største er at det er en prime. En person, der aldrig har haft et spejlrefleks i hånden, har masser af andre ting at bande og svovle af det første tid :)
Gravatar #19 - trylleklovn
28. dec. 2009 10:08
Hvis du har råd så køb dem begge ellers start med 18-55mm. . 50mm har ikke IS.
Gravatar #20 - noramskull
28. dec. 2009 12:49
#18 & #19

Tak, så tror jeg, at jeg vil starte med kit objektivet og se hvad der sker efter det.
Gravatar #21 - Bjørn
28. dec. 2009 13:30
# 20

God idé med at starte med kit objektivet på de 18-55mm! Det er rart at kunne få det ´hele´ med på de 18mm.

Og som andre nævner herinde så er F/1.8 50mm et sjovt ekstra objektiv at have - det er billigt, rimelig skarpt og med god blænde.
Gravatar #22 - lars_Roos
28. dec. 2009 20:43
hej alle.
spændende læsning. det lyder som om der er noget knowhow herinde
væver mellem canon 450D eller sony350K
jeg har 3 ting

1) hvis jeg køber brugt, 1-2 år skal jeg så være bekymret for disideret slidtage / opslidning af kameraet?

2)min tanke er at min kone og jeg skal bruge det på samme måde som et kompakt kamera (fuldautomatisk) kan det give gode billeder?? og så med tiden ekspermentere med foto

3)sony's kommer med 18-70mm er det en mærkbar forskel fra 18-55mm

ps. brugte 2700,- på et olympus kompakt camera for 2 år siden som jeg er meget ked af.

venlig hilsen lars
Gravatar #23 - Ronson ⅍
28. dec. 2009 21:08
1) En amatørfotograf kan ikke nå at slide et kamera op på 1-2 år, så det vil ikke være noget problem overhovedet at købe et kamera(hus) i den alder. Køber du en af de lidt mere "professionelle" modeller så holder de sig generelt noget bedre.

Jeg havde mit 350D i knap 4 år og ud over lidt slidte "flader" så var det i perfekt stand. Ingen funktionsfejl eller ridser.

Men du får selvfølgelig ikke 2 års reklamationsret med et brugt kamera.

2) DSLR giver bedre billeder end kompaktkameraer pga. den større og bedre sensor. Gemmer du som RAW så har du også bedre muligheder for at redigere billedet bagefter, end med et kompaktkamera der typisk kun gemmer i JPEG.
Men et DSLR der står på auto vil mere eller mindre lave de samme fejl som et kompaktkamera, f.eks. hvidbalance eller eksponering.
Gravatar #24 - trylleklovn
28. dec. 2009 21:58
Med hensyn til slid så er der en primær ting man skal være opmærksom på. Antal eksponeringer.

Lukkeren i et spejreflekskamera er noget følsom mekanik som bliver åbnet og lukket mange tusinde gange i kameraets levetid. De. Er typisk lukkeren der er det første som går i stykke. De lidt billigere kameraer (450d) er ikke bygget til at kunne klare lige så mange eksponeringer som de dyrere modeller (50d, 5d og 1d).

Gennemsnittet for eksponeringer apperatet bør kunne klare kan findes på de respektive producenters websites.
Gravatar #25 - Jakob Jakobsen
28. dec. 2009 23:51
Mit 450D har netop rundet 12.000 billeder og har ingen problemer haft endnu.
Du kan kigge på Denne database for at se en tendens til shutterens holdbarhed.
Gravatar #26 - lars_Roos
30. dec. 2009 21:17
okey tak for nu

holder mig til sony
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login