mboost-dp1

Køling

Gå til bund
Gravatar #1 - Woller
2. mar. 2010 13:32
jeg begyndte at blive misfornøjet med støj niveauet min pc udledte så besluttede mig for at kigge lidt nærmere på varme udledningen og fandt frem til at synderen er mit grafikkort.

Processor: AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor, ~3.2GHz
Idle - 36 °C
Load - 52 °C
Video Card: ATI Radeon HD 4870
Idle - 64 °C
Load - 92 °C

Hvilken køling kan i anbefale til mit grafikkort?
Gravatar #2 - fidomuh
2. mar. 2010 13:53
Vandbaseret koeling.
Der er ikke noget brugbar luftkoeling til dit gfxkort desvaerre.
Gravatar #3 - Morti
2. mar. 2010 16:49
http://www.hardforums.com/showthread.php?t=1495889

Er nu ret sikker på at der findes blæsere man kan sætte på dem.. i denne tråd er der en bruger som viser hvordan han satte sin Arctic Cooling Twin Turbo Pro på sit 5850 kort, og mener den køler kan bruges på alle 5000 modellerne.

Vandkøling er jo sådan set en fryser? Larmer de ikke ret meget :X ..

"If you remember i cant run the reference fan past 40% because it sounds like a jet engine. This cooler, I can run at 100, and you cant hear it at all! Its silent! "

Edit: lige et link så du kan se hvilke kort den model kan bruges på.. din er der også.

http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info...

Der er sikkert flere
Gravatar #4 - fidomuh
2. mar. 2010 16:53

Vandkøling er jo sådan set en fryser? Larmer de ikke ret meget :X ..

Hva'?
Nej?

Det er vandkoeling, ikke freon.

Det er bare en pumpe, vandcirkulation og passiv koeling. Works great.
Google det hvis det er.. Det er ikke saa svaert igen at finde rundt i og der er koeleelementer der passer paa et 4870 :)
Gravatar #5 - Morti
2. mar. 2010 17:01
Tja pointen var at du var misledende for OP hvad end din grund var :X

'bare' en pumpe.. pumper kan larme ret meget :P

"I did water cooling years ago. Unless you're going to cool dual GPU's, it's not going to be quieter than heatpipes.

Heatpipes are more efficient than watercooling. That means you can run a heatpipe with a quieter fan than a watercooling radiator. My eheim pump was quiet, but my current heatpipe based PC is quieter than my old water cooling rig."

http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f... 'watercooling and noise'
Gravatar #6 - fidomuh
2. mar. 2010 17:49

Det er misledende at skrive 'vandbaseret koeling', fordi du eller han ikke ved hvad freon er? Eller hvad?

Hvis han google Watercooling faar han 13401394013941 hits.

'bare' en pumpe.. pumper kan larme ret meget :P

Det kan min mor ogsaa, det betyder ikke hun goer det.

"I did water cooling years ago. Unless you're going to cool dual GPU's, it's not going to be quieter than heatpipes.

Heatpipes are more efficient than watercooling. That means you can run a heatpipe with a quieter fan than a watercooling radiator. My eheim pump was quiet, but my current heatpipe based PC is quieter than my old water cooling rig."

Fail.
Fordelen i vandkoeling er at du faar koeleenheden vaek fra de varme enheder og ja, selvfoelgelig er heatpipes bedre til at lede varme, det er ikke relevant for OP.

Mit gamle vandkoelingsrig var lydloest til det punkt at de eneste bevaegelige dele var pumpen og vandet - og jeg koelede et voldsomt OC'et nVidia 6800 uden problemer.
Gravatar #7 - Woller
2. mar. 2010 18:04
Jeg er ikke så meget for vandkøling, har en skræk for at der skal gå hul på en ledning eller lign.

Men den Twin Turbo Morti linker til virker interessant har bare et spørgsmål, hvad er forskellen på den normale og på pro modellen?
Gravatar #8 - Morti
2. mar. 2010 18:05
Kvoter dig lige mister aggro..

'Der er ikke noget brugbar luftkoeling til dit gfxkort desvaerre.' Det er misledende, som jeg viste, er ikke min skyld ting flyver nemt hen over dit hovede, ingen grund til at puste dig op, ro på. Google kunne også have hjulpet dig dér.

Da OP handler om 'watercooling' og 'noise' ville det være mere relevant at søge på de to ord, hvilket vil give dig ca. 347.000 hits ;)

Det vil give dit hits som - "Ok i finally got the right watercooling kit though from scan, my nice Corsair hydrocool200EX and its ace, keeps my CPU @ 30°C (mbm temps) under load when clocked at 12x200 =)

The only problem i have with it is noise - not from the fan, thats pretty much silent, so i've narrowed it down to the pump.

Is there anything i can do to reduce the noise its making, its kind of like a low drone. Or is there maybe a problem with the pump or my setup? This is my first real watercooling attempt so i'm not 100% sure really

anyone else got a hydrocool that could comment on its noise?"

http://forums.hexus.net/hexus-hardware/16016-water... 'watercooling pump noise'
Gravatar #9 - Morti
2. mar. 2010 18:09
#7 Hey champ, jeg er ikke sikker på hvad foreskellen er på de to modeller.. fra hvad jeg har læst kunne det tyde på at det mest betyder 'hvilke' kort de understøtter..også fra hvad jeg har læst ser det ud til de folk som har interresse i de type kølere mest har nervøsitet over for hvad det vil betyde for garantien for gfx kortet.

Google er ved 'manden' til at svare dybere på det spørgsmål vil jeg tro :-)
Gravatar #10 - Morti
2. mar. 2010 18:20

Nogle mennesker har også fundet andre *kreative* måder at løse støj fra deres gfx kort på igennem tiderne :D --->

http://www.simplehelp.net/2008/08/26/how-to-silenc...
Gravatar #11 - fidomuh
2. mar. 2010 19:20

Kvoter dig lige mister aggro..

'Der er ikke noget brugbar luftkoeling til dit gfxkort desvaerre.' Det er misledende, som jeg viste, er ikke min skyld ting flyver nemt hen over dit hovede, ingen grund til at puste dig op, ro på. Google kunne også have hjulpet dig dér.

Jeg har ellers netop undersoegt dette markede for ikke specielt laenge siden, og der var der ikke nogen brugbar loesning.

Det vil give dit hits som - "Ok i finally got the right watercooling kit though from scan, my nice Corsair hydrocool200EX and its ace, keeps my CPU @ 30°C (mbm temps) under load when clocked at 12x200 =)

OK?

The only problem i have with it is noise - not from the fan, thats pretty much silent, so i've narrowed it down to the pump.

Tjoh, min pumpe var uhoerbar ved ~0.5 meters afstand.

Is there anything i can do to reduce the noise its making, its kind of like a low drone. Or is there maybe a problem with the pump or my setup? This is my first real watercooling attempt so i'm not 100% sure really

http://forums.hexus.net/.. 'watercooling pump noise'

Brug noget ordentligt?
Gravatar #12 - vandfarve
2. mar. 2010 19:28
Morti (8) skrev:
Da OP handler om 'watercooling' og 'noise' ville det være mere relevant at søge på de to ord, hvilket vil give dig ca. 347.000 hits ;)

Hvis du søger på "fan" og "noise", får du 25.300.000 hits.

Dvs. vandkøling må være 729 gange bedre end luftkøling, ikke?
Gravatar #13 - Morti
2. mar. 2010 20:16
fidomuh (11) skrev:

Tjoh, min pumpe var uhoerbar ved ~0.5 meters afstand.

[quote]Is there anything i can do to reduce the noise its making, its kind of like a low drone. Or is there maybe a problem with the pump or my setup? This is my first real watercooling attempt so i'm not 100% sure really

http://forums.hexus.net/.. 'watercooling pump noise'

Brug noget ordentligt?

Ja er du svit du har givet mange gode forslag til noget ordentligt , indtil videre har du jo kun lukket en absolut konklusion ud som f.eks ham på hardforum tydeligvist ikke var enig med dig i. (eksistensen af kølere som rent faktisk kan bruges på hans 4870)

#12 Jeg ved ikke om du forsøger dig med sarkasme eller fangede min sarkasme længere oppe og gik med på den så jeg vil bare lade din 'logik' stå ;]
Gravatar #14 - fidomuh
2. mar. 2010 21:13

Jeg har ikke givet nogen forslag, da OP har sagt han ikke er interesseret.
Gravatar #15 - Woller
4. mar. 2010 14:14
så har jeg smidt en Twin Turbo på og nyder nu stilheden :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login