mboost-dp1

Køre uden chassis fan

Gå til bund
Gravatar #1 - reefermadness  
29. mar. 2009 11:25
Hej er det "farligt" at køre uden chassis fan?

Grunden til jeg spørger er at den jeg har larmer helt vildt, og den kører også max omdrejninger konstant (hvilket jeg ikke ville mene var nødvendigt, men jeg kan ikke indstille den i BIOS)

Prøvede lige idag at pille den fra og nøj hvor er det da dejligt at kunne høre hvad man selv tænker..

Jeg kan se at min idle temp er steget lidt, den er nu på ca. 40-45C på CPU'en hvor den før lå på 30-35C..

Er der evt. nogle der kender et fan controller program der virker med MSI bundkort (Nvidia chipset), eller måske nogle der kan anbefale en køler der er støjsvag ?

Lidt info om min maskine:
Intel Q6600
Geforce 8800GT (Factory OC)
MSI P6N-SLI motherboard
Gravatar #2 - paradise_lost
29. mar. 2009 11:43
Det betyder ikke noget, dog har harddiske osv godt af en gennemgående luft. Så hvis jeg var dig så ville jeg købe 2 stk papst kølere med lav db. En der kører luft ind i fronten og en der kører luften ud bagi. Men ikke absolut nødvendigt, mange pcere kører med kun cpu kølere.
Gravatar #3 - reefermadness  
29. mar. 2009 11:51
Okay... Har lige bestilt en 3.5" tingest til at styre blæsere med... så kan jeg bare slukke for dem når jeg vil ha sindsro... og skrue op igen når jeg skal spille crysis høhø..
Gravatar #4 - paradise_lost
29. mar. 2009 12:29
Okay, ja det er også en måde at gøre det på :)
Gravatar #5 - terracide
29. mar. 2009 12:41
Eller køb dig en ordenligt fan...lavere dB, som listet på alle fans.
Gravatar #6 - Clauzii
29. mar. 2009 16:17
#5:
Jeg synes bare ikke altid at db tallene passer med virkeligheden. Den sidste Pabst jeg købte (80mm) kostede 160,- og skulle være på 12dB. Den larmer sjovt nok mere end en ADDA jeg har givet 20,- for og som køler ligesågodt, altså blæser samme mængde luft. Men generelt er Pabst gode, men lidt opreklamerede i mine øjne/ører.

--

Jeg lodder iøvrigt altid(!) 12V kabinet-fans om til 7V. (Og sikkert derfor jeg har tussi gamle strømforsynings-ledninger og -stik liggende til netop dette).

Løsningen med en regulering er nok den bedste, men nogle regulatore har det (stadig) med at sitre/summe/klikke. Nogle værre end andre, selvfølgelig.
Gravatar #7 - Clauzii
29. mar. 2009 16:25
#2/4:
Jeg har ikke monteret mine harddiske 'rigtigt' i lang tid.

Jeg plejer at pille/skrue/knække/skære 3½" holderne væk. Derved bliver der plads til at stille diskene på gummifødder (med velcro under) i bunden af kabinettet. HDerne er så spændt sammen med 4 stk. enten træ-stænger eller metal-ditto. Når man så placere en blæser i fronten, blæses luften direkte ind på HDerne, der dermed stort set altid har samme temperatur, i mit tilfælde 32 grader for en Maxtor systemdisk og et Seagate (39 grader) datadrev.

Hvis blæseren også ophænges i gummi, er det et stort set lydløst system, da hverken HDer eller blæser rører kabinettet fysisk. Og dermed er alt hoved-klikkeri fra HDerne også væk.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login