mboost-dp1

Langsom internet med Router

Gå til bund
Gravatar #1 - Graversen
19. jun. 2010 16:17
Hej jeg har et meget stort netværks problem.

Jeg har købt 40/40mbit fiberbredbånd af EnergiMidt.

Internettet virker helt fint, typisk kører det med: 46/36mbit 6ms. Problemet er bare at efter routeren har været tændt i ca. 10 min. bliver internettet meget langsommere: 6/1mbit med over 25ms.

Jeg har nu brugt flere dage på at finde frem til fejlen, med kun 1 computer sat til routeren, med forskellige switche, router settings og endda med forskellige routere: ZyXEL ZyWALL 2WG og NETGEAR WNR3500. Intet har hjulpet.

Selve fiberboksen, som routeren er sat til, kører med DCHP på WAN, så jeg kan nemt sætte min PC eller en switch direkte til fiberboksen, også oplever jeg aldrig problemet. Fiberboksen kører dog over ONT (Optical Network Terminal), så EnergiMidt anbefaler at jeg bruger en router hvis jeg skal have flere enheder sat til den.
Et andet problem opstår også når jeg kører uden router; mit interne netværk bliver langsom, jeg kan fx ikke streame en film i HD fra en PC til en anden over vores 1 gigabit netværk. Hvilket jeg godt kan MED en router.

Jeg kan selvfølgelig ikke få yderligere hjælp af EnergiMidt, da de ikke yder support på andre routeren end den de selv sælger.

Jeg overvejer at købe en ny router, men jeg tvivler på at vil hjælpe, når 2 så vidt forskellige routere laver præcis samme fejl.

Problemet opstod for ca. 2 måneder siden, før det havde jeg ikke noget problem og jeg har haft fiber i over 6 måneder.

Håber i kan hjælpe!
Gravatar #2 - trylleklovn
19. jun. 2010 16:28
Du har ikke en af dem de selv sælger du kan teste med også? Hvis nu du bestiller en hos dem og problemet stadig er der, så kan du vel returnere den da det så må være et andet problem.
Gravatar #3 - Graversen
19. jun. 2010 16:47
Det har jeg overvejet, men fandt ud af at det koster 300-350,- for at komme til at prøve det:
energimidt.dk

Jeg kunne os bare bestille en lignende model: edbpriser.dk også sende den retur igen hvis det ikke hjalp.

Men håber stadig på en mere logisk løsning, da det er bør være umuligt at 2 routere pludseligt laver præcis samme ustabile fejl.
Gravatar #4 - terracide
19. jun. 2010 17:02
#1:
Hvor mange sessions hamre dit P2P (eller malware) din router med?

Gravatar #5 - Graversen
19. jun. 2010 17:29
Jeg testede det først på en MacBook Pro, som ikke har noget P2P software, problemet opstod alligevel.

Så tænkte jeg at MacBook'en måske havde virus/malware, så testede jeg igen hvor kun min egen Stationær med XP var sat til, uden noget P2P program og med en frisk malware-scan. Problemet opstod igen igen.
Gravatar #6 - terracide
19. jun. 2010 17:31
#5:
Hvordan ser CPU/RAM load ud i din router?
Og du har stadig ikke svaret på hvor mange sessions der er aktive i din router?
Gravatar #7 - Graversen
19. jun. 2010 20:46
Flash: 3/8 MB
Memory: 25/32 MB
Sessions: 193/3000
CPU: 1%
Gravatar #8 - Graversen
24. jun. 2010 08:36
Nå nvm, EnergiMidt har accepteret det som en fejl, da der er flere som har oplevet dette.
Gravatar #9 - kasperd
4. jul. 2010 16:04
Graversen^ (1) skrev:
Et andet problem opstår også når jeg kører uden router; mit interne netværk bliver langsom, jeg kan fx ikke streame en film i HD fra en PC til en anden over vores 1 gigabit netværk. Hvilket jeg godt kan MED en router.
Det problem tror jeg godt jeg kan forklare dig årsagen til.

Det som sker i det tilfælde er sandsynligvis at computerne får tildelt IP adresser i forskellige segmenter fra udbyderen. Det vil sige, at computerne ved ikke at de sidder lige ved siden af hinanden og tror at de skal kommunikere med hinanden over internettet. Det vil sige, at de nu bliver begrænset af din 40Mbit/s linie.

Din internetudbyder kunne muligvis løse det problem hvis de fik deres routere til at opføre sig lidt mere intelligent. Når en af dine computere sender noget ud på internettet som skal sendes til den anden computer, så kunne de sende dig en besked tilbage om at destinationen sidder på samme netværk. Hvis det blev gjort på den måde burde computerne så kunne kommunikere direkte med hinanden efter det første roundtrip.

Men ovenstående kan nemt fejle pga. en dum konfigurationsfejl, og den nemmeste måde at undgå det er ved at adskille lokalnettet fra internettet med en router.

Problemet du har med routerne lyder meget mærkeligt. Jeg ville kunne forestille mig at du enten havde noget udstyr som ikke fungerede så godt når det blev varmt, eller at du havde fyldt routerens NAT tabel op med for mange forbindelser.

Men hvis det opfører sig på nøjagtigt samme måde med forskellige routere, så burde routerne kunne udelukkes, specielt da der ikke er tegn på overbelastning af routerne. Men hvis det fungerer helt uden problemer med en computer koblet direkte til nettet, så kan modemet også næsten udelukkes som fejlkilde.

Jeg ville prøve at sætte en computer med to netkort til at fungere som router, og hvis problemet så opstår i den opsætning undersøge hvor meget trafik der egentlig ryger over hvert netkort, og evt. starte wireshark op på hvert netkort for at finde ud af, hvad der går galt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login