mboost-dp1

Lidt videns refresh. PCI-X og alm PCI

Gå til bund
Gravatar #1 - Azuria
25. dec. 2008 21:57
Godaften i stuen :)
Case: Jeg har en Proliant ML370G3 med en 8kanals SATA raid controller.
Denne er PCI-X (64bit, burde være 32bit komp.) og en stak diske til data.
Denne falder dagligt i WAF grundet en "svag" blæser susen og at den flår strømmen ud af stik kontakten.

Derfor var min ide at købe mig et Atom kort, fx DG945GXFL2.
Denne er dog kun udstyret med 2sata kanaler, og intet raid.
Den har dog 32bit pci port, og mit kort burde i teorien virke deri.

Men er der nogen der har prøvet at smide et PCI-X kort i et atom bundkort?
Google giver mig desværre ingen svar.

En anden mulighed jeg har givet lidt eftertanke, nogen siger at en AMD løsning ville være endnu mere strømsvag.
Hvordan ville et sådant setup mon se ud?

På forhånd tak :)
Og god bagjul og godt nytår ;)
Gravatar #2 - kimx
25. dec. 2008 22:14
Svaret er ja.

Wiki er din ven.
Gravatar #3 - Azuria
25. dec. 2008 22:23
#2 Takker :)
Og det ser jo næsten ud til at der heller ikke er noget i vejen bag ved pci porten.
Så er det jo næsten bare at bestille skidtet.
Gravatar #4 - vandfarve
26. dec. 2008 10:37
#3 Hvis du vælger et system efter strømforbruget, så vil et AMD-baseret system sagtens kunne være mere energieffektivt.

Gå efter en af deres EE-processorer enten med en eller to kerner samt et af de billigere 7x0-bundkort, og så vil den sagtens kunne slå Atom i både strømforbrug og ydelse. Atom er dog stadig billigere, så vidt jeg husker.

Fordelen er til gengæld, at der i næsten alle tilfælde er flere tilføjelsesmuligheder på AMD-bundkortet, ligesom du har en større frihed mht. bundkort og processorer, hvilket du ikke har med Intels Atom.
Gravatar #5 - Azuria
29. dec. 2008 19:53
#4 Nu er det efterhånden et par år siden jeg sidst har samlet en stationær pc. :(
hvordan ville en sådan løsning se ud? :)
Gravatar #6 - Dreadnought
29. dec. 2008 20:39
Azuria, jeg har to Opteron 240 1,4GHz, som bare ligger og flyder. De har en 80W TDP, men jeg har målt dem begge til at bruge mindre end 35W hver ved stik-kontakten under fuld load, hvilket er EE-klassen. De er S940 og kan køre med PC3200 DDR.
Jeg har dog ikke noget bundkort der kan følge med.
Gravatar #7 - Azuria
29. dec. 2008 21:01
#6 Socket AM2?
Gravatar #8 - Azuria
29. dec. 2008 21:07
Ville MZ's bundkort1 med CPU her være en løsning?
Gravatar #9 - engfeh
29. dec. 2008 21:17

Dreadnought (6) skrev:
S940
Gravatar #10 - Azuria
29. dec. 2008 21:21
I så fald er der ikke nogen mobo's på edbpriser der falder inden for en pris ramme jeg kan gå med til :(
Gravatar #11 - Azuria
29. dec. 2008 21:50
Er denne løsning helt ved siden af?
Athlon 64 LE-1600 1 MB
ASUS M2N68-AM
og så en stang ram eller 2.
Gravatar #12 - vandfarve
30. dec. 2008 09:41
#11 CPU'en ser lækker ud, men jeg ville hellere smide 200 kroner mere i puljen og tage et af følgende bundkort:

- ASUS M3A-H/HDMI til 581 kroner
- Gigabyte GA-MA78GM-S2H til 589 kroner

Hvis computeren strømmæssigt skal konkurrere med en Atom, så kræver det nemlig et chipset med indbygget GPU, hvilket disse har med deres HD3200, der er en endda overraskende stærk chip.

Begge understøtter desuden Hybrid CrossFire, så du altid kan smide et diskret kort i, hvis du synes, at HD3200 GPU'en bliver for svag. Så vidt jeg forstår teknologien, vil du derfor kunne switche mellem GPU'erne og derved kun bruge det diskrete grafikkort, når der reelt er brug for det (= spare mere strøm).

ASUS-kortet har desuden HDMI-udgang samt indbygget 7.1-kanals lydkort, mens Gigabyte-kortet kun har DVI samt 7.1.

(Det er trods alt Newz.dk, og hvis jeg ikke husker meget galt, er du også en IBM/Lenovo-fan, hvorfor du burde kunne se det fornuftige i at smide et par kroner ekstra på bordet for at få noget ordentligt!)
Gravatar #13 - Azuria
30. dec. 2008 10:18
#12 Du skulle lige minde mig om at jeg var fanboy :p
Men så vil jeg gå efter det nævnte Asus, da jeg jo så evt senere hen kan bruge hdmi til noget sjovt måske :)

Hvad ram angår er der vel ikke nogen der er mere strømbesparende end så meget andet?
Gravatar #14 - vandfarve
30. dec. 2008 10:23
#13 Ram er desværre ram - og det er alt for dyrt at gå efter DDR3-ram, for selvom de bruger færre watt, så koster de mere og deres chipsets er VÆSENTLIGT dyrere.

Min teori er, at jo flere MB der er pr. stang, jo mindre er strømforbruget/MB, men det hæfter jeg selv for. Hvis det er muligt, så find et sæt af 2 x 1 GB PC6400 (+/-), men det er helt op til dig.

Hvis du dog virkelig går op i strømforbruget, og hvis du gerne vil købe en ny HDD samtidigt, så find en disk fra WD's Green Line, der vist skulle være én af de mest energieffektive. SSD-diske er ikke anbefalesværdige endnu, men det ved du sikkert alt om, da du trods alt er aktiv herinde i samme grad som jeg.
Gravatar #15 - Azuria
30. dec. 2008 10:32
#14 Har selv lidt samme teori om ram, eller... det er det der lyder mest logisk.
Bruger allerede WD's GP diske i serveren, de skal bare flyttes over.
Er meget tilfreds med ydelsen, selvom nogen brokker sig over dette.
Gravatar #16 - vandfarve
30. dec. 2008 10:36
#15 Well, til en NAS og/eller HTPC betyder HDD'enes ydelse ikke det store for mig.

Så længe man har nok hukommelse, så skal man kun vente brøkdele af sekunder ekstra, når den booter, og når man vælger filerne, men ellers burde systemets "generelle" ydelse derudover ikke påvirkes af diskene. Her betyder CPU'ene, chipsettet og rammene så meget mere, og hvis man kan spare et par watt på diskene, hvorfor ikke? Efter et par år har man råd til en ekstra kop kaffe! ;)
Gravatar #17 - Azuria
30. dec. 2008 10:54
#16 Lige netop :) Men jeg takker for hjælpen :)
Gravatar #18 - vandfarve
30. dec. 2008 10:56
#16 Selv tak. Anytime, anytime...
Gravatar #19 - Dreadnought
30. dec. 2008 12:15
Hvad RAM og strømforbrug angår, er der ikke den helt stor forskel. Men vælg dog dem med laveste spænding, og du kan nok spare en watt eller to.
Gravatar #20 - Azuria
4. jan. 2009 20:24
Så er AMD løsningen bestilt.
Jeg er spændt på at foretage nogle målinger når den ankommer...
Den nuværende server trækker idle mindst 270W har jeg målt.
Gravatar #21 - vandfarve
5. jan. 2009 08:31
#20 Efter hvor mange harddiske du putter i maskinen, så burde du gerne komme ned på omkring 40 watt samlet set i idle, hvis jeg ikke tager meget fejl.

Der er i hvert fald lavet mange forsøg på interblaggen, så du har en del referencepunkter, hvis du er interesseret.
Gravatar #22 - Azuria
5. jan. 2009 10:32
#21 Jeg laver nogle målinger inden jeg smider mit raid i den.
Raid diskene har jeg så valgt at køre med WD's Green Power diske.
Der ryger indtil videre 1system disk i, måske 2stk i raid1.
og så 3stk WD GP, som bliver udvidet med flere diske snart.
Gravatar #23 - Azuria
12. jan. 2009 11:34
Så kom bundkort, cpu og ram idag...
Må indtil videre sige jeg er lidt skuffet. :(

I bios trækker den allerede 82W.. Det er lidt langt fra de claimede.
Spændt på hvad den siger når de 2diske kommer i imorgen.

Oprindeligt skulle det have været 2stk WD GP diske, men da det kun skal holde OS, var det måske lidt overkill med 500GB.

Så smider 2stk 40GB 2½" diske på istedet.
Gravatar #24 - vandfarve
12. jan. 2009 12:26
#23 Det er sgu langt fra optimalt. Jeg undersøger lige nærmere, om andre har oplevet så høje wattforbrug, og ellers må du simpelthen sende skidtet tilbage og købe et Intel Atom-system i stedet.
Gravatar #25 - kimx
12. jan. 2009 13:52
Jeg har en htpc der har specs noget lignende det du har, (amd 690g chipset, AMD X2 BE-2300, ATI HD3470, 2GB RAM + diverse)

I bios bruger den ~80 watt, men når den er idle (vista skrivebord) så bruger den ca. 20 watt mindre.
Gravatar #26 - vandfarve
13. jan. 2009 17:06
#Azuria

Hvad har du besluttet? Sender du komponenterne tilbage og forbander mine råd tilbage til evigheden, eller har du valgt at leve med et wattforbrug omkring de 80?
Gravatar #27 - Azuria
13. jan. 2009 17:58
#26 Venter lidt på de diske, ligger til afhentning på posthus imorgen.

Men det er lidt pest eller kolera... Atom kortet har godt nok gigabit... på nic chippen, men chipsettet understøtter kun 100mbit.
og jeg er ved at være lidt træt af en medie server på 100mbit...
Og så er der jo mulighederne for at opgradere med diverse features.
Overvejer lidt at sætte noget internt cardsharing op.
Gravatar #28 - Azuria
15. jan. 2009 17:26
Så skal jeg til at installere.
Skal blot lige have krejlet nogle drivere til netkortet... Det er åbenbart ikke et Debian har valgt at understøtte..
Gravatar #29 - vandfarve
15. jan. 2009 21:19
Azuria (28) skrev:
Så skal jeg til at installere.
Skal blot lige have krejlet nogle drivere til netkortet... Det er åbenbart ikke et Debian har valgt at understøtte..

Alt andet tager jeg ansvar for, men denne hænger du vist selv på!

Nej, spøg til side, så er det ærgerligt, at det ikke er mere energieffektivt, og det tager jeg selvfølgelig på min kappe. Jeg håber dog, at dit setup ikke skuffer dig alt for meget.
Gravatar #30 - Azuria
17. jan. 2009 18:06
Nyeste måling på systemet.
Med Debian(Etch) installeret
2stk 2½" diske i raid1.
1WD Green Power 1TB disk.
Trækker systemet (skærm ikke iregnet) 74W.

Det er stadig ikke 40W, som jeg ikke helt havde som mål, men tilstræbte.
Men besparelsen er da stadig mærkbar.
Gamle server brugte for 3890kr om året.
Den nye bruger 1011kr.
Det giver da stadig en mærkbar forskel på 2883kr, som mere end dækker ny indkøbet af server.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login