mboost-dp1

Low noise home server

Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
12. sep. 2010 08:29
Jeg skal til at bygge mig en ny server til at have stående herhjemme, da den gamle er ved at være udtjent.

Da den skal være tændt 24 timer i døgnet og sansynligvis kommer til at stå i stuen, så skal den være low power og low noise, ligesom min forrige server.

Til det formål havde jeg tænkt mig at lave en maskine med en Intel Core i7 Mobile processor, enten en quad core (Bruger op til 45W) eller en dual core (Bruger op til 18w).

Desværre har jeg ikke kunnet finde nogen motherboards som understøtter Core i7 Mobile processorne, andet end dicideret laptop motherboards. Da jeg skal indbygge motherboardet i et kabinet (Satser på et Micro ATX igen), så er et laptop motherboard ikke en mulighed.

Da jeg også skal skifte kabinettet ud, så vil jeg denne gang have et kabinet med passivt kølet strømforsyning. Jeg har før prøvet en "low noise" strømforsyning og det irriterer mig at jeg altid kan høre den køre, så low noise er ikke længere en option med strømforsyningen, det skal være no-noise.

Er der nogen af jer som kan anbefale et motherboard til min Core i7 Mobile processor ?

Er der nogen af jer som kender et Micro ATX kabinet med en passiv strømforsyning (Jeg har kun kunne finde et, og prisen lå så vidt jeg husker på omkring 7000 for kabinettet) ?
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
12. sep. 2010 11:03
Hvad skal serveren bruges til?

Bruger selv den ældre version af denne som kombineret fil-, web- og FTP-server, samt som medieboks og sofasurfer. Dette klarer den faktisk meget godt.
Gravatar #3 - Clauzii
12. sep. 2010 13:45
#1:
Har du overvejet en Mac Mini Server? Lavt strømforbrug, næsten lydløs og med serversoftware?
Gravatar #4 - mee
12. sep. 2010 14:45

Hvad skal den server, siden du går efter en i7 quad?

Hvis du går efter en passiv forsyning ender du hurtigt med at skulle have en kabinetblæser til at erstatte det airflow, som normalt kommer fra forsyningen.
Gravatar #5 - Mort
12. sep. 2010 15:32
Serveren skal fungere som Windows Server (Domain controller, mail server, web server, application server) og Hyper-V virtuel server hosting platform til mine virtuelle maskiner.

Behovet for nogen gange at kunne yde en god portion performance er grunden til at jeg har valgt at processorerne skal være Core i7.

Da jeg ikke altid har brug for den høje performance, skal strømforbruget ved normalt brug være så lavt som muligt, hvilket er grunden til at jeg har valgt at det skal være en Mobile variant af Core i7 i stedet for desktop varianten.

Det er ikke sikkert at jeg vælger at kabinettet skal være 100% passivt kølet, men det er vigtigt at strømforsyningen er det, da strømforsyningenen ofte er den største støjkilde og den eneste støjkilde jeg ikke kan gøre noget for at dæmpe.
Gravatar #6 - mee
12. sep. 2010 15:40
Det lyder som om du har et par krav der går over hvad jeg har af hardware kendskab, men en strømforsyning behøver ikke være støjende pga. den har en blæser.

Jeg har selv en Corsair 450VX der larmer mindre end en 3.5" disk, det er dog sjældent imponerende eller en fast målestok.

prøv at tage et kig ind på silentpcreview.com og kig på deres recommended lister, de skulle gerne kunne hjælpe dig til en stille server uden brugen af specielle dele. Du skal dog være forberedt på at det lille danske marked ikke har alle de dele SPCR har tilgængeligt.
Gravatar #7 - BlackFalcon
12. sep. 2010 16:09
Jeg er egentlig enig. En god PSU larmer ikke meget. Men hvis han nu sætter en SSD i så er han lige vidt. :)

Jeg kan desværre ikke foreslå en passiv kølet PSU til micro ATX, men hvis du kunne gå en tak op i kabinet-størrelse, kan du helt sikkert finde noget til under 7000 kr. Er det en mulighed?
Gravatar #8 - Mort
12. sep. 2010 16:50
BlackFalcon (7) skrev:
Jeg kan desværre ikke foreslå en passiv kølet PSU til micro ATX, men hvis du kunne gå en tak op i kabinet-størrelse, kan du helt sikkert finde noget til under 7000 kr. Er det en mulighed?

Det kommer an på hvilke motherboards som findes, som kan bruge en Core i7 Mobile processor. Det plejer kun at være micro ATX boards som understøtter mobile processors.

Det kabinet til omkring 7000 kroner, som jeg kiggede på i sin tid, havde så vidt jeg husker en ekstern strømforsyning. Når strømforsyningen ligger på gulvet, ved siden af computeren, bliver kabinettets køling mindre belastet, hvilket overall giver bedre chance for at kunne lave et støjfrit eller støjsvagt kabinet.

Desværre er det ikke lykkedes mig at finde en tilsvarende ekstern passiv strømforsyning nogen steder.
Gravatar #9 - mee
12. sep. 2010 19:45
Du kan sagtens finde eksterne passive forsyninger, men udbudet i DK er ret lille og du vil nok være nødt til at bestille fra tyskland eller UK.

Selv har jeg en PC med en gammel P-M kørende fra en ekstern brik og passive konverter komponenter :-)

mini-itx.com har nok navnene på de dele du vil bruge til en passiv server, men jeg mindes at de tager en formue i fragt. M2-ATX eller en picoPSU og en ekstern brik skulle virke rigtig godt til en server med en strømsvag CPU og en række harddiske.
Gravatar #10 - BlackFalcon
12. sep. 2010 21:26
Mort (8) skrev:
Det kommer an på hvilke motherboards som findes, som kan bruge en Core i7 Mobile processor. Det plejer kun at være micro ATX boards som understøtter mobile processors.

Men derfor kan du vel godt sætte et micro-ATX bundkort m. en i7 Mobile i et midi-kabinet? :-)
Gravatar #11 - mee
12. sep. 2010 22:59
Jeg er bange for at det vil være næsten umuligt at skaffe et i7 mobile bundkort til en stationær computer og de få kort der er koster helt sikkert en formue.

Jeg tror det vil være meget lettere at købe en i5/i7 til en stationær computer og så underclocke og undervolte den.

Bemærk at hvis du vil have VT-d skal bundkortet også understøtte det den feature er ikke i P/H chipset bundkort.
Gravatar #12 - BlackFalcon
13. sep. 2010 04:00
mee (11) skrev:
Jeg er bange for at det vil være næsten umuligt at skaffe et i7 mobile bundkort til en stationær computer

Jeg ved ikke om vi går fejl af hinanden, men efter min overbevisning sætter du bare dit ønskede i7 mobile bundkort i et standard kabinet. Mange standard kabinetter understøtter alt fra mini-ITX til micro ATX og selvf. ATX. Du skal bare bruge de rigtige huller i bundpladen (eller måske lave dem selv). Da dit kort jo er mindre end ATX, er der intet i vejen for at montere det i et ATX kabinet. :)

Jeg fandt disse to bundkort der har BGA1288 soklen og dermed understøtter en dual core i7 mobile CPU {1}{2} via Google, dog uden at finde en butik de kan købes i. Evt. tag kontakt til dem.
Gravatar #13 - Mort
13. sep. 2010 06:17
BlackFalcon (10) skrev:
Men derfor kan du vel godt sætte et micro-ATX bundkort m. en i7 Mobile i et midi-kabinet? :-)

Jeg troede faktisk ikke at hullerne til backplate var ens i et micro ATX og et standard ATX kabinet, men efter et kig på Wikipedia kan jeg se at micro ATX standarden er bagud kompatibel med forbindelserne i et standard ATX kabinet.

mee (11) skrev:
Jeg tror det vil være meget lettere at købe en i5/i7 til en stationær computer og så underclocke og undervolte den.

Det vil helt sikkert være lettere at samle sådan en løsning, men så vidt jeg ved så får jeg meget bedre performance per Watt, ved at bruge en mobile variant af Core i7, fremfor at underclocke en standard Core i7.

Til Core 2 Mobile fandtes der en del bundkort, processorer og kabinetter, specielt til medie center / home server markedet. Det lader til at det samme ikke er tilfældet for Core i7 Mobile.

Jeg fandt disse to bundkort der har BGA1288 soklen og dermed understøtter en dual core i7 mobile CPU {1}{2} via Google, dog uden at finde en butik de kan købes i. Evt. tag kontakt til dem.

Så vidt jeg kan se, så er det første board ikke et micro ATX kort og det andet kort lader ikke til at være tilgængeligt endnu, baseret på listen over deres produkter.
Gravatar #14 - rasmusssen
13. sep. 2010 07:36
Gravatar #15 - mee
13. sep. 2010 11:38
Latterlige lorte forbindelse hoppede knageme af lige når jeg trykkede indsend og nu skal jeg skrive alt forfra.

BlackFalcon (12) skrev:
Jeg ved ikke om vi går fejl af hinanden, men efter min overbevisning sætter du bare dit ønskede i7 mobile bundkort i et standard kabinet. Mange standard kabinetter understøtter alt fra mini-ITX til micro ATX og selvf. ATX. Du skal bare bruge de rigtige huller i bundpladen (eller måske lave dem selv). Da dit kort jo er mindre end ATX, er der intet i vejen for at montere det i et ATX kabinet. :)

Vi snakker lidt forbi hinanden, alle kabinetter understøtter som standard mindre størrelser end den de oplyses til, så et ATX kabinet kan sagten holde et min-itx bundkort.

Problemet jeg prøver at få frem er at der er et minimalt antal i7 mobile bundkort der kan købes som løssalg og derefter monteres i et kabinet. Så jeg mener at det vil være lettere for Mort hvis han går efter noget andet end i7 mobile.

Skal det være en Intel? Intel er definitivt best i idle forbrug, men hvis max forbruget er vigtigt har amd nogle 45 watt quad cores på 2.2-2.4 GHz med et godt feature set.
Gravatar #16 - Mort
13. sep. 2010 12:22
Det skal være Intel og det skal være Core i7 Mobile.

Jeg har i forvejen en Intel Core2 Duo Mobile server og det er den jeg gerne vil erstatte med en nyere, mere kraftig server. Netop det lave strømforbrug, ved lav belastning, er en af de primære krav til systemet, da systemet langt det meste af tiden vil have et lavt aktivitets niveau.
Gravatar #17 - mee
13. sep. 2010 12:47
Så vil jeg bare skrive held og lykke med det, for jeg kan helt sikkert ikke hjælpe dig med det.

Jeg vil følge tråden og se om nogen finder en interessant løsning eller om tingene udvikler sig så jeg kan hjælpe senere. Det du søger er, så vidt jeg kan komme frem til lige nu, en sjælden vare, koster en bondegår og sælges generelt ikke til privatpersoner.
Gravatar #18 - BlackFalcon
13. sep. 2010 13:42
Tjae, min research bakker #17 op. Jeg fandt et sted hvor det direkte stod at bundkort til i7 mobile ikke sælges til private. Så det eneste der er galt med din idé er nok timingen. Det skal nok komme på et tidspunkt.

Jeg har et par gange tænkt om du ikke kunne investere i en bærbar med den ønskede CPU i? De fås fra ca. 8500 kr. Selvf. ikke helt billigt.
Gravatar #19 - DiZaster
13. sep. 2010 15:46
Få fat i sådan en her. Den burde kunne konfigureres til dit behov?
Gravatar #20 - BlackFalcon
14. sep. 2010 01:12
Addendum #19
Nu er jeg bare flink... her er den danske forhandler's info:

Ring til Conta' og få oplyst nærmeste forhandler
Conta' Datasystemer A/S
Nørremarksvej 25
9270 Klarup
Tlf. 96 360 360
Gravatar #21 - Mort
14. sep. 2010 06:28
DiZaster (19) skrev:
Få fat i sådan en her. Den burde kunne konfigureres til dit behov?

Ah, den ser nice ud. Den kan også findes på EDB Priser så der er en god chance for at jeg kan finde en dansk forhandler.

Jeg vil straks kigge nærmere på den !
Gravatar #22 - cjoey
14. sep. 2010 07:38
#21 De eneste jeg kan finde i de danske leverandørlister er i3 modellen - jeg spørger lige Conta om de kan levere i7 modellerne.
Gravatar #23 - Mort
14. sep. 2010 07:43
cjoey (22) skrev:
#21 De eneste jeg kan finde i de danske leverandørlister er i3 modellen - jeg spørger lige Conta om de kan levere i7 modellerne.

Ja alle de forhandlere som findes på EDBPriser.dk sælger også kun i3 modellen. Der står at den kan opgraderes, men da man tilsyneladende heller ikke kan købe Core i7 Mobile i løs vægt, bliver det nok svært.

Lad mig høre hvad Conta siger...
Gravatar #24 - Plimmer
14. sep. 2010 11:03

Udover det er en hysterisk sjov accent, så er 24dba vel heller ikke hvad du ledte efter?
Gravatar #25 - Mort
14. sep. 2010 11:30
Ouch 34.5 dBa ved belastning og 24 dBa ved idle er ikke en tavs computer. Nej, du har ret, det var ikke det jeg søgte efter.

Desværre lader det ikke til at jeg kan finde det jeg ledte efter, selv med hjælp fra mine mednørder herinde :(
Gravatar #26 - mee
14. sep. 2010 11:42
Har du prøvet at kontakte Conta endnu, de har måske noget nørderne herinde ikke kender.

Ellers kan det være at en kompromis løsning, som ikke kræver en i7 mobile, kan friste dig.
Gravatar #27 - DiZaster
14. sep. 2010 12:01
Mht. støj niveau. Er det ikke blot at udskifte blæserne med nogle low noise ditto?

http://www.tomshardware.com/reviews/core-100ht-bd-home-theater-pc,2715-11.html skrev:
The ASRock Core100HT-BD comes into its own when acoustics are a factor. At idle, the noise is practically imperceptible and almost below the range that our measuring equipment can detect at a mere 3” from the back of the unit. At maximum load, the fan speeds up, but the noise is similar to the desktop system at idle. It should be noted that the Core i3-530 system we put together for this comparison is relatively quiet compared to most of the performance-oriented machines we test.

24dB er altså ikke ret meget, med mindre du sover i samme rum som maskinen?

Find ud af hvor mange dB noget af dit andet elektronik afgiver (Laptop, konsol etc.), og placer det hvor du havde forestillet dig serveren skulle stå. Det burde kunne give dig en idé om hvad du kan forvente af støj.

EDIT: dB chart

EDIT 2: Skal du meget længere ned end f.eks. 12 dB (Papst) skal du vel til at kigge på vandkøling :-)
Gravatar #28 - Plimmer
14. sep. 2010 12:14
Mit bange anelse var nu også at den i youtube klippet kun var en i3, jeg regner med at i7'eren skal køles mere?

En anden ting var at de ikke belastede cpu'en og gpu'en der til sidst da den ramte 33dba. Burde give et større udsving rent watt mæssigt og dermed også køle mæssigt.

Men altså hvis du bare vil skille den ad og bruge bundkort + cpu burde du godt kunne lave noget selv. Vil nok bare kræve endel modning.
Gravatar #29 - DiZaster
14. sep. 2010 12:27
#28 Mit kilde link foroven viser også en højere dB ved fuld belastning, end den der er opgivet til i dit link.

Længere oppe gik snakken på at købe et i7 Mobile MB og så bygge systemet derfra. AsRock kommer med hvad han skal bruge, og han kan så rykke bundkortet ud og over i noget andet.

Det er ihvertfald billigere end at gøre noget lignende med en ny laptop :-)

Mort: Hvad skal serveren bruges til siden det er så nødvendigt med en i7? Hvis det kun er mediecenter så har Dlink jo et par støjsvage produkter.
Gravatar #30 - Mort
14. sep. 2010 12:51
Mort (5) skrev:
Serveren skal fungere som Windows Server (Domain controller, mail server, web server, application server) og Hyper-V virtuel server hosting platform til mine virtuelle maskiner.

Behovet for nogen gange at kunne yde en god portion performance er grunden til at jeg har valgt at processorerne skal være Core i7.

Da jeg ikke altid har brug for den høje performance, skal strømforbruget ved normalt brug være så lavt som muligt, hvilket er grunden til at jeg har valgt at det skal være en Mobile variant af Core i7 i stedet for desktop varianten.

Det er ikke sikkert at jeg vælger at kabinettet skal være 100% passivt kølet, men det er vigtigt at strømforsyningen er det, da strømforsyningenen ofte er den største støjkilde og den eneste støjkilde jeg ikke kan gøre noget for at dæmpe.
Gravatar #31 - Plimmer
14. sep. 2010 13:45
Men ret sjovt projekt, noget sjovere at hjælpe med end de sædvanlige "Byg en pc til 5.000,- som kan køre Crysis" tråde. :)

Hold os endelig opdateret.
Gravatar #32 - mee
14. sep. 2010 16:05
Der er rent faktisk potentiale i den Asrock boks.

Anmeldere skriver at det er et mini-itx bundkort med socket PGA988 og processoren er en 35 watt, så den burde kunne monteres i et almindeligt kabinet med plads til mere udstyr og forsyne en kraftigere CPU.

Selvfølgelig er der en række men.

Men det er cpu køleren der larmer og skal skiftes og det er næppe let at finde en PGA988 køler.

Men der er ingen garanti for BIOS understøtter andre cpu modeller end i3 330M

Men 4k+ kroner for et bundkort og lidt ekstra dele er ikke billigt.

Men der er ingen garanti for anmelderne reelt har undersøgt at skruehullerne passer til mini-itx standarden.
Gravatar #33 - BlackFalcon
14. sep. 2010 16:57
Ved ikke om det hjælper dig videre, men der er vist kun én i7 mobile CPU der bruger PGA988, nemlig Core i7 620M (obs den fås også som BGA1288, se efter spec number). Dette er desværre nok med til hæve prisen uforholdsmæssigt pga. mindre efterspørgsel. Prisen er umiddelbart ~2600 kr.

mee (32) skrev:
Men der er ingen garanti for anmelderne reelt har undersøgt at skruehullerne passer til mini-itx standarden.

Ved ikke hvor finger-nem du er men, det burde være muligt at montere en universal CPU køler. Jeg har engang købt en CPU køler som var baseret på et sindrigt 'stillads' som kunne forskydes vilkårligt, så den kunne tilpasses en masse sokler.

ITX hullerne kan ordnes med en boremaskine og en pose spacere, men jeg kan ikke tro andet end at de passer, når de nævner standarden. Det er nok mere sikkert at kabinet-fabrikanten har bygget det udfra en kendt standard, end at det er special-fremstillet, vil jeg mene.
Gravatar #34 - cjoey
15. sep. 2010 12:19
Conta meddeler at de kan skaffe den som barebone. Prisen skulle ligge omkring 4.000 kr. +m.
Gravatar #35 - mee
16. sep. 2010 12:44
Den pris er jo reelt det samme som andre forhandlere i dk tager for den normale version med bluray.

http://www.bj-trading.dk/newshop/default.asp?pv=Co...

Bundkortet kan næppe klare de "store" 35+ watt i7M da den kun sælges med 35 watt processorer, så det er nok hvad bundkortet er designet til at kunne klare.

Jeg tror denne tråd er ved at dø, for det ser ud til at vi har tabt Mort der leder efter den løsning vi har diskuteret.
Gravatar #36 - BlackFalcon
16. sep. 2010 13:04
Core i3 mobile bruger også 35W, iflg. WikiPedia. Derudover står det flere steder at CPU'en er opgraderbar. Jeg tror sådan set at producenten har lavet et bundkort til serien af CPU'er. Det vil være billigere at lave ét bundkort der kan bruges til flere konfigurationer, fremfor flere specielle modeller. IMO. :)

Personligt er jeg i tvivl om hvad #34 har fået pris på. Er "den" en i7 mobile excl. software/tilbehør/osv?
Gravatar #37 - Mort
16. sep. 2010 14:58
mee (35) skrev:
Jeg tror denne tråd er ved at dø, for det ser ud til at vi har tabt Mort der leder efter den løsning vi har diskuteret.

Nej, jeg er ikke tabt af tråden, men den løsning som var det bedste bud, den støjer mere end jeg vil acceptere. At den kun kan købes med Core i3 Mobile som standard og Core i7 Mobile ikke kan købes i løs vægt, gør det ikke bedre.

Indtil videre ser det ud til at jeg må leve med den løsning jeg allerede har og så håbe på at markedet ændrer sig snart.
Gravatar #38 - mee
16. sep. 2010 14:58
BlackFalcon (36) skrev:
Core i3 mobile bruger også 35W, iflg. WikiPedia. Derudover står det flere steder at CPU'en er opgraderbar. Jeg tror sådan set at producenten har lavet et bundkort til serien af CPU'er. Det vil være billigere at lave ét bundkort der kan bruges til flere konfigurationer, fremfor flere specielle modeller. IMO. :)

Personligt er jeg i tvivl om hvad #34 har fået pris på. Er "den" en i7 mobile excl. software/tilbehør/osv?

som jeg skrev.

mee (35) skrev:
Bundkortet kan næppe klare de "store" 35+ watt i7M da den kun sælges med 35 watt processorer, så det er nok hvad bundkortet er designet til at kunne klare.

i7M processorerne kan fås som 35 watt, men når op på 55 watt med de store modeller.

Han kan sikkert installere en 35 watt i7M, men hvis der installeres en 55 watt model er der en risiko for der ryger noget i bundkortets CPU forsyning.
Gravatar #39 - mee
16. sep. 2010 15:02
Mort (37) skrev:
Nej, jeg er ikke tabt af tråden, men den løsning som var det bedste bud, den støjer mere end jeg vil acceptere. At den kun kan købes med Core i3 Mobile som standard og Core i7 Mobile ikke kan købes i løs vægt, gør det ikke bedre.

Indtil videre ser det ud til at jeg må leve med den løsning jeg allerede har og så håbe på at markedet ændrer sig snart.

i7M kan sagtens købes i løssalg i DK, problemet er at finde et bundkort.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=7...

Jeg tror det bedste bud har været at købe en af de asrock kasser, flytte bundkort over i et andet kabinet, skifte processoren og finde en stille køler.

Helt sikkert møg besværligt og dyrt, men det er en løsning.
Gravatar #40 - DiZaster
16. sep. 2010 15:24
mee (35) skrev:

Forneden en oversigt over hvilke CPU'er der er understøttet. En anden mulighed kunne være at købe en ældre (bambus) i7 laptop, og så strippe den for MB ol...

http://www.asrock.com/nettop/cpu.asp?Model=Core 100HT skrev:

Core i7 i7-620M (K0) Arrandale 2.66GHz BLK 133MHz 4MB 35W
Core i5 i5-540M (K0) Arrandale 2.53GHz BLK 133MHz 3MB 35W
Core i5 i5-520M (K0) Arrandale 2.40GHz BLK 133MHz 3MB 35W
Core i5 i5-450M Arrandale 2.4GHz BLK 133MHz 3MB 35W
Core i5 i5-430M Arrandale 2.26GHz BLK 133MHz 3MB 35W
Core i3 i3-370M(K0) Arrandale 2.4GHz BLK 133MHz 3MB 35W
Core i3 i3-350M (K0) Arrandale 2.26GHz BLK 133MHz 3MB 35W
Core i3 i3-330M Arrandale 2.13GHz BLK 133MHz 3MB 35W
Pentium P6000 Arrandale 1.86GHz BLK 133MHz 3MB 35W
Celeron P4500 Arrandale 1.86GHz BLK 133MHz 2MB 35W
Gravatar #41 - DiZaster
16. sep. 2010 15:43
Den her kan vist også tage Core ix mobile serien?
Gravatar #42 - DiZaster
16. sep. 2010 15:55
Gravatar #43 - BlackFalcon
16. sep. 2010 20:05
mee (38) skrev:
i7M processorerne kan fås som 35 watt, men når op på 55 watt med de store modeller.

Det er muligt, men som jeg har redegjort for i #33, er der kun én i7 mobile der passer i det bundkort vi har omtalt de sidste ~10 indlæg, og den bruger 35W. Så man behøver ikke være nervøs for at brænde noget af :)
Gravatar #44 - Mort
29. sep. 2010 09:01
For lige at lave en follow up, på hvad resultatet endte med, så kommer det her:

Det lykkedes mig at konvertere en gammel inaktiv maskine jeg havde stående, til en støjsvag men stadig aktivt kølet server.

Maskinen indeholder en Core2 Duo 2.4GHz processor, ikke i Mobile versionen som jeg ellers brugte i min forrige server, men en standard version. Strømforbruget lå på omkring 120 Watt, men ved at fjerne grafikkort kom den ned på 100 Watt. Ved yderligere at fjerne DVD drev og ekstra harddisk kom strømforbruget ned på omkring 80 Watt ved idle belastning.

80 Watt var også hvad mit forrige Medie Center / Virtual Server host brugte, dog havde den maskine grafikkort og DVD drev inkluderet i det strømforbrug.

Støjniveauet er ikke kommet derned hvor jeg gerne ville have det, primært fordi den nye "low noise" CPU køler jeg har i maskinen, stadig larmer for meget (Den er angivet til 17 dBa, men de angivelser er altid ved minimale omdrejninger).

Målet er ikke nået, da jeg ikke fik en ny low noise Core i7 Mobile, men indtil der kommer gode Core i7 Mobile Micro ATX motherboards på markedet, så er det hvad jeg må klare mig med indtil videre.
Gravatar #45 - Mort
5. okt. 2010 06:27
Støjniveauet på det kabinet jeg havde kom som sagt ikke derned hvor jeg gerne ville have det. Selv med 4 af de 6 kabinet kølere slået fra og de to resterende skruet ned på minimum niveau, så er kabinettet stadig tydeligt hørbart.

Nu har jeg i stedet bestilt følgende HFX kabinet, inklusiv en 300W passiv Silverstone strømforsyning og heatpipes til afkøling af CPU'en.

Prisen for kabinettet (Og løsdelene) blev på omkring 4200 kr. Det er en stor portion penge at betale, for at få fred, men hvis det redder nattesøvnen, så er det nok en god nok investering.
Gravatar #46 - rasmusssen
5. okt. 2010 14:29
hvad er det der du kan høre ? harddisk ? Psu ?
Gravatar #47 - Mort
5. okt. 2010 16:04
Det har været de to kabinet blæsere, CPU køleren og blæseren i strømforsyningen som tilsammen har støjet for meget. Jeg har prøvet at stoppe de to kabinet blæsere, men det har blot hævet temperaturen i CPU'en således at CPU køleren har kompenseret ved at køre hurtigere og dermed larme mere.
Gravatar #48 - rasmusssen
5. okt. 2010 16:19
Du kunne købe et "stort" kabinet, nogle gigantiske heatsinks og nogle stor low noise blæsere det har jeg gjort. og jeg kan ikke høre den på 1m afstand
Gravatar #49 - Jakob Jakobsen
5. okt. 2010 16:20
Med hensyn til PSU, så sørg for at blæseren er mindst 120mm. en 80mm blæser der flytter lige så meget som en 120mm blæser, larmer over dobbelt så meget.
Gravatar #50 - Mort
6. okt. 2010 06:03
Som jeg skrev i #45 har jeg nu købt et 100% passivt kølet kabinet. Kabinettet er omgivet af enorme heatsinks og er beregnet på at montere en stor mængde heat pipes på, til at fjerne varmen fra CPU, GPU, PSU og chipset.

Mit forrige kabinet (Det som alligevel larmede for meget) har i forvejen en low noise PSU med 120 mm blæser i. CPU køleren er low noise og kabinet blæserne er low noise. Det har desværre ikke været nok.

Det kan godt ske at slitage har øget støjniveauet i blæserne, jeg vil ikke afvise at de tidligere har været mere tavse. Tidligere har jeg haft så meget udstyr i kabinettet at jeg har været nødsaget til at køre med blæserne på en højere hastighed, hvilket naturligvis har larmet mere dengang. Derfor har jeg ikke mulighed for at sammenligne om kabinettets blæsere er blevet mere støjende med tiden.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login