mboost-dp1

Måske død harddisk..?

Gå til bund
Gravatar #1 - xXgmzorXx
11. mar. 2009 22:43
Hej newz'er...

Har tænkt mig at genoplive min gamle computer tilbage..
Men kan ikke helt finde ud af problemet.
Når jeg tænder computeren, viser den ingenting. "No signal" står der bare, og så lukker skærmen.

Har set lidt indeni computeren. Alt fungerende korrekt, det hele kørede.
Har tænkt på at grafikkortet er dødt, men det lyser, og er helt nydt.

Men så kikkede jeg på harddisken. Den ser mærklig ud. Jeg har ingen forstand på om det er den, der gøre at der ikke er forbindelsen mellem computeren og skærmen.
Men hvis det er den der brændt, er det jo noget galt i systemet.
Her er et billede:
http://img13.imageshack.us/img13/6894/dsc00315x.jp...

Til højre side kan du se der noget mærkligt der..
Det er IKKE støv, da jeg ikke kan fjerne det..

Nogle der ved hvad jeg skal gøre..?
Gravatar #2 - kasperd
11. mar. 2009 23:56
En deffekt harddisk burde ikke forhindre computeren i at begynde opstarten og i det mindste vise en besked på skærmen om at der er problemer med harddisken. Den eneste situation hvor en harddisk skulle forhindre maskinen i at komme så langt er hvis der er en kortslutning.

Et er teori, noget andet er praksis. F.eks. har jeg en enkelt gang oplevet at da jeg prøvedet at få en computer til at bruge en harddisk større en supporteret af BIOS endte BIOS med at skrive noget vrøvl i CMOS, og så crashede maskinen under opstart inden man fik en chance for at komme ind i opsætningen. (Jeg tror nok den nåede at få billede på skærmen, men jeg kan ikke huske det). I det tilfælde var jeg nødt til at nulstille CMOS.

Nu er der intet i dit scenarie der lyder som om det er samme scenarie.

Har du prøvet at starte maskinen op uden harddisk i? Selv i det tilfælde burde maskinen starte op og give billede på skærmen.

Siger maskinen noget når du tænder? Normalt given en PC et enkelt bip fra sig før den aktiverer grafikkortet. Jeg har en gammel PC som nogle gange går i stå før den siger det bip. På den PC plejer det at hjælpe at trække musekablet ud og prøve igen. Så snart den har sagt bip kan jeg sætte musen til igen.
Gravatar #3 - Zombie Steve Jobs
12. mar. 2009 00:26
HD'en ser fin ud, det du kan se er malingen, der er "boblet", måske pga. varme eller urenheder i malingen/under den.
Gravatar #4 - Listesen
12. mar. 2009 06:49
Jeg vil heller ikke mene at en harddisk kan foresage denne type fejl.

Har du prøvet at skifte dine ramblokke ud? De har nemlig foresaget en lignende fejl ved mig.

Jeg vil også råde til at prøve med et andet grafikkort, hvis du har et liggende :)
Gravatar #5 - stevns
12. mar. 2009 07:16
Prøv at tage alt fra på nær grafikkort, altså lydkort, netkort (hvis det er der er så gammel at det ikke er onboard), hdd og ram (du burde sakkens kunne starte den op, og få et billed frem på skærmen uden ram, men den vil selvfølgelig ikke kunne andet end lige starte og vise et billed.

Hvis den ikke kan det, ville jeg prøve med et andet grafikkort.

Hvor ny er den? De fleste nye bundkort får et lille panel med, hvor der er 4 dioder på (der er også 2 usb-porte på det jeg har. Det sættes fast i kabinettet ved pci portene.) Kig på de dioder og se i manualen hvad fejlkoden betyder : )
Gravatar #6 - xXgmzorXx
12. mar. 2009 15:06
Tror jeg vil give op med den. Det hele virker der inde, har prøvet alt hvad jeg er blevet tilbudt. Men den siger bare ingen signal.

Har også en anden computer der er i stykker. Og den kan jeg heller ikke se problemet i, men den er mere værdig. Så jeg vil lave den først.

Den computer siger også "no signal" (Jeg er sikker på at skærmen duer pga. min nye computer duer med den)
- Så jeg tror måske det kun kan være grafikkortet. Men der er dog ingen skade.. Den er ikke brændt, den ser meget fint ud, og i god stand.

Her er et billede af ventilatoren køre rundt (dvs. at grafikkortet virker?)

http://img7.imageshack.us/img7/926/dsc00316n.jpg

Måske kunne det være noget med bundkortet?

#4 Skal jeg bare tage dem ud, også ind igen? eller bytte rundt på deres plads...?
Gravatar #7 - gentox
12. mar. 2009 15:21
No signal betyder at skærmen ikke modtager noget signal.

Har du tjekket skærm kablet efter om det sidder ordentligt i?
Og evt. prøvet at skifte det til et andet stik på grafikkortet(hvis det har 2 udgange)?
Gravatar #8 - gentox
12. mar. 2009 15:29
Hmm du skriver i #1 at grafikkortet er helt nyt.
Du skulle tilfældigvis ikke have kørt med en onboard grafikchip før?
Altså at din skærm stadig er tilkoblet dit bundkort?

Forklaringen kunne også være at ovennævnte chip ikke er blevet slået fra i Bios, før det nye grafikkort.
Men hvis det har kørt i den nuværende opsætning, er det jo nok ikke det ;)
Gravatar #9 - xXgmzorXx
12. mar. 2009 17:57
Ja jeg ved da godt hvad det betyder.
Har checket at kablerne sidder godt og fast i. Men dog.. Ingen signal. Det kan måske være noget med strømforsyningen?
Jeg ved det ikke helt. I hvert fald, har grafikkortet været brændt. Også var der en anden fyr der skiftede det ud for mig, med et der var bedre. Efter det virkede computeren et par dage. Men så svigtede den igen. Nu siger den der ikke er signal, og lukker ned igen.

JA. Det her kørt før i den opsætning jeg har nu.
Gravatar #10 - gentox
12. mar. 2009 18:14
Undskyld jeg behandlede dig som en nybegynder :)
Skulle bare være helt sikker på, at det ikke var en lille banal fejl.

Men ja det lyder som om et eller andet er brændt af, og da skærmen ikke får noget signal, er det nærliggende at fejlen endnu engang ligger ved grafikkortet.

Men hvorfor det fejler er så spørgsmålet. For hvis det ikke var der fejlen lå, og i stedet ved din Harddisk, så burde det stå på skærmen, at den ikke kunne finde disken.
Gravatar #11 - Listesen
12. mar. 2009 18:56
Ja prøv at bytte dem rundt :) Prøv at pille dem ud og starte computeren op. Eller prøv at udskifte dem med nogle andre ram blokke - hvis du har nogle :)
Gravatar #12 - xXgmzorXx
12. mar. 2009 19:39

Syntes det er mærkligt.
Altså når det hele køre, og bare ikke viser noget op på skærmen ... Jah.. Så er det lidt svært at se hvad problemet er.

- Den siger ingen "bip" ved boot...

Okay, så prøver jeg da det.
Problemet er, at det er sådan en smal mini-computer. Så CD-rom'en ligger LIGE OVER ram blookne xD
Gravatar #13 - Killa
12. mar. 2009 21:23
xXgmzorXx (12) skrev:

Syntes det er mærkligt.
Altså når det hele køre, og bare ikke viser noget op på skærmen ... Jah.. Så er det lidt svært at se hvad problemet er.

- Den siger ingen "bip" ved boot...

Problemet er jo at du ikke kan se om det kører, du kan jo kun se om blæserne kører. At blæseren kører betyder jo ikke at chippen under ikke er brændt af.

Mht. bip lyden.. Der skulle gerne komme et enkelt bip, lidt efter du har tændt maskinen. Et par grunde til at der ikke gør:

1. Der er ikke sat en højtaler til bundkortet (inde i maskinen).
2. Dit bundkort rapportere fejl gennem højtalere tilsluttet bundkortet.
3. Dit bundkort eller din strømforsyning er brændt af.

Edit: Der kan også være nogle dioder der fortæller om fejl.

xXgmzorXx (12) skrev:
Okay, så prøver jeg da det.
Problemet er, at det er sådan en smal mini-computer. Så CD-rom'en ligger LIGE OVER ram blookne xD

Du piller bare CD-drevet ud indtil du har fået maskinen til at køre.
Gravatar #14 - xXgmzorXx
13. mar. 2009 12:40
KILLA (13) skrev:
Du piller bare CD-drevet ud indtil du har fået maskinen til at køre.

Det havde jeg regnet ud ;)
(Har ikke endnu prøvet, fordi jeg har alt for travlt)

KILLA (13) skrev:
1. Der er ikke sat en højtaler til bundkortet (inde i maskinen).

Hmm. Tror ikke der er højtaler til bundkortet.. Kan man godt høre bip'erne hvis man forbinder et headset til?
Gravatar #15 - Killa
13. mar. 2009 22:34
xXgmzorXx (14) skrev:

Hmm. Tror ikke der er højtaler til bundkortet.. Kan man godt høre bip'erne hvis man forbinder et headset til?

Nej. Den kan enten sidde på boardet eller være forbundet til boardet med en ledning (sættes typisk til i nederste højre hjørne). De ser som regel sådan eller sådan ud.
Gravatar #16 - xXgmzorXx
14. mar. 2009 01:44
KILLA (15) skrev:
Nej. Den kan enten sidde på boardet eller være forbundet til boardet med en ledning (sættes typisk til i nederste højre hjørne). De ser som regel sådan eller sådan ud.

Hmm, okay. Skal nok prøve at se efter den.
Gravatar #17 - Borg[One]
15. mar. 2009 18:47
Pil den harddisk helt fra, og forsøg så at start op.
Komme den med samme besked, har det nok ikke så meget med disken at gøre.

Mit bud er dit grafikkort.

Har du en anden maskine, du kan sætte kortet i?

Hvis du får samme fejl, uden harddisk, og dit GFX virker i den anden maskine, så vil jeg byde på det er RAM, CPU eller motherboard.

Tag ALT grej ud af maskinen, så der kun sidder det mest nødvendige (RAM, CPU, GFX og strøm).
Forsøg at start op med kun 1 RAM-klods. Er fejlen der stadig, forsøg med den anden RAM-klods.

Har du en alternativ test-CPU du kan forsøge?

Er alt pillet fra, alle ovenstående test foretaget, med samme resultat - så peger alt jo på...bundkortet!
Gravatar #18 - Mirk
15. mar. 2009 23:48
Med hensyn på snakken om højtalleren, mener jeg, at jeg kan se den indbygget aller yderest til højre, i hjørnet på dit bundkort :). når man ser på dit billede.
xXgmzorXx (6) skrev:

http://img7.imageshack.us/img7/926/dsc00316n.jpg

Så det er iorden. Den skulle gerne kunne bippe.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login