mboost-dp1
MacBook - problemer med lyset i skærmen
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg har en MacBook der har problemer med lyset i skærmen. Hvis man skruer helt op for lyset, går lyset ud med det samme. Skruer man lidt ned for lyset, går der et stykke tid før lyset går ud. I begge tilfælde kan man "se" billedet ved at bruge en lommelygte, så det er ikke signalet der er mistet. Det har ikke hjulpet at skifte inverteren, reinstall, eller reset EPROM. Billedet vises fint på ekstern skærm.
Jeg har ikke fundet andre bud på løsninger, så det er her I kommer ind. Hvad siger I?
Jeg har ikke fundet andre bud på løsninger, så det er her I kommer ind. Hvad siger I?
Umiddelbart vil jeg sige at du skal skifte inverteren...
Der er masser a folk med inverter problemer på macbooks, så det er nemt at finde dele samt guides.
EDIT... Og du havde skiftet inverteren :-) DOH... Var det en idé at skifte backlight pæren?
Der er masser a folk med inverter problemer på macbooks, så det er nemt at finde dele samt guides.
EDIT... Og du havde skiftet inverteren :-) DOH... Var det en idé at skifte backlight pæren?
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor den går ud efter et stykke tid, det virker mærkeligt. At den slet ikke ville lyse er en ting, men, at den lige venter lidt?
Kan det være varme der skaber så meget modstand et sted at en i forvejen dårligt forbindelse ryger helt? Nu ved ikke helt hvordan den opfører sig, om det passer med at den køler ned og så lyser igen? Prøv at checke forbindelsen om ikke andet.
Kan det være varme der skaber så meget modstand et sted at en i forvejen dårligt forbindelse ryger helt? Nu ved ikke helt hvordan den opfører sig, om det passer med at den køler ned og så lyser igen? Prøv at checke forbindelsen om ikke andet.
Det at lyset forsvincer fra skærmen efter kort tid, men at man stadigt kan se ikoner ol. er et klassisk tilfælde af et problem med inverteren.
Du kan af og til høre en svag summen fra området hvor inverteren sidder. Nogle gange kan billedet lyse op hvis man ændrer skærmens vinkling eller ved at knipse let på siderne af skærmen.
EDIT: Du kan btw. købe din backlight pære her
Du kan af og til høre en svag summen fra området hvor inverteren sidder. Nogle gange kan billedet lyse op hvis man ændrer skærmens vinkling eller ved at knipse let på siderne af skærmen.
EDIT: Du kan btw. købe din backlight pære her
I dette tilfælde hjalp det jo så ikke at skifte inverteren. Kender godt det med at vippe skærmen fra andre modeller, men det har ikke nogen effekt i dette tilfælde.
Den gør det fra koldstart, så den kan ikke nå at blive varm.
Det virker tænkeligt at det kan være pæren, der er ved at dø.
Den gør det fra koldstart, så den kan ikke nå at blive varm.
Det virker tænkeligt at det kan være pæren, der er ved at dø.
#1: Ud fra din beskrivelse er det helt klart lysstofrøret/CCFL der skal skiftes. De fleste producenter af LCD-paneler har gjort det ret tåbeligt besværligt at udskifte CCFL, så mange gange kan det ikke betale sig - især fordi, der er risiko for, at resultatet bliver dårligt, mht. fordeling af belysning.
Det er ikke invereten - for enten virker inverteren eller også virker den ikke. I en inverter indgår samtidig en form for strømbegrænser, der begrænser hvor meget strøm et lysstofrør kan trække.
Kig evt. på http://www.sanken-ele.co.jp/en/prod/semicon/pdf/20...
Kig evt. under 3. En inverter er i virkeligheden en form for strømbegrænset spændingskilde. Som det er beskrevet er det en slags ond spiral - jo højere strømtræk, desto hurtigere vil inverteren slå helt fra.
Det kan muligvis være besværligt i det hele taget at få adgang til panelet - ved nogle MacBooks er den limet fast i låget.
Det er ikke invereten - for enten virker inverteren eller også virker den ikke. I en inverter indgår samtidig en form for strømbegrænser, der begrænser hvor meget strøm et lysstofrør kan trække.
Kig evt. på http://www.sanken-ele.co.jp/en/prod/semicon/pdf/20...
Kig evt. under 3. En inverter er i virkeligheden en form for strømbegrænset spændingskilde. Som det er beskrevet er det en slags ond spiral - jo højere strømtræk, desto hurtigere vil inverteren slå helt fra.
Det kan muligvis være besværligt i det hele taget at få adgang til panelet - ved nogle MacBooks er den limet fast i låget.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.