mboost-dp1

Macbook til ekstern monitor helvede !

Gå til bund
Gravatar #1 - caffery
20. feb. 2010 19:50
Heya.

Det er lykkes mig at få liv i konens 2006'er Macbook med mini-dvi port igen (reparation) så nu vil vi have den forbundet til en Eizo 24" skærm i kontoret. Og hvad skal man så bruge til det? Nemlig...en Mini-DVI til DVI adapter som Apple sælger for 119 kroner.

MEN....nu er Apple jo så geniale (!) at den adapter selvfølgelig kun virker med DVI-D og vores Eizo har jo en DVD-I indgang. Har læst mange brokke sig over dette, specielt fordi de så heller ikke kan bruge en alm. DVI-til-VGA adapter efterfølgende.

Findes der virkelig ikke en Mini-DVI til DVI-I adapter på markedet?
Alternativt en display-switch der understøtter begge dele?
Gravatar #2 - røvskæg
20. feb. 2010 21:17
Prøv med Ubuntu.
Gravatar #3 - xXgmzorXx
20. feb. 2010 23:31
Jo.
På Apples hjemmeside kan du købe en adapter fra Mini-DVI til DVI. Eller, her er der et link til Proshop.dk
Gravatar #4 - Killa
21. feb. 2010 01:06
Sikker på at DVI-I er nødvendig? Forskellen på DVI-I og DVI-D er kun de 4-5 pins der bliver brugt til analog RGB. At der er en DVI-I indgang på skærmen, betyder ikke nødvendigvis at det ikke vil virke hvis du forbinder MacBook'en og skærmen med et DVI-D kabel.
Gravatar #5 - caffery
21. feb. 2010 08:50
#4, jeg ved det ikke - der er derfor jeg spørger her :) Såvidt jeg kunne læse mig frem til diverse steder, så er der ikke noget entydigt svar på om Apples DVI-D adapter vil virke i et DVI-I skærmstik.
Jeg kunne dog også godt tænke mig at undgå at købe 2 dyre adapters fra Apple (1 til DVI og 1 til VGA som min anden skærm har) og folk siger jo at man ikke kan smide en alm. DVI-til-VGA adapter på Apples Mini-DVI-til-DVI.
Gravatar #6 - fidomuh
21. feb. 2010 09:31

Jeg har brugt det paa et utal af skaerme, uden nogen problemer overhovedet.

Som jeg forstaar det, er DVI-I netop blot en 'transition' fra DVI til VGA og DVI-D er bare rent DVI.

Proev, hvis du bor i naerheden af KBH kan du laane min og teste med.
Gravatar #7 - caffery
21. feb. 2010 09:52
Ok, jeg satser og prøver at investere i en Mini-DVI til DVI-D adapter fra Apple samt en Belkin Switch2 DVI så vi kan skifte mellem Windows computeren og Mac'en.
Gravatar #8 - kimx
21. feb. 2010 10:26
DVI-I betyder jo bare at stikket kan modtage både et digitalt og et analogt signal over DVI.
Gravatar #9 - caffery
21. feb. 2010 11:02
Jep, jeg må nøjes med at bruge den med DVI-skærmen indtil videre. Ville ellers også gerne have flyttet den hen til en VGA-skærm vi har men nægter simpelthen at give endnu 169kr for VGA adapter.
Gravatar #10 - caffery
21. feb. 2010 20:24
Ja flot...så bestiller jeg en adapter og en belkin switch på Apples shop og får så emailen at produkterne først bliver afsendt den 8. marts - det er åbenbart Belkin switchen der er leveringstid på...hvorfor gør Apple ikke hvad andre onlineshops (Computersalg eks.) gør..sender de varer der ER på lager FØRST? Suk...
Gravatar #11 - fidomuh
21. feb. 2010 22:55

Eh, det er meget normal praksis, specielt hvis der kun er betalt for en enkelt levering.

Du har lavet en ordre. Din ordre har mangler og kan foerst leveres x.

Lav flere enkelte ordrer hvis det endelig er og hvorfor i hele hule helvede tager du ikke bare i Humac eller Eplehuset og koeber dem? Det er hurtigere og langt nemmere :D
Gravatar #12 - caffery
22. feb. 2010 08:47
Nu er det ikke alle der bor i nærheden af de 3 største byer i DK hvor Mac-butikkerne hører til. Uanset hvad så benytter de 3-4 øvrige webshops jeg plejer at bruge..sig alle af flere forsendelser hvis der er leveringstid på en enkelt ting eller to. Se DET er god service :)

Iøvrigt er det vist så som så med Apples leveringstids-indikatere på Apple Store. Ringede lige til Apple (og fik i den forbindelse fat i en skide svensker som jeg absolut IKKE kunne forstå meget af - hvorfor er det folk går ud fra at alle danskere kan forstå svensk og norsk??) og fik fortolket mig frem til at også adapteren var der lidt leveringstid på, til gengæld "kunne det godt være" at Belkin switchen kunne nå at komme på lager hurtigere hvis hende supporteren lige gjorde en indsats selv (hva er det nu for noget?).
Gravatar #13 - fidomuh
22. feb. 2010 11:20

Uanset hvad så benytter de 3-4 øvrige webshops jeg plejer at bruge..sig alle af flere forsendelser hvis der er leveringstid på en enkelt ting eller to. Se DET er god service :)

Jeg synes nu det omvendte er fint, men det er jo smag og behag.
Hvis du oensker at betale for fragt flere gange laver du bare flere ordre, jeg kan snildt forstaa at Apple ikke gider betale fragten for dig.

Iøvrigt er det vist så som så med Apples leveringstids-indikatere på Apple Store.

Leveringstid? Du ved godt at der staar "Shipped within: x", ikke?

Leveringstiden er typisk 1 uge.

hvorfor er det folk går ud fra at alle danskere kan forstå svensk og norsk??

Jeg plejer at snakke med en fra England, du kunne have bedt dem om at snakke Engelsk uden problemer.

til gengæld "kunne det godt være" at Belkin switchen kunne nå at komme på lager hurtigere hvis hende supporteren lige gjorde en indsats selv (hva er det nu for noget?).

De har et system hvor de kan fremskynde 'haste sager', hvilket din sag opgraderes til, hvis du brokker dig. Det er, ioevrigt, ogsaa meget normalt.

Alt i alt, lad vaere med at koebe din adapter fra en butik i kina, hvis du vil have den ASAP.
Humac har ogsaa en online butik, ioevrigt.
Gravatar #14 - DanaKaZ
22. feb. 2010 11:25
fidomuh (13) skrev:
Humac har ogsaa en online butik, ioevrigt.

Eller han kunne tage kontakt til sin lokale fona og se om de ikke skulle ligge inde med sådan en dimmer.
Gravatar #15 - fidomuh
22. feb. 2010 11:32

Det goer de, men sshhh. Der er nok ikke Fona i naerheden af ham, da han ikke boer i naerheden af 'de 3 stoerste byer i Danmark'.

Koebenhavn, Aarhus og Roskilde.
Eller er det Aalborg, Odense, Vejle ?

Han har dog internet :D
[add]Fona har ogsaa en online butik. Det har elgiganten ogsaa ( som har den eneste officielle Apple Store i Danmark, btw ) og de har butikker .. all over?

Jeg lugter indkommende whine fra Caffery, nok over at han nu ikke kan afbestille en ordre der allerede er sendt, fordi han fik den hastet igennem :)
Gravatar #16 - caffery
22. feb. 2010 12:48
Heheh det er utroligt som visse folk altid skal vende den mindste kritik af Apple til personfnidder/mudderkastning mod afsenderen af kritikken. Selv i et forumindlæg er i på banen. ;-)

Men dvs. at i altid går ind i fysiske butikker og køber varer hvis I skal have noget ASAP. Fair nok. Kan være jeg lige skal uddybe. Undertegnede er på fædre-barsel for tiden og konen har således bilen. Jeg er ca. en halv time fra den nærmeste Fona (de havde iøvrigt ikke adapteren hjemme) og 45min fra ElGiganten, så onlineshops er en naturlig ting at vælge her. Har dårlig erfaring med Elgigantens netshop.

Computersalg og nogle af de øvrige shops har iøvrigt ingen problemer med at splitte ens ordre op i 2 eller 3 leveringer, endda uden at tage ekstra i fragt. Men jeg burde nok have vidst at Apple ikke vil "miste penge" på denne måde. Iøvrigt ignorerer i vist også at der står "ships within 24 hours" på adapteren og den er der nu pludselig ekstra leveringstid på. Det kan jeg jo også forudse :-)

Jeg indrømmer gerne at ordren var placeret lidt i hast så jeg kun skimmede 1-2 ugers leveringstiden. Men nu var 8. marts jo også lidt mere end 2 uger :-) Iøvrigt mærkeligt at man ikke kan ændre/slette dele af ordren (ikke engang i telefonen) ?
Gravatar #17 - fidomuh
22. feb. 2010 12:57

Heheh det er utroligt som visse folk altid skal vende den mindste kritik af Apple til personfnidder/mudderkastning mod afsenderen af kritikken. Selv i et forumindlæg er i på banen. ;-)

Altsaa, det er dig der tuder over at Apple ikke giver dig gratis fragt fra Kina.
Det er dig der ikke laeser hvad de skriver paa deres website.

:)

Men dvs. at i altid går ind i fysiske butikker og køber varer hvis I skal have noget ASAP. Fair nok.

Nej, saa bestiller man fra en Dansk butik eller gaar ind i en fysisk butik.
At bestille fra Uganda er ikke 'next day delivery' og da slet ikke hvis det ikke er paa lager....

Kan være jeg lige skal uddybe. Undertegnede er på fædre-barsel for tiden og konen har således bilen. Jeg er ca. en halv time fra den nærmeste Fona (de havde iøvrigt ikke adapteren hjemme) og 45min fra ElGiganten, så onlineshops er en naturlig ting at vælge her. Har dårlig erfaring med Elgigantens netshop.

Det har jeg ogsaa, Fonas ogsaa endda, Humac og Eplehuset er fint. Go buy there.

Computersalg og nogle af de øvrige shops har iøvrigt ingen problemer med at splitte ens ordre op i 2 eller 3 leveringer, endda uden at tage ekstra i fragt. Men jeg burde nok have vidst at Apple ikke vil "miste penge" på denne måde.

Det er der mange butikker der ikke vil, specielt hvis de har lav avance paa produktet.
Apple goer det nogengange, naar din orde alligevel staar til 'free delivery'.

Iøvrigt ignorerer i vist også at der står "ships within 24 hours" på adapteren og den er der nu pludselig ekstra leveringstid på. Det kan jeg jo også forudse :-)

Shit happens.
Skal jeg taelle de gange hvor ComputerSalg har faaet udskudt leveringstid, eller hvad?

Iøvrigt mærkeligt at man ikke kan ændre/slette dele af ordren (ikke engang i telefonen) ?

Det kan du skam godt.
Du ringer bare ind og siger 'nej tak'.

Din ordre er ikke afsendt og indenfor Dansk koebelov har du fuld ret til at afbestille.
Specielt naar de ikke kan levere som skrevet.

Apple er dog nogle svin naar det kommer til lokal lovgivning og forsoeger gerne at tvinge Amerikansk lov i ansigtet paa kunderne.

Man skal bare holde fast i det og hvis det endelig kommer til det, saa send en mail hvori du afbestiller, saa skal du ikke betale for returfragt da Apple har sendt ordren mod din vilje. :)

Apple er nogle svin, ioevrigt, naar det kommer til den slags, no doubt about it :)
Gravatar #18 - DanaKaZ
22. feb. 2010 13:02
caffery (16) skrev:
Selv i et forumindlæg er i på banen. ;-)

I?
Gravatar #19 - caffery
22. feb. 2010 13:13
#18, den var ikke direkte møntet på dig men henviste nærmere til "visse folk" som blev skrevet i starten. Beklager :)

Altsaa, det er dig der tuder over at Apple ikke giver dig gratis fragt fra Kina.

Nææ jeg "tuder" over at én vare pludselig får forlænget leveringstiden ud over hvad der blir lovet på shoppen - og at en anden vare har leveringstid ud over de 2 uger som max. skrevet på shoppen (og at det tilsyneladende ER muligt at få den hurtigere..bare man brokker sig over det...hvor mærkeligt det end lyder)

Nej, saa bestiller man fra en Dansk butik eller gaar ind i en fysisk butik.
At bestille fra Uganda er ikke 'next day delivery' og da slet ikke hvis det ikke er paa lager....

Jeg går ind på Apple.dk og vælger shop-muligheden i god tro om at der bliver afsendt varer til mig til de leveringstider de påfører varerne.

Det har jeg ogsaa, Fonas ogsaa endda, Humac og Eplehuset er fint. Go buy there.

Som nævnt..nærmeste Eplehuset er Århus (5 kvarter i bil) og Humacs webside var nede igår hvor jeg skulle lede efter afdelinger så den sprang jeg hurtigt over.

Det er der mange butikker der ikke vil, specielt hvis de har lav avance paa produktet.
Apple goer det nogengange, naar din orde alligevel staar til 'free delivery'.

Jeg tror sjovt nok at Apples avance på netop disse produkter er ganske udmærket. 169kr for en adapter er i hvert fald pebret..men desværre nødvendigt :( Og så stod min ordre til Free Delivery iøvrigt.

Skal jeg taelle de gange hvor ComputerSalg har faaet udskudt leveringstid, eller hvad?

Jeg har oplevet 0 gange at der har været udskudt levering hos netop ComputerSalg. Til gengæld har jeg ofte oplevet hurtigere leveringstid og gratis levering af opdelte leverancer. Shit happens ja.

Din ordre er ikke afsendt og indenfor Dansk koebelov har du fuld ret til at afbestille.
Specielt naar de ikke kan levere som skrevet.

Normalt plejer kvindelige svenskere at være vildt flinke i telefonen, men hende her lød godt nok morgensur. Hun ville så maile i eftermiddag hvis det var muligt at levere switchen hurtigere - hvis ikke, så afbestiller jeg den sgu med store armbevægelser og trusler om at løbe på banen for at pande en dommer ned i Sveriges næste hjemmebanekamp ;-)
Gravatar #20 - fidomuh
22. feb. 2010 13:41

Nææ jeg "tuder" over at én vare pludselig får forlænget leveringstiden ud over hvad der blir lovet på shoppen - og at en anden vare har leveringstid ud over de 2 uger som max. skrevet på shoppen

Skal jeg virkeligt quote din tidligere whine omkring computerstore og at de godt vil betale for fragten for en ekstra forsendelse? -.-

(og at det tilsyneladende ER muligt at få den hurtigere..bare man brokker sig over det...hvor mærkeligt det end lyder)

Det lyder maerkeligt for dig, trist. Det er meget normal procedure at butikker har haste og ikke-haste ordrer.

Jeg går ind på Apple.dk og vælger shop-muligheden i god tro om at der bliver afsendt varer til mig til de leveringstider de påfører varerne.

Gaa ind og laes igen. Apple skriver specifikt at de ikke giver garanti for levringstider - kun afsendelsestiden bliver naevnt og der staar netop ogsaa at de tager hoejde for aendringer.

Som nævnt..nærmeste Eplehuset er Århus (5 kvarter i bil) og Humacs webside var nede igår hvor jeg skulle lede efter afdelinger så den sprang jeg hurtigt over.

De har en netbutik?

Jeg har oplevet 0 gange at der har været udskudt levering hos netop ComputerSalg.

Jeg har oplevet det hver gang jeg har bestilt hos dem, men hey, det er ogsaa kun 2 gange.

Til gengæld har jeg ofte oplevet hurtigere leveringstid og gratis levering af opdelte leverancer. Shit happens ja.

Det har jeg ogsaa oplevet hos baade Apple og Humac, shit happens.

Normalt plejer kvindelige svenskere at være vildt flinke i telefonen, men hende her lød godt nok morgensur.

Holdt. Stop. Flinke? FLINKE?! De svenskere jeg har snakket med har altid vaeret totalt nazi :D

Hun ville så maile i eftermiddag hvis det var muligt at levere switchen hurtigere - hvis ikke, så afbestiller jeg den sgu med store armbevægelser og trusler om at løbe på banen for at pande en dommer ned i Sveriges næste hjemmebanekamp ;-)

Indeed ! :D
Det har jeg skam ogsaa gjort flere gange hos Apple :)
Gravatar #21 - themuss
22. feb. 2010 13:56
mmm popcorn!
Gravatar #22 - caffery
22. feb. 2010 17:37
Breaking news! (Engadget style)

Har just fået en mail ind i indbakken fra Apple. "Your order has been shipped!" - fantastisk! Dog ekstremt mærkeligt og specielt at man bare skal ringe ind og brokke sig..og så pludselig får man en vare sendt samme dag hvor man før fik at vide der ville gå 2 uger.

Jaja. Så viser det sig jo pludselig at det var en GOD ting jeg var et "tudefjæs" eh? ;-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login