mboost-dp1

Masser af RAM på eet bundkort? I wish.

Gå til bund
Gravatar #1 - cyg
4. apr. 2011 12:38
Hey folks,

jeg har en problemstilling ang. RAM som nogen måske kan give noget indsigt i. Sagen er, at jeg gerne ville have 24GB RAM på mit ASUS P6T bundkort, altså 6x4GB, men er gennem et par dårlige indkøb blevet opmærksom på, at RAM ikke bare er RAM.

Jeg prøvede tidligere, da mine krav ikke var så store, med 6x2GB Corsair XMS3 (PC3-10600), men der fandt maskinen kun de første 8GB, selv med nyeste BIOS og alt sat til XMP-profiler. Så prøvede jeg med en blanding af Corsair og Kingston, hvilket vi ikke snakker mere om, og er nu endt med at have erstattet det hele med et sæt Corsair Vengeance 3x4GB (PC3-12800).

Så altså. Nu har jeg 12GB relativt hurtig RAM, men jeg ville gerne op på 24. Men for at undgå endnu et fejlkøb ville jeg spørge her: hvad pokker er det lige der gør, at nogle RAM-stænger bare ikke virker hvis der er seks af dem i mit bundkort? Jeg ved at ASUS har en QVL (Qualified Vendor List, altså), men den er ikke opdateret for mit bundkort siden midten af 1930'erne, så købte jeg endnu et sæt Vengeance (som er en spritny model) ville det ske i blinde.

Håber nogen kan hjælpe.

/Don G.
Gravatar #2 - Slettet Bruger [304526477]
4. apr. 2011 13:49
What teh fucking fuck

Der burde ikke være forskel på RAM på den måde :S

I call defektheder!

Gravatar #3 - vandfarve
4. apr. 2011 14:22
SlettetBruger (2) skrev:
What teh fucking fuck

Der burde ikke være forskel på RAM på den måde :S

I call defektheder!

... snarere tværtimod, så kan der være stor forskel på ram, jf. QVL.

Du kan altid tage chancen, købe 12GB til og prøve lykken. Hvis det ikke virker, har du 14 dages-returret, som du mere eller mindre moralsk kan gøre brug af.
Gravatar #4 - cyg
4. apr. 2011 14:31
#3: Sandt nok, og jeg har skam også overvejet det. Det ville bare være fedt at vide hvilken forskel i RAM'ene der gør, at seks stænger af een type virker fint, men seks stænger af en anden ikke gør. Det virker komplet ulogisk så længe de er identiske, men så nemt skal det åbenbart ikke være.
Gravatar #5 - trylleklovn
4. apr. 2011 14:35
Lidt offtopic, men hvad bruger du alle de ram til? Hele OS'et loadet ind i et ramdrive eller?
Gravatar #6 - cyg
4. apr. 2011 16:58
Videoredigering. Når man har med 720p og 1080p at gøre kan man hurtigt løbe tør... :-)
Gravatar #7 - terracide
4. apr. 2011 17:44
Her:
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=QtpKQuERkuYw...

Klik på:
Memory/Device Support

Download:
P6T Update Memory QVL

Læs QVL...som også fulgte med dit motherboard *sigh*
Gravatar #8 - Plimmer
4. apr. 2011 18:17
Sørg for at få ram der har samme timings og volt krav, så plejer det at virke. Hvis du kun læser QVL kan du også komme galt afsted, medmindre du køber ens stænger over hele linien.
Gravatar #10 - cyg
5. apr. 2011 05:54
terracide (7) skrev:
Læs QVL...som også fulgte med dit motherboard *sigh*

Som tidligere skrevet: jeg ved godt de har en QVL (læs mit indlæg?), men som du også kan se hvis du følger dit link, er den ikke opdateret siden 2009. Hvad hjælper det mig hvis jeg vil købe RAM, der kom på markedet i slutningen 2010? (*sigh* selv?)

Og #8: mit forsøg med Corsair var netop med komplet identiske stænger. Deraf min forvirring.

#9: you done goofed. I have reported you to the state police, AND the cyber police. And I know who you are, because I backtraced it!
Gravatar #11 - terracide
5. apr. 2011 08:32
#10:
Kontakt ASUS...igen din dovenskab har fået dig i fedtefadet *shrugs*

(har selv 12 GB på et X58 uden probs...)

Gravatar #12 - Rainmeter
5. apr. 2011 09:29
terracide (11) skrev:
#10:
Kontakt ASUS...igen din dovenskab har fået dig i fedtefadet *shrugs*

(har selv 12 GB på et X58 uden probs...)

Du snakker om dovenhed, men læste ikke hans indlæg? makes you think
Gravatar #13 - Slettet Bruger [304526477]
5. apr. 2011 09:36
Sku da ligegyldig hvornår ramene er fra hvis problemet stammer fra før 2008 kan patchen da måske løse det?
Gravatar #14 - cyg
5. apr. 2011 13:58
Rainmeter (12) skrev:

Du snakker om dovenhed, men læste ikke hans indlæg? makes you think

Det behøver han skam ikke - Terracide er så meget bedre end alle os andre at han med det samme kan give klar, præcis information uden at læse tråden først. Og dét helt uden at patronisere eller hovere, eller på nogen måde svare fuldstændigt ved siden af. Han er en vaskeægte forum-superhelt, og på ingen måde en troll!
Gravatar #15 - terracide
5. apr. 2011 14:31
Nej, årsagen til at nogle typer RAM virker og andre ikke virker er pga. mange faktorer fra om der er tale om single eller doublesided RAM, deres timing, Vcore ect...i forhold til BIOS/Chipsæt.

Burde være common knowledge blandt nørder.
Specielt folk der roder med 24GB RAM.

At man så dybt ukritisk blander RAM på tværs af mærke og type og endvidere bliver forundret over at dette ikke virker gør at min hjælp bliver meget basal og lynhurtigt erstattet af:
RTFM!!!

Gravatar #16 - Faergemeister
5. apr. 2011 14:38
#15:

Hvad med bare at holde kæft, hvis det gør så ondt på dig at hjælpe andre?
Gravatar #17 - csstener(^,^)
5. apr. 2011 14:45
terracide (15) skrev:
Nej, årsagen til at nogle typer RAM virker og andre ikke virker er pga. mange faktorer fra om der er tale om single eller doublesided RAM, deres timing, Vcore ect...i forhold til BIOS/Chipsæt.

Burde være common knowledge blandt nørder.
Specielt folk der roder med 24GB RAM.

At man så dybt ukritisk blander RAM på tværs af mærke og type og endvidere bliver forundret over at dette ikke virker gør at min hjælp bliver meget basal og lynhurtigt erstattet af:
RTFM!!!

Eller også er han den typer som gør ca. sådan: "yes nye ram...lorte ram vil ikke i...arrrrrr.....*knæk* sådan....turn on the computer.."
Gravatar #18 - terracide
5. apr. 2011 14:46
#16:
Han fik et råd, men valgte at ignorer dette...så har jeg intet imod at sparke på en nar der ligger ned...learning by doing....
Gravatar #19 - Faergemeister
5. apr. 2011 15:28
#18: Det er et herligt eksempel på newz.dk's ligegyldighed over for tonen her på siden at du stadigvæk er her.

Jeg vil blot håbe at du, på den anden side af skærmen, har et rigere og mere indholdsrigt liv, end du giver udtryk for her på siden.
Gravatar #20 - Slettet Bruger [304526477]
5. apr. 2011 16:56
Faergemeister (19) skrev:
newz.dk's ligegyldighed over for tonen her på siden

Faergemeister (16) skrev:
Hvad med bare at holde kæft,

Double sided sword much?
Gravatar #21 - vandfarve
5. apr. 2011 17:28
SlettetBruger (20) skrev:
Faergemeister (16) skrev:
Hvad med bare at holde kæft,

Double sided sword much?

Perspektiv er det ord, som du leder efter. Perspektiv.
Gravatar #22 - cyg
5. apr. 2011 18:28
Terracide: hvis du nu havde læst mine forskellige indlæg lidt grundigere ville du vide, at det (selvfølgelig) ikke virkede med en blanding af Kingston og Corsair, men at det heller ikke virkede med seks stænger identiske Corsair XMS3 Platinum. Timings, voltage, størrelse, revision - alt var identisk, og stadig fandt maskinen kun de 8 ud af 12GB. CPU-Z kunne sagtens se de sidste to moduler, men BIOS ville ikke initialisere mere end 8GB, og dét med XMP profiles og nyeste BIOS.

Så nej, det her handler ikke om at jeg er hardware-n00b og ikke ved hvordan man sætter RAM i maskinen (jeg har trods alt lavet selvbyg i 15 års tid). Og det handler ikke om hvorfor RAM-stænger af to forskellige mærker ikke virker sammen, for det er ikke så mystisk.
Kernen i det hele, og det ville I vide hvis I havde læst teksten, er, at jeg ikke forstår hvorfor de identiske stænger ikke virker sammen. Jeg ved godt AT de ikke virker sammen, men hvad er det der gør at seks stænger af den ene type virker, og seks stænger af den anden type ikke gør?

Terracide: hvis du stadig læser med, hvilket jeg kunne tvivle på, så spørger jeg hermed: har du et svar på ovenstående? Eller kan jeg forvente at du - igen - skimmer teksten for nøgleord, og svarer baseret på en problemformulering du selv har opfundet?
Gravatar #23 - csstener(^,^)
5. apr. 2011 20:37
cyg (22) skrev:
Terracide
Terracide: hvis du stadig læser med, hvilket jeg kunne tvivle på, så spørger jeg hermed: har du et svar på ovenstående? Eller kan jeg forvente at du - igen - skimmer teksten for nøgleord, og svarer baseret på en problemformulering du selv har opfundet?

Du følger ikke serligt meget med i de kommentarer som tera skriver?? gør du?? for så ville du vide at tera er sådan og at det højst sandsynlig aldrig ændre sig.
Gravatar #24 - vandfarve
6. apr. 2011 06:35
Wut?
Gravatar #25 - XorpiZ
6. apr. 2011 07:18
#22 cyg

Terracide har problemer med at læse og forstå. Det er den slags ting der kan opstå, når man er blevet tabt på hovedet lidt for mange gange som lille.
Gravatar #26 - cyg
6. apr. 2011 08:05
Okay, point taken. Han virker heller ikke som en man bør spilde tid på, og så har jeg da lært meget. Lad det hermed være bevist at jeg dog prøvede. :-)

Men tak til dem, der faktisk prøvede at svare seriøst på mit oprindelige spørgsmål. :-)
Gravatar #27 - vandfarve
6. apr. 2011 08:24
Jeg siger stadig, at du skal benytte dig af din 14 dages-returret, når ingen andre synes at have en reel løsning.

:)
Gravatar #28 - Zombie Steve Jobs
6. apr. 2011 09:46
Hva' med at prøve et andet motherboard?
Det er det eneste, jeg kan finde på.

Eller bygge dig en lynhurtigt SSD-raid (tror det er billigere, end det, du laver nu :)

Hvad redigerer du egentlig i? Synes sjældent jeg makser min ram ud, mine problemer opstår altid på disk fronten.
Gravatar #29 - cyg
6. apr. 2011 10:34
#28: At skifte motherboard er alt for stor en operation lige nu. Mit nuværende board virker fremragende (pånær dets kræsenhed med RAM), så det skal først skiftes når det engang brænder sammen, eller når min i7 bliver for langsom.
Jeg har dog faktisk tænkt mig at anskaffe mig en SSD til videoredigering, for jeg har også oplevet at pladediskene ikke kan følge med når der er for mange spor. AfterEffects kan dog være rimeligt RAM-sulten, så en kombination af både SSD og 24GB RAM må da være lykken..? :)
Gravatar #30 - Plimmer
7. apr. 2011 15:55

Det er som regelt prøve renders man meget gerne vil have ned i tid. Når man rendere i AE så har man en tommelfinger regel der siger 2giga ram per core du render med, mere er bedre og nogen gange nødvendigt. Så 12 giga ryger hurtigt væk på en 8 kernet processor.
Gravatar #31 - Zombie Steve Jobs
7. apr. 2011 18:15
#30 JAmen så er det derfor, jeg ikke makser min ram ud :P
Gravatar #32 - didriksen86
7. apr. 2011 18:48
Det er højst sandsynligvis på grund af memory ranks.. Forskellige chipsæts har grænser for meget rank der kan være i dem. Hvis dine ram klodser er quad rank så funker det højst sandsynligvis ikke hvis du putter for mange ram klodser i men derimod hvis du putter dual rank i så funker det.. Jeg har ikke kigget på specs på nogle af tingene men nok der jeg vil begynde at kigge.
Gravatar #33 - cyg
12. apr. 2011 05:34
#32 - damn, endelig et svar jeg kunne bruge til noget! Tak for det... jeg vil kigge med det samme! :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login