mboost-dp1
Media center
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej
Jeg står og skal bruge en media center, men jeg kan ikke rigtigt finde hovede og hale i hvad man skal købe. Jeg har kikket lidt på produkterne fra mm-vision og er faldet over http://www.mm-vision.dk/produkter/vishtpc.asp?acti... da jeg gerne vil have HDMI og en maskine der ikke larmer. Men kan man ikke bygge selv og på den måde spare lidt penge og måske også få et bedre system.
Håber der er nogen der kan hjælpe.
Jeg står og skal bruge en media center, men jeg kan ikke rigtigt finde hovede og hale i hvad man skal købe. Jeg har kikket lidt på produkterne fra mm-vision og er faldet over http://www.mm-vision.dk/produkter/vishtpc.asp?acti... da jeg gerne vil have HDMI og en maskine der ikke larmer. Men kan man ikke bygge selv og på den måde spare lidt penge og måske også få et bedre system.
Håber der er nogen der kan hjælpe.
SilverStone ML03 skulle kunne klare det. Det har huller i toppen, til brug af passiv CPU køler (sådan en må du selv finde). Jeg vil anbefale en i3-2100T med et H67 bundkort. I princippet har du ikke brug for et grafikkort, givet at du kan udnytte IGP'en til hardware acceleration. Skal du have TV-kort i, skal du være opmærksom på, hvorvidt bundkortet du vælger har PCI, da mange af dem udelukkende har PCIe.
Du skriver desværre ikke hvor meget du vil bruge på et media center, men jeg regner med at du gerne vil smide nogle tusinde.
Hvis du er til eye-candy, så er Plex på en Mac Mini ikke tosset.
Mac mini fylder intet og plex kan nemt styres med en lille apple-remote.
Plex henter selv information omkring de film du har liggende og viser derfor IMDB rating, resumé og cover.
Det samme gælder for TV-serier, hvor seriens tema-musik hentes, samt en beskrivelse af de respektive episoder du har liggende.
Det hele kan ses i denne [url=
Hvis du er til eye-candy, så er Plex på en Mac Mini ikke tosset.
Mac mini fylder intet og plex kan nemt styres med en lille apple-remote.
Plex henter selv information omkring de film du har liggende og viser derfor IMDB rating, resumé og cover.
Det samme gælder for TV-serier, hvor seriens tema-musik hentes, samt en beskrivelse af de respektive episoder du har liggende.
Det hele kan ses i denne [url=
Mange tak for de mange svar. Jeg kan godt se jeg ikke har skrevet hvor meget jeg gerne vil bruge.
Pengemæssigt må det godt komme op omkring 10000-12000 hvis det så bare spiller max. Med det gør selvfølgelig ikke noget det er billigere.
Jeg vil meget gerne have en HDMI og der skal gerne være en optisk udgang til lyd så man kan slutte systemet til anlæget. Programmerne til dvdripning osv går jeg ud fra man kan købe over nettet og på den måde få alle dvd'er og cd'er ind på systemet. Det sammen med et multimedie system. PLEX ser ret godt ud, så det kunne sagtens ende med det.
Pengemæssigt må det godt komme op omkring 10000-12000 hvis det så bare spiller max. Med det gør selvfølgelig ikke noget det er billigere.
Jeg vil meget gerne have en HDMI og der skal gerne være en optisk udgang til lyd så man kan slutte systemet til anlæget. Programmerne til dvdripning osv går jeg ud fra man kan købe over nettet og på den måde få alle dvd'er og cd'er ind på systemet. Det sammen med et multimedie system. PLEX ser ret godt ud, så det kunne sagtens ende med det.
Det skal lige siges at der findes XBMC som virker på alle gængse styresystemer. Det ligner Plex fuldstændigt ifølge videoen fra #4. Plex er blevet lavet ud fra XBMC for nogle år tilbage. Hvilket også tydeligt kan ses.
Lige så du er klar over et alternativ hvis du bestemmer dig for noget andet end Mac.
Desuden synes jeg godt nok 10-12k er meget for et mediecenter. Afspille film kræver meget lidt i dag og kan klares på meget billigt hardware.
Et meget billigt mediecenter kunne være en Apple TV 2(passiv kølet) til 8-900kr, som kan jailbrakes og få XBMC ind den vej. Den skulle kunne afspille 1080p, dog har jeg ikke fået bekræftet at den kan trække det med høj bitrate nogen steder.
Så skal du dog også have noget storage et sted, men der kan du vælge en NAS og gemme væk, hvis du har mulighed for det.
Lige så du er klar over et alternativ hvis du bestemmer dig for noget andet end Mac.
Desuden synes jeg godt nok 10-12k er meget for et mediecenter. Afspille film kræver meget lidt i dag og kan klares på meget billigt hardware.
Et meget billigt mediecenter kunne være en Apple TV 2(passiv kølet) til 8-900kr, som kan jailbrakes og få XBMC ind den vej. Den skulle kunne afspille 1080p, dog har jeg ikke fået bekræftet at den kan trække det med høj bitrate nogen steder.
Så skal du dog også have noget storage et sted, men der kan du vælge en NAS og gemme væk, hvis du har mulighed for det.
Hvis pengene ikke er et problem så tror jeg at jeg ville tage en Mac Mini. Det er en super lækker maskine efter den blev opgraderet og bl.a. fik HDMI for noget tid siden.
En af mine venner har en Apple TV 2 som er jailbreaket og med XBMC på. Det kører ikke voldsomt godt synes jeg, men det virker da. 1080p ville jeg dog ikke satse på at afspille på den.
Det jeg godt kan lide ved Mac Mini'en i forhold til fx Zotac er at den er så stilren.
En af mine venner har en Apple TV 2 som er jailbreaket og med XBMC på. Det kører ikke voldsomt godt synes jeg, men det virker da. 1080p ville jeg dog ikke satse på at afspille på den.
Det kan du med garanti. Zotac laver bl.a. nogen.Mnc (5) skrev:Jeg tror at man kan finde en "PC version" med samme muligheder for færre penge...
Det jeg godt kan lide ved Mac Mini'en i forhold til fx Zotac er at den er så stilren.
Nu er det ikke fordi jeg normalt falder i svime over kvaliteten af artikler i danske computer-magasiner, men PCworld.dk har for nylig bragt en række ok artikler om at bygge sine egne mediecentre. Der er dog også kig på færdige af slagsen.
Nu kan jeg forstå der er en anseelig mængde penge til projektet, så brug ovenstående som inspiration og/eller til at få et overblik over mulighederne.
Eneste anke jeg umiddelbart har til forgående indlæg, er at du bør gå udenom produkter, der ikke kan klare 1080p, idet jeg samtidig antager at du har et full-hd tv (udelukkende mit gæt udfra budgettet).
Men skal kigge sig for, men TV-kort kan skam fås både som PCIe og PCI, så det er blot et spørgsmål om at matche de to. :)
Nu kan jeg forstå der er en anseelig mængde penge til projektet, så brug ovenstående som inspiration og/eller til at få et overblik over mulighederne.
Eneste anke jeg umiddelbart har til forgående indlæg, er at du bør gå udenom produkter, der ikke kan klare 1080p, idet jeg samtidig antager at du har et full-hd tv (udelukkende mit gæt udfra budgettet).
izym (2) skrev:Skal du have TV-kort i, skal du være opmærksom på, hvorvidt bundkortet du vælger har PCI, da mange af dem udelukkende har PCIe
Men skal kigge sig for, men TV-kort kan skam fås både som PCIe og PCI, så det er blot et spørgsmål om at matche de to. :)
Magten (8) skrev:Det er en super lækker maskine efter den blev opgraderet og bl.a. fik HDMI for noget tid siden.
Der kommer måske også snart en ny opgradering: Rygte: Ny Mac Mini og Mac Pro i august
BlackFalcon (9) skrev:Men skal kigge sig for, men TV-kort kan skam fås både som PCIe og PCI, så det er blot et spørgsmål om at matche de to. :)
Hvis du ser et TV-kort, der kan tage krypteret DVB-C og bruger PCIe, må du meget gerne smide en besked af sted til mig. Det skal selvfølgelig kunne anskaffes i Danmark, helst fra danske butikker.
Hvis jeg var dig ville jeg lave en Windows home server som backend også kan du bruge en mine pc alle acer revo til at tilgå enheden. sådan er mit setup derhjemme. og til de rum hvor det kun er streaming af "film" har jeg bare en media streamer sat på som tager filmene via DNLA
izym (11) skrev:Hvis du ser et TV-kort, der kan tage krypteret DVB-C og bruger PCIe, må du meget gerne smide en besked af sted til mig. Det skal selvfølgelig kunne anskaffes i Danmark, helst fra danske butikker.
Jeg besvarede udelukkende din udtalelse i #2 hvor du generaliserer at TV-kort kun kan fås som PCI. Da ingen af os ved hvad #0 har tænkt sig at tilslutte er der ingen logik i at antage at han skal bruge krypteret DVB-C. :). Du har muligvis ret i at det specifikke kort du leder efter er svært/umuligt at finde, men dit råd i #2 er misledende når du undlader detaljerne fra #11 :).
Rigtigt mange tak for alle de gode informationer. Jeg er ikke sikker på hvad den ender med endnu, men lige nu sværmer jeg lidt for en ASRock (denne her http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=al... men en W7 media center og XBMC samt en TV tuner. Rigtigt mange tak for de mange input. Nu kan jeg meget nemmere træffe den endelige beslutning.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.