mboost-dp1
Min computer går konstant ned
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hey, tænkte på om nogen kunne hjælpe mig med et lille problem jeg har.
Min computer ned efter en halv time med spil, ved ikke helt hvad der er galt.
Hvis der er nogen der har en idé om hvad der er galt og evt. en løsning på mit problem må de meget gerne hjælpe :)
Min computer ned efter en halv time med spil, ved ikke helt hvad der er galt.
Hvis der er nogen der har en idé om hvad der er galt og evt. en løsning på mit problem må de meget gerne hjælpe :)
#1 hvis man skal have den fjerneste mulighed for at hjælpe dig, er du nødt til at komme med flere oplysninger.
"Min bil fungere ikke, hvordan laver jeg den?"
Beskriv hvad din maskine består af?
Hvilket OS kører du?
Hvilke applikationer kører du?
Hvad vil det sige den går ned (reboot, slukker, BSOD)?
Foretager du dig noget bestemt, når den lukker?
Er HW meget varmt?
Vi er nødt til at få flere ord på, før vi kan gætte på hvad problemet er.
Generelt kan fejlen jo findes 4 steder. HW, firmware, OS eller applikationer, vi er nødt til at få noget der kan få os længere ind på, hvor fejlen ligger.
"Min bil fungere ikke, hvordan laver jeg den?"
Beskriv hvad din maskine består af?
Hvilket OS kører du?
Hvilke applikationer kører du?
Hvad vil det sige den går ned (reboot, slukker, BSOD)?
Foretager du dig noget bestemt, når den lukker?
Er HW meget varmt?
Vi er nødt til at få flere ord på, før vi kan gætte på hvad problemet er.
Generelt kan fejlen jo findes 4 steder. HW, firmware, OS eller applikationer, vi er nødt til at få noget der kan få os længere ind på, hvor fejlen ligger.
#1 kommer der en blå stop skærm med noget fejl tekst?
Du kan evt deaktivere automatisk genstart ved blå skærm ved at gå i kontrolpanel > system > advanced > start up and recovery > settings > fjern flueben i "Automatically restart"
Hvis der er en blå stop skærm, notere da fejlkoden, evt fejlbeskod og evt driver.
Du kan også kikke i loggen for hints --> kontrol panel > Administrative tools > Event Viewer
Jeg sider på et engelsk OS, men det hedder noget tilsvarende på dansk.
Sider du på en desktop eller bærbar?
Du kan evt deaktivere automatisk genstart ved blå skærm ved at gå i kontrolpanel > system > advanced > start up and recovery > settings > fjern flueben i "Automatically restart"
Hvis der er en blå stop skærm, notere da fejlkoden, evt fejlbeskod og evt driver.
Du kan også kikke i loggen for hints --> kontrol panel > Administrative tools > Event Viewer
Jeg sider på et engelsk OS, men det hedder noget tilsvarende på dansk.
Sider du på en desktop eller bærbar?
#2 Har lige mærket lidt på den.. den bliver sindsyg varm så tror det er et varmeproblem.
#3 Nu er jeg ikke det store computer-geni :) Men kan skrive det jeg lige kan finde frem om min computer.
Jeg bruger Windows vista home premium(6.0)
Intel(r) Core duo 1.80ghz
1022mb ram
bios: ver. 1.00PARTTBL
Jeg bruger Nvidia Geforce 8600M GT
Den går får det meste ned når jeg spiller WoW eller andre spil. Har for det meste også msn åben og til tider iTunes.
Og når den går ned bliver den meget varm (når den går ned slukker den bare)
#5 nej det gør der ikke :) sidder på min bærbar
Håber det kan hjælpe lidt mere :)
#3 Nu er jeg ikke det store computer-geni :) Men kan skrive det jeg lige kan finde frem om min computer.
Jeg bruger Windows vista home premium(6.0)
Intel(r) Core duo 1.80ghz
1022mb ram
bios: ver. 1.00PARTTBL
Jeg bruger Nvidia Geforce 8600M GT
Den går får det meste ned når jeg spiller WoW eller andre spil. Har for det meste også msn åben og til tider iTunes.
Og når den går ned bliver den meget varm (når den går ned slukker den bare)
#5 nej det gør der ikke :) sidder på min bærbar
Håber det kan hjælpe lidt mere :)
#7 Du skal huske på, at meget hardware snildt kan holde til at blive 70-80 grader varmt, uden det giver problemer.
Er det en mærkevarer PC, eller en du selv har stykket sammen?
Som jeg lige hører det er der 4 steder jeg ville skyde:
1. Varmeproblem
2. PSU-problem
3. Hardware-fejl
4. Støv
Hvis det er en uændret mærkevare PC (som Dell, IBM eller HP), ville jeg kigge på leverandøresn hjemmeside, for at se om de har nogen kendte fejl på den her model, der minder om de du oplever.
Til gengæld ville jeg udelukke 1+2, hvis PC'en altså ikke er blevet modificeret.
Er det en hjemmehæklet PC, så prøv følgende:
1. Åben PC'en, når den er slukket, og se hvor fyldt op med støv den er. Rens den eventuelt med en støvsuger, med en blød børste på.
2. Check hvor kraftig din strømforsyning er, og skriv det på siden.
3. Åben PC'en og se om alle blæsere kører rundt som de skal.
Check at der ikke er ledninger der stopper blæsere for at kører rundt.
Brug din sunde fornuft, og se om der er ordentligt airflow - altså at der ikke er noget der forhindrer luften i at passere gennem din PC. Prøv eventuelt at gøre det så køligt i rummet som muligt (åben et vindue i aften) og så se om du kan fremprovokere en nedlukning.
4. Hardware-fejl - det er det mest besværlige, fordi du er nødt til at udelukke de enkelte komponenter. Vent med det, til alle andre muligheder er udelukket.
Det første du skal gøre, er at køre med en anden strømforsyning - slukker den stadig, skal du forsøge med et andet bundkort.
Det er umiddelbart de to stykker HW der er adgang til at slukke for computeren -derfor er det dem der er mest interessante at teste først. Bagefter kan du teste med en anden CPU, og et andet GFX.
Held og lykke - husk at hold os opdateret.
Er det en mærkevarer PC, eller en du selv har stykket sammen?
Som jeg lige hører det er der 4 steder jeg ville skyde:
1. Varmeproblem
2. PSU-problem
3. Hardware-fejl
4. Støv
Hvis det er en uændret mærkevare PC (som Dell, IBM eller HP), ville jeg kigge på leverandøresn hjemmeside, for at se om de har nogen kendte fejl på den her model, der minder om de du oplever.
Til gengæld ville jeg udelukke 1+2, hvis PC'en altså ikke er blevet modificeret.
Er det en hjemmehæklet PC, så prøv følgende:
1. Åben PC'en, når den er slukket, og se hvor fyldt op med støv den er. Rens den eventuelt med en støvsuger, med en blød børste på.
2. Check hvor kraftig din strømforsyning er, og skriv det på siden.
3. Åben PC'en og se om alle blæsere kører rundt som de skal.
Check at der ikke er ledninger der stopper blæsere for at kører rundt.
Brug din sunde fornuft, og se om der er ordentligt airflow - altså at der ikke er noget der forhindrer luften i at passere gennem din PC. Prøv eventuelt at gøre det så køligt i rummet som muligt (åben et vindue i aften) og så se om du kan fremprovokere en nedlukning.
4. Hardware-fejl - det er det mest besværlige, fordi du er nødt til at udelukke de enkelte komponenter. Vent med det, til alle andre muligheder er udelukket.
Det første du skal gøre, er at køre med en anden strømforsyning - slukker den stadig, skal du forsøge med et andet bundkort.
Det er umiddelbart de to stykker HW der er adgang til at slukke for computeren -derfor er det dem der er mest interessante at teste først. Bagefter kan du teste med en anden CPU, og et andet GFX.
Held og lykke - husk at hold os opdateret.
#9 Gahh - my bad.
Glem alt hvad jeg har skrevet ovenfor - check først vendors hjemmeside, om der er nogle kendte problemer med den model du har, ellers slæb den til forhandler.
Maskiner du slukker af sig selv på den måde, er ofte HW-relaterede fejl. Når nu hele maskinen er pakket sammen til én, så er det begrænset hvor meget skade du kan have lavet - derfor er det sælgerens ansvar at fejlsøge på maskinen.
Glem alt hvad jeg har skrevet ovenfor - check først vendors hjemmeside, om der er nogle kendte problemer med den model du har, ellers slæb den til forhandler.
Maskiner du slukker af sig selv på den måde, er ofte HW-relaterede fejl. Når nu hele maskinen er pakket sammen til én, så er det begrænset hvor meget skade du kan have lavet - derfor er det sælgerens ansvar at fejlsøge på maskinen.
Når du spiller på din bærbare, så pas på med hvilken overflade du stiller den på, stil den ikke på blødttræ, pude, lår eller andre steder der har en ringe varmeoverførsel..
Flyt den eventuelt en gang imellem, det gjorde jeg ved min gamle laptop :)
Flyt den eventuelt en gang imellem, det gjorde jeg ved min gamle laptop :)
prøv at liggge 2 eller 4 bøger undre den, så du for den hævet, så der kommer mere plads undre den. Har du den ståene på et bor når du bruger den?
#17 Ikke hvis blæseren sidder i bunden vel?
- Eller er det bare mig der er uvidende?
- Eller er det bare mig der er uvidende?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.