mboost-dp1
Min eksterne HDD er gået bort :(
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Mere eller mindre anyway, prøver stadig at give førstehjælp :P
Min 1TB Western Digital Essential 2.0 begyndte igår at give mig I/O fejl og nu vil den ikke tilsluttes systemet(WinXP32) uden en masse bøvl, den crasher explorer, og når man endelig for lov at komme ind i Denne Computer, så kan man ikke browse drevet eller se andet data end at der er 40gb fri.
Jeg har kørt WD's eget program(lifeguard), samt et par andre lige effektive programmer jeg faldt over, med intet held(dog fik jeg lov til at browse drevet igår efter 15timers diagnosticering, det var dog en kort fornøjelse).
Jeg er ikke ligefrem en harddisk mand, så jeg bliver nødt til at sige:
Halp me Newz Squad! Mah computah is break! :/
ps: jeg har data helt tilbage fra pr 2000 på den som jeg meget nødigt vil miste, så hvis der er nogen der har en mirakelkur er det bare kanon :)
Min 1TB Western Digital Essential 2.0 begyndte igår at give mig I/O fejl og nu vil den ikke tilsluttes systemet(WinXP32) uden en masse bøvl, den crasher explorer, og når man endelig for lov at komme ind i Denne Computer, så kan man ikke browse drevet eller se andet data end at der er 40gb fri.
Jeg har kørt WD's eget program(lifeguard), samt et par andre lige effektive programmer jeg faldt over, med intet held(dog fik jeg lov til at browse drevet igår efter 15timers diagnosticering, det var dog en kort fornøjelse).
Jeg er ikke ligefrem en harddisk mand, så jeg bliver nødt til at sige:
Halp me Newz Squad! Mah computah is break! :/
ps: jeg har data helt tilbage fra pr 2000 på den som jeg meget nødigt vil miste, så hvis der er nogen der har en mirakelkur er det bare kanon :)
#5 For fremtiden vil jeg anbefale, at du opbevarer vigtige data min. to steder. Hvis man har alle sine uvurdelige data på en ekstern harddisk og intet andet, så er der en lige så stor risiko for, at man mister dem, og så er der lige pludselig ikke den store fordel ved en ekstern harddisk.
#6 ironisk nok har jeg netop samlet mine data på den HDD fordi jeg ville bruge den som backup drev der bare skulle ligge i skuffen :)
meget af den data der ligger på er noget jeg har skrabet af gamle næsten ulæselige cd'er, og gamle hdd's der siger klikkelyde.
Jeg tror bare jeg begynder at brænde det ned på nogle dvd'er istedet nu...
meget af den data der ligger på er noget jeg har skrabet af gamle næsten ulæselige cd'er, og gamle hdd's der siger klikkelyde.
Jeg tror bare jeg begynder at brænde det ned på nogle dvd'er istedet nu...
Jeg har nogle erfaringer med at rede data fra fejlende harddiske, men jeg har ingen forstand på Windows. Så hvis jeg skulle prøve, så ville det kræve Linux. (Ikke dermed sagt det ikke kan lade sig gøre med Windows, jeg kan bare ikke finde ud af det).fpr (1) skrev:jeg har data helt tilbage fra pr 2000 på den som jeg meget nødigt vil miste, så hvis der er nogen der har en mirakelkur er det bare kanon :)
Når du siger at du har data så langt tilbage, og det er en 1TB harddisk, så må nogle af de data jo have ligget et andet sted før. Har du stadigvæk en gammel disk med nogle af de data, for så er det jo ikke det hele, der er gået tabt.
Inden du går i gang, så skal du gøre dig klart hvor mange penge du er villig til at bruge på at rede data.
- Du kan prøve at gøre det in-place, altså du vil undervejs skrive til den deffekte disk. På den måde behøver du ikke købe nyt udstyr for at gå igang, men det er efter min mening for risikabelt.
- Du kan købe en ny harddisk af samme størrelse og så forsøge at kopiere så meget så muligt over. Lidt dyrere lidt sikre.
- Du kan købe en stak 1.5TB diske og sætte dem op i et RAID-5 eller RAID-6 system så du har plads til en rå kopi af de data du er i stand til at rede fra den fejlende disk, og nok plads til at lave kopier at arbejde på. Noget dyrere men endnu mere sikkert.
- Du kan betale et firma med ekspertice på området for at gøre arbejdet for dig. Meget dyrere, og jeg har ingen erfaringer med det, så jeg kan ikke udtale mig om, hvor sikkert det er.
Følgende regler er vigtige når man prøver at rede data:
- Undgå at gøre problemet værre end det allerede er.
- Lad være med at skrive til den originale disk.
- Beskyt de data du allerede har redet imod yderligere datatab.
Der er groft sagt to typer fejl som kan være til stede på det oprindelige medie - fysiske fejl og logiske fejl.
Med fysiske fejl mener jeg, at sektorer på disken enten er ulæselige eller returnerer forkerte data.
Med logiske fejl mener jeg, at filsystemet er i en inkonsistent tilstand, og giver fejl når du prøver at tilgå det.
Hvis der er fysiske fejl må man tage sig af dem først. Hvis du starter med fysiske fejl, så vil der ofte være logiske fejl, som man er nødt til at tage sig af bagefter.
I tilfælde af fysiske fejl bør man starte med at kopiere så mange sektorer som muligt over på et godt medie. Er der sektorer man ikke kan læse springer man over dem og vender tilbage til dem senere. Det kan godt forekomme at der er sektorer som man ikke kan læse i første omgang, men som lykkes ved et senere forsøg. (Det er dog længe siden jeg har oplevet det, sidst var med en 2.5GB harddisk).
Når man er færdig kan man evt. prøve en gang mere bare for at checke om du får de samme data ud igen.
Når du har redet så mange sektorer som muligt kan du konstruere dig et image, hvor du fylder hullerne ud med 0 i samtlige bits. På den kopi kan du så gå i gang med at anvende værktøjer til at reparere de logiske fejl. Gentag evt. hvor der fyldes ud med 1 i samtlige bits i stedet. Sammenlign de to eksemplarer. Filer der er identiske er højst sandsynligt ikke berørt af de manglende data.
Hvis du er i tvil om noget, så spørg i stedet for bare at prøve dig frem. Man skal kun prøve sig frem hvis man er 100% sikker på, at det ikke kan beskadige originalen mere end den allerede er, og at det ikke kan beskadige de data man allerede har redet ud fra disken.
#8 Superfed guide, men han har allerede fået adgang til sine data... :)
#7 Næste gang skal man bare huske at have data min. to steder. Det kan enten ske ved, at du benytter dig af et online-lager, at du ikke sletter data på din primære harddisk efter backup, eller at du køber to backup-enheder (Du kan sagtens købe to eksterne harddiske, men hvis du er virkelig hardcore, så køber du fra forskellige producenter eller harddiske fra forskellige serier).
#7 Næste gang skal man bare huske at have data min. to steder. Det kan enten ske ved, at du benytter dig af et online-lager, at du ikke sletter data på din primære harddisk efter backup, eller at du køber to backup-enheder (Du kan sagtens købe to eksterne harddiske, men hvis du er virkelig hardcore, så køber du fra forskellige producenter eller harddiske fra forskellige serier).
RAID1 kunne også være en løsning. Denne kræver mindst arbejde når det kører, sikrer dog ikke imod feks brand men det gør en single ekstern disk heller ikke.
#8 wow, som #9 sagde, super fed guide! jeg har heldigvis fået de fleste vigtige filer tilbage nu, så nu vil jeg prøve at se hvad jeg selv kan gøre, det kan være jeg lærer noget eller får en "undskyldning" for at købe noget nyt hardware ;)
#9 & #10, jeg har desværre ikke noget at sætte i raid pt, eller nogen mulighed for sikkert at opbevare mine data online, men jeg har overvejet at anskaffe mig en NAS enhed med 4x HDD's, 2 til storage, og de 2 andre til at tage backups af dem, men lige nu er mine muligheder lidt begrænsede så alt ryger bare over på DVD, alt efter hvor meget der kan reddes kan det være op til ca. 900GB der skal brændes ned på 4,5GB skiver *suk*
tak for hjælpen i øvrigt
#9 & #10, jeg har desværre ikke noget at sætte i raid pt, eller nogen mulighed for sikkert at opbevare mine data online, men jeg har overvejet at anskaffe mig en NAS enhed med 4x HDD's, 2 til storage, og de 2 andre til at tage backups af dem, men lige nu er mine muligheder lidt begrænsede så alt ryger bare over på DVD, alt efter hvor meget der kan reddes kan det være op til ca. 900GB der skal brændes ned på 4,5GB skiver *suk*
tak for hjælpen i øvrigt
En god ide til backup.
Til mine vigtige data, har jeg 2 Bubbaer stående.
De er sat op som netværksdrev, og så de automatisk synkroniserer sig.
Så hvis jeg smider en fil på en afdem, bliver den automatisk kopieret over på den anden. Dog sker det samme hvis man sletter en fil.
Til mine vigtige data, har jeg 2 Bubbaer stående.
De er sat op som netværksdrev, og så de automatisk synkroniserer sig.
Så hvis jeg smider en fil på en afdem, bliver den automatisk kopieret over på den anden. Dog sker det samme hvis man sletter en fil.
Og mange gange har folk mistet data fordi de har kørt med et system som det. For et backupsystem er det en god feature, hvis det er svært at slette filer derfra. Jo sværere, des bedre. Det er allerbedst, hvis det fra ens primære system er umuligt at slette backupen. Det er endnu bedre, hvis man har backups i to fysisk separate lokationer, og man ikke har nogen mulighed for at slette fra nogen af dem, eller hvis sletning i det mindste foregår med en måneds forsinkelse, og kan anuleres.Jakob Jakobsen (12) skrev:Så hvis jeg smider en fil på en afdem, bliver den automatisk kopieret over på den anden. Dog sker det samme hvis man sletter en fil.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.