mboost-dp1

NAS Backup (Win+Mac)

Gå til bund
Gravatar #1 - Bjørn
17. jun. 2011 13:01
Tro det eller ej, nu skal det være - jeg skal have styr på backup

Krav:
* Hassle-Free backup til både Win og Mac
* Systemet skal kunne køre med RAID 1
* Mulighed for out of the house backup ved enten FTP eller backup til anden NAS enhed.

Jeg har overvejet at investere i en Synology DS411j NAS server (~2100 kr) og til at starte med smide 2 x 2 TB diske i. Af hvad jeg kan læse mig frem til, dækker denne mine behov samt har en lang række ekstra features, FTP, iTunes Server mm.

Mht. backup fo Mac så skriver de på siden at der kan bruges Time Machine. Men sådan som jeg har forstået så generere Time Machine én stor fil hvilket vil komplicere processen ved FTP/Anden NAS backup. Nogen derude som har erfaring med at bruge anden backup software (Mac) til NAS-enheder?

Hvad tænker i ellers om Synology - noget der virker eller kan i anbefale andre mærker eller løsningsmodeller?

Jeg takker for al fornuftig input. /Bjørn
Gravatar #2 - Norrah
17. jun. 2011 13:25
HAr personligt selv dårlige erfaringer med Synology.. så er selv gået Qnap TS-219P+. Andre har de omvendt, så vælg bare hvad der passer dig. HUSK dog at sikre dig at de diske du køber er på listen af 100% godkendt udstyr.

Timemachine her fungere helt normalt, der er no hassle, både FTP/AFP/SAMBA fungere.. du behøver stort set ikke vide noget som helst for at kunne udnytte størstedelen af de features der er i den.

Hassle-free backup til pc er derimod under forudsætningen at du gemmer alt på NAS'en.

Kan ikke anbefale iTunes server, da du mister rating, control og lignende i processen.
Gravatar #3 - Bjørn
20. jun. 2011 12:09
2 skrev:
HAr personligt selv dårlige erfaringer med Synology.. så er selv gået Qnap TS-219P+. Andre har de omvendt, så vælg bare hvad der passer dig. HUSK dog at sikre dig at de diske du køber er på listen af 100% godkendt udstyr.

OK - god idé mht godkendt udstyr. Har fundet en liste på deres hjemmeside med godkendte eller testede harddiske.

2 skrev:
Timemachine her fungere helt normalt, der er no hassle, både FTP/AFP/SAMBA fungere.. du behøver stort set ikke vide noget som helst for at kunne udnytte størstedelen af de features der er i den.

Det lyder godt! Så du uploader dine Time Machine backup til eksterne enheder via FTP?

2 skrev:
Hassle-free backup til pc er derimod under forudsætningen at du gemmer alt på NAS'en.

Kan ikke anbefale iTunes server, da du mister rating, control og lignende i processen.

At gemme hele (PC) drevet på NAS´en kan nok lade sig gøre, og iTunes Server skipper vi så i første omgang.
Gravatar #4 - Norrah
20. jun. 2011 18:46
Bjørn (3) skrev:

Det lyder godt! Så du uploader dine Time Machine backup til eksterne enheder via FTP?

Nope, beklager hvis jeg var ugennemskuelig.
Sagde at alt bare virkede..

Timemachine er en feature du bare slår til..
Så opretter den en "folder" på din nas som indeholder filerne.

Nå du har oprettet Timemachine, så popper den bare frem i Timemachine indstillingerne, som TMbackup. Den virker som en helt normal TimeCapsual.

Du skal ikke flytte data rundt.'

Desuden kan jeg nævne at jeg efter jeg har købt en NAS, ikke har haft andet på min stationær liggende, en det jeg kan miste samt programmer. Kan formatere asap, og jeg ville stadig havde alt liggende som jeg skal bruge.
Så det kan lade sig gøre med lidt vane skift at bruge din NAS til at backe alt på din pc up.

Husk at gemme din iTunes library fil på nas'en. Så kan du faktisk også få resten af dine maskiner til at bruge den samme lib fil.
Gravatar #5 - Bjørn
25. jun. 2011 13:10
#4 Norrah

Det lyder godt du er tilfreds med din NAS og det lyder som en god idé at have alt på NAS´en. Fedt at det bare virker med Time Machine...

Jeg har bestilt den nu, så glæder mig til at modtage den og komme i gang med at have en systematisk backup.

Interessant med samme lib fil. Det vil jeg lege med.

Mange tak for dine inputs - det værdsætter jeg!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login