mboost-dp1
Nedkøling af 1-værelses lejlighed?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg flyttede i ny lejlighed sidste efterår og jeg kan konstatere at den ikke er særlig nem at udlufte/ventilere, da den kun har ét vindue og dermed ikke mulighed for at skabe gennemtræk med mindre jeg åbner hoveddøren ud til opgangen og åbner tagvinduet derude.
Selvom vi kun er i april måned kan jeg mærke at varmen har svært ved at finde vej ud af lejligheden og derfor gruer jeg nu for hvordan min lejlighed mon vil være i juli og august måned. Selvom vinduet er åbnet og har været det dagen igennem er der p.t. 24 graders varme herinde, på trods af den københavnske natteluft i følge DMI kun er 9 grader lige nu.
Derfor tænker jeg lidt i om der findes noget gear som kan holde temperaturen nede efter behov. Jeg forestiller mig en flyttelig elektrisk dims som suger den varme luft ind, køler den og blæser den kolde luft ud. Hvis den samtidig kan affugte luften på de lumre sommerdage, så er det bare fjong.
Nogen der har nogle ideer?
Jeg kan ikke bruge noget som suger luft ind fra gaden, da jeg ikke har mulighed for at bore huller og ikke ønsker at blokere vindueskarmen på det ene vindue jeg har.
Og nej, en ventilator fra Bilka er IKKE nok når solen bager i juli måned. Already tried that.
Selvom vi kun er i april måned kan jeg mærke at varmen har svært ved at finde vej ud af lejligheden og derfor gruer jeg nu for hvordan min lejlighed mon vil være i juli og august måned. Selvom vinduet er åbnet og har været det dagen igennem er der p.t. 24 graders varme herinde, på trods af den københavnske natteluft i følge DMI kun er 9 grader lige nu.
Derfor tænker jeg lidt i om der findes noget gear som kan holde temperaturen nede efter behov. Jeg forestiller mig en flyttelig elektrisk dims som suger den varme luft ind, køler den og blæser den kolde luft ud. Hvis den samtidig kan affugte luften på de lumre sommerdage, så er det bare fjong.
Nogen der har nogle ideer?
Jeg kan ikke bruge noget som suger luft ind fra gaden, da jeg ikke har mulighed for at bore huller og ikke ønsker at blokere vindueskarmen på det ene vindue jeg har.
Og nej, en ventilator fra Bilka er IKKE nok når solen bager i juli måned. Already tried that.
MadiZone (1) skrev:erfor tænker jeg lidt i om der findes noget gear som kan holde temperaturen nede efter behov. Jeg forestiller mig en flyttelig elektrisk dims som suger den varme luft ind, køler den og blæser den kolde luft ud. Hvis den samtidig kan affugte luften på de lumre sommerdage, så er det bare fjong.
Du tager pis på os, ikke?
Ehh.. Du kan kun afkøle et lokale vha. gas i form af aircondition. Du kan ikke få noget elektronisk, som bare står ovre i hjørnet og køler ned. Eksempel:
Du anskaffer dig et reservekøleskab, som du sætter på maks effekt, og så holder døren åben. Problemet med det er, at du bare får varmen til at cirkulere mellem bagsiden af køleskabet og indersiden af køleskabet.
TL;DR: Det kan ikke lade sig gøre pga. fysiske og andre naturlove.
Du anskaffer dig et reservekøleskab, som du sætter på maks effekt, og så holder døren åben. Problemet med det er, at du bare får varmen til at cirkulere mellem bagsiden af køleskabet og indersiden af køleskabet.
TL;DR: Det kan ikke lade sig gøre pga. fysiske og andre naturlove.
vandfarve, nej jeg tager ikke pis på dig. Jeg ved bare ikke særligt meget om denne her teknologi.
Alrekr, siger du at et køleskab producerer mere (eller samme mængde) varme på bagsiden end det producerer kulde? Jeg er ikke sikker på hvad du mener med gas?
Dvs. at hvis luften i et rum skal nedkøles, så skal der udledes noget varme?
Alrekr, siger du at et køleskab producerer mere (eller samme mængde) varme på bagsiden end det producerer kulde? Jeg er ikke sikker på hvad du mener med gas?
Dvs. at hvis luften i et rum skal nedkøles, så skal der udledes noget varme?
Du har helt ret i din sidste antagelse.
Et køleskab fungerer på den måde, at gas passerer bagvæggen af indersiden af køleskabet og udvider sig. Udvidelsen kræver energi, som kommer fra luften. Luften mister altså energi i form af varme. Når gassen kommer ud på bagsiden af køleskabet bliver den presset sammen igen og afgiver energi (varme) til luften.
Pga. interne modstande, motoren og elektronikken vil et køleskab faktisk bidrage med varme i et helt lukket kredsløb. Normalt betyder det ikke så meget fordi der er langt flere liter luft udenfor end indenfor, og man kan derfor betragte den omkringstående luft som et termisk reservoir, hvorfor temperaturændringen udenfor bliver negligerbar mens temperaturen inde i køleskabet sænkes.
Et køleskab fungerer på den måde, at gas passerer bagvæggen af indersiden af køleskabet og udvider sig. Udvidelsen kræver energi, som kommer fra luften. Luften mister altså energi i form af varme. Når gassen kommer ud på bagsiden af køleskabet bliver den presset sammen igen og afgiver energi (varme) til luften.
Pga. interne modstande, motoren og elektronikken vil et køleskab faktisk bidrage med varme i et helt lukket kredsløb. Normalt betyder det ikke så meget fordi der er langt flere liter luft udenfor end indenfor, og man kan derfor betragte den omkringstående luft som et termisk reservoir, hvorfor temperaturændringen udenfor bliver negligerbar mens temperaturen inde i køleskabet sænkes.
Man kan også få mobile aircondition anlæg hvor man fylder et par lliter vand på, og smider nogle køleelementer fra fryseren ned i vandet.
Det fungerer udemærket og kan i UK fås fra omkring 750.- (Argos)
Jeg ved også at Metro har haft noget lignende da vi havde dem på kontoret i KBH. De krævede dog at man havde et rør hængende ud af vinduet.
EDIT: Vi har sådan en her i et af studierne.
Det fungerer udemærket og kan i UK fås fra omkring 750.- (Argos)
Jeg ved også at Metro har haft noget lignende da vi havde dem på kontoret i KBH. De krævede dog at man havde et rør hængende ud af vinduet.
EDIT: Vi har sådan en her i et af studierne.
Temperaturen er ikke det primære formål med at lufte ud i en lejlighed (man lufter også ud om vinteren). Så jeg vil råde dig til at finde en metode til at lufte ud i lejligheden i stedet for at prøve at køle lejligheden ned.
Når en person opholder sig i en lejlighed vil man bruge af ilten i luften og udskille andre gasarter så som kuldioxid, kvælstof, brint og metan. Disse gasser skal ud af lejligheden så de kan fortsætte i det naturlige kredsløb.
Selvom man kun har et vindue, så vil der stadigvæk ske nogen udskiftning af luften. Men det er selvfølgelig mest effektivt, hvis man kan opnå gennemtræk. Hvis man har brug for det kan man evt. prøve at hjælpe på cirkulationen med en ventilator.
Der er i øvrigt ingen magisk metode til at køle ned ved at fjerne varmen. Varme vil naturligt bevæge sig fra varme steder til mindre varme steder, hvor hurtigt det sker afhænger af mængden af isolation imellem de to steder. Det kan lade sig gøre at udnytte denne bevægelse af varme til at udvinde energi som kan anvendes til andre formål.
Derudover er det fysisk umuligt at fjerne varme. Det eneste man kan gøre er at flytte på den. Alle metoder til at flytte på varme fra et sted til et andet sted der i forvejen er varmere vil resultere i at endnu mere energi konverteres fra andre mere brugbare former til varme.
Hvad det betyder er, at den eneste måde at nedkøle et rum på er ved at flytte varmen ud derfra. Du skal altså have varmen udenfor. Men selv hvis du har en passende varmepumpe, så flytter den ikke kuldioxid og andre gasser ud af lejligheden.
Når en person opholder sig i en lejlighed vil man bruge af ilten i luften og udskille andre gasarter så som kuldioxid, kvælstof, brint og metan. Disse gasser skal ud af lejligheden så de kan fortsætte i det naturlige kredsløb.
Selvom man kun har et vindue, så vil der stadigvæk ske nogen udskiftning af luften. Men det er selvfølgelig mest effektivt, hvis man kan opnå gennemtræk. Hvis man har brug for det kan man evt. prøve at hjælpe på cirkulationen med en ventilator.
Der er i øvrigt ingen magisk metode til at køle ned ved at fjerne varmen. Varme vil naturligt bevæge sig fra varme steder til mindre varme steder, hvor hurtigt det sker afhænger af mængden af isolation imellem de to steder. Det kan lade sig gøre at udnytte denne bevægelse af varme til at udvinde energi som kan anvendes til andre formål.
Derudover er det fysisk umuligt at fjerne varme. Det eneste man kan gøre er at flytte på den. Alle metoder til at flytte på varme fra et sted til et andet sted der i forvejen er varmere vil resultere i at endnu mere energi konverteres fra andre mere brugbare former til varme.
Hvad det betyder er, at den eneste måde at nedkøle et rum på er ved at flytte varmen ud derfra. Du skal altså have varmen udenfor. Men selv hvis du har en passende varmepumpe, så flytter den ikke kuldioxid og andre gasser ud af lejligheden.
Hvis fryseren befinder sig i samme lokale er det samlede resultat af det system, at du øger temperaturen.DiZaster (7) skrev:Man kan også få mobile aircondition anlæg hvor man fylder et par lliter vand på, og smider nogle køleelementer fra fryseren ned i vandet.
Det aircondition anlæg du snakker om vil flytte varme fra omgivelserne til køleelementerne. Hvis det bruger strøm vil det desuden skabe ekstra varme, hvilket betyder at den varme der tilføres køleelementerne er mere end hvad der blev fjernet fra omgivelserne.
Når køleelementerne ikke længere er kolde skal du have fjernet varmen fra køleelementerne. Det bruger du fryseren til. Fryseren vil bruge strøm for at fjerne varme fra køleelementerne og flytte det ud i lokalet. Men pga. strømforbruget vil det tilføre mere varme til lokalet end der blev fjernet fra køleelementerne.
Resultatet er at begge apparater flytter rundt på varmen og tilfører lidt ekstra varme. Den ekstra varme de tilførte er nøjagtigt det samme som den mængde strøm de brugte.
Og faktisk vil størstedelen af den strøm elektriske apparater bruger ende med at blive til varme. Så man kan også kigge på sin elmåler og regne på hvor meget man varmer sin lejlighed op med den strøm man bruger. Hvis man vil forhindre at ens strømforbrug varmer lejligheden op, så er der kun én metode, det er at bruge mindre strøm.
MadiZone (4) skrev:vandfarve, nej jeg tager ikke pis på dig. Jeg ved bare ikke særligt meget om denne her teknologi.
Det må du undskylde, og det mener jeg virkelig. Det lugtede lidt af trolling, da jeg ellers anser dig for at være en af de skarpeste herinde. Tag det som et kompliment.
That being said, så vil du som sådan ikke kunne afkøle et lukket system (uden at bruge systemer som en vandfordamper, som mange også påpeger).
Du kan dog prøve at eksperimentere med portable AC-enheder, hvor man har mulighed for at lede udstødningsluften ud af vinduet, fx via en slange?
Jeg havde sammen problem da jeg boede på et loftværelse et par år - det var faktisk så nasty nogengange at jeg måtte have vandkøling for at holde min PC i live :D
Du kan få sådan en transportabel aircon, men problemet med den er som andre skriver at den genererer varme, som skal udledes. Dette kan f.eks gøres via et rør ud af vinduet, men det er også problematisk da du jo så skal have vinduet åben, og du derved vil lukke varm luft ind.
Du kan få sådan en transportabel aircon, men problemet med den er som andre skriver at den genererer varme, som skal udledes. Dette kan f.eks gøres via et rør ud af vinduet, men det er også problematisk da du jo så skal have vinduet åben, og du derved vil lukke varm luft ind.
Lytter lige med her.
Jeg bor pt i en lejlighed i 2 etager med 5 meter høje vinduer der vender ud mod solen. På anden sal har jeg 2 computere & 3 skærme stående hvilket ikke ligefrem virker kølende. Sidst på eftermiddagen/starten af aftenen er der næsten ulideligt oppe allerede nu.
Gode forslag modtages med glæde ;-)
Jeg bor pt i en lejlighed i 2 etager med 5 meter høje vinduer der vender ud mod solen. På anden sal har jeg 2 computere & 3 skærme stående hvilket ikke ligefrem virker kølende. Sidst på eftermiddagen/starten af aftenen er der næsten ulideligt oppe allerede nu.
Gode forslag modtages med glæde ;-)
Saxov (14) skrev:Varmen stiger opad, flyt dine computere ned på første sal :)
Mener du det ikke omvendt?
#18 Man kunne overveje at købe 16 lave hatte og derefter kombinere dem.
Mnc_ (18) skrev:#17
Men hvor i alverden skulle man dog fremskaffe en høj hat fra?
Dét er jo så næste problem!
Arh, fat mod - jeg kender tilfældigvis nogen, som har en splinterny en af slagsen til salg! Den koster kun 330-380 kr. og kommer med en autentisk hatteæske (som kan signeres efter behov).
Hvis I slår til nu, så kan der evt. indgå en eller flere lettere brugte B-films-gysere fra Mint på Gammel Kongevej i handlen, helt uden meromkostninger! Eller hvad med en vaskeægte 7UP Cherry, som sælger helt selv har bragt hjem fra Irland? Mmm, siger jeg bare!
Steve Jobs (19) skrev:#18 Man kunne overveje at købe 16 lave hatte og derefter kombinere dem.
Du skal da i hvert fald til at lære at tale pænt. Dine fjollede idéer er ikke velkomne her i salgstråden, din tølper!
LinguaIgnota (20) skrev:Du skal da i hvert fald til at lære at tale pænt. Dine fjollede idéer er ikke velkomne her i salgstråden, din tølper!
Ja, ok, undskyld, jeg prøver bare at hjælpe...
Har du ikke ventilation på badeværelse/køkken??? Hvis du har separat udluftningkanal til din lejlighed (det er der de fleste steder) er det vel bare at smide nogle loftventilatorer på og holde vinduet lidt på klem.
Det burde give dig et stabilt luft flow i lejligheden, og derved gøre det relativt behageligt at være i lejligheden.
Min erfaring siger mig at eneste anden mulighed, er at købe et rigtigt klimaanlæg, men det kræver en kasse på på ydersiden, og en masse rør frem og tilbage, der kan dog være andre løsninger jeg ikke kender til.
Det burde give dig et stabilt luft flow i lejligheden, og derved gøre det relativt behageligt at være i lejligheden.
Min erfaring siger mig at eneste anden mulighed, er at købe et rigtigt klimaanlæg, men det kræver en kasse på på ydersiden, og en masse rør frem og tilbage, der kan dog være andre løsninger jeg ikke kender til.
Sikke mange informative indlæg der er kommet i tråden. Jeg bukker og takker og bukker igen for at samle lidt op på tråden. Jeg har aldrig spekuleret i hvordan køleskabe og airconditioner har fungeret, så tilgiv mig for den uvidenhed jeg udviste ved at starte tråden. :-)
Lingualgnota.... du er så sjov at du succesfuldt kan deraile sådan en tråd her, fordi folk - på trods af interessen for klimaanlæg - hellere vil hoppe med på dine julelege om hatte og dåsecola fra Irland.
I beg you to stop.
Mht. det sidste indlæg omkring udluftning på badeværelse og køkken. Der er det som jeg vil kalde en skorsten i bygningen, dvs. en lodret skakt omringet af mursten, som damp fra opgangens badeværelser og udstødning fra eventuel emhætte/emfang ledes ud i. Jeg har dog ikke nogen elektrisk ventilation på badeværelset og det kan derfor gå timer før luftfugtigheden er tilbage på normal, fordi jeg pænt må vente til at vanddampen finder vej igennem det lille hul i væggen ved siden af brusenichen og op igennem skorstenen/skakten.
Jeg ville nok godt kunne affinde mig med en slange ud af vinduet, når det bærbare AC anlæg skulle bruges, men mit vindue kan nok ikke lige omslutte sig sådan en AC slange, så anlægget vil kæmpe en urimelig kamp mod sommervarmen.
PS: Ja, jeg ved godt at det lyder som en halvringe lejlighed, men sådan er det når man kommer fra Jydeland til København. Udvalget på det private boligmarked i KBH er sparsomt, kvaliteten er ringe og priserne ublu.
Lingualgnota.... du er så sjov at du succesfuldt kan deraile sådan en tråd her, fordi folk - på trods af interessen for klimaanlæg - hellere vil hoppe med på dine julelege om hatte og dåsecola fra Irland.
I beg you to stop.
Mht. det sidste indlæg omkring udluftning på badeværelse og køkken. Der er det som jeg vil kalde en skorsten i bygningen, dvs. en lodret skakt omringet af mursten, som damp fra opgangens badeværelser og udstødning fra eventuel emhætte/emfang ledes ud i. Jeg har dog ikke nogen elektrisk ventilation på badeværelset og det kan derfor gå timer før luftfugtigheden er tilbage på normal, fordi jeg pænt må vente til at vanddampen finder vej igennem det lille hul i væggen ved siden af brusenichen og op igennem skorstenen/skakten.
Jeg ville nok godt kunne affinde mig med en slange ud af vinduet, når det bærbare AC anlæg skulle bruges, men mit vindue kan nok ikke lige omslutte sig sådan en AC slange, så anlægget vil kæmpe en urimelig kamp mod sommervarmen.
PS: Ja, jeg ved godt at det lyder som en halvringe lejlighed, men sådan er det når man kommer fra Jydeland til København. Udvalget på det private boligmarked i KBH er sparsomt, kvaliteten er ringe og priserne ublu.
MadiZone (23) skrev:Mht. det sidste indlæg omkring udluftning på badeværelse og køkken. Der er det som jeg vil kalde en skorsten i bygningen, dvs. en lodret skakt omringet af mursten, som damp fra opgangens badeværelser og udstødning fra eventuel emhætte/emfang ledes ud i. Jeg har dog ikke nogen elektrisk ventilation på badeværelset og det kan derfor gå timer før luftfugtigheden er tilbage på normal, fordi jeg pænt må vente til at vanddampen finder vej igennem det lille hul i væggen ved siden af brusenichen og op igennem skorstenen/skakten.
Montér din egen blæser på badeværelset? Jeg er sikker på, at din far, svigerfar, Jay Jay eller lignende vil være mere end belejlige med gode råd og fif.
MadiZone (23) skrev:PS: Ja, jeg ved godt at det lyder som en halvringe lejlighed, men sådan er det når man kommer fra Jydeland til København. Udvalget på det private boligmarked i KBH er sparsomt, kvaliteten er ringe og priserne ublu.
Hvor bor du henne, og hvad er du interesseret i? Jeg kender ofte altid nogen, der mangler en roommate.
Desuden findes der jo en milliard sider med lejligheder, og hvis du er insisterende nok, skal din søgning på sådanne sider nok give pote.
Mht. din skorsten: Der er højst sandsynligt monteret det, som kaldes mekanisk udsugning i toppen. Vi har det samme i min bygning. Man kan lige akkurat mærke at den er aktiv. Prøv at sætte din hånd lige foran og hold den stille - du skulle gerne kunne mærke et meget let træk fra hullet.
Jeg boede engang i et værelse på Østerbro med et vindue ud mod en gård hvor solen skinnede ind hele dagen. Jeg forsøgte mig med sølvpapir på vinduet for at reducere indstrålingen så meget som muligt.. Men dang, der var sgu stadig varmt!
Mit eneste forslag er at beklæde dine vægge med peltierelementer. Så kan du lede varmen ind til naboerne så de ikke skal sidde og fryse hele sommeren! :)
Mit eneste forslag er at beklæde dine vægge med peltierelementer. Så kan du lede varmen ind til naboerne så de ikke skal sidde og fryse hele sommeren! :)
@28
Jeg orker ærligt talt ikke at gennegå hele sagen igen, men der bliver løftet lidt af sløret hos Trustpilot...
#27 but why? Det er dem jeg bor hos og det fungerer fint.. Har godt nok hørt et rygte om at nogle af deres andre ejendomme ikke kører så godt.
Jeg orker ærligt talt ikke at gennegå hele sagen igen, men der bliver løftet lidt af sløret hos Trustpilot...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.