mboost-dp1
Netværk gennem huset
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Mine forældre har kontor i den ene ende af huset, og der er deres internet-forbindelse. Ingen trådsløs router.
I den anden ende af huset er deres TV, og en TDC harddisk-recorder el. lign., som gerne vil have internet-adgang. Den har ikke trådløst netværk.
Hvordan får vi lige det forbundet?
Jeg har overvejet to trådløse routere. Den i stuen kan være repeater, eller stuen kan have sit subnet. Men der en del vægge imellem, to af dem forhenværende ydervægge.
Fra netforbindelsen på kontoret er der ganske få meter til en stikkontakt, som sidder på samme sikringsgruppe som TV'et. Jeg har hørt at man kan få netværksudstyr som går over strømledningerne, så længe det er i samme sikringsgruppe.
Hvad kan i anbefale af udstyr? To WIFI-routere ville være nemt for mig at sætte op. Men jeg ved ikke om forbindelsen vil være god nok, og om der er en billigere løsning.
I den anden ende af huset er deres TV, og en TDC harddisk-recorder el. lign., som gerne vil have internet-adgang. Den har ikke trådløst netværk.
Hvordan får vi lige det forbundet?
Jeg har overvejet to trådløse routere. Den i stuen kan være repeater, eller stuen kan have sit subnet. Men der en del vægge imellem, to af dem forhenværende ydervægge.
Fra netforbindelsen på kontoret er der ganske få meter til en stikkontakt, som sidder på samme sikringsgruppe som TV'et. Jeg har hørt at man kan få netværksudstyr som går over strømledningerne, så længe det er i samme sikringsgruppe.
Hvad kan i anbefale af udstyr? To WIFI-routere ville være nemt for mig at sætte op. Men jeg ved ikke om forbindelsen vil være god nok, og om der er en billigere løsning.
hvis der ikke er mere end 100 m, kabel... vil anbefale cat6 selvom pris er lidt dyrer, så er det 1000mbit istedet for cat5e som kun er 100mbit...
hvis du vil lave en proffesionel installation vil jeg anbefale at du køber kabel uden de fastmonterede rj45 stik, men hvor du sætter et fuga underlag i hver ende og så monterer stikkene. det er nemt at montere da der er farver på stikket (hun) og så har du en løsning som vil fungere uanset hvilket udstyr du har bagefter. du kan også gøre dette i flere rum hvis huset er for stort til en enkel trådløs router.
det koster, men lægmand kan og må installere det.
et tip fra elektrikeren.
hvis du vil lave en proffesionel installation vil jeg anbefale at du køber kabel uden de fastmonterede rj45 stik, men hvor du sætter et fuga underlag i hver ende og så monterer stikkene. det er nemt at montere da der er farver på stikket (hun) og så har du en løsning som vil fungere uanset hvilket udstyr du har bagefter. du kan også gøre dette i flere rum hvis huset er for stort til en enkel trådløs router.
det koster, men lægmand kan og må installere det.
et tip fra elektrikeren.
Jeg er med røvskæg og Niversen her. Hvis det er muligt, så træk et kabel.
Jeg har ikke rodet nok med Powerline til at fraråde eller anbefale det, så det må du selv undersøge om du vil bruge.
Angående wireless, så giver det selvfølgelig også fordelen af at det kan bruges af klienter, hvor kablet fastlåser dine muligheder.
Hvis du har en bygningstegning, så kan jeg lave en planning på det og se hvordan dækningen bliver, med 2 wireless enheder.
Jeg har ikke rodet nok med Powerline til at fraråde eller anbefale det, så det må du selv undersøge om du vil bruge.
Angående wireless, så giver det selvfølgelig også fordelen af at det kan bruges af klienter, hvor kablet fastlåser dine muligheder.
Hvis du har en bygningstegning, så kan jeg lave en planning på det og se hvordan dækningen bliver, med 2 wireless enheder.
conFen (4) skrev:Hvis du har en bygningstegning, så kan jeg lave en planning på det og se hvordan dækningen bliver, med 2 wireless enheder.
Jeg tror den begrænsende faktor her er væggene, som jeg ikke lige ved hvad består af. Jo, nogle af dem er muret, nogle er beklædt med gips, men ellers...
Og det mest praktisk sted at placere den (skjult bag TV'et) betyder at signalet skal gå gennem en kæmpe bogreol, på langs med hylderne. :-/
Hvor meget drejer det sig om, afstandsmæssigt?
Hvor mange vægge er der og et hurtigt bud på hvad væggene består af, samt hvor mange af hver der er?
Hvor mange vægge er der og et hurtigt bud på hvad væggene består af, samt hvor mange af hver der er?
Aha! Det er "PLA" det hedder!
"For det er langt dyrere at etablere netforbindelser via pla end via et trådløst netværk, også selvom det måske er nødvendigt at forlænge signalet med et accesspoint i huset."
Så vidt jeg kan se kan jeg få et sæt til 6-700 kr. For de penge bliver det svært at få 2-3 gode trådløse routere, så det vil jeg da overveje.
Men der er mange ting på den sikringsgruppe, så jeg vil rigtigt gerne prøve inden jeg køber. Ligesom hvis jeg vælger WIFI-metoden. Suk.
Aha! Det er "PLA" det hedder!
"For det er langt dyrere at etablere netforbindelser via pla end via et trådløst netværk, også selvom det måske er nødvendigt at forlænge signalet med et accesspoint i huset."
Så vidt jeg kan se kan jeg få et sæt til 6-700 kr. For de penge bliver det svært at få 2-3 gode trådløse routere, så det vil jeg da overveje.
Men der er mange ting på den sikringsgruppe, så jeg vil rigtigt gerne prøve inden jeg køber. Ligesom hvis jeg vælger WIFI-metoden. Suk.
Forbindelsen er pålidelig, og især på længere afstande er dette sæt godt med 5,5 megabit/sekund over forskellige sikringsgrupper.
Og har også lige snakket med en der nogle PLA'er de køre ikke på samme sikringsgruppe, så det betyder nok mindre.
Og har også lige snakket med en der nogle PLA'er de køre ikke på samme sikringsgruppe, så det betyder nok mindre.
Nå, nu viser det sig at de har besluttet sig for wifi, så den bærbare også kan komme på nettet i stuen. Harddisk-recorderen kan åbenbart godt klare wifi alligevel, da YouSee nu giver en gratis "wifi-dongle".
Så må jeg jo bare placere wifi routere/repeatere med passende mellemrum.
Jeg undskylder forstyrrelsen.
Så må jeg jo bare placere wifi routere/repeatere med passende mellemrum.
Jeg undskylder forstyrrelsen.
PLA eller BPL eller hvad det ellers bliver kaldt er en meget uheldig løsning. De fleste løsninger man kan få kommer uden nogen form for filtre på, hvilket essentielt gør hele huset netledninger til en gigantisk antenne der støjer ekstremt på bl.a. kortbølgefrekvenserne. Så udover at gøre livet surt for nærtboende radioamatører og kortbølgelyttere, så kan det også resultere i støj i andre af husets elektriske enheder, f.eks. uafskærmede højttalere osv.
Hvis der er en kælder (krybekælder er fin nok hvis du ikke er bange for æderkopper) eller en skunk? Loft hvis det er en etage så vil jeg anbefale at du laver stikdåser i stuen og på kontoret (eller der hvor routeren/modemmet sidder) - det har jeg gjort :)
Meget simpel løsning, og koster ca 300 kr ved en elektriker (for delene selvf.)
Vil vove at påstå at de fleste "nørder" kan finde ud af at sætte det op ...
- Jeg synes ihvertfald at det er dejligt! Har RJ45 stik i (næsten) alle rum da jeg bor i sådan et ÅNDSVAGT hus som nærmest "dræber" mit wifi
- EDIT -
Hvis du bor i nærheden kan jeg snildt sætte det op for dig hvis du ikke selv tør gå igang med det
Meget simpel løsning, og koster ca 300 kr ved en elektriker (for delene selvf.)
Vil vove at påstå at de fleste "nørder" kan finde ud af at sætte det op ...
- Jeg synes ihvertfald at det er dejligt! Har RJ45 stik i (næsten) alle rum da jeg bor i sådan et ÅNDSVAGT hus som nærmest "dræber" mit wifi
- EDIT -
Hvis du bor i nærheden kan jeg snildt sætte det op for dig hvis du ikke selv tør gå igang med det
#19+#20
:) Tak for tilbudet, men jeg tror ikke du har lyst. Kablet skal igennem 4 forskellige byggestile, som er dekoreret til at se ensartet ud. Kablet var den foretrukne løsning i starten, men det er et møg-arbejde at gøre elegant nok. Nogle steder er det praktisk taget umuligt at føre kablet andre steder end udendørs, og det har man ikke lyst til.
:) Tak for tilbudet, men jeg tror ikke du har lyst. Kablet skal igennem 4 forskellige byggestile, som er dekoreret til at se ensartet ud. Kablet var den foretrukne løsning i starten, men det er et møg-arbejde at gøre elegant nok. Nogle steder er det praktisk taget umuligt at føre kablet andre steder end udendørs, og det har man ikke lyst til.
Niversen (3) skrev:cat6 selvom pris er lidt dyrer, så er det 1000mbit istedet for cat5e som kun er 100mbit.
Hvad? :S CAt5e kan godt køre 1Gb .. det kan selv Cat5
Med den lille merpris, kan det absolut ikke betale sig at spare på kablet.
Det kan godt være at du kan køre Gb på dårligere kabler, men ikke over længere afstande, samt der vil være mere støj på dem, hvilket vil resultere i dårligere hastigheder.
Med den lille merpris, kan det absolut ikke betale sig at spare på kablet.
Det kan godt være at du kan køre Gb på dårligere kabler, men ikke over længere afstande, samt der vil være mere støj på dem, hvilket vil resultere i dårligere hastigheder.
Bundy (24) skrev:#23 : Ja, fordi der er jo ikke forskel på kabler? :P
Kan godt være at cat5 kan, men hvor langt?
Harh Harh ^^ hvor lang tid skal jeg hører for den?
Det kan godt være det bliver noget snavs. Cisco anbefaler også Cat5e som minimum.
Men det er forkert at den IKKE kan ^^
myplacedk (21) skrev:#19+#20
Pjaaat! Det er noget vås ... Det er jo netop det der gør det interessant ^^)
Jeg tilslutter mig "træk et kabel, dit dovne dyr"-flokken.
WiFi er træls at arbejde med, skaber støj, er dyrere, træls at fejlfinde på (pga flere punkter, samt software o.l.), og ovenikøbet langsomere end endda lavkvalitets Cat5e kabler (som dog næsten ikke kan fås i den længde længere).
WiFi er træls at arbejde med, skaber støj, er dyrere, træls at fejlfinde på (pga flere punkter, samt software o.l.), og ovenikøbet langsomere end endda lavkvalitets Cat5e kabler (som dog næsten ikke kan fås i den længde længere).
Bundy (24) skrev:#23 : Ja, fordi der er jo ikke forskel på kabler? :P
Kan godt være at cat5 kan, men hvor langt?
100 m for cat5 og cat5e, Gigabit.
Men træk dog cat6, merprisen er så lille i forhold til det arbejde der er i at trække det.
Man kan vist køre 10gbit over cat6-kabler, ikke?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.