mboost-dp1

Ny box

Gå til bund
Gravatar #1 - Sanity
22. apr. 2011 22:30
Hej Newz.

Jeg går med overvejelser om at købe en ny stationær, det er noget tid siden jeg har haft sådan et svin, så jeg har brug for lidt hjælp. Jeg har sat nogle komponenter sammen, men det hele er blevet lidt dyrere end jeg håbede. Men kan heller ikke rigtig se hvor jeg kan spare da jeg skal bruge den hovedsagligt til 3d modellering, rendering og grafisk arbejde (photoshop, illustrator) etc.
Jeg burde nok smide en SSD i, da det nok er et dumt sted at spare, men de er så fucking dyre...

Håber i kan give nogle råd, om der evt. er komponenter jeg skal holde mig fra, eller noget hvor jeg bruger flere penge end nødvendigt.

Kabinet : Fractal Design Define R3
Bundkort : ASUS P8P67 Pro B3 Revision
Processor : Core i7 I7-2600K 8 MB (Intel Boxed)
Grafikkort : Gainward GeForce GTX 560 Ti "Phantom" (2 GB)
CPU Køler : ZALMAN CNPS 9900 NT
RAM : Corsair Vengeance 2 x 4 GB
HD : Seagate Barracuda 7200.12 1 TB
PSU : Corsair Enthusiast Series TX650 V2
WiFi : D-Link RangeBooster N 650 Desktop Adapter DWA-547
Ekstra Blæsere : 2 x Fractal Design Silent Series 140mm + 1 x 120 mm

I alt. ca. 8200

Kunne godt bruge et par comments, da jeg må indrømme at jeg de sidste par år er blevet til en rookie stationær køber.
Gravatar #2 - izym
23. apr. 2011 00:51
Du har ikke brug for de ekstra kølere. Du kan evt. også købe http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=gtx... i stedet for det grafikkort du har valgt. Umiddelbart vil jeg tro forskellen på de 2 kort er minimal. Hvis du vil skrabe den yderligere, er det eneste jeg lige kan komme på et billigere bundkort.
Gravatar #3 - VonDoom
23. apr. 2011 07:07
Du skriver ikke noget om dine netværksbehov, men du kan udskifte dit PCI netkort med et USB, eksempelvis D-Link DWA-140. Dette benytter jeg selv og den er stort set lige så god som trådet internet, hvis det bare er fra PC til router, bruger streamer du store mediefiler ville jeg nok beholde den du har valgt der.

Ang. CPU, så kan det IMO ikke betale sig at gå efter den nyeste, processorer- Det er sjældent CPU'en der er flaskehals nu om dage. i3 (ca. 850 DKK) eller i5 (ca. 1.500 DKK) giver bedst buck for the money, disse processorer benytter begge LGA1155 soklen ligesom i7'eren så du kan jo altid opgradere.

På blæserfronten ville jeg gå PAPST all the way. I min erfaring er andre producenter knapt så "silent" som de lover...
Gravatar #4 - siliankaas
23. apr. 2011 09:43
Kablet netværk > Trådløs netværk og hvis #0 skal overføre store filer (grafik fylder) over netværk, så hold dig LANGT fra USB og wireless....
Gravatar #5 - Sanity
23. apr. 2011 12:25
#2 Jeg havde faktisk, så naiv som jeg var, troet at gainward kortet har passiv køling... Heh, men vil overveje MSi kortet, for 2gb kontra 1 gb gør ingen forskel i et grafikkort så vidt jeg har forstået? - men når det kommer til grafikkort går jeg efter det mest lydsvage, det er dog umuligt lige at finde charts eller lign. der kan hjælpe med det.
Du har nok ret ang. de ekstra kølere, havde blot tænkt at placere en i toppen af kabinettet.

#3 Tak for tippet ang wifi, tror dog jeg holder mig til indstikskortet, jeg sparer en usb port og det sker da også jeg streamer tv, og ja, som #4 siger er kablet>trådløs, men den mulighed forsvinder ikke, mit kontor er dog i et andet rum en routeren, så jeg vil gerne slippe for at trække et kabel med mindre det er højst nødvendigt.
Jeg tjekkede lige op på processorer, og kan se at den i5 du linker til næsten er lige så god som i7eren jeg har med, så det bliver bestemt overvejet. Jeg gør stor brug af multicore, især ved rendering er det ekstremt brugbart, så quadcore er et must.
Og papst, de var sgu også bedst dengang jeg sidst købte en stationær for omkring 9 år siden, så det kunne godt være jeg lige skulle skifte til det.

Nogen kommentar til cpu køleren? Er den overhovedet nødvendig? Jeg valgte egentlig kun den frem for andre da jeg synes den så lidt sej ud og tænkte at den måske var meget god for airflowet pga placeringen af blæserne?
Gravatar #6 - Sanity
23. apr. 2011 12:33
Ang. cpu, jeg havde overhovedet ikke læst op på i5 før nu, men kan se at den ikke har hyperthreading, hvilket bl.a. 3d-rendering gør godt brug af, så jeg tror faktisk de ekstra 500 er godt givet ud på den front, men 500 kr. er også 500 kr., og det er 500 kroner tættere på en ssd. :)
Gravatar #7 - XorpiZ
23. apr. 2011 14:35
Det kan næppe svare sig med en anden CPU-køler. Jeg har en i5-2500k med stock køler, og den ligger pt. på 31c ved idle, selvom det er halvlummert her :)
Gravatar #8 - Sanity
23. apr. 2011 14:51
#7 cool, så kan den streges.
Gravatar #9 - Sanity
23. apr. 2011 15:19
HVIS man nu skal smide en SSD i spanden, hvad er så bedst for the buck? Jeg snakker en 64 gb ssd til under en tuds.
Gravatar #10 - XorpiZ
23. apr. 2011 15:32
Jeg har en Crucial RealSSD C300 64 GB i min - og den er vidunderlig. Om det er den bedste til prisen ved jeg ikke.. men den fungerer som den skal :)
Gravatar #11 - VonDoom
23. apr. 2011 15:59
Ang. USB wifi - så mente jeg nu hvis du skulle trække 7-12 GB mediefiler fra din PC til eksempelvis en WD TV Live ell.
Streame TV går fint, i TDC hastighedstest får jeg samme results fra min 10/2 MBit som ved trådet, du kan altså godt streame tv ;o)

Ang. CPU - Core i5 processoren understøtter HT.

Så er du jo godt på vej til at få råd til din SSD ;o)
Gravatar #12 - XorpiZ
23. apr. 2011 16:13
Gravatar #13 - Sanity
23. apr. 2011 17:05
Det er kun dualcore i5 processorerne der har hyperthreading
intel

Fandt også frem til at crucial ssd'en sandsynligvis er bedst for the buck. Hmm, den kommer sgu nok med, nu er jeg alligevel oppe i et rimelig højt prisleje.
Gravatar #14 - VonDoom
27. apr. 2011 13:25
Har man fire fysiske kerner er man vel lige så godt stillet som dual core + HT (eller bedre?)
Gravatar #15 - Sanity
27. apr. 2011 13:47
bedre vil jeg sige, men 8 kerner (i7) med ht er også bedre end 4 fysiske :)
Gravatar #16 - VonDoom
27. apr. 2011 14:00
Ved ikke hvad du skal bruge 'puteren til, men jeg tror at det er de færeste spil/programmer der kan udnytte 4, for slet ikke at nævne 8 kerner.

Min erfaring siger mig at CPU'en ikke er den største flaskehals, du vil sandsynligvis få et hurtigere "feel" med masser af RAM og en SSD...
Gravatar #17 - Sanity
27. apr. 2011 14:18
3d-renderinger, som er der hvor jeg skal bruge mest kraft, kan man indstille hvor mange cores man vil bruge. Det vil sige at jeg kan sætte den til at bruge 6 cores til en rendering og samtidigt tegne videre i både 3d og illustrator. Aldeles brugbart. Men masser af RAM og SSD hører også med :).

Apropos fandt jeg disse RAM, CL7. Det virker ikke til der er mange der producerer 1600 mhz CL7 ram, mærkeligt.
Mushkin 2 x 4 GB
Gravatar #18 - VonDoom
27. apr. 2011 14:27
Kan du ikke nøjes med alm. PC3-12800 RAM?

Hvad giver CL7 frem for CL9 - er det ikke "gold plating"?
Gravatar #19 - izym
27. apr. 2011 19:41
Det er alm. PC3-12800 RAM. At de har en lavere CAS latency betyder blot, at han vil få lidt mere performance ud af dem ifht. RAM med en højere CAS latency.
Gravatar #20 - VonDoom
28. apr. 2011 07:55
Det kunne jeg forestille mig, men hvor meget mærker du dette?
Gravatar #21 - Sanity
28. apr. 2011 09:24
Ikke meget, det er måske også at overgøre det. Troede egentlig bare de kostede lidt mere end de andre, men de er ca. 30% dyrere.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login