mboost-dp1
Ny computer
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg skal til at lave to nye maskiner til en ungdomsklub. Det er ved at være noget tid siden jeg sidst har samlet selv, derfor er min viden noget forældet, og jeg vil gerne spørger jer til råds.
Jeg har tænkt mig noget i stil med:
Core 2 Duo E7500 3 MB (Intel Boxed)
MSI G41M4-F
Maxtor DiamondMax 23 160 GB
Ace Ecco 220
2 x Samsung 1 x 2 GB
Ved ikke helt hvilket grafikkort der skal i, håber på at i kan komme med et godt bud, prisen skal ligge mellem 300-500 kr, men selvfølgelig så billigt som muligt.
Mangler også en PSU, igen skal den være billig, men også kunne klare opgaven.
I må også meget gerne komme med alternativer til de dele, jeg allerede har fundet.
Computerne skal bruges til spil, ved godt at de ikke kommer til at kunne køre de nyeste spil med alle effekter slået til, men budgettet er desværre ikke til mere.
På forhånd tak.
Jeg har tænkt mig noget i stil med:
Core 2 Duo E7500 3 MB (Intel Boxed)
MSI G41M4-F
Maxtor DiamondMax 23 160 GB
Ace Ecco 220
2 x Samsung 1 x 2 GB
Ved ikke helt hvilket grafikkort der skal i, håber på at i kan komme med et godt bud, prisen skal ligge mellem 300-500 kr, men selvfølgelig så billigt som muligt.
Mangler også en PSU, igen skal den være billig, men også kunne klare opgaven.
I må også meget gerne komme med alternativer til de dele, jeg allerede har fundet.
Computerne skal bruges til spil, ved godt at de ikke kommer til at kunne køre de nyeste spil med alle effekter slået til, men budgettet er desværre ikke til mere.
På forhånd tak.
Jeg ville aldrig købe MSI eller Maxtor. - Ved ikke hvorfor MSI. Maxtor har jeg dårlig erfaring med.
Hvis det ikke skal være highend, men bare altid skal virke ville, så ville jeg kigge efter et pasivt kølet grafikkort og måske enda et Intel bundkort, med så lidt lir som muligt og så en god PSU.
Hvad er budget ?
Hvis det ikke skal være highend, men bare altid skal virke ville, så ville jeg kigge efter et pasivt kølet grafikkort og måske enda et Intel bundkort, med så lidt lir som muligt og så en god PSU.
Hvad er budget ?
Med hensyn til harddiske, så tror jeg kvalitetsforskellen er så lille så det er ligemeget i dag.
Over de sidste 10+ år, er det færre og færre døde harddiske jeg har mødt.
Hvor det tidligere var IBM og Maxtor diske der døde, er der ikke et mærke jeg ser en høj koncentration af i dag. Det er tvært imod få harddiske fra næsten alle producenter jeg ser.
Så med hensyn til harddisken, vil jeg kigge på pris/ydelse og ikke på mærket.
Bundkortet ser udmærket ud til prisen og da det ikke skal overclockes osv. vil jeg mene det er fint.
CPU, RAM og kabinet er også fornuftigt til brugen.
Over de sidste 10+ år, er det færre og færre døde harddiske jeg har mødt.
Hvor det tidligere var IBM og Maxtor diske der døde, er der ikke et mærke jeg ser en høj koncentration af i dag. Det er tvært imod få harddiske fra næsten alle producenter jeg ser.
Så med hensyn til harddisken, vil jeg kigge på pris/ydelse og ikke på mærket.
Bundkortet ser udmærket ud til prisen og da det ikke skal overclockes osv. vil jeg mene det er fint.
CPU, RAM og kabinet er også fornuftigt til brugen.
Okay ser lige på harddisken. Har før haft gode erfaringer med MSI bundkort, er kvaliteten blevet dårligere i løbet af de sidste par år?
Har overvejet LC Power Super Silent LC6350, går ikke ud fra at det er nødvendigt med mere end 350 W.
Af grafikkort har jeg set på gf 220, gf 310, Radeon HD 4650 eller Radeon HD 5550. Hvad vil i anbefale?
Budgettet er på omkring 3k pr pc.
Har overvejet LC Power Super Silent LC6350, går ikke ud fra at det er nødvendigt med mere end 350 W.
Af grafikkort har jeg set på gf 220, gf 310, Radeon HD 4650 eller Radeon HD 5550. Hvad vil i anbefale?
Budgettet er på omkring 3k pr pc.
Asger_ss (4) skrev:Radeon HD 4650
Har selv lige inversteret i et Club3D HD4650 Silent (passiv kølet) til 549,- hos TJ-Data i O'ense. Ikke verdens hurtigste, men til pengene et rigtigt fint kort, som sikkert kan findes billigere på nettet. Nogle af 1GB udgaverne har langsommere RAM, så mit forslag er en 512 MB-udgave med (normalt) hurtigere RAM.
Mit HD4650 kan iøvrigt nemt clockes fra standard 600 MHz GPU / 400 MHz RAM til 660 MHz GPU / 500 MHz RAM med ATIs Control Center software, der følger med driveren. Og det føles som om RAM vil være med til mere, men så skal der noget andet OC-software til, da 500 MHz RAM er max. for ATI CCC.
Syntes ikke at jeg har kunnet finde nogle forud samlet, som er billigere, men har også kun set på edbpriser.dk.
Har lige set lidt på CPUen igen, og kan se at en i3 ikke koster så meget mere end Core 2 Duo, Jeg får vel noget mere ydelse for pengene her?
af grafikkort bliver det nok Sapphire RADEON HD 4650
Har lige set lidt på CPUen igen, og kan se at en i3 ikke koster så meget mere end Core 2 Duo, Jeg får vel noget mere ydelse for pengene her?
af grafikkort bliver det nok Sapphire RADEON HD 4650
Hvis det er til en ungdomsklub, så ville jeg nok forsøge at hive fat i en lokal hardwarepusher og spørge, om de kan hjælpe med et ekstraordinært godt tilbud - evt. mod lidt omtale i lokalsprøjten. Sådan nogle lokalaviser er vist ikke synderligt svære at overbevise om, at de skal trykke en linie med tak fra ungdomslivet.
Jeg har før indhentet sponsorater til gengæld for omtale.
Jeg har før indhentet sponsorater til gengæld for omtale.
Et passivt kølet grafikkort, kræver større luftcirkulation i kabinettet, så faktisk kommer der mere støv i maskinen, det har dog ikke den store tendens at sætte sig på grafikkortet, men støver hurtigere CPU, PSU og andre steder med høj lufthastighed til.
Et passivt kølet grafikkort, kræver større luftcirkulation i kabinettet, så faktisk kommer der mere støv i maskinen, det har dog ikke den store tendens at sætte sig på grafikkortet, men støver hurtigere CPU, PSU og andre steder med høj lufthastighed til.
#11:
Jah, joh, et 4650 bliver ikke særligt varmt, selvom man overclocker det - ca. 72 grader ved 660/500 (600/400 normalt v. 64 grader).
PSUen i min egen maskine kører med samme hastighed hele tiden (300 Watts) , så det vil jeg faktisk ikke mene er et problem.
Ikke at jeg vil give dig uret, men det plejer kun at være et problem med kraftigere grafik-kort.
Jah, joh, et 4650 bliver ikke særligt varmt, selvom man overclocker det - ca. 72 grader ved 660/500 (600/400 normalt v. 64 grader).
PSUen i min egen maskine kører med samme hastighed hele tiden (300 Watts) , så det vil jeg faktisk ikke mene er et problem.
Ikke at jeg vil give dig uret, men det plejer kun at være et problem med kraftigere grafik-kort.
Jakob Jakobsen (11) skrev:Et passivt kølet grafikkort, kræver større luftcirkulation i kabinettet, så faktisk kommer der mere støv i maskinen, det har dog ikke den store tendens at sætte sig på grafikkortet, men støver hurtigere CPU, PSU og andre steder med høj lufthastighed til.
Problemet er ikke at der komme skidt i maskinen. Problemet er de(for det meste ikke eksisterende) leger i de små/mindre blæster.
Jo større blæserene er jo mindre larmer de og jo længere holder de.
røvskæg (13) skrev:Jo større blæserene er jo mindre larmer de og jo længere holder de.
Af samme grund er den eneste blæser i min primære maskine en 140mm, der sidder i min PSU.
Køling til CPU, GPU og chipset, står min Zalman Reserator for.
Jakob Jakobsen (14) skrev:Køling til CPU, GPU og chipset, står min Zalman Reserator for.
Hvordan er det ? besværligt? hvilke problemer giver det ?
Jeg har i omkring 6 år, brugt den tidligere version af denne
CPU cooleren passer på næsten alle CPUer. Jeg måtte dog investere i en ny monteringsbøjle til den voldsomme pris på 39Kr. da jeg skiftede til socket LGA775.
Der medfølger standard køleblokke til GPU og NB.
NB køleren passer på de fleste bundkort, men der er mange nye bundkort hvor der er heatpipes imellem de forskellige komponenter. Der skal man bruge en køler lavet specielt til det bundkort.
GPU køleren skal du dog næsten med garanti skifte ud. Der kan man få en skræddersyet køler til de fleste populære kort til imellem 3-600kr.
Med hensyn til problemer, har jeg endnu ikke mødt nogen.
Selvfølgelig er det ikke det perfekte hvis man skal til LANparty hver weekend. Men på den anden side, så er der 2 lynkoblinger, så du hurtigt kan afmontere slangerne uden at spilde andet end en dråbe eller to.
Det tager omkring 1/2 time at samle systemet (uden at montere kølehovederne på bundkort osv.), hvorefter du skal lade systemet køre i en times tid med tårnet stående højt, for at sikre dig at det er tæt. Derefter er det bare at montere køleblokkene og nyde dit nye stille system.
Jeg har monteret det samme kølesystem for 5-6 kammerater og jeg har endnu ikke været ude for at det har været utæt.
Jeg har i omkring 6 år, brugt den tidligere version af denne
CPU cooleren passer på næsten alle CPUer. Jeg måtte dog investere i en ny monteringsbøjle til den voldsomme pris på 39Kr. da jeg skiftede til socket LGA775.
Der medfølger standard køleblokke til GPU og NB.
NB køleren passer på de fleste bundkort, men der er mange nye bundkort hvor der er heatpipes imellem de forskellige komponenter. Der skal man bruge en køler lavet specielt til det bundkort.
GPU køleren skal du dog næsten med garanti skifte ud. Der kan man få en skræddersyet køler til de fleste populære kort til imellem 3-600kr.
Med hensyn til problemer, har jeg endnu ikke mødt nogen.
Selvfølgelig er det ikke det perfekte hvis man skal til LANparty hver weekend. Men på den anden side, så er der 2 lynkoblinger, så du hurtigt kan afmontere slangerne uden at spilde andet end en dråbe eller to.
Det tager omkring 1/2 time at samle systemet (uden at montere kølehovederne på bundkort osv.), hvorefter du skal lade systemet køre i en times tid med tårnet stående højt, for at sikre dig at det er tæt. Derefter er det bare at montere køleblokkene og nyde dit nye stille system.
Jeg har monteret det samme kølesystem for 5-6 kammerater og jeg har endnu ikke været ude for at det har været utæt.
Pumpen skal bruge 230V og bruger så vidt jeg husker 5W.
Jeg har dog loddet dens ledning, til samme ledning der går til min computers PSU, så er jeg 100% sikker på at den kører når computeren er tændt.
Der er desuden en flow indikator, så du tydelig kan se hvis den ikke er tændt eller flowet er blokeret.
Pumpen skal bruge 230V og bruger så vidt jeg husker 5W.
Jeg har dog loddet dens ledning, til samme ledning der går til min computers PSU, så er jeg 100% sikker på at den kører når computeren er tændt.
Der er desuden en flow indikator, så du tydelig kan se hvis den ikke er tændt eller flowet er blokeret.
Det var en god ide med at høre den lokale biks om et tilbud, eneste problem er bare at den lokale biks ejes af en som er yderst inkompetent. Det han leverer er ikke i orden, har ikke en eneste god erfaring med ham. Vil alligevel forelægge ideen for dem.
Har lavet et par forskellige løsninger til dem nu, skal lige snakke med dem om hvilken de vil have.
Mange tak for hjælpen, vender nok tilbage i løbet af et par dage.
Helt sikkert er det dog at budgettet ikke bliver til vandkøling.
Har lavet et par forskellige løsninger til dem nu, skal lige snakke med dem om hvilken de vil have.
Mange tak for hjælpen, vender nok tilbage i løbet af et par dage.
Helt sikkert er det dog at budgettet ikke bliver til vandkøling.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.