mboost-dp1
Ny computer (hjælp)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej allesammen.
Jeg skal starte på gymnasiet her efter sommerferien og skal derfor have anskaffet mig en bærbar pc.
Jeg har kigget lidt på nettet og diverse andre steder, hvor jeg så har fundet frem til denne her Acer bærbar pc.
-: Intel Core 2 Duo T5750 (2,0 GHz)
-: 16" WXGA skærm med CineCrystal (1336 x 768) i 16:9 format
-: 4GB DDR2 RAM og 250 GB harddisk
-: Super Multi DVD-brænder
-: 100/1000 Mbit netkort og trådløst netkort (a/g/n)
-: NVIDIA GeForce 9500M GS med 512/1280 MB
-: 6-i-1-kortlæser, Crystal Eye Webcam
-: Bluetooth
-: 6-cellet batteri, fingeraftryksaflæser, HDMI
-: 60 dages prøveversion af officepakken
-: Microsoft Windows Vista Home Premium
Efter hvad jeg ved om computere så virker det som en rigtig god computer, både til krævende spil og surfing på nettet.
Jeg har dog et par spørgsmål:
-Er 2,0 GHz ikke lige lovlig lidt iforhold til hvor godt grafikkortet er og hvor mange RAM den har?kan den godt kører krævende spil med 2,0 GHz?
-Der står i beskrivelsen på computeren, at den har NVIDIA GeForce 9500M GS med 512/1280 MB. Vil det sige at man kan vælge at købe den med 512 MB eller 1280 MB grafikkort?
PS. Jeg skal generalt bruge den til opgaver og gymnasie brug, men samtidig også til at spille på.
Håber i kan hjælpe mig.
Tak på forhånd:)
Jeg skal starte på gymnasiet her efter sommerferien og skal derfor have anskaffet mig en bærbar pc.
Jeg har kigget lidt på nettet og diverse andre steder, hvor jeg så har fundet frem til denne her Acer bærbar pc.
-: Intel Core 2 Duo T5750 (2,0 GHz)
-: 16" WXGA skærm med CineCrystal (1336 x 768) i 16:9 format
-: 4GB DDR2 RAM og 250 GB harddisk
-: Super Multi DVD-brænder
-: 100/1000 Mbit netkort og trådløst netkort (a/g/n)
-: NVIDIA GeForce 9500M GS med 512/1280 MB
-: 6-i-1-kortlæser, Crystal Eye Webcam
-: Bluetooth
-: 6-cellet batteri, fingeraftryksaflæser, HDMI
-: 60 dages prøveversion af officepakken
-: Microsoft Windows Vista Home Premium
Efter hvad jeg ved om computere så virker det som en rigtig god computer, både til krævende spil og surfing på nettet.
Jeg har dog et par spørgsmål:
-Er 2,0 GHz ikke lige lovlig lidt iforhold til hvor godt grafikkortet er og hvor mange RAM den har?kan den godt kører krævende spil med 2,0 GHz?
-Der står i beskrivelsen på computeren, at den har NVIDIA GeForce 9500M GS med 512/1280 MB. Vil det sige at man kan vælge at købe den med 512 MB eller 1280 MB grafikkort?
PS. Jeg skal generalt bruge den til opgaver og gymnasie brug, men samtidig også til at spille på.
Håber i kan hjælpe mig.
Tak på forhånd:)
Lige præcis skærmen på den model, er ekstremt ringe - typisk den Samsung-kvalitet der fås i dag på bærbare i den prisklasse. Ifølge
http://www.notebookcheck.com/Test-Acer-Aspire-6920...
er best-case kontrast-forholdet 190:1.
Ellers vil jeg mene at 1388x768 er alt for lavt til en 16".
Hvis det er noget du skal slæbe med nærmest hver dag vil jeg mene 16" er for stort at rende rundt med - og spørgsmålet er også lidt hvorvidt Acer har designet den til også at være en smule holdbart transportmæssigt... Den er tænkt som desktop replacement og filmstation. :)
Hvis ellers du mener det lige skal være den model helst, og 16" ikke gør noget, se om du ikke kan finde den med 1920x1080 opløsning i stedet - den kan da kun være bedre. Forhåbentlig ikke alt for meget dyrere.
[brok]
Men er du sikker på en bærbar pc er nødvendig? De fleste argumenter jeg har hørt fra gymnasie-elever går på at man kan tage notater med den meget lettere end i hånden.
Til det vil jeg mene man er svag hvis man ikke kan skrive det man vil i hånden - og det er meget hurtigere.
Hvis man ikke vil det, burde man købe en tablet-bærbar i stedet, men det er der underligt nok utroligt få der gør. :P
[\brok]
http://www.notebookcheck.com/Test-Acer-Aspire-6920...
er best-case kontrast-forholdet 190:1.
Ellers vil jeg mene at 1388x768 er alt for lavt til en 16".
Hvis det er noget du skal slæbe med nærmest hver dag vil jeg mene 16" er for stort at rende rundt med - og spørgsmålet er også lidt hvorvidt Acer har designet den til også at være en smule holdbart transportmæssigt... Den er tænkt som desktop replacement og filmstation. :)
Hvis ellers du mener det lige skal være den model helst, og 16" ikke gør noget, se om du ikke kan finde den med 1920x1080 opløsning i stedet - den kan da kun være bedre. Forhåbentlig ikke alt for meget dyrere.
[brok]
Men er du sikker på en bærbar pc er nødvendig? De fleste argumenter jeg har hørt fra gymnasie-elever går på at man kan tage notater med den meget lettere end i hånden.
Til det vil jeg mene man er svag hvis man ikke kan skrive det man vil i hånden - og det er meget hurtigere.
Hvis man ikke vil det, burde man købe en tablet-bærbar i stedet, men det er der underligt nok utroligt få der gør. :P
[\brok]
Nu havde jeg skrevet en hulens masse, som var identisk med det, donoe har skrevet, men kan kom jo først.
Jeg vil anbefale dig den løsning, som jeg har.
Køb en forholdsvis billig laptop til skolebrug. Jeg har en HP business model og den er jeg utrolig glad for. Den kan ikke det vilde, men den kører jo office og andre skole-relaterede programmer godt, samt CS 1.6 :) (1.6ghz celeron og 2gb ram). Desuden har batteriet en god kapacitet, så den er herlig, til prøver, hvor man ikke altid har adgang til strøm.
Derhjemme til gaming, som jeg kan forstå ud fra dit valg af PC, synes jeg en stationær ville være god. Du får meget mere for pengene, ved at vælge stationær. Og bedre hardware!
Men jeg ved selvfølgelig ikke, om det er dét du leder efter.
Hvad er forresten prisen på den acer du har kigget på?
Jeg vil anbefale dig den løsning, som jeg har.
Køb en forholdsvis billig laptop til skolebrug. Jeg har en HP business model og den er jeg utrolig glad for. Den kan ikke det vilde, men den kører jo office og andre skole-relaterede programmer godt, samt CS 1.6 :) (1.6ghz celeron og 2gb ram). Desuden har batteriet en god kapacitet, så den er herlig, til prøver, hvor man ikke altid har adgang til strøm.
Derhjemme til gaming, som jeg kan forstå ud fra dit valg af PC, synes jeg en stationær ville være god. Du får meget mere for pengene, ved at vælge stationær. Og bedre hardware!
Men jeg ved selvfølgelig ikke, om det er dét du leder efter.
Hvad er forresten prisen på den acer du har kigget på?
prisen på den er 7000 kr.
Men kan godt se hvad i mener, med at den er for stor og at det bedre kan betale sig at købe en stationær til spil, men havde tænkt mig os at kunne bruge den hvis man skulle til Jylland eller sommerhus... Men hvor lille skal skærmen så være for at 1388x768 passer til den ? :) og hvad mener i om det med 2,0 GHz jeg skrev:) ?
Men kan godt se hvad i mener, med at den er for stor og at det bedre kan betale sig at købe en stationær til spil, men havde tænkt mig os at kunne bruge den hvis man skulle til Jylland eller sommerhus... Men hvor lille skal skærmen så være for at 1388x768 passer til den ? :) og hvad mener i om det med 2,0 GHz jeg skrev:) ?
jeg har en bærbar med 2 Ghz og det er godt nok til mig..
jeg gamer en del men det er mest mit grafikkort der trækker ned..
jeg gamer en del men det er mest mit grafikkort der trækker ned..
#3: Du må da endelig gerne skrive det samme - eller noget lignende, om så jeg lige var nogle minutter hurtigere - næsten synd hvis det går til spilde :)
#4: 2 GHz er fint vil jeg mene - harddisk og FSB-hastigheder vil jeg mene er mere mærkbart, end en kraftig cpu hvis det er til simuleringer. Til 3D er det også rigtigt hvad #5 siger. Intel spinder sikkert guld på alle de små opdateringer der er kommet af C2D og WLAN.
jev vil mene at 1366x768 er passende på 13" og derunder.
#4: 2 GHz er fint vil jeg mene - harddisk og FSB-hastigheder vil jeg mene er mere mærkbart, end en kraftig cpu hvis det er til simuleringer. Til 3D er det også rigtigt hvad #5 siger. Intel spinder sikkert guld på alle de små opdateringer der er kommet af C2D og WLAN.
jev vil mene at 1366x768 er passende på 13" og derunder.
En bærbar til noter er altid godt, jeg bruger den ofte når der skal tages heftige noter, som årstal osv. i historie f.eks.
2.0 Ghz vil nok ikke kunne køre vilde spil som crysis og lign. (kører selv 4200+ dual core) dvs 2x 2.22. Ved ikke hvor meget dual core gør, da jeg ikke har haft andet, men 2.0 kan da ihvertfald køre de fleste steam spil, hvis ikke alle. Ellers se på de spil du er interesseret i, og se hvad der kræves for at køre dem.
2.0 Ghz vil nok ikke kunne køre vilde spil som crysis og lign. (kører selv 4200+ dual core) dvs 2x 2.22. Ved ikke hvor meget dual core gør, da jeg ikke har haft andet, men 2.0 kan da ihvertfald køre de fleste steam spil, hvis ikke alle. Ellers se på de spil du er interesseret i, og se hvad der kræves for at køre dem.
lige en ting til... grafik kortet og RAM'ne på den computer jeg har nævnt er da rimelig godt ikk :) ?
Computerens eneste svage punkt, hvis du skulle spille heftige spil på den, er CPUen, hvis du vil investere de ekstra kroner og få en rigtig god pc ka du jo forsøge at ringe til dem og spørge hvad det vil koste at opgradere den. Er jo næsten dumt at ha et så godt grafikkort hvis du ik ka bruge det til noget hvis CPU ikke ka følge med :b
Men igen, kommer jo an på hvilke spil du spiller.
Men igen, kommer jo an på hvilke spil du spiller.
#12 Grafik i en bærbar er stadigt meget langsomt i forhold til hvad en dekstop kan præstere. Men det var ikke for sjov at mange byggede desktops omkring P-M dothan-kernen, fordi de føltes præcist ligeså hurtige som daværende desktop-variant (prescott?), og kunne overclockes med mindst 15% uden samtidigt at varme meget. Det blev efterfølgende til P4 Northwood, som blev pillet af markedet igen. I dag er det ikke så meget på mode, fordi Intel ikke har fulgt FSB hastighed på desktop og laptop fronten så synkront som førhen - og måske fordi deres nuværende desktop cpuer er mere energieffektive.
Til spil er det grafikkort i bærbare der er en stor flaskehals, og vil sikkert altid være det pga. termiske begrænsninger. Nogle bærbare kører endda med ned-clockede grafikkort for at holde varmen nede.
Selv med crysis tror jeg ikke du kan presse en 2x2 GHz cpu fuldt ud overhovedet i en bærbar, og slet ikke på en 9500M GS :)
tilføjelse: I det hele taget laver grafikkort meget mere i dag, nu hvor det er blevet så programmerbart det hele, med shaders.
Til spil er det grafikkort i bærbare der er en stor flaskehals, og vil sikkert altid være det pga. termiske begrænsninger. Nogle bærbare kører endda med ned-clockede grafikkort for at holde varmen nede.
Selv med crysis tror jeg ikke du kan presse en 2x2 GHz cpu fuldt ud overhovedet i en bærbar, og slet ikke på en 9500M GS :)
tilføjelse: I det hele taget laver grafikkort meget mere i dag, nu hvor det er blevet så programmerbart det hele, med shaders.
@ 14..
helt alvorligt
så vil jeg anbefale dig at købe en lille og let PC med lang batterilevetid til de timer i biologi-lokalet hvor der aldrig er stikkontakter nok
en skærm fra 14" og ned til 12" er også at anbefale
en macbook eller noget der ligner..
jeg har selv en Acer travelmate 4520 (tror jeg nok) med 14" skærm
3068 GB ram dualcore processor...
den kan sagtens køre:
unreal turnament,
Need for speed: most wanted
CS source
CS CZ
black and white 2
adobe master collection
og office 2007 SP1...
- men vigtigst af alt har den cirka 4 timers batteri levetid og vejer ikke mere end et par kilo, og passer i en almindelig skoletaske, hvilket jeg syntes er vildt fedt så man ikke skriger at man render rundt med en blærbar.
samtidig så var den ret billig..
slap 5000 for cirka et år siden :D
helt alvorligt
så vil jeg anbefale dig at købe en lille og let PC med lang batterilevetid til de timer i biologi-lokalet hvor der aldrig er stikkontakter nok
en skærm fra 14" og ned til 12" er også at anbefale
en macbook eller noget der ligner..
jeg har selv en Acer travelmate 4520 (tror jeg nok) med 14" skærm
3068 GB ram dualcore processor...
den kan sagtens køre:
unreal turnament,
Need for speed: most wanted
CS source
CS CZ
black and white 2
adobe master collection
og office 2007 SP1...
- men vigtigst af alt har den cirka 4 timers batteri levetid og vejer ikke mere end et par kilo, og passer i en almindelig skoletaske, hvilket jeg syntes er vildt fedt så man ikke skriger at man render rundt med en blærbar.
samtidig så var den ret billig..
slap 5000 for cirka et år siden :D
#16 Zeptos nye Nox-klasse af bærbare er ret interessant. Jeg har ingen ide om, hvordan batteritiden er, da det står lidt sølle til med reviews'ene, men på papiret sparker den i hvert fald røv. Overvej i hvert fald den.
Ellers vil jeg mene, at den computer, som du selv foreslår, slet ikke er god nok til prisen. Processoren er "gammel", opløsningen er for lille, og batteriet kunne være større.
Derfor vil jeg helt klart anbefale at kigge på en anden computer - måske en HP, Acer eller Asus, hvis Zepto ikke var sagen?
Ellers vil jeg mene, at den computer, som du selv foreslår, slet ikke er god nok til prisen. Processoren er "gammel", opløsningen er for lille, og batteriet kunne være større.
Derfor vil jeg helt klart anbefale at kigge på en anden computer - måske en HP, Acer eller Asus, hvis Zepto ikke var sagen?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.