mboost-dp1

Ny Computer og hvilket windows?

Gå til bund
Gravatar #1 - Knudsenn
16. jul. 2008 12:01
Så kommer der endnu en tråd, angående samlingen af en ny computer. Jeg har været længe om, at finde alle delene og føler, at jeg er har fundet alle de rigtige dele nu. Men jeg vil meget meget gerne hører jeres mening omkring mine valg af hardware. Jeg er stadig i tvivl om bundkortet(kan det passe at det kun understøtter DDR3?).

Mine krav tl computeren er, at den er hurtig og kan trække de tungeste spil i en høj opløsning. Desuden skal den være støjsvag og koste ca. 6000 kr.

CPU: CORE 2 DUO E8400 3.00GHZ
Bundkort: ASUS P5E3 Socket775 ATX Asus
Ram: OCZ Platinum 2 X 2 GB kit DDR2 C2-8000 1000MHz
Gtx: Asus AMD Radeon HD 4850
Harddisk: 750GB Samsung SATAII/7200
PSU: Corsair TX Series 650 W
Tower: NZXT HUSH
Køling: ZALMAN CNPS9500
Optisk: Pioneer DVD SATA Burner 20x Dual laye

Desuden er jeg i tvivl om valg af windows. Jeg føler mest for vista 32, selvom jeg ved, at computeren kun vil kunne se 3 gb ram. Har hørt at, 64 ikke understøtter ligeså mange af de 'gamle' programmer.
Gravatar #2 - ajust
16. jul. 2008 12:04
Jeg ville vælge enten 64bit vista eller 32bit XP
Gravatar #3 - NioBe
16. jul. 2008 13:14
Vil råde dig til, hvis du skal få fuld udnyttelse af din computer. Så skal du have en Windows Vista på.
Gravatar #4 - izym
16. jul. 2008 15:06
Ligesom #2 ville jeg vælge 64bit Vista eller 32bit XP, dog nok 64bit Vista, for at få mere ud af min maskine.
Gravatar #5 - Zombie Steve Jobs
16. jul. 2008 15:07
Jeg ville sig fuck dig til vista og tage xp, hvis du skal spille. Synes Vista er lidt sær. Om directx 10 så er bøvlet værd skal jeg ikke blande mig i.

#3 Fuld udnyttelse, huh, i hvilken forstand? 64-bit eller et eller andet fantastisk?
Eller fuld udnyttelse i at man årligt kommer til at bruge x antal flere ventetidstimer ved vista end noget andet os i universet, med de random småopgaver, som den kan bruge titusind år på, og dermed får bedre udnyttelse af computeren, hvis man ser på samlet tid brugt foran den?

Du kan evt. finde end af de skrællede udgaver der findes af vista og xp, de er ret lækre og du slipper for meget af det gejl der følger med. Det er godtnok ikke "lovligt", men har man en key til en almindelig version har jeg sgu ikke noget problem med det.
Gravatar #6 - NioBe
16. jul. 2008 15:55
-For det første bruger XP kun 3 GB ram som MAX!!! Hvilket betyder at Knudsenn's 4 GB RAM ikke blir brugt fuldt ud!
-For det andet, så kan Vista håndtere kernerne bedre end XP.
-Så er der den at Vista kan håndtere større harddiske end hvad XP kan, hvis det ikke er en fuldt ud opdateret XP der er på CD'en.
-Så er der DX10 som gør grafikken på spil, mere smooth og lækker.
Gravatar #7 - arne_v
16. jul. 2008 16:24

Jeg vil sige Vista.

Hvis vi siger at din nye PC skal holde 3 år, så tror jeg ikke på at du vil køre XP på den til sidst.

Og at betale for XP nu og for Vista om 1 år når du ønsker at skifte er spild af penge.

Og ja - tiden er inde til 64 bit.
Gravatar #8 - Happy-Cheese
16. jul. 2008 16:47
jeg er "desværre" enig med #7.. Jeg ville nok osse købe Vista 64Bit
Gravatar #9 - klh
16. jul. 2008 19:01
Jeg har selv Vista Ultimate 64-bit, og det spiller altså 100 %. Alle de spil og programmer jeg har forsøgt mig med kører perfekt. :) Det eneste du skal være opmærksom på, hvilket gælder generelt ved et skift til Vista, er, om der er kompatible drivere til hvad du nu måtte have af hardware der skal tilsluttes via. USB og lignende. Og så skal du lige huske at tjekke en ekstra gang, om de findes i 64-bit udgave.

Jeg har, ligesom du har valgt, også 4 GB ram og pt. bruger jeg 2,76 GB af dem med en del applikationer åbne og 7+ dage siden sidste reboot.

Mht. DDR3 og DDR2 ram, så er DDR3 ikke bagudkompatibelt til DDR2! Jeg havde selv problemet for et halvt år siden, da jeg købte (også X38-chipset), og valgte en udgave, der understøtter DDR2, idet DDR3 endnu er alt for dyrt i forhold til ydelse. De fleste bundkortproducenter producerer både en DDR2 og DDR3 udgave af bundkortene. :)

EDIT: I lige præcis dit tilfælde er du endda så heldig, at ASUS har et bundkort med samme specifikationer, på nær DDR3. Dette har DDR2: ASUS P5E.
Gravatar #10 - BurningShadow
16. jul. 2008 20:01

-Så er der den at Vista kan håndtere større harddiske end hvad XP kan, hvis det ikke er en fuldt ud opdateret XP der er på CD'en.
Med SP1 blev der indført understøttelse af 48bit (Harddiske over 128/136GB), så det burde bestemt ikke være et problem i dag.
Gravatar #11 - Knudsenn
16. jul. 2008 20:46
Tusind tak for indlæggene..! Tror jeg vælger Vista 64 ;)

klh, tak for hjælpen omkring bundkortet.. Det ser rigtig godt ud, men det er satme heller ikk gratis.. Men det måske nødvendigt for at få det fulde udbytte af computeren.. Og det er vel heller ikke stedet man skal spare..?
Gravatar #12 - donoe
16. jul. 2008 21:17

Lidt løse og mange udokumenterede argumenter.

1: Han taler om at vælge en 64 Bit udgave af XP. Der kan fint adresseres over 3 GB hukommelse, så resten placeres efter den nuværende 4 GB grænse. Desuden har intel og amd for lææænge siden (pentium pro) introduceret PAE. Desværre understøtter XP 32-bit IKKE PAE fordi MS er nogle pengepuere, så du skal bruge et server-OS for at addressere alt din hukommelse i et 36 bit adresserum som konventionel+PAE giver dig. Løsningen til menneskepenge er et 64 bit OS, selvom det egentligt er et latterligt argument for at bruge det alene.

2: At Vista kan håndtere "kernerne" bedre end XPs kerne? Den må du lige gøre præcis.

3: Det er også vigtigt at nævne, at en ligeså gammel version af XP slet ikke kan finde SATA harddiske ved installation. Størrelsen er da vist et lille problem i den forbindelse :)

4: Salgsargument nummer 1 for Vista. Der er ikke ret høj kredibilitet af DX10 efter Crysis blev "hacket" til at funke i en ultra setting med DX9 uden der var nogen synlig forskel på det og DX10. :)
Personligt venter jeg på DX11 og resultatet af diskussionen på Gamefest 2008 d. 22 juli. Nogle er faktisk noget nervøse om det bliver en Windows 7 exclusive eller ej. Og så er det vel dumt at investere i Vista nu hvis det viser sig at være sandt. Men MS er nok ikke så dumme at "osborne" sig ud af DX11, selvom jeg personligt synes det er på tide med en plan over hvad de har tænkt sig med Vista i fremtiden.
Gravatar #13 - klh
16. jul. 2008 21:23
#11 - Knudsenn
Ja, det er ca. 300 kr. dyrere end et DDR3-board. 2*2 GB DDR3 Corsair XMS3 koster godt 1.600 kr, link.

Det vil sige, at du skal købe DDR2-ram for 1.300 kr for, at det bedre kan betale sig med DDR3, og så vidt jeg husker koster et par gode 2 GB stænger i DDR2 kun omkring 800 kr. :) Kig evt. på Corsair XMS 2 DHX. :)

Og nej, bundkortet er ikke lige stedet at spare sølle 300 kr. ;)
Gravatar #14 - Knudsenn
16. jul. 2008 21:50
13# Ja okay, det kan jeg godt se..
De stænger 2x2 gb ram 1000 MHz slipper jeg ca. 660 kr for, så det er sq ikk slemt ;) . Men det er

Lige en sidste ting( føler jeg har styr på alt nu).Ved du om det motherboard du linkede til tidligere, passer ind i det tower jeg har valgt?
Gravatar #15 - arne_v
16. jul. 2008 22:10

#5 angiver faktisk ikke noget om XP 64 bit.

Og man skal huske på at XP 64 bit er både anderledes fra XP 32 bit (fordi den bygger på 2003 ikke XP !) og en ret sjælden fisk - jeg ville checke meget grundigt med hensyn til driver tilgængelighed inden jeg turde investere i en sådan.
Gravatar #16 - BurningShadow
17. jul. 2008 04:44

Windows 2000 = Windows 5.0
Widows XP = Windows 5.1
Windows 2003 = Windows 5.2
Windows Vista = Windows 6.0

Jeg har set folk bruge Win2K drivere på WinXP, så det burde vel ikke være helt umuligt at bruge WinXP drivere på Win2003. Spørgsmålet er så om der kan bruges 32bit drivere på et 64bit OS, men det har intet at gøre med om det er den ene eller den anden version af Windows.
Gravatar #17 - klh
17. jul. 2008 08:19
#14 - Knudsenn
Ja, du kan være helt rolig :) Det passer helt fint ind i kabinettet.

Held og lykke med maskinen!
Gravatar #18 - Knudsenn
17. jul. 2008 11:51

Okay, mange tak :D
Gravatar #19 - EnZo
17. jul. 2008 12:18
No matter what, 64 bit.
Gravatar #20 - klh
17. jul. 2008 12:20
#18 - Knudsenn
Så lidt da :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login