mboost-dp1

Ny (giga)switch

Gå til bund
Gravatar #1 - laspe18
28. mar. 2010 11:44
Hey med-nørder.

Jeg står som emnet antyder, og skal anskaffe mig en ny switch. Årsagen er, at jeg har investeret i en Synology NAS, og i den forbindelse skal jeg nu og i fremtiden have flyttet en god portion data mellem den og min stationære computer.

Det fungerer lige for tiden via en almindelig 100mbit switch, og det er fint til et par albums, billeder osv. Men det skal ingen hemmelighed være, at det havde været ganske dejligt med en gigabit switch, når der skal flyttes lidt større mængder data.

Kravene er rimelig simple:
Gigabit (doh?)
Stabil (doh x 2)
Minimum 5 ports (gerne mere, men ikke et krav)
Billig (fattigrøvs studerende, ja tak).
Gravatar #2 - siliankaas
28. mar. 2010 11:59
Så bliver det ik bedre (til prisen):

http://old.shg.dk/p/240488
Gravatar #3 - onetreehell
28. mar. 2010 12:03
Ikke for at være flabet, men har du virkelig brug for det?
Personligt klarer min bærbare ikke at flytte hurtigere end <15 mbps internt på samme disk. Hvilket nok er <30 mbps hvis der var to diske... Nu er harddiske i bærbare ikke superhurtige, men har du virkelig brug for så hurtig en switch?
Gravatar #4 - Atom
28. mar. 2010 12:07
#3 Jeg overfører ca. 3 gange hurtigere mellem min server og pc efter opgraderingen til gigabit og med den pris de switche har nu om dage så synes jeg det er utroligt få penge for en stor ydelsesforbedring.

Jeg har selv købt en (to) 8 ports 3COM switche til omkring 3-400,- for 3 år siden og de kører upåklagelig stadig.
Gravatar #5 - siliankaas
28. mar. 2010 12:09
#3 Der er vel lige så meget "brug" for det, som der er "brug" for mere end 4Mbps til alm. surf(!?)

Pointen er: Selvom det ikke altid er nødvendigt med højre hastighed, er det ofte dejligt, og nedsætter irritations faktor så meget, man nødig vil undvære det ;-)
Gravatar #6 - onetreehell
28. mar. 2010 12:14
Det er ikke det samme. Hvis harddisken ikke kan følge med, er der alligevel ikke nogen grund til at opgradere forbindelsen til sin SAN/NAS.
Det vil nok svare til at købe ekstra ram til sin 32 bit windows xp box, så man har 4+ gb ram. Man kan overhovedet ikke bruge det til noget pga. andre begrænsninger i sit system. Eller have 50/50 internet når man har en 10 mbps hub.
Gravatar #7 - siliankaas
28. mar. 2010 12:17
#6 Vi er helt enige, hvis HDD ikke kan følge med til 1G kan det være ligemeget, og så alligevel ikke;

Hvis man springer fra f.eks 100Mbps til måske 450Mbps så udnytter man ikke fuldt 1G, men har alligevel fået 4 gange så meget speed, ik!?
Gravatar #8 - onetreehell
28. mar. 2010 12:25
Hvis man springer fra f.eks 100Mbps til måske 450Mbps så udnytter man ikke fuldt 1G, men har alligevel fået 4 gange så meget speed, ik!?
what? Jeg forstår dig ikke :)
Problemet er at hans NAS eller computer bruger <100 mbps. Altså, forestil dig at maks. hastigheden måske er 60 mbps, så gør det ikke nogen forskel om det er en 100 mpbs switch eller en 1000 mbps switch...
Han er jo studerende. Hvis han alligevel ikke har brug for en 1000 mbps switch, så kunne han da bruge pengene på noget mere fornuftigt, såsom øl eller bøger.
Gravatar #9 - siliankaas
28. mar. 2010 12:29
onetreehell (8) skrev:
what? Jeg forstår dig ikke :)

Gør jeg heller ikke selv altid. ;-)

onetreehell (8) skrev:

Problemet er at hans NAS eller computer bruger <100 mbps. Altså, forestil dig at maks. hastigheden måske er 60 mbps, så gør det ikke nogen forskel om det er en 100 mpbs switch eller en 1000 mbps switch...

Rigtigt, men hvis så NAS/PC kan køre mere end 100Mbps? (hvilket de kan)

onetreehell (8) skrev:
Han er jo studerende. Hvis han alligevel ikke har brug for en 1000 mbps switch, så kunne han da bruge pengene på noget mere fornuftigt, såsom øl eller bøger.

Han spurgte jo ikke efter hjælp til hvordan han skulle disponere sine penge, men hvilken giga switch han skal købe ;-)

Jeg vil slutte af med at citere #4

Atom (4) skrev:
.....og med den pris de switche har nu om dage så synes jeg det er utroligt få penge for en stor ydelsesforbedring.
Gravatar #10 - laspe18
28. mar. 2010 13:10
Spændende mulighed. Jeg synes desværre, at flere anmeldelser og brugerne rapporterer om, at den efter kort tids brug mister "gigabit", og hastigheden falder til 100mbit.

#3Jeps, jeg har brug for gigabit :-)

Selvfølgelig er alting relativt, man kan da sagtens vente det længere uden at omkomme. Men som #4 er inde på, så kan man måske hive 3-4x hastigheden hjem, og selvom det stadig er et stykke op til det potentiale fulde, så er det da også værd at tage med :-)

Jeg kan se flere andre med tilsvarende NAS (DS210j btw) fortælle om 30-40MB/s, så der er et stykke op til mine nuværende 10-12MB/S (på 100mbit netværk).

Det vil jeg gerne give de par hundrede kroner for at få :-)
Gravatar #11 - siliankaas
28. mar. 2010 13:17

Skal indrømme at det faktisk var http://old.shg.dk/p/2099679 jeg havde i tankerne, men den er måske nok liiiige dyr nok.

Men hensyn til dårlig brugeranmeldelse, finder jeg det underlige hvis den skulle "tabe" hastigheden, men kender den som sagt ikke så godt.
Gravatar #12 - laspe18
29. mar. 2010 09:59
Spændende - hvilken 3com købte du?

Den er måske nok lidt mere pebret, end jeg rigtig synes, jeg vil give for den ekstra hastighed.
Gravatar #13 - siliankaas
29. mar. 2010 10:12
Ved ikke lige hvor mit indlæg blev af, men vil gerne høre hvilken model #4 har købt, så vi kan læse lidt på spec... :-)

Edit: For selvom en Switch kan connecte med 1G er det langt fra sikkert den kan switche med 1G, og slet ikek hvis flere hosts snakker sammen på samme tid...

Pointe: Så kan en billig switch være lige så god som en "dyr" 3Com, men lad os få model, så vi kan læse spec :-)
Gravatar #14 - Jakob Jakobsen
29. mar. 2010 10:17
Det er en meget langsom harddisk der ikke kan udnytte 100Mb fuldt ud. Der er altså kun tale om teoretiske 12,5MB i sekundet.
Når jeg kopierer filer fra min EEE BOX som har en 300GB, 5400rpm 2,5" harddisk, sker det med 80MB/s. Så GB netværk kan skam sagtens betale sig.

Min Readynas leverer 35MB/s, så det er 3 gange hurtigere end på et 100Mb netværk.

En ting mange ikke tænker på, er at mange Gb switche er meget mere strømeffektive end ældre Mb switche. Da jeg skiftede fra min gamle 5 ports D-link til min nuværende 8 ports ASUS, faldt forbruget med omkring 5W. Det løber alligevel op når det er noget der skal køre året rundt.
Gravatar #15 - Atom
1. apr. 2010 17:38
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=3Co...

Sådan to her. Det er så steget lidt kan jeg se.

Det er utroligt sjældent jeg overfører store mængder data så jeg har ikke undersøgt hvor hurtigt backplanet i dem er inden jeg købte dem.

Jeg kan godt lide MDI/MDI-X funktionen så jeg ikke behøver bekymre mig om de kabler jeg sætter til er krydsede eller ej.

Understøtter også jumboframes.
Gravatar #16 - gentox
1. apr. 2010 18:16
Overvejer selv denne 8 ports Gigabit switch fra TRENDnet, da jeg mangler et par porte på min nuværende.
Den er billig, strømbesparende, og udført i metal.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4...
Gravatar #17 - laspe18
1. apr. 2010 18:40
Jeg tænker selv på eksempelvis denne. Den er yderst studenter-prisvenlig :-)

Okay, den er lidt dyre, end jeg håbede. Selvfølgelig også mere end 5 porte, som jeg først regnede med. Regner reelt ikke med, at skulle bruge mere.

Er det bare Tweak, der er nogle tosser i den test - eller hvorfor har de ikke kunne hive mere end 100Mbps?
Gravatar #18 - gentox
1. apr. 2010 19:46
Jeg ved det faktisk ikke, men tror de har lavet et eller andet forkert, eller haft et defekt produkt.

Ved at grave lidt, så ser det også ud som om at anmelderen først troede det var en 100Mb switch(og anmeldte den som sådan), hvilket får mig til at tvivle på anmelderens tekniske kunnen.
Så burde nok have læst anmeldelsen ordentligt igennem før jeg postede linket.

De fleste andre steder jeg har læst om den, har været overvejende positive, om ikke andet mere positive end D-Link's grønne switch(D-Link DGS 1008D), som skulle være plaget ustabilitet pga en dårlig strømforsyning.

Gravatar #19 - gentox
1. apr. 2010 19:55
Her er en test af dens 5 ports lillebror, og der yder den som den skal.
http://www.bcchardware.com/index.php?option=com_co...

Så er ret sikker på at der er noget der ikke spillede under Tweak testen.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4...
Gravatar #20 - Atom
1. apr. 2010 20:05
#17 Den findes også i en 5 ports udgave som selvfølgelig er billigere:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=3CO...

Hvordan den er i forhold til de andre ved jeg ikke. Kan kun sige at jeg har været godt tilfreds.
Gravatar #21 - laspe18
2. apr. 2010 15:08
Valget falder mellem 3com og Trendnet. Noget jeg bør vide? For mig ser de rimelig ens ud :-)
Gravatar #22 - gentox
2. apr. 2010 16:11
Den eneste jeg lige kan se er at 3com switchen understøtter QoS, altså prioritering af forskellige datastrømme, om det så er relevant ved en Gigabit switch, eller noget der gør en forskel skal jeg lade være usagt. Selv Watt forbruget er ret ens

Så er der navnet, 3com er et gammelt og velrenommeret firma med et godt rygte angående stabilitet, men det gør også at de i mange år har taget sig godt betalt.

TRENDnet er heller ikke helt nye, men har satset på noget billigere produkter.

Ikke at det gør dem dårlige i mine øjne, for de produkter jeg har købt gennem tiden har bare virket, og været stabile.
De er så heldigvis også begyndt at gøre lidt ud af deres design, da det tidligere har været ret grimt.

Og ja så er der jo en prisforskel på de 2 produkter, som nok hænger sammen med mærket.
Gravatar #23 - laspe18
2. apr. 2010 16:26
Tak :)
Hvis der ikke er yderligere indvendinger, går jeg med en Trendnet TEG S80D (hvad er forskellen kontra S80Dg?).

Jeg får 8 porte her kontra 5 porte i 3com'en for samme pris :-)
Gravatar #24 - gentox
2. apr. 2010 16:33
De har indbygget strømforsyningen i switchen på Dg modellen, ud over det er de ens :)
http://www.trendnet.com/langen/products/products.a...
Gravatar #25 - laspe18
2. apr. 2010 16:50
Ok, rent kosmetisk. Merprisen er vist til at overkomme, tror det bliver sådan en Dg.

Tak for rådene!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login