mboost-dp1

Ny hjemmeserver

Gå til bund
Gravatar #1 - morsing
25. mar. 2012 10:40
Hej Newz

Har overvejet at anskaffe mig en hjemmeserver, som jeg kan bruge til at køre nogen virtuelle maskiner på. Jeg regner med at bruge dem til at begynde at lege med programmering på hovedsageligt. Og muligvis også have en hjemmeside kørende på, som jeg kan sidde og arbejde med (Den skal ikke online, i hvert fald ikke pt..)

Er det overkill at anskaffe mig sådan en?

Og hvis det ikke er, hvilken vil i så anbefale til omkring 4k? Har også overvejet mig at bygge en selv, som jeg sagtens kan finde ud af. Men kan det betale sig?

Har overvejet den her: http://www.edbpriser.dk/server/ibm-system-x3100-m4...

*Desuden, hvilket software vil være at anbefale til at køre disse virtuelle maskiner på?

Foretrækker noget der er freeware eller lignende..
Gravatar #2 - lorric
25. mar. 2012 11:11
Den maskine du linker til er en servermodel, uden diske og OS, så det skal du lægge til prisen. Jeg synes det lyder som overkill.

Den billige option er at høre om en af vennerne har en gammel desktop model de ikke bruger mere og evt opgradere den lidt. Smid Windows eller Linux på den. Så kan du bruge VirtualBox (open source vm software) til din virtuelle maskiner. Virtualbox findes både til Linux og Windows. Hvor mange VMs havde du planer om at køre samtidigt?
Gravatar #3 - morsing
25. mar. 2012 11:21
Ikke mange, max 2-3 stykker af gangen tror jeg.

Men min storebror har vidst egentlig en ældre computer med en af de første AMD Phenom modeller.. Som han ikke bruger, kan være jeg bare skal starte der og spare lidt penge.

Havde heller ikke lige spottet der ikke var diske i.
Gravatar #4 - Slettet Bruger [939376861]
25. mar. 2012 12:20
Jeg har min gamle stationære computer kørende og har pt. 10 maskiner kørende på den. Når man først har fået sig en server til virtuelle maskiner, så bliver man bidt af det.

Min kører med Core i7 920 @ 2.66 GHz, 24 GB RAM, Asus P6T Deluxe V2, 4x Intel NIC (WAN, LAN og SAN) og den havde kun et grafikkort til opsætningen. Den kører med VMware ESXi 5.0 som system.

VMware ESXi er gratis så længe du holder dig til en fysisk CPU og maks 32 GB RAM, der er nogle features der ikke er med i systemet, men det er ikke noget du rigtigt kommer til at savne. VMware ESXi er også utrolig letvægtigt og du kommer ikke til at spilde resourser på OS. Dog, så er ESXi noget kræsen med hardware og man skal nok undersøge om den understøtter bundkortets storage controller og NIC, hvis NIC ikke understøttes, så kan der fåes PCI(-E) versioner til 150 DKK.

En lille god liste kan findes her over understøttes hardware i VMware ESXi (4.0): http://www.vm-help.com//esx40i/esx40_whitebox_HCL....
Gravatar #5 - lorric
25. mar. 2012 12:29
#3 - Hvis du senere beslutter dig for at opgradere til en større maskine, så er VMs meget nemme at flytte.

#4 - af ren nysgerrighed, hvad bruger du dog 10 VMs til?
Gravatar #6 - Slettet Bruger [939376861]
25. mar. 2012 12:39
Af VMs har jeg:
1: pfSense firewall
2: Bot server (Stripped Windows XP kørende chat bots til Anarchy Online)
3: SQL server (Windows Server 2008 R2, pt. kun med MS SQL Server 2008, bruges til skole projekter og private projekter)
4: Game server (2x GRAW 2 servere via TCAdmin, køres for en ven)
5: Home server (Windows Home Server 2011, den kører storage/NAS, streaming af film og musik, SVN, har kørt web server, den kører FileZilla server og den har kørt Minecraft server)
6: Test server (Bruges mest til testing af software og andet crap)
7: Minecraft server på Ubuntu Server 11.10
8: RemoteApp server (Windows for at kunne køre programmer som f.eks. VMware vSphere Client på Linux og fra steder hvor jeg ikke har programmet installeret. Har cirka 10 programmer til administration af serverne installeret)
9: Web server (Kørende Ubuntu Server 11.10 med LAMP og ISPConfig som kontrol panel, bruges også som backup via WebDAV og samba mount fra Windows Home Server 2011)
10: Web server (Windows Server 2008 R2, venter på nedtagning, den kører pt. kun MySQL og har være webserver gennem XAMPP)

(Og så lige tak til MSDN AA) :)
Gravatar #7 - morsing
25. mar. 2012 15:51
Okay, tak drenge.

Havde også regnet med at køre esxi/vSphere. Alt efter hvad der lige var nemmest og mest gratis. :)

Men må i gang med at se hvad jeg kan skrabe sammen af skrot/hardware.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login