mboost-dp1

Ny kontor-PC

Gå til bund
Gravatar #1 - Mnc
16. apr. 2012 07:20
Såeh, noget familie skal til at forsøge sig lidt med eget firma, og jeg nævnte at deres gamle PC måske kunne trænge til en upgrade. Især hvis det kan gøres momsfrit. :P

Basically tager det et lille minuts tid at åbne IE (I know..) efter maskinen har bootet færdig, så det er vist på tide.
Hvem gider bruger et kvarter på at maile/printe en faktura.

So then... Maskinen skal kunne håndtere Office-like programmer, mail, browsing generelt, og egentlig ikke noget mere krævende end miniclip/youtube.

Mit største problem er så, hvornår er det "fremtidssikret" og hvornår er det "overkill". :D
Ville i kigge på en i5 / i7? Jeg hælder lidt til 2500k, idet prisen (RCP) på 2600k gør at man lige så godt kan skæve til 2700k istedet.

Ligeledes tænker jeg, om det virkelig er "bedre" med noget lign. et GT 520, eller om maskinen ikke bare kan nøjes med HD 3000.

Og så leger jeg med tanken om at prakke dem en U2312H på, istedet for den eksisterende random 17-19" 4:3 skærm. Det er trods alt 'kun' 1200-1300 kroner.
Gravatar #2 - XorpiZ
16. apr. 2012 07:28
Det virker som overkill at købe en i5 til det formål.

http://topdata.dk/product.asp?product=6798

kan sagtens klare deres behov, hvis de bare skal lave lidt småarbejde og se Youtube-klip.
Gravatar #3 - Mnc
16. apr. 2012 07:35
XorpiZ (2) skrev:
kan sagtens klare deres behov, hvis de bare skal lave lidt småarbejde og se Youtube-klip.

Ja, men hvor længe?
Maskinen skal jo også gerne holde 5-10 år, som den nuværende har gjort.

Det hjælper naturligvis hvis jeg får et budget, men da jeg luftede idéen om at bruge 5-6k på maskinen, så fik jeg at vide at hvis det var hvad det kostede at komme up-to-speed, så var det sådan det måtte være. :P
Gravatar #4 - Alrekr
16. apr. 2012 07:53
Jeg forsøgte at fremtidssikre min mors computer for de næste par år, med nogenlunde samme krav. Jeg valgte en i3 (nyeste generation), 6 GB RAM, HD3000. Mere mener jeg ikke der skal til hvis den skal holde 3-4 år. Hendes er så også er bærbar.
Gravatar #5 - Mnc
16. apr. 2012 08:08
Har nok glemt at klarlægge om de helst vil bruge få kroner ofte, eller vil gøre større investeringer med større mellemrum. ^^
Gravatar #6 - Slettet Bruger [2050789180]
16. apr. 2012 08:16
Jeg kører med den billigste Sandy Bridge Pentium i min stationær - har aldrig haft en PC der har kørt så godt. Gaming på høje settings er heller ikke et problem - En i3 burde sikre dem i lang tid.

Den største SB i3 er bedre end den mindste i7 fra generationen inden.
Gravatar #7 - XorpiZ
16. apr. 2012 08:23
Mnc (3) skrev:
Ja, men hvor længe?
Maskinen skal jo også gerne holde 5-10 år, som den nuværende har gjort.

Hvis deres behov ikke ændrer sig nævneværdigt, så bør den sagtens kunne holde 5 år (medmindre den går i stykker).

Det er bare et spørgsmål om at rydde op på den fra tid til anden.
Gravatar #8 - ignuz
16. apr. 2012 09:57
Er enig med resten i at en i5 vil være overkill til office o.lign. Hvis en core i3 endelig skulle vise sig at være en anelse sløv om en 4 år så ville en SSD forbedre oplevelsen væsentlig og til den tid er prisen sikker lav.

Umiddelbart virker http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4... oplagt men kender dog hverken forhandleren eller brandet. Et alternativ kunne være http://www.proshop.dk/Stationaer-computer/Lenovo-T... som også har en i3 2120.

XorpiZ (7) skrev:
Det er bare et spørgsmål om at rydde op på den fra tid til anden.

Mon ikke det er tvivlsomt ud fra det indtryk man får af "Basically tager det et lille minuts tid at åbne IE (I know..) "

Angående skærmen ville U2312HM være et fornuftigt køb. Jeg sidder selv med en U2412M som blot er storebroren og selvom jeg overhovedet ikke er skærm entusiast kan jeg klart mærke forskel i forhold til de billigste.
Gravatar #9 - XorpiZ
16. apr. 2012 10:27
ignuz (8) skrev:
Mon ikke det er tvivlsomt ud fra det indtryk man får af "Basically tager det et lille minuts tid at åbne IE (I know..) "

Nu kender jeg ikke deres nuværende PC - men en E6500 burde sagtens kunne klare sig, hvis man rydder op på den :)
Gravatar #10 - Plimmer
16. apr. 2012 10:43
Køb en god SSD og hvilken som helst computer.
Gravatar #11 - Niversen
20. apr. 2012 14:30
hvad jeg selv ville købe i den situation:
i3 2100 cpu
z68 bundkort
m4 ssd

resten er lidt ligegyldigt, men det burde kunne købes for omkring 3000

hd3000 er fin grafik hvis det ikke er til spil

ssd er mere vigtig end cpu

2500k vil jeg kun anbefale i 5-6000 kr builds
Gravatar #12 - meh
20. apr. 2012 14:46
Mnc (3) skrev:
Maskinen skal jo også gerne holde 5-10 år

NB, en ssd vil næppe holde så lang tid, alene.
Så husk backup i så fald.
Gravatar #13 - didriksen86
20. apr. 2012 14:58
meh (12) skrev:

Hvordan får du det regnskab? Ingen bevægelige dele og det er til kontor brug, så der er ingen store data der bliver skrevet, så det burde holde i 10 år med 120 GB...
Gravatar #14 - engfeh
20. apr. 2012 15:01
meh (12) skrev:

Jeg tror nu nok en god SSD burde holde under de forhold. Der bliver næppe skrevet alverden til den.
Men hvis der skal en SSD i, så gå efter et af de pålidelige mærker, fx Intel eller Samsung, og frem for alt hold dig væk fra OCZ.

meh (12) skrev:

Rigtig, rigtig god idé, specielt når det er til virksomhedsbrug, og uanset om der er HDD eller SSD i.
De lyder ikke som de mest IT-kyndige, så det vil nok være smart hvis du sørger for at der bliver taget automatisk backup, gerne offsite.
RAID 1 kunne også være godt, men er ikke nok i sig selv.

Alt i alt ville jeg vægte pålidelighed og dataintegritet langt højere end performance i det her tilfælde.
Gravatar #15 - Manofsciencemanoffaith
20. apr. 2012 15:09
#1: Et apparat lignende den #2 linker til er såmænd udemærket. Put evt. 8 GB ram i den, men alt andet er overkill.

De penge der spares, kan så bruges til en ordentlig 22+" skærm.

Husk den skal opfylde deres ønsker til en PC, og ikke dine.
Gravatar #16 - PoulErik
21. apr. 2012 08:56
Du kunne også bare prøve at lægge Ubuntu på den gamle.

Hvad er specs på den gamle ?
Gravatar #17 - Zeales
21. apr. 2012 14:55
Køb en Ultrabook, med en SSD, og du er rimelig godt sikret.
Gravatar #18 - Atom
21. apr. 2012 20:40
Eneste grund til der ikke udelukkende bliver solgt maskiner med SSD som systemdisk er at leverandørene gerne vil sælge dem en ny pc igen om 3 år. Ergo brug pengene på en SSD og en god skærm. 4G ram og en hvilken som helst cpu/gpu.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login