mboost-dp1
Ny laptop - kan den køre det?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg har fået et godt tilbud gennem mit arbejde, og har bestilt en ny laptop, som gerne skal kunne klare det meste. Problemet er, at jeg er vant til at arbejde på en 5 år gammel laptop - noget billigt Medion-skrammel, som dog har været umulig at slå ihjel. Det gør mig dog lidt handicappet i forhold til at bedømme 'kraften' på min kommende laptop, da jeg pt. arbejder på en 1.66 GHz Intel Celeron Single Core processor, 2 GB Ram og intet dedikeret grafikkort.
Jeg har derfor brug for lidt ekspertviden til at hjælpe mig med at bedømme, hvad den nye maskine vil være i stand til at køre.
Den nye maskine er en HP Envy 17 1195eo, som jeg får om ca. 1 måned.
(http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/321957-321957-3329744-3995710-3995710-4256095-4314356.html)
Den kommer med følgende specs:
- Intel Core i7 920QM 1.6 GHz (Turboboost 2.8)
- 8BG DDR3 RAM
- ATI Mobility Radeon HD 5850, 1GB dedikeret RAM
- 2x500 GB SATA-HDD 7200rpm
Hvad vil sådan en spand have problemer med at køre?
Planen er, at den, udover dagligdagsbrug, skal benyttes til lidt spil - eks. CoD: Black Ops, Left 4 Dead 2 o.lign. - ikke noget Crysis.
Kan nogen give mig et hint om, hvor vild eller tam den kære Envy er?
Jeg har derfor brug for lidt ekspertviden til at hjælpe mig med at bedømme, hvad den nye maskine vil være i stand til at køre.
Den nye maskine er en HP Envy 17 1195eo, som jeg får om ca. 1 måned.
(http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/321957-321957-3329744-3995710-3995710-4256095-4314356.html)
Den kommer med følgende specs:
- Intel Core i7 920QM 1.6 GHz (Turboboost 2.8)
- 8BG DDR3 RAM
- ATI Mobility Radeon HD 5850, 1GB dedikeret RAM
- 2x500 GB SATA-HDD 7200rpm
Hvad vil sådan en spand have problemer med at køre?
Planen er, at den, udover dagligdagsbrug, skal benyttes til lidt spil - eks. CoD: Black Ops, Left 4 Dead 2 o.lign. - ikke noget Crysis.
Kan nogen give mig et hint om, hvor vild eller tam den kære Envy er?
http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Lap...
Den vil kunne helt sikkert kunne køre alle de spil du nævner på temmelige høje settings. Det er ikke sikkert at CoD Black Ops vil kunne køre fuldstændigt flydende på maksimale settings men hvis du har kunne klare dig med en 1.66 gch single core med et intel grafik kort går det nok også uden.
Så kort sagt er det nok en temmelig vild pc du har fået fat i i forhold til hvad du er vant til og hvad du vil bruge den til.
Den vil kunne helt sikkert kunne køre alle de spil du nævner på temmelige høje settings. Det er ikke sikkert at CoD Black Ops vil kunne køre fuldstændigt flydende på maksimale settings men hvis du har kunne klare dig med en 1.66 gch single core med et intel grafik kort går det nok også uden.
Så kort sagt er det nok en temmelig vild pc du har fået fat i i forhold til hvad du er vant til og hvad du vil bruge den til.
Notebookcheck er til at stole på. Du får ingen problemer med at køre spil. De nyeste vil dog ikke fungere på højeste.
http://www.systemrequirementslab.com/cyri/
ups. sorry... du kan prøve dette link EFTER du har fået den :-) jeg læste ikke dit indlæg ordenligt beklager :D
ups. sorry... du kan prøve dette link EFTER du har fået den :-) jeg læste ikke dit indlæg ordenligt beklager :D
Tak for svarene!
Cool, det behøver heller ikke være på højeste settings, bare den kan køre det på medium uden at overophede og smelte sammen til en uigenkendelig genstand :D
Lyder satme godt!
Ellers noget man skal være opmærksom på?
Tak for link, det vil jeg helt sikkert tjekke når jeg endelig har fået svinet :D
#2, 3, 4
Er det ellers en fornuftig bærbar? (Ikke i forhold til pris, for da vil jeg sagtens kunne finde noget bedre, men generelt - er den fair?)
Tillægsspørgsmål:
Kan vælge mellem den føromtalte Envy 17, men kan også vælge Envy 14 istedet. Ville det være et bedre valg?
Korte specs:
- Intel Core i5-460M 2,53 GHz
- 6 GB DDR3 Ram
- 500 GGB SATA 7200rpm
- ATI Mobility HD Radeon 5650 1GB dedikeret DDR5
Minus er at jeg må undvære Bluray-drev og Fulol HD-skærm, til gengæld en processor, der kører 2,53 GHz.
Vil selv den svageste i7-processor være stærkere end den stærkeste i5-processor, uanset hastighed, eller hvordan fungerer det?
Det blev et lidt længere indlæg end planlagt, sorry.
Cool, det behøver heller ikke være på højeste settings, bare den kan køre det på medium uden at overophede og smelte sammen til en uigenkendelig genstand :D
Lyder satme godt!
Ellers noget man skal være opmærksom på?
Tak for link, det vil jeg helt sikkert tjekke når jeg endelig har fået svinet :D
#2, 3, 4
Er det ellers en fornuftig bærbar? (Ikke i forhold til pris, for da vil jeg sagtens kunne finde noget bedre, men generelt - er den fair?)
Tillægsspørgsmål:
Kan vælge mellem den føromtalte Envy 17, men kan også vælge Envy 14 istedet. Ville det være et bedre valg?
Korte specs:
- Intel Core i5-460M 2,53 GHz
- 6 GB DDR3 Ram
- 500 GGB SATA 7200rpm
- ATI Mobility HD Radeon 5650 1GB dedikeret DDR5
Minus er at jeg må undvære Bluray-drev og Fulol HD-skærm, til gengæld en processor, der kører 2,53 GHz.
Vil selv den svageste i7-processor være stærkere end den stærkeste i5-processor, uanset hastighed, eller hvordan fungerer det?
Det blev et lidt længere indlæg end planlagt, sorry.
Tak, det er efterhånden ret forvirrende, og Intels eget 'stjerne-rating-halløj' er ikke til at finde på deres hjemmeside.
Det har intet at sige, at i7'eren kører med normalfrekvens på 1.6 GHz og 2.8 i TurboBoost, hvorimod i5'eren kører 2.53 GHz normalhastighed? Derudover: vil de 4 kerner i i7'eren være mærkbart bedre end de 2 i i5'eren?
Godt at få det på plads.
Tak for linket. Det kan godt være, det er mig, der er noob, men jeg kan ikke finde 920QM nogle steder derinde, den eneste jeg finder hedder 920XM, går ikke ud fra, det er den samme?
Edit: Sorry for my noobness, fandt den da jeg lige fik restricted min search.
Tak, det er efterhånden ret forvirrende, og Intels eget 'stjerne-rating-halløj' er ikke til at finde på deres hjemmeside.
Det har intet at sige, at i7'eren kører med normalfrekvens på 1.6 GHz og 2.8 i TurboBoost, hvorimod i5'eren kører 2.53 GHz normalhastighed? Derudover: vil de 4 kerner i i7'eren være mærkbart bedre end de 2 i i5'eren?
Godt at få det på plads.
Tak for linket. Det kan godt være, det er mig, der er noob, men jeg kan ikke finde 920QM nogle steder derinde, den eneste jeg finder hedder 920XM, går ikke ud fra, det er den samme?
Edit: Sorry for my noobness, fandt den da jeg lige fik restricted min search.
JonasLarsen (8) skrev:Det har intet at sige, at i7'eren kører med normalfrekvens på 1.6 GHz og 2.8 i TurboBoost, hvorimod i5'eren kører 2.53 GHz normalhastighed?
i7'eren vil clocke op, når der er brug for det. Hvis du derfor presser den, så vil den automatisk ændre clocken, hvorfor du egentlig får en processor, der både er energieffektiv (ved 1.6 GHz) og kraftig (ved 2.8 GHz).
En i7'er er derfor per definition altid bedre end en i5'er (med forbehold, naturligvis).
JonasLarsen (8) skrev:Derudover: vil de 4 kerner i i7'eren være mærkbart bedre end de 2 i i5'eren?
Fire kerner er altid bedre end to og særligt, når de fire kerner enkeltvis også kører hurtigere end processoren med de to kerner.
Strengt taget er i5'eren bedre egnet til spil og normale programmer, da de normalt kun understøtter 1-2 kerner. Bedre spil understøtter 2-4, men højere end det er ikke nødvendigt*. Turboboost skulle faktisk slå 2 kerner sammen, men problemet er, at nogle bærbare bliver meget varme og slår det fra igen under spil.
Hvis CPU'en understøtter Hyper-Threading, vil hver kerne fremstå som 2. Altså vil Windows tro, at du har 8 kerner, hvis du tager i7'eren. Men igen, det giver ikke den store fordel i spil.
*) Heldigvis er det bedre med en god GPU og så en lidt mindre god CPU (til spil).
Hvis CPU'en understøtter Hyper-Threading, vil hver kerne fremstå som 2. Altså vil Windows tro, at du har 8 kerner, hvis du tager i7'eren. Men igen, det giver ikke den store fordel i spil.
*) Heldigvis er det bedre med en god GPU og så en lidt mindre god CPU (til spil).
Daniel-Dane (10) skrev:Strengt taget er i5'eren bedre egnet til spil og normale programmer, da de normalt kun understøtter 1-2 kerner
Men det er stadig en voldsom fordel at køre programmer på flerkernede processorer, da der så frigives ressourcer til alle de programmer, der kører i baggrunden: Strømstyring, AV-software, musikafspiller, thethering osv.
Daniel-Dane (10) skrev:Bedre spil understøtter 2-4, men højere end det er ikke nødvendigt.
Det er svært at finde spil i dag, der IKKE understøtter mindst to kerner. Jeg vil gerne udfordre dig til at finde et mainstremspil fra 2011 (eller 2010, 2009 etc.), der kun understøtter én kerne.
Vandffff - Og så glemte jeg egentlig, hvad jeg skulle skrive her. Fuck!
Du vil blive overrasket over, hvor lidt baggrundsprogrammer egentlig belaster et multikernesystem. Man behøver ikke mere end en i5 med Hyper-Threading (altså 2*2 kener). Desuden lukker jeg normalt for ikke-baggrundsprogrammer (musikafspiller, broweren til tider, etc.), da jeg jo skal spille!vandfarve (11) skrev:Men det er stadig en voldsom fordel at køre programmer på flerkernede processorer, da der så frigives ressourcer til alle de programmer, der kører i baggrunden: Strømstyring, AV-software, musikafspiller, thethering osv.
Nye spil er bedre spil. QED.vandfarve (11) skrev:Det er svært at finde spil i dag, der IKKE understøtter mindst to kerner. Jeg vil gerne udfordre dig til at finde et mainstremspil fra 2011 (eller 2010, 2009 etc.), der kun understøtter én kerne.
Daniel-Dane (12) skrev:Du vil blive overrasket over, hvor lidt baggrundsprogrammer egentlig belaster et multikernesystem.
Men de tager stadig ressourcer, uanset hvor lidt det er.
Hvis man har mulighed for at vælge en bedre løsning uden omkostninger, så vælger man en bedre løsning.
Daniel-Dane (12) skrev:Nye spil er bedre spil. QED.
Og jeg svarer tilbage: Wtf?!
Du kan ikke argumentere med, at spillene kun understøtter 1-2 kerner, når stort set alle (hvis ikke alle) nye spil understøtter mindst to kerner.
Son, I am disappoint.
Kan det ikke være lige meget? Baggrundsprogrammer er ingen gene for en i5'er, og for optimal hardwareudnyttelse skal cpu'en være dårligere end gpu'en, så i5'eren vil stadig være at foretrække, da den har 2*2 kerner, som spil netop understøtter.
Daniel-Dane (14) skrev:(...) så i5'eren vil stadig være at foretrække, da den har 2*2 kerner, som spil netop understøtter.
Mens i7'eren har fire kerner og HT, hvorfor den har otte logiske kerner, med mindre jeg er helt skæv i dag (og det sker).
More is better. EOD.
Ja, HT, hvilket er grunden til, at jeg skriver 2*2 kerner. Der behøves ikke mere end 4 kerner til et spil samt cpu'en skal stadig ikke være for stærk. More is NOT better (selvom Turbo Boost hjælper på det).
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.