mboost-dp1

Ny PC - Råd søges

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
27. aug. 2011 07:55
Jeg skal samle mig en ny PC og har ringe viden om HW. Budgettet er 8.000 kr. (plus/minus det løse) og de skal ikke dække mus, keyboard, lydkort, kabinet og skærm.

Jeg har set på lidt benchmarks og fundet frem til følgende HW:

CPU: Core i7 I7-2600K 8 MB - 1995 kr

CPU-køler: Scythe Mugen 3 Heat Pipe CPU Cooler - 359 kr

Bundkort: ASUS P8P67 Pro - 1103 kr

Grafikkort: MSI N570GTX-M2D12D5/OC (1.25 GB) - 2395 kr

Ram: Kingston HyperX 2 x 4 GB X 2 (16 GB total) - 844 kr

PSU: Corsair Builder Series CX600 V2 eller Corsair Gaming Series GS600 eller en helt tredje? ~500-600 kr.

Harddisk: WD Caviar Black WD7502AAEX 750 GB - 438 kr.

DVD-brænder: LG GH22NS50 Super Multi (Sort) - 205 kr

Kabinet: Sort, anonymt (ingen flashy alienware-agtige kabinetter med gæller, lys osv.) og med mulighed for USB-tilslutning på front.

LC Power Pro-Line Pro-907B (Airduct) - 320 kr.

Total: 7939 kr (uden kabinet).

Bundkort og ram er et skud i tågen.

Kom glad med ris, ros, rettelser og råd.
Gravatar #2 - vandfarve
27. aug. 2011 08:04
Det ser fint ud, men overvej gerne en SSD som systemdisk. Du vil ikke blive skuffet, og du kan SVJV finde udmærkede eksemplarer til omkring 1.000 DKK, der vil trække dybbrune bremsespor med indlagte vejbump i dine boxershorts.

Desuden, er der tale om en gaming-computer, eller ønsker du at bruge den til noget andet end spil primært?
Gravatar #3 - holmen
27. aug. 2011 08:14
#2 Den skal bruges til webbrowsing, skole, film og gaming.

Jeg ved ikke hvad mit problem er, men jeg kan ikke se nogle SSD diske på edbpriser.

Min gamle PCC har været tilstrækkelig indtil jeg skulle spille COD: Black ops og crysis 2.
Gravatar #4 - izym
27. aug. 2011 08:20
Du vil ikke have brug for en i7-2600K. Snup en i5-2500K i stedet for.

16 GB RAM er endnu mere overkill. Du behøver i øvrigt ikke fylde alle slots ud, men kan blot nøjes med, at fylde 2 ud. Det giver mulighed for nem opgradering senere, hvis det skulle vise sig, at flere RAM er nødvendigt.

Jeg kan kraftigt anbefale en Thermalright Silver Arrow CPU-køler. Den er få hundrede kroner dyrere end den du har valgt, køler bedre og støjer mindre. Det eneste problem kunne være, at ikke mange butikker har den på lager. Ellers kan en Noctua DH14 også anbefales, men så bør du finde et bundkort, der kan styre CPU blæsere ved voltage control.

Corsair laver gode strømforsyninger, så i princippet behøver du ikke en anden. Jeg vil dog anbefale dig, at finde en modulær strømforsyning. Det er trods alt noget nemmere med sådan en, når man skal samle dyret.

Det kan godt betale sig, at vælge et kabinet ud fra anmeldelser og tests. Selv har jeg et Fractal Design Define R3, som er relativt billigt (~500 kr. IIRC), køler ganske udemærket, har et helt fint støjniveau og er af god byggekvalitet.

Som vandfarve er inde på, bør du overveje en SSD som systemdisk. Du behøver på ingen måde den nyeste nye. Kontra en HDD er langt de fleste SSDer konge, specielt pga. søgetiden. F.eks. har jeg en OCZ Vertex 2 på 120 GB. Den koster vidst nok omkring 1200 kr.
Gravatar #5 - vandfarve
27. aug. 2011 08:30
holmen (3) skrev:
#2 Den skal bruges til webbrowsing, skole, film og gaming.

Jeg ved ikke hvad mit problem er, men jeg kan ikke se nogle SSD diske på edbpriser.

Min gamle PCC har været tilstrækkelig indtil jeg skulle spille COD: Black ops og crysis 2.

En SSD er overlegen grundet primært søgetid (samt overførselshastigheder), hvorfor du vil kunne få adgang til programmer ekstremt hurtigt ift. normale HDD'ere, såfremt programmerne naturligvis ligger på din SSD.

En mindre SSD muliggør kun, at dit styresystem kan ligge på drevet, mens en større SSD giver dig mulighed for, at både styresystemet samt de mest benyttede programmer kan ligge på disken.

Jeg vil derfor anbefale, at du går efter en SSD i størrelsen 120 +/- GB, som Izum anbefaler, så dine mest benyttede spil, applikationer m.m. kan ligge der. Du vil ikke fortryde det. :)

(Desuden er jeg også enig i resten af Izyms betragtninger ift. ram og processor, men jeg er bare ikke skarp nok på området til at argumentere selvstændigt for det; derfor "bagbordsindianertaktikken")
Gravatar #6 - holmen
28. aug. 2011 08:00
Som jeg ser det, så er jeg sikret længere frem i tiden med en i7'er end en i5'er og for mit vedkommende er det ikke de 600 kr der er til forskel, der er afgørende. Men jeg smider nok kun 8 gb ram i nu, og ofrer så 12xx på en 120 gb ssd disk.
Gravatar #7 - redhead
28. aug. 2011 09:52
holmen (3) skrev:
Under Hardware->Solid state drive
Gravatar #8 - BlackFalcon
28. aug. 2011 10:56
holmen (6) skrev:
Som jeg ser det, så er jeg sikret længere frem i tiden med en i7'er end en i5'er og for mit vedkommende er det ikke de 600 kr der er til forskel, der er afgørende

Forståeligt, men det kommer an på hvad du forsøger at sikre dig imod. izym har fat i det rigtige. Du kan bruge de 600 mere effektivt end lige på i7'eren. Prøv fx. at se nogle af de grafer her, og læg mærke til, at der typsik kun er 1-4 FPS mellem de to CPU'er (ubetydelig forskel). Det er grafikkortet der er flaskehalsen i langt de fleste spil, så medmindre du laver noget video-encoding, live-streaming eller lign. CPU-koncentreret arbejde, vil jeg også anbefale dig i5'eren. Brug de 600 kr til SSD'en eller put dem i sparegrisen så du kan købe et nyt grafikkort om 1 års tid.
Gravatar #9 - Wraith
28. aug. 2011 11:04
Nu er jeg ikke den skarpeste kniv i skuffen på hardwareområdet, men jeg har lavet et system som det her for at sikre, at jeg om et års tid kan opgradere systemet ved blandt andet at smide et tilsvarende grafikkort i på SLI.

Dette kunne du ligeledes gøre med de 600 kr i stedet for CPU som #8 også foreslår. Men skal lige undersøge om der er nok kraft i min PSU til at trække den fremtidige opgradering :)

Gravatar #10 - holmen
28. aug. 2011 11:34
Det bliver en i5'er så. Så bliver de 600 sat til side til en ny skærm.
Gravatar #11 - holmen
28. aug. 2011 12:10
Så ser det sådan ud:

CPU: Intel i5 I5-2500K - 1320 kr

Bundkort: ASUS SABERTOOTH P67 B3 Revision - 1189 kr

Grafikkort: MSI N570GTX-M2D12D5/OC (1.25 GB) - 2395 kr

DVD-brænder: LG GH22NS50 Super Multi (Sort) - 205 kr

PSU: Corsair Professional Series HX650W - 850 kr

Harddisk: Corsair Force Series 3 Solid State Disk 120 GB - 1228 kr

CPU-køler: Thermalright Silver Arrow Multisocket Cooler - 541 kr

Ram: Corsair Vengeance 2 x 4 GB - 513 kr

Kabinet: Fractal Design Define R3 - 707 kr

Total: 8948 kr.
Gravatar #12 - vandfarve
28. aug. 2011 12:14
holmen (11) skrev:
Harddisk: Corsair Force Series 3 Solid State Disk 120 GB - 1228 kr

Umiddelbart vil jeg gå efter en af Intels (320-modellen?) eller OCZ' (Vertex 3-modellen?) SSD-diske.

Hvad siger I andre? Jeg følger ikke nær godt nok med til at vide, hvor du får mest smæk for skillingerne og størst driftssikkerhed, så jeg skal ikke kunne sige det.
Gravatar #13 - holmen
28. aug. 2011 12:30
#12 Har ingen præferencer for SSD diske, valgte bare corsair, fordi jeg havde to andre corsair ting.

Nu er vertex serien nævnt to gange, og en OCZ Vertex 3 Series Solid State Disk 120 GB koster 1543 kr.

Nu er det den jeg køber.
Gravatar #14 - holmen
28. aug. 2011 14:51
Jeg skal finde en skærm i 2000 - 3000 kroners klassen.
Jeg har få krav:

Jeg har PT en samsung syncmaster 226cw og har altid været tilfreds med den, men savner en højere opløsning.

Opløsning: 1920 x 1200 og 24"

http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&am...

Der er tre forskellige samsung-skærme:
Samsung SyncMaster: 2443BW, 2443FW og 2443DW og umiddelbart kan jeg ikke se hvad forskelen er, andet end et bogstav i navnet, som sikkert fortæller hvilket panel der sidder i.
Nogle man bør holder sig fra, eller gå efter?

http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist...

Alternativt har jeg også kigget på dell:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5...

Gravatar #15 - izym
28. aug. 2011 17:31
Hvis du kan leve med 23" og 16:9, kan jeg varmt anbefale LG IPS231P. Den har et såkaldt E-IPS panel, som giver væsentlig bedre farver og betragningsvinkler, end et TN panel, som der sidder i de fleste skærme i den prisklasse. Den koster i øvrigt ~1600 kr.

Det skal selvfølgelig nævnes, at det ikke er en grafikerskærm. Når det er sagt, er det stadig en rigtig lækker skærm, og den giver et bedre billede, end de af vennernes relativt nye Samsung skærme, jeg har sammenlignet med.

Og så har den et dejlig roligt design, uden glossy kanter og andet shit.

Also: En Dell U2311H skulle også være udemærket, bortset fra den ikke har LED bagbelysning. Jeg kan dog ikke udtale mig om den, da jeg aldrig har prøvet den af.
Gravatar #16 - mvoigt27
28. aug. 2011 17:38
Jeg vil anbefale at du bygger den ind i en sovesofa med tre badass skudhuller.........
Gravatar #17 - holmen
30. aug. 2011 16:46
Thermalright Silver Arrow er ikke på lager hos computersalg, så nu skal jeg finde en anden køler.

izym (4) skrev:
Ellers kan en Noctua DH14 også anbefales, men så bør du finde et bundkort, der kan styre CPU blæsere ved voltage control.
Hvorfor?

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_c...

Det lader til at sabretooth-kortet har:

Along with the DIP2 for power and performance management, ASUS has integrated a digital power voltage regulator module on the Sabertooth P67 motherboard...

Gravatar #18 - izym
30. aug. 2011 18:51

Jeg ved, at mit ASUS P8P67 PRO, og andre i den serie, ikke har den funktionalitet. Forskellen mellem de 2 kølere ligger i, at Silver Arrow kommer med PWM fans, hvorimod DH14 ikke gør.

EDIT: Desuden har DIGI+ VRM intet med det, jeg taler om, at gøre.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login