mboost-dp1

Ny router

Gå til bund
Gravatar #1 - anoz
18. feb. 2011 09:37
Hej folkens

Jeg har lige skiftet isp fra yousee til waoo, og skal i den forbindelse have en ny router. Jeg havde arvet en Level One WBR-6000 (mener jeg den hedder), men den er bare lort-lort-lort. Jeg bor i 2-planshus med kælder og routeren står i et teknikrum i kælderen (lille viktualierrum med lukket dør).

Signalet kommer og går med 10 minutters mellemrum og det er uanset om jeg er i stueetagen eller står lige ved siden af routeren nede i kælderen... det var overhovedet ikke et problem med den fra yousee.

Nåh, men jeg skal bruge en ny router, der:
- kan køre både g og n på samme tid
- har et vanvittigt vildt godt signal, så den kan stå i kælderen og stadig levere godt signal i både stuen og på 1. sal
- skal kunne håndtere både faste ip'er og uddele via dhcp (ved ikke om det er standard?)
- har indbygget switch med min. 4 porte
- har wpa2 (er det ikke dét, de unge vil ha' i dag?)
- ikke koster mere end 800-1.000 kr. (meget gerne mindre)
- har en nem gui

tl;dr - Hvilken trådløs router er routernes konge?
Gravatar #2 - coday
18. feb. 2011 10:03
DIR-825! opfylder alle krav undtagen forbindelsen, kan jeg ikke kommentere på da jeg sidder 2m fra den..
Gravatar #3 - anoz
18. feb. 2011 10:56
coday (2) skrev:
DIR-825! opfylder alle krav undtagen forbindelsen, kan jeg ikke kommentere på da jeg sidder 2m fra den..

Tak for svaret :o)

Er der nogen, der har noget godt eller skidt at sige om signalet på den?

Andre forslag modtages selvfølgelig også gerne :o)
Gravatar #4 - Zhadu
18. feb. 2011 10:59
Jeg bruger selv en Buffalo WZR-HP-G300NH router, og er ganske tilfreds med den. Om den kan nå op igennem to etagers signal forvrængende gulv, kan jeg ikke svare på. Men den når fint over til min nabo.
Gravatar #5 - freesoft
18. feb. 2011 11:01
Tror det bliver meget svært at få god forbindelse op på 1. sal fra kælderen. Men det kommer jo an på hvordan huset er bygget osv.
Gravatar #6 - The-Lone-Gunman
18. feb. 2011 11:40
Jeg har lige købt en Linksys E3000.

Den er ret lækker og understøtter dual-band g/n. Dens firmware er dog lidt meh, men det er nu også min plan at smide en alternativ på.
Gravatar #7 - anoz
18. feb. 2011 11:40
Tak for bidragene alle sammen!

Det er ikke super vigtigt at få et godt signal op på førstesalen - bare signalet kan nå derop og kan bruges til lidt surfing...

Til gengæld er det meget vigtigt, at signalet er godt og stabilt i stueetagen... min gamle yousee-router klarede det fint - på sigt skal der nok trækkes kabler til både stueetagen og førstesal, jeg gider bare ikke fræse huller i væggene før jeg engang skal lave noget andet i stand alligevel.

Gravatar #8 - Bllets
19. feb. 2011 15:53
Zhadu (4) skrev:
Jeg bruger selv en Buffalo WZR-HP-G300NH router, og er ganske tilfreds med den. Om den kan nå op igennem to etagers signal forvrængende gulv, kan jeg ikke svare på. Men den når fint over til min nabo.

Jeg vil også anbefale samme router, det er den samme jeg selv har tænkt mig at købe når min nuværende router skal skiftes.

Anmeldelse kan læses her: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-r...

Selv vil jeg gerne lige tage følgende ud far anmeldelsen:
And the good news is that the WZR-HP actually does provide significantly higher throughput at weak signal locations where other draft 11n routers only squeeze out a Mbps or so. And although we didn't test for increased range, we're pretty confident that it will deliver.

The WZR-HP is Buffalo's current top-of-line draft 11n router. And it's packed with features including a built-in PPTP VPN server, Web Access to files stored on an external USB drive attached to the router, an AP mode, and an easy-to-use NAS - features not found on most competing routers.

But no product is perfect and the WZR-HP has a few shortcoming that might limit its appeal. First, there is no way to control the RF power output. In some applications, you might want to reduce the output power to either minimize interference with other wireless networks, or to reduce the range to your immediate working area.
Gravatar #9 - Slettet Bruger [1906851706]
19. feb. 2011 16:05

And the good news is that the WZR-HP actually does provide significantly higher throughput at weak signal locations where other draft 11n routers only squeeze out a Mbps or so. And although we didn't test for increased range, we're pretty confident that it will deliver.

"Den klare sig godt på lange afstande... men vi har altså ikke testet det"

Wat?
Gravatar #10 - markjensen
19. feb. 2011 16:16
#9 De skriver "weak signal locations", dvs. det kunne være bag en mur (!!). Sådan forstår jeg det i hvert fald. Men det er ret grimt skrevet.
Gravatar #11 - Zombie Steve Jobs
19. feb. 2011 20:41
Jeg har en router i stuen og en på loftet der blot er en repeater (2 etager over) og har kører fint. det virker fint her, i hvert fald.

Det er i øvrigt to apple routere.
Gravatar #12 - kasperd
20. feb. 2011 19:12
anoz (1) skrev:
- skal kunne håndtere både faste ip'er og uddele via dhcp (ved ikke om det er standard?)
Hvis ikke du vil risikere at routeren skal skiftes ud igen om et års tid, så skal du sikre dig at den også har IPv6 support.

I princippet kan de fleste routere understøtte IPv6 med en firmware opdatering, men der er ingen garanti for at producenten har tænkt sig at udgive sådan en opdatering. Der vil sandsynligvis være nogen producenter der vurderer at der en bedre forretning at sælge nye routere i stedet for at udgive en opdatering til dem de allerede har solgt.

Da du ikke kan vide hvordan din udbyder har tænkt sig at levere IPv6, så bør du som minimum sikre dig, at den supporterer både 6rd og delegering af prefix via DHCPv6.

Support for 6to4 er ikke så vigtigt fordi der ikke er samme garanti for stabiliteten. Det er ikke fordi der er noget galt med protokollen, men man har ingen indflydelse på hvilke relay, der benyttes. Og mange gange kan man ikke engang finde ud af hvilke relay, der benyttes. For det meste vil der benyttes forskellige relay i de to retninger. Da ikke alle administratorer er lige gode til at sikre sig stabiliteten af relayet, og begge relays skal være stabile for at få en god forbindelse, så er 6to4 en ret ustabil affære. (Det fungerer fint hvis begge ender bruger 6to4, det går kun galt hvis den ene ande bruge 6to4 og den anden ikke gør).

Til gengæld tror jeg det vil være svært at finde en router med 6rd support som ikke også har 6to4 support. Hvis først man har implementeret 6rd, så skal der ca. 10 liniers kode mere til for at også supportere 6to4.
Gravatar #13 - anoz
21. feb. 2011 08:36
Tak igen for de nye inputs :o)

kasperd (12) skrev:
russisk...

Av, der faldt jeg af... er opmærksom på, at ipv6 skal understøttes, men resten gav ingen mening for mig - kan du forklare det pixibog-style?

Eller fortælle mig, om der er noget skidt ved de par routere, der er foreslået her i tråden?
Gravatar #14 - kasperd
21. feb. 2011 09:36
anoz (13) skrev:
Av, der faldt jeg af... er opmærksom på, at ipv6 skal understøttes, men resten gav ingen mening for mig - kan du forklare det pixibog-style?
I flere forskellige lande er der udbydere, der understøtter IPv6 vha. 6rd. Hvis din udbyder beslutter sig at gøre det samme vil det være smart hvis din router understøtter 6rd.

Hvis din udbyder vælger at tilbyde native IPv6 hele vejen, så er der brug for en måde at få et prefix ud til kundernes routere. Den eneste protokol jeg kender til at gøre dette automatisk er en prefix delegation (PD) option i DHCPv6. Hvis din udbyder beslutter sig for at benytte det, så vil det være smart hvis din router understøtter PD via DHCPv6.

Du vil kun have brug for den ene af de to. Der vil dog være nogle som vil bruge 6rd som en overgangsløsning for at efterfølgende gå til native IPv6 på linket helt ud til kunden. Så det kan være at du får brug for 6rd i nogle år og derefter PD via DHCPv6.

Hvis routeren allerede fungerer med en opensource tredjeparts firmware, så kan du i det mindste bruge den, hvis ikke producenten udgiver en firmware med passende IPv6 support.

Eller fortælle mig, om der er noget skidt ved de par routere, der er foreslået her i tråden?
DIR-825 Xtreme N Dual Band Gigabit Router - specifikationen siger IPv6 Gold certificering. Den certificering har jeg aldrig hørt om, jeg ved ikke hvad det vil sige. Hvis man kunne finde en manual til den ville man sikkert kunne finde ud af hvilken konfiguration den understøtter.

Buffalo WZR-HP-G300NH - den specifikation jeg kunne finde siger intet om IP support.

Linksys E3000 - Ikke et ord om IPv6 i hverken specifikation eller manual. Dens firmware har næppe support for det.

Kort sagt er DIR-825 den eneste af de tre routere, der overhovedet nævner IPv6. Og jeg ved ikke hvilken metode til at konfigurere IPv6 den understøtter.
Gravatar #15 - anoz
21. feb. 2011 10:11
Tak kasperd

Det må kunne googles... prøver mig frem :o)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login