mboost-dp1
ny stationær
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
hey... jeg er igang med et projekt hvor jeg vil lave en ny stationær...
har ikke haft en i lang tid (5-6 år) og vil prøve at starte fra bunden af...
Planen:
jeg vil have alt for ingen penge (det dækker vidst alles behov, men måtte skrive det anyways...)
jeg bygger selv chassis... fandt en gammel guide fra 05 fra en som lavede en i træ som jeg tænkte jeg ville følge lidt... (link til guiden hvis i også vil se med)
hardware har jeg ikke købt alt sammen endnu... men planen var lidt ala (har lige fundet alle dele samme side for at spare lidt tid evt porto)
bundkort
strøm
gpu
hdd
dertil købte jeg lidt blæserstyring og 3x120mm blæsere som jeg vil placere 1 front, 1 bund og 1 bag top
blæserstyringen gav også 2 usb porte til fronten...
jeg har tænkt mig at følge guiden til at bygge pc'en, men er der noget som jeg ikke har tænkt på, eller er der nogle råd i vil give mig undervejs, så ville jeg gerne høre jeres tanker...
compen skal bruges til mediecenter, let spil osv...
har ikke haft en i lang tid (5-6 år) og vil prøve at starte fra bunden af...
Planen:
jeg vil have alt for ingen penge (det dækker vidst alles behov, men måtte skrive det anyways...)
jeg bygger selv chassis... fandt en gammel guide fra 05 fra en som lavede en i træ som jeg tænkte jeg ville følge lidt... (link til guiden hvis i også vil se med)
hardware har jeg ikke købt alt sammen endnu... men planen var lidt ala (har lige fundet alle dele samme side for at spare lidt tid evt porto)
bundkort
strøm
gpu
hdd
dertil købte jeg lidt blæserstyring og 3x120mm blæsere som jeg vil placere 1 front, 1 bund og 1 bag top
blæserstyringen gav også 2 usb porte til fronten...
jeg har tænkt mig at følge guiden til at bygge pc'en, men er der noget som jeg ikke har tænkt på, eller er der nogle råd i vil give mig undervejs, så ville jeg gerne høre jeres tanker...
Niversen (1) skrev:
[quote=csstener (4)
Jo kortet er billigt. Men opfylder det dine krav??. Vis det var mig som skulle bruge det så havde det været alt for lidt. [/quote]
Køb noget med LGA1155 (sandy brigde) i stedet de bruger meget mindre strøm når de idler.
F.eks I5 2300 eller 2400 med eller uden K alt efter om du har tænkt dig at OC
"Overclock"
De nye sandy brigde CPUer (LGA1155) kan kun overclokes hvis modelnummert ender med "K" f.eks I5 2500k
De nye sandy brigde CPUer (LGA1155) kan kun overclokes hvis modelnummert ender med "K" f.eks I5 2500k
ok... så istedet for den der pakkeløsning så tager jeg
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=620434
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=619276
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=502745
det blev lidt dyrer, men kom op på 2400 istedet...
har ikke tænkt mig at overclocke alligevel...
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=620434
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=619276
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=502745
det blev lidt dyrer, men kom op på 2400 istedet...
har ikke tænkt mig at overclocke alligevel...
oh lige en ting til... nogle som har haft dårlige erfaringer med noget af alt dette hardware ift linux? spillet jeg spiller kører fint, så der er intet som holder mig til windåse når jeg er hjemme, ender dog måske i dualboot, men tænkte om hardwaren ville fungere uden bøvl... #2/4 nævnte at grafikkortet ikke var så vildt, er det mig der overvuderer dette setup?
Niversen (3) skrev:#2 kortet har fået gode anmeldelser, og er 1gb ikke rigeligt da hastigheden er høj? ved godt det ikke er et highend kort, men er det dårligt til prisen?
jeg har kun haft gode erfaringer med ati, og kunne godt lide deres eyefinity program...
Held og lykke med at køre Eyefinity på et 6850 og du så ikke kaster op over den lave I.Q...med mindre du elsker slideshows...
#10 jeg har ikke prøvet så mange kort, men som jeg kunne se det var det et godt kort til prisen... men hvis jeg har overset et kort bare byd ind... btw hold niveauet lidt højere end "ZOMG hardware under 5k stinker" kan ærlig talt ikke bruge det til noget som helst...
edit: som sagt tidligere har jeg ikke haft stationær i lang tid, og sidder nu med en bærbar med intel4500... og den kan trække 1080p hvis intet andet kører... jeg ser frem til en opgradering... desuden deres hdmi stik betyder vel at jeg kan få surround og billede over med 1 kabel right?
edit: som sagt tidligere har jeg ikke haft stationær i lang tid, og sidder nu med en bærbar med intel4500... og den kan trække 1080p hvis intet andet kører... jeg ser frem til en opgradering... desuden deres hdmi stik betyder vel at jeg kan få surround og billede over med 1 kabel right?
Bullshit Terra, vi ved godt du aldrig har været i nærheden af et ATI kort, du springer jo helt op med bylder, hvis du kommer indenfor 100 meter af sådanne et produkt.terracide (10) skrev:Held og lykke med at køre Eyefinity på et 6850 og du så ikke kaster op over den lave I.Q...med mindre du elsker slideshows...
Den HD 6850 er helt fin til prisen vs ydelse.
Dens modpart ved Nvidia er en GTX 460 1GB
I5 er cpu'en for bedst bang for buck pt. så det er også fint.
Dog ville jeg overveje at smide Corsair XMS3 CL8 i, til en mer' pris på 270,- ved Komplett. Kræver naturligvis at du også køber delene enkeltvis.
Ja og ?
5760x1080~ Har en naturlig indvirkning i performance, hvilket du burde vide, næste er man skal at være realistisk i forhold til hvad det er.
En Skoda med sport knap er ikke forventelig at præstere som en Lamborghini bare fordi den hentyder til sport.
Kortet er fin til prisen og du får bedst/super/fin/osv ydelse til den pris. Bum.
Hop af, hvis du ikke kan andet end flueknepperi
Niversen (1) skrev:compen skal bruges til mediecenter, let spil osv...
jeg kunne kun finde 2x gtx460 og de klarede sig self bedre end 1x 6850... men der går ca 2-3år inden jeg har fået købt 3 nye skærme anyways da jeg er under uddannelse... så kan jeg vel altid opgradere til den tid... ift til det... vil det der være bedre at købe gtx460 og så senere købe et mere, så man kan køre sli eller hvad?
har fundet en gammel bundkort plade, men der er kun 4 slots... går det hen og bliver et problem? jeg regner med at bruge onboard lyd og netværk... så jeg skal bruge 1-2 på gpu og 1 på evt trådløst... så er der nogen grund til at lede efter en med 7?
6850 er et rigtig godt kort, det har en god watt/ydelse og så har det samtidig en lav idle watt, så det ikke larmer, noget nvidia generelt har været elendige til. På dette punkt er de først ved at komme i omdrejninger nu, man kan jo krydse fingre for anmeldelserne af 560. Eneste fordel ved nvidia er physx x som jo også må siges at være fedt, de kræver bare rigtig meget og går ud over fps.
cnx (12) skrev:Dog ville jeg overveje at smide Corsair XMS3 CL8 i, til en mer' pris på 270,- ved Komplett. Kræver naturligvis at du også køber delene enkeltvis.
er det ikk kun i7 som fungerer med trips?
tænker http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=618012
trips ? Mener du tri-channel ?
I7 er Tri-Channel, Dvs. du bør køre 3 eller 6 Dimms
I5 er Dual-Channel, Dvs. du bør køre 2 eller 4 Dimms
Den du linker er en enkel 4GB Dimm, find et sæt dvs:
2 x 2 GB Dimms = 4 GB ialt (Bedst hvis du senere vil have flere i)
2 x 4 GB Dimms = 8 GB ialt (Bedst hvis du senere vil have flere i)
4 x 1 GB Dimms = 4 GB ialt (Vil jeg ikke anbefale)
4 x 2 GB Dimms = 8 GB ialt
4 x 4 GB Dimms = 16 GB ialt
Osv.
Vedr. Corsair XMS3 CL8 tænkte jeg mest på CL8, da RAM er en del af backbonen i dit system og ofte et overset sted.
Mindre essensielt var måske sætte penge på mere kendt Ram producent i stedet for Crucial som var med i det opgraderings kit.
Jeg skal være fair jeg kender ikke Crucial men ville personlig fortrække en kendt inkl. at have Ram med varmeleder(køler) på, hvilket Crucial heller ikke havde.
Bottomline, det er kun for at forhindre du sidder med bsod fra tid til anden om 1-2 år.
I7 er Tri-Channel, Dvs. du bør køre 3 eller 6 Dimms
I5 er Dual-Channel, Dvs. du bør køre 2 eller 4 Dimms
Den du linker er en enkel 4GB Dimm, find et sæt dvs:
2 x 2 GB Dimms = 4 GB ialt (Bedst hvis du senere vil have flere i)
2 x 4 GB Dimms = 8 GB ialt (Bedst hvis du senere vil have flere i)
4 x 1 GB Dimms = 4 GB ialt (Vil jeg ikke anbefale)
4 x 2 GB Dimms = 8 GB ialt
4 x 4 GB Dimms = 16 GB ialt
Osv.
Vedr. Corsair XMS3 CL8 tænkte jeg mest på CL8, da RAM er en del af backbonen i dit system og ofte et overset sted.
Mindre essensielt var måske sætte penge på mere kendt Ram producent i stedet for Crucial som var med i det opgraderings kit.
Jeg skal være fair jeg kender ikke Crucial men ville personlig fortrække en kendt inkl. at have Ram med varmeleder(køler) på, hvilket Crucial heller ikke havde.
Bottomline, det er kun for at forhindre du sidder med bsod fra tid til anden om 1-2 år.
fandt nogle andre ram... 2x2048... går jeg fejl af at kun købe 4gb ram? min bærbar sidder med 2gb ram og 2gb swap og swap bliver næsten aldrig brugt... og det her er 1600mhz... det burde være rigeligt, eller?
ift kabinet har jeg fået lavet det meste af fronten, jeg har fræset ud til dvd drev, blæserstyring og blæser... kan nu ikke lige se hvad jeg gør ift. tænd/sluk... der skal vel bare en alm tryk afpryder ned til bundkort, men hvad kan man lave som er pønt, og hvor finder man sådan noget?
kiggede kort ved velleman, men kunne ikke finde hvad jeg søgte.. nogle forslag?
fandt nogle andre ram... 2x2048... går jeg fejl af at kun købe 4gb ram? min bærbar sidder med 2gb ram og 2gb swap og swap bliver næsten aldrig brugt... og det her er 1600mhz... det burde være rigeligt, eller?
ift kabinet har jeg fået lavet det meste af fronten, jeg har fræset ud til dvd drev, blæserstyring og blæser... kan nu ikke lige se hvad jeg gør ift. tænd/sluk... der skal vel bare en alm tryk afpryder ned til bundkort, men hvad kan man lave som er pønt, og hvor finder man sådan noget?
kiggede kort ved velleman, men kunne ikke finde hvad jeg søgte.. nogle forslag?
Well lige nu er 4 GB lige til pas, men i løbet af året bliver det nok minimum for en gaming PC.
Så i og med du kører best bang for the buck vil jeg sige du skal holde dig til 4 GB via 2 stk dimm som det du har fundet. I løbet af året kan du så købe 2 stk mere hvis et spil eller andet skulle give dig grunden. Medvidere vil du sandsynligvis spare penge, både fordi de til den tid er naturligt billigere samt Ram priser for tiden er faldende.
Jeg formoder du ved at du skal have 64bit windows for at udnytte 4 GB Ram og derover.
Ang. tænd/sluk er det en simpel kortslutning der skal til og ikke noget fanzy, så hvis du har snilde har du mulighed for at implementere noget kreativt selv, evt. fanzy knap i træ.
Så i og med du kører best bang for the buck vil jeg sige du skal holde dig til 4 GB via 2 stk dimm som det du har fundet. I løbet af året kan du så købe 2 stk mere hvis et spil eller andet skulle give dig grunden. Medvidere vil du sandsynligvis spare penge, både fordi de til den tid er naturligt billigere samt Ram priser for tiden er faldende.
Jeg formoder du ved at du skal have 64bit windows for at udnytte 4 GB Ram og derover.
Ang. tænd/sluk er det en simpel kortslutning der skal til og ikke noget fanzy, så hvis du har snilde har du mulighed for at implementere noget kreativt selv, evt. fanzy knap i træ.
nu selve pc'en samlet... og det virker..
mangler stadig lågen (venstre side af tower) og top...
lagde mærke til at min harddisk ikke er specielt hurtig ift windows xp dims... hvilken disk skal man have fat i for at forbedre dette? inb4 SSD, men det er for dyrt i øjeblikket, hvad ellers...
det er en wd green, så var godt klar over specs, men ville nu høre alligevel... smækkede den på sata 6gb for the lulz, men ville lige høre om man bare skulle op i en sort eller hvad..
allso... når jeg skal gøre brug af 3 skærme, skal jeg gøre brug af displayport... er det til skærm #3 eller #1? det kan vel flyttes rundt på, men ville høre om der var noget man skulle tænke på ift. omformer...
fik aldrig lavet noget til tænd/sluk, men tog en trykknap fra et gammelt tower, så det skal stadig laves... kan nu ikke få sat et stykke træ på...
mangler stadig lågen (venstre side af tower) og top...
lagde mærke til at min harddisk ikke er specielt hurtig ift windows xp dims... hvilken disk skal man have fat i for at forbedre dette? inb4 SSD, men det er for dyrt i øjeblikket, hvad ellers...
det er en wd green, så var godt klar over specs, men ville nu høre alligevel... smækkede den på sata 6gb for the lulz, men ville lige høre om man bare skulle op i en sort eller hvad..
allso... når jeg skal gøre brug af 3 skærme, skal jeg gøre brug af displayport... er det til skærm #3 eller #1? det kan vel flyttes rundt på, men ville høre om der var noget man skulle tænke på ift. omformer...
fik aldrig lavet noget til tænd/sluk, men tog en trykknap fra et gammelt tower, så det skal stadig laves... kan nu ikke få sat et stykke træ på...
#21 kassen er af træ...
mobo er skruet fast på metalplade fra gammel (godt nok microAtx men whatever)
så der kommer ikke problemer fra bagside af mobo... ellers er der intet som kan brænde...
alle strømstik er med formonteret stik som jeg har testet ikke falder af, og der er ikke meget varmeudvikling...
det har intet med pris at gøre
det her er bare langt federe end hvad man kan få i en butik...
et lille spørgsmål...
det er et asus p8h67 bundkort jeg har...
den har en lille switch som er til turbo key II
den er slået til højre(disablet), men den lyser rød... også når pc er slukket... skal den det? eller er det en advarsel om noget... kan ikke finde info om det...
mobo er skruet fast på metalplade fra gammel (godt nok microAtx men whatever)
så der kommer ikke problemer fra bagside af mobo... ellers er der intet som kan brænde...
alle strømstik er med formonteret stik som jeg har testet ikke falder af, og der er ikke meget varmeudvikling...
det har intet med pris at gøre
det her er bare langt federe end hvad man kan få i en butik...
et lille spørgsmål...
det er et asus p8h67 bundkort jeg har...
den har en lille switch som er til turbo key II
den er slået til højre(disablet), men den lyser rød... også når pc er slukket... skal den det? eller er det en advarsel om noget... kan ikke finde info om det...
ville lige sige tak for hjælp med lidt billeder, men havda kun lige et shitty cam, men man kan se konceptet
http://www.megaupload.com/?d=O4IRQ9J6
http://www.megaupload.com/?d=O4IRQ9J6
rasmusssen (25) skrev:Samme fil bare uden ventetid
Kan ikke få det til at virke..
Edit:Og nu behøver man ingengang at downloade
Mangler du inspiration, kan du søge på google;
http://www.google.dk/images?q=casemod+wood
http://www.google.dk/images?q=casemod+wood
hmm jeg har lidt svært ved at se hvordan andre har lavet tænd knap...
lige nu tror jeg bare jeg smidder en lk mini tangent i... men hvis der er nogle som ved hvor man kan få/lave noget som er pænere og vil passe til, sig endelig frem...
hvad syntes folket om det??
det er første mod jeg selv har lavet, og er tilfreds, men er der nogle tips/rettelser som jeg bør lave
kan næsten ikke høre at den kører, men lyden er der, temperaturen er faktisk fornuftig (svinger mellem 34 og 60 grader efter hvor meget belastning... (det er med alle faner skruet helt ned)
lige nu tror jeg bare jeg smidder en lk mini tangent i... men hvis der er nogle som ved hvor man kan få/lave noget som er pænere og vil passe til, sig endelig frem...
hvad syntes folket om det??
det er første mod jeg selv har lavet, og er tilfreds, men er der nogle tips/rettelser som jeg bør lave
kan næsten ikke høre at den kører, men lyden er der, temperaturen er faktisk fornuftig (svinger mellem 34 og 60 grader efter hvor meget belastning... (det er med alle faner skruet helt ned)
Well en tur på et market, skulle det være muligt at finde lidt old school radio teknik. Der kan du måske scoope en kontakt eller andet der passer ind.
Ang. dit project vil jeg da til start smide en 10tal bare for at gide at lave noget anderledes og det er da ikke så tosset for en start.
Den er lidt plain, eventuel en omgang træudskæring kunne peppe den op.
Men det er jo smag og behag.
Ang. dit project vil jeg da til start smide en 10tal bare for at gide at lave noget anderledes og det er da ikke så tosset for en start.
Den er lidt plain, eventuel en omgang træudskæring kunne peppe den op.
Men det er jo smag og behag.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.