mboost-dp1

Nye RAM til en gammel PC

Gå til bund
Gravatar #1 - Z
18. sep. 2008 14:41
Jeg har længe overvejet at opgradere min 3 år gamle computer med nye RAM-blokke, så den kan holde ud lidt endnu før jeg samler en ny en pc fra bunden.

Bundkortets (ABIT IC7-G) specifikationer:
- 4x 184-pin DIMM sockets
- Support 4 DIMM Single/Dual Channel DDR 400/333/266 (Max. 4GB)
- Supports configurable ECC function

Lige nu sidder der 2x Geil Value 512MB i. Gætter på det er dem her.

Udover det sidder der et GeForce 6800GT grafikkort i samt en Intel 3.2 GHz PCI-Express processor. Sig til hvis jeg skal være mere specifik.

Spørgsmålet er bare hvad der bedst kan betale sig?
Hvor mange GB RAM er nødvendigt? Kører Windows XP, så 3GB er max. Det er en "spille-pc", eller mere specifikt en "World of Warcraft-pc".

Hvilke størrelser blokke er bedst? Skal jeg supplere de to 512'ere med to til? Eller med 2x1GB? Eller erstatte dem med 2x1GB? Andet?

Hvilket mærke? Er de her fornuftige?

Takker.
Gravatar #2 - vandfarve
18. sep. 2008 15:13
Du vil ikke få nogen nævneværdig ydelsesforbedring ved at købe nye ram. Du kan selvfølgelig godt bruge 200 kroner på et par nye stænger, men med priserne på hardware netop nu, så vil jeg da i stedet anbefale at smide +3.000 kroner efter en ny processor, nye ram, nyt bundkort og et nyt grafikkort.
Gravatar #3 - Z
18. sep. 2008 15:38
Hvordan er "priserne på hardware netop nu"? Dirt cheap eller?

Køber jeg en ny pc bliver det fra bunden (da den gamle skal bruges) med nyt kabinet, strømforsyning, blæsere, harddisk, CD-rom drev osv.
Hvis jeg gik efter en "fornuftig pc til prisen" hvad ville jeg så kunne regne med at komme af med? 5-6.000 kr?
Gravatar #4 - vandfarve
18. sep. 2008 16:07
Priserne er virkelig i bund. Jeg ved godt, at alle altid siger, at nu er priserne specielt lave, men der er noget om det...

Intel laver sindsyg gode Core 2 Duo-processorer tilk meget billige priser, mens kampen mellem ATI (nu AMD) og Nvidia på grafikmarkedet har sendt priserne helt i bund. Så ja, "dirt cheap!"

5-6.000 kroner er rigeligt, hvis du selv er interesseret i at bygge din egen computer. Du kan endda sikkert beholde både tower og diske fra din gamle spand.
Gravatar #5 - gentox
18. sep. 2008 16:16
#4 vandfarve du har ikke læst hans indlæg i #3 ordentligt.
Han vil beholde sin nuværende og bygge en ny.

Det burde sagtens kunne lade sig gøre, CPU er billig, Ram er billig, og Grafikkort er billige, lige her og nu.
Faktisk er det så billigt som aldrig før.
Gravatar #6 - Z
18. sep. 2008 16:25
Interessant. Kan jeg lokke dig til at sammensætte en fornuftig pc for mig? Bare sådan overordnet med CPU, GFX, bundkort, RAM og GPU.

Resten burde jeg kunne finde ud af, men forslag er velkomne ;)
Gravatar #7 - vandfarve
18. sep. 2008 16:35
gentox (5) skrev:
#4 vandfarve du har ikke læst hans indlæg i #3 ordentligt.
Han vil beholde sin nuværende og bygge en ny.

Det burde sagtens kunne lade sig gøre, CPU er billig, Ram er billig, og Grafikkort er billige, lige her og nu.
Faktisk er det så billigt som aldrig før.

My bad! Jeg er på arbejde nu, så jeg har et øje på skærmen og et på kunderne, og jeg kan åbenbart ikke håndtere begge to samtidigt.

#6 Jeg vil godt kunne sammensætte en for dig til den pris, men jeg har (hånden på hjertet) ikke tid før lørdag eller søndag, så alle andre skal være mere end velkomne til byde ind!
Gravatar #8 - Plimmer
18. sep. 2008 19:53
MB: P45 chipset
GFX/GPU: 8800 og op opad
CPU: e6600 og opad
Ram: pc6400
PSU: Corsair 500+watt

Det lyder til du gerne vil lave det billigt, men hvor billigt ved jeg ikke og aner heller ikke hvad dit behov er. Så mere præcist bliver det ikke. :)
Gravatar #9 - Z
18. sep. 2008 21:21
Plimmer (8) skrev:
MB: P45 chipset
GFX/GPU: 8800 og op opad
CPU: e6600 og opad
Ram: pc6400
PSU: Corsair 500+watt

Det lyder til du gerne vil lave det billigt, men hvor billigt ved jeg ikke og aner heller ikke hvad dit behov er. Så mere præcist bliver det ikke. :)

Her kommer så mine behov ;)

Skal kunne køre to World of Warcraft på samme tid. Den ene i 1600x1200 med alle indstillinger skruet i vejret, den anden i 800x600 med alt i bund.
Oveni det vil jeg gerne have mulighed for at filme på samme tid - altså køre Fraps i rimelig god kvalitet samtidig med at jeg spiller. Bedre/hurtigere harddiske vil være en god ide her.
Da World of Warcraft udvides en gang i mellem skal pc'en kunne følge med. Gerne 2-3 år eller mere - derefter køber jeg og bygger en ny pc. Så jeg regner derfor ikke med at opgradere henad vejen.

Hvis i er i tvivl om hvor meget WoW kræver, så kan jeg sige at det kører udemærket på min nuværende pc (specs i første post) i 1600x1200 med medium indstillinger.

Jeg håber det giver jer en ide om hvad den skal kunne. Kommentarer er selvfølgelig velkomne.

Budgettet ligger ikke fast, men jeg regner med den lander på 4-8.000 kr. for kabinet + indhold. Alt i alt skal det være en "fornuftig PC til prisen". Der skal ikke ødsles, men heller ikke spares.
Gravatar #10 - Z
18. sep. 2008 21:53
Jeg har tjekket priserne på nogle foreslag herfra: http://www.pcper.com/hwlb.php?

Ifølge edbpriser lander 'Mid Range' modellen på 7.500 kr og 'Budget' på 4.500 kr. Ikke alle delene var på edbpriser, men jeg fandt nogle der lignede.

Tror i Budget ville kunne udfylde mine behov? Så ville jeg ha ~1.500 til et godt kabinet + gode blæsere og ville lande på ca. 6.000 kr.

(Måske er der nogle bedre bud på en 'budget'-pc. Priserne fra pcper.com stemmer ikke helt overens med de danske. Fx er Intel Core 2 Quad en del billigere i forhold til MB og GFX)
Gravatar #11 - Plimmer
18. sep. 2008 22:49
Okay.. 6-8k er til at arbejde med..

Mobo: Asus P5Q (kig på de forskellige modeller og afgør hvad du skal bruge)
Processor: Jeg vil næste væde med at en Dual core er nok, men hvis du vil have livrem og sele gå efter quad. E8400 for duo, quad hvad du har råd til.
Ram: Mushkin Red/black lines pc6400 en 2-4gb alt efter temperement.
GFX: ATi 4850 (Du skrev WoW, det kræver ikke alverden og hvis betaen er en idikation gør den heller ikke)
HDD: En F1 Spinpoint i en 640gb+ størrelse kan sagtens følge med.

Den side du linkede til er helt ude i skoven btw. Man laver da ikke en budget computer og smider derefter et extra lydkort i når der er onboard lyd på, bare for at nævne en ting der var galt med den side.
Gravatar #12 - Z
19. sep. 2008 13:40
Husk på den skal køre 2 WoW på samme tid, samtidig med den "filmer". Og det går ikke at pc'en hakker hvis jeg går gennem en by eller andre steder, hvor pc'en rigtig kommer på arbejde (Alterac Valley, raids osv.). Oveni kommer Addons.

Angående pcper.com så er den linket til fra en artikel herfra siden, så jeg regnede med den var nogenlunde iorden :)

Jeg slog alle delene op på edbpriser og lavede en indkøbsliste:
Bundkort: ASUS P5Q 800 kr
Processor: Core 2 Duo E8400 6 MB 1050 kr
Ram: Mushkin 2 x 2 GB 680 kr
Grafikkort: ASUS EAH4850/HTDI (1 GB) 1425 kr
Harddisk: 2x Samsung SpinPoint F1 500 GB 830 kr
Strømforsyning: NorthQ 4775-500S Ultra Silent PSU 500 kr
DVD-drev: Whatever ~100 kr

Selv om WoW kun kører i 32-bit regner jeg med at installere 64-bit Windows Vista. Med 4+ GB ram har jeg hørt det spiller godt (når man multiboxer).
Jeg valgte at køre med 2 harddiske så jeg evt. kunne bruge den ene til at optage og den anden til at spille. Prisen er stort set den samme og jeg slipper for at partitionere.
Strømforsyningen er valgt pga. den er "silent" og jeg kender NorthQ.

Ialt bliver det ca. 5.500 kr. Kun kabinet, ekstra blæsere og den slags mangler.

Hvad si'r i til det?
Gravatar #13 - Plimmer
19. sep. 2008 16:01
Hvis du tager den næste størrelse disc i F1 serien får du hurtigere diske.

Så længe WoW har nok ram og den ikke skal cache data hele tiden tager den nærmest ingen resourcer. Har selv kørt 3 klienter på min e6600 cpu mens jeg frapsede, det var intet problem.

Men det ser fint ud alt i alt. :)
Gravatar #14 - Z
19. sep. 2008 19:49
Regner med du mener 640GB? Kan ikke lige finde forskellen under Tekniske Specs. 500GB vs. 640GB
Kan du forklare det? Eller linke til dokumentation.

Multiboxer du selv? Eller er det bare for at powerlevel'e? :)

Jeg poster lige spec'sene på dual-boxing.com og hører hvad de siger. Jeg overvejer også om cpu'en/gpu'en skal ha' en ny blæser der støjer mindre. Er vant til en rimelig stille, vandkølet pc.
Gravatar #15 - Z
19. sep. 2008 20:57
Sidder lige og kigger på grafikkortet. Jeg valgte mere eller mindre i blinde Asus som mærke og tog den dyreste. Umiddelbart ser det ud som om der er en ordentlig køler på i forhold til de noget skrabede kølere på de billigere.

Hvad for en skulle jeg vælge for at få nok og støjsvag køling og en fornuftig kvalitet?

Her er modellerne
Gravatar #16 - Z
19. sep. 2008 22:04
Endnu en overvejelse: Er der onboard lyd på bundkortet? Hvis ja, er den god nok til to højttalere der har kostet 200 kr?

Jeg forventer ikke fantastisk lyd, men den skal da være rimelig iorden. Ellers skal jeg ha et lydkort.
Gravatar #17 - Plimmer
20. sep. 2008 18:21
Det med HDD'en er noget med pladerne er anderledes, kan ikke helt huske det ved bare den er hurtigere. :)

GFX: Hvis du vil have rigtig støjsvag køling til grafik kortet skal du købe noget extra og selv montere. Tror dog ikke de larmer vildt meget, men det er noget du kan se på til den tid.

Onboard lyd er fint til dine pap højtalere. :)
Gravatar #18 - Z
20. sep. 2008 22:55
HDD: Ok, jeg tror på dig ;)

GFX: Jeg vil helst ikke fedte med nye blæsere. Så vil jeg hellere betale lidt ekstra for at der sidder en fornuftig blæser på.

Lyd: Det er skam ikke pap! Altec Lansing = kram
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login