mboost-dp1

Nyt hardware til fil server

Gå til bund
Gravatar #1 - Disky
12. maj 2008 20:37
Hejsa

Da min gamle fil server er tæt på at afgå ved døden har jeg brug for følgende:

Motherboard, Cpu + køler, samtet simpelt grafik kort.

2 GB ram og harddisk har jeg i forvejen, samt kabinet.

Er der nogen der har en ide til et setup der er støjsvagt, og samtidigt bruger lidt effekt ?

Hvis i kender et motherboard med >4 sata porte ville det være et plus, men er ikke et krav.

Eventuelt også et støjdæmpet kabinet.

Kom endelig med jeres bud, jeg ser frem til det :)
Gravatar #2 - Borg[One]
12. maj 2008 22:17
Nu ved jeg ikke hvilke planer du har med din fil-server, men som jeg skriver her:
http://newz.dk/forum/hardware/filserver-backup-792...

Er det prisbilligste, hvis du bare skal have en filserver, nok at indkøbe en NAS.

Udover den typisk fylder mindre, og er billigere i indkøb, så forbruger den også betydeligt mindre strøm.

Det er klart, at hvis ens filserver skal en masse andet, end blot at levere filer, så kan en NSA hurtigt komme til kort.
Gravatar #3 - Disky
13. maj 2008 06:38
Hej Borg[One]

Tak for dit forslag, men en NAS enhed er desværre ikke en brugbar løsning for mig.

Den er ganske enkelt for uflexibelt til mig, min fil server bliver nemlig ud over filserver, brugt til at være min Squeezebox Server, IIS server + MsSQL server til udvikling. Samt flere andre ting også.

Den er dog ikke en decideret webserver, da den kun kan nåes fra mit eget intranet.
Gravatar #4 - Borg[One]
13. maj 2008 09:07
#3 Så er det jo heller ikke en filserver vi snakker om...

Der stikker som regel noget under, når folk vil bygge en filserver op, og starter med at smide 2GB RAM på bordet...hehe!

Hvad er helt exact en Squeezebox?
Er det 'bare' at man kan streame musikken, eller ligger der noget andet under?
Gravatar #5 - fidomuh
13. maj 2008 09:15

Asus har lavet et "udemaerket" motherboard med 6 S-Ata2 porte og en paastaaet raid-controller.

Asus P5B-VM DO ( hedder det vist ).
Jeg bruger det selv i min "filserver" :P

Vaer dog opmaerksom paa at deres paastaaede raid-controller kun kan lave raid 5 over 4 diske.
Jeg koerer software-raid anyway, saa det har ingen betydning for mig. Men for andre kan det maaske vaere et problem.

Der er ogsaa onboard vga udgang, ioevrigt.
Gravatar #6 - Disky
13. maj 2008 09:17
Fair nok.

Det er min gamle Windows Home Server der begynder at skabe sig gevaldigt rent hardware mæssigt. Selv knoppix vil kun boote hver 5. gang :(

Der er en artikel har på newz.dk et sted om squeezebox'en.
Men ellers kig her:
http://www.slimdevices.com/

Der er mere i det end 'bare' streaming.

Mange tak.
Den kigger jeg nærmere på.

Hvad har du af CPU til den, og hvordan er effekt forbruget samt støjen ?

Raid'en betyder intet, da det styrer Windows Home Server selv med hård hånd. Gider ikke havde spejling af al data :)
Gravatar #7 - fidomuh
13. maj 2008 09:22

JEg har en Intel Q6600 i den, saa den bruger rigeligt med stroem, jeg kan dog ikke give dig et eksakt tal da jeg ikke har en elmaaler :/

Mht. Raid, saa kan du naesten ligesaa godt koere Raid 5, hvis du alligevel har taenkt dig at spejle en enkelt disk :)

( Hvis du altsaa koeber nye diske i samme omgang, eller har diske paa samme stoerrelse ;) )
Gravatar #8 - Disky
13. maj 2008 09:28
Okay ja den CPU er absolut overkill til min filserver/udviklingsserver.

Jeg havde selv tænkt i retningen af en low power f.eks. celeron CPU, eller en mobile udgave. Det vigtige for mig er den bruger lidt effekt, om den kan udpakke en rar fil på 10 sekunder, eller 15 sekunder er helt ligegyldigt.

Raid arbejder meget dårligt sammen med WHS, som har sin egen form for software raid spejling på folder niveau.

Men ideen er absolut ikke dum, bare ikke anvendelig i mit tilfælde.

Har du en god ide, til en ikke super langsom CPU, der ikke kræver 50% af barsebæks produktion ? :-)
Gravatar #9 - fidomuh
13. maj 2008 09:48

Hehe :)

Tjah, Intels C2D cpu'er er vist rimeligt effektvenlige..
Ellers kan du maaske finde en mobile udgave af disse..

Celeron chips er generelt ikke saerligt effektvenlige, de er bare billige..

Evt. kan du jo bruge speedstep paa en c6600 eller lignende :)
Gravatar #10 - Borg[One]
13. maj 2008 11:21
Nu ved jeg godt du allerede har kabinet, men denne her fyr, med en celeron-fætter i måsen er måske interessant:
http://www.shg.dk/p/2112077

Der er plads til 2 stk 3.5" diske.
Gravatar #11 - Disky
13. maj 2008 11:23
Mange tak for tippet, 2 stk. harddiske er desværre for lidt til de 4 stk's jeg har :)

Jeg har overvejet om jeg skal skifte kabinet også til et der kan rumme mere, har nemlig planer om at smide alle mine DVD'er på serveren, så jeg nemt kan nå dem fra mit medie center uden at lette røven fra sofaen og hente skiverne i min kælder :)
Gravatar #12 - Disky
13. maj 2008 11:23
c6600 ? Google kender ingen Intel CPU med dette navn, tænker du på deres Q6600 ?
Gravatar #13 - Borg[One]
13. maj 2008 11:25
#11 du trækker flere og flere krav op af tasken, hva'... ;-)
Gravatar #14 - fidomuh
13. maj 2008 11:27
#11/12

JEg har et Antec Performance One P182 som jeg er super glad for :)
Det er lidt stort, men der er plads til 11 3.5" hdd'er hvis man investerer i deres hdd-holdere :)

Og blaeserne i kabinettet siger ikke rigtigt noget, og kan ellers pilles helt fra hvis det er :)

e6600, tror jeg det var den hed :)
Gravatar #15 - Disky
13. maj 2008 11:34
Sorry, ja jeg havde lidt travlt i morges da jeg skrev indlæget :)

Kender godt det kabinet, det er kvalitet, har det selv til min arbejdsmaskine derhjemme, genialt design indvendigt.

#Jer begge

Er der nogen af jer der ved hvad den store forskel er på e4600 og e6600 ? Specielt hvad angår effekt forbrug ? Om de ikke er helt lige hurtige betyder ikke så meget. Men der er en pæn prisforskel. *2
Gravatar #16 - fidomuh
13. maj 2008 11:40

Tag e4600.

Den er nyere og effektmaessigt ligger de rimeligt ens.
Performance er lidt lavere, men det er ret ligegyldigt til dit brug...

Med WHS kan du bruge speedstep og koere 800Mhz 99% af tiden, saa go for it :)
Gravatar #17 - Disky
13. maj 2008 12:41
Det tror jeg også at det ender med :) Og nok P182 kabinet, så er der gode muligheder for at udvide med diske hvis det skulle være nødvendigt :)

Gid jeg kunne rippe mine 40 laserdisc's også.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login