mboost-dp1

Opsætning af netværk til ejendom

Gå til bund
Gravatar #1 - DanaKaZ
27. jan. 2009 13:49
Jeg bor i andelslejlighed og i ejendommen har vi en delt internet forbindelse. Men den er der en del problemer med og da det er en forholdsvis stor andelsforening, så har vi overvejet at bare købe en forbindelse udadtil og så selv stå for det indbyrdes netværk.

Kabler er trukket. Det jeg spekulerer på er hvordan det skal sættes op. Man kunne selv bare købe en stor nok switch, men så ville vi stå med det problem at vi ikke kunne garanteret en minimums forbindelse til folk. Kan man sætte fx en linux server op der så kan fordele forbindelsen eller hvad er der af muligheder?
Gravatar #2 - zin
27. jan. 2009 14:01
QoS, traffic shaping, loadbalancing på enkelte noder (klienter/IP'er eller switche) kan, så vidt jeg husker, godt lade sig gøre. Det kræver dog at udstyret understøtter det.
På Kollegierne i Sønderborg har vi et netværk med over 1000 brugere. Vi har sat en ugentlig begrænsning på på 15 GiB. Dette sørger for at folk ikke bare "suger løs", og hvis de gør forsvinder deres net ret hurtigt (100 Mbps up/down). Det gøres ved at have en linux-server som bridge til gatewayen, der så tæller pakkerne og smider dataen op i en database, hvor et script så checker om folk har brugt for meget - og hvis de har, så kommer de ikke ud.
Gravatar #3 - Bachy
27. jan. 2009 15:56
ZiN (2) skrev:
På Kollegierne i Sønderborg har vi et netværk med over 1000 brugere.

Har de fået styr på forbindelserne nede på kollegiet :)
I tidernes morgen var der noget i stil med 2 mand på 9,8 Mbit og rsten af kollegiet måtte deles om de resterende 200 KB/s :)

Well, det er muligt tallene ikke lige er 100% sådan her, men de dat saft suseme tæt på :)
Gravatar #4 - fidomuh
27. jan. 2009 16:04

DanakaZ, hvis I har overvejet at faa et eksternt firma ( som ved hvad de laver ) til at staa for det, saa drop mig en PM.

Ellers er der masser herinde der kan hjaelpe dig ( mig selv inkluderet ), hvis du vil have noget specifikt at vide.

Du kan ogsaa bare smide en PM, saa kan jeg give dig lidt raad hvis det er :)
Gravatar #5 - DanaKaZ
27. jan. 2009 16:50
Det var mere en hastigheds begrænsning end en total trafik begrænsning vi gerne ville have.

Men det er ikke det eneste problem, fx er det ikke muligt at få en åben port udad til, hvilket har givet mig problemer med forskellige spil. Derudover så throttler de forbindelsen så snart man uploader det mindste, hvilket giver problemer med alle spil og rigtig mange andre ting.

Ved ikke om jeg har mod på at gå igang med det, det er jo et forholdsvist stort ansvar, men jeg er bare træt af at det fungerer så dårligt og jeg er ret sikker på at jeg nok skulle kunne finde ud af at køre det, plus det kunne være et spændende projekt.
Gravatar #6 - zin
27. jan. 2009 23:09
#3: Læs hele indlægget. Hvor hurtigt kan du hente 15 GiB med 12,5MiB/s?
I rest my case. :D
Gravatar #7 - fidomuh
28. jan. 2009 09:04

Landsdel? :P

Man kan jo sige at nu hvor i allerede har alt det interne oppe og koere, saa vil det vaere nemt nok for dig at holde styr paa.

Problemet er nok mere med IP'er.. I skal have jeres udbyder til at finde IP'erne ..
Da i er 73 lejligheder, vil en /26 ( 64 IP'er ) ikke vaere nok og i skal overtale RIPE til at faa 128 IP'er, selvom i kun skal bruge 76, hvilket IKKE er nemt.

Det vil nok vaere muligt at faa 2 ranges, 64 og 16, men saa skal der lidt fancy routing til ( baade hos ISP og jer ) foer det koerer, forudsat at ISP'en ikke skider en groen gris naar deres tekniker rent faktisk skal lave noget andet end at saette stik i vaeggen :P

Men PM, mail, msn - du siger bare til :)
Gravatar #8 - DanaKaZ
28. jan. 2009 09:31
#7 København NV.
Gravatar #9 - fidomuh
28. jan. 2009 09:35

Okay, perfekt. Du smider en mail hvis det er ;)
Gravatar #10 - illishar
28. jan. 2009 15:01
Man kan vel købe en switch/router der kan klare sagen. Er der nogen der kan anbefale en god model btw?
Gravatar #11 - zin
28. jan. 2009 15:09
#10: En router der kan lave QoS burde kunne håndtere det. Ellers kan en god, gratis firewall (pfsense, m0n0wall, smoothwall etc.) nok håndtere det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login