mboost-dp1

Phenom 9600, Q6600 eller E8400?

Gå til bund
Gravatar #1 - Tumleren
20. mar. 2009 15:55
Jeg er i gang med at samle et af mine utallige systemer, jeg gerne vil have købt - Den her gang kunne det dog godt blive til virkelighed

Min indkøbsliste

Jeg var sådan set færdig med at samle det hele, da jeg kom til at se på en Tom's Hardware CPU chart, hvor Phenom X4 9600 (ikke II-versionen) lå over E8400, som jeg oprindelig havde tænkt mig at vælge.

Jeg begyndte at lede efter motherboards, men faldt så over nogle reviews, hvor Phenom'en faktisk klarer rimelig dårligt.

Så nu er jeg lidt i tvivl - Med hensyn til hvorvidt den ville blive en flaskehals, hvilken CPU af de nævnte ville så være bedst? Kom endelig med forslag til udskiftning af de andre komponenter, eller en anden CPU - Jeg prøver dog at holde mig under 5700 totalt, hvilket jeg har fået til at lykkes indtil videre.

Computeren skal selvfølgelig bruges til spil - Temperatur burde ikke være et problem, da jeg har NorthQ CPU-køler og blæsere liggende, der kan installeres i kabinettet
Gravatar #2 - arne_v
20. mar. 2009 16:16
Du er opmærksom på at at Phenom og P5Q ikke matcher ?
Gravatar #3 - vandfarve
20. mar. 2009 16:17
Phenom II X3 720!111oneone

(Og hvis jeg skal være lidt fræk, så kan man svare banan, æble og appelsin, da de processorer er pænt forskellige og har meget forskellige styrker, som du allerede har fundet ud af.)
Gravatar #4 - arne_v
20. mar. 2009 16:19
Hvis PC'en skal bruges i flere år, så ville jeg nok satse på quad. Dual er yesterday.

Men jeg ville nok lede efter en Intel nyere end Q6600.
Gravatar #5 - arne_v
20. mar. 2009 16:20
32 eller 64 bit OS ?
Gravatar #6 - Tumleren
20. mar. 2009 16:22
arne_v (2) skrev:
Du er opmærksom på at at Phenom og P5Q ikke matcher ?

Er jeg udemærket klar over, ja. Jeg har ikke fået et AM2+ bundkort på listen, da jeg kom i tvivl under min søgen efter et bundkort.

--

arne_v (4) skrev:
Hvis PC'en skal bruges i flere år, så ville jeg nok satse på quad. Dual er yesterday.

Men jeg ville nok lede efter en Intel nyere end Q6600.

Jeg er bare i tvivl om hvilken det så skal være - Jeg har ikke verdens største budget, og vil selvfølgelig gerne have noget der er godt til prisen, og ikke bare det allerbedste til en pris på f.eks. 3.000 kr

--

arne_v (5) skrev:
32 eller 64 bit OS ?

Det bliver nok 64 Vista eller 7, da der efterhånden (efter hvad jeg hører) ikke er den store forskel på det og 32, samt de 4 gigabyte, der som bekendt kun virker i 64

--

vandfarve (3) skrev:
Phenom II X3 720!111oneone

Hm, er 720 = 'Black Edition' eller er det en alternativ version af 720'eren? Prisen ser i hvert fald ganske fornuftig ud
Gravatar #7 - vandfarve
20. mar. 2009 16:27
#6 720'eren har vist en åbne multiplier, hvorfor man frit kan lege med den uden de store problemer.

Jeg er for doven til at google den nu, men prøv selv at se. Den har taget HW-communitiet med storm, fordi den er så fleksibel og kan levere så høj ydelse til ingen penge. I visse test slår Phenom II X3 720 faktisk en i7 920 (marginalt, selvfølgelig), når vi snakker om clock-for-clock-ydelse. Det er sgu sjældent, at du kan finde en så god processor så billigt!

Prisen skyldes, at X3'ere er X4-chips, hvor den ene af kernene døde under produktionen, hvorfor de sælger X3'ere relativt billigt, da det faktisk er "skrald".
Gravatar #8 - Tumleren
20. mar. 2009 17:14
vandfarve (7) skrev:
#6 720'eren har vist en åbne multiplier, hvorfor man frit kan lege med den uden de store problemer.

Jeg er for doven til at google den nu, men prøv selv at se. Den har taget HW-communitiet med storm, fordi den er så fleksibel og kan levere så høj ydelse til ingen penge. I visse test slår Phenom II X3 720 faktisk en i7 920 (marginalt, selvfølgelig), når vi snakker om clock-for-clock-ydelse. Det er sgu sjældent, at du kan finde en så god processor så billigt!

Prisen skyldes, at X3'ere er X4-chips, hvor den ene af kernene døde under produktionen, hvorfor de sælger X3'ere relativt billigt, da det faktisk er "skrald".

Den ser sgu imponerende ud i forhold til hvad den koster.. Det kunne bestemt godt være den det skulle være. Nogen specielle anbefalinger mht. bundkort? Der er ikke så mange med AM3, men er det egentlig også påkrævet, når jeg kører med DDR2 ram (ved den jo er bagud-kompatibel med AM2(+))?
Gravatar #9 - vandfarve
20. mar. 2009 19:01
#8 Gå efter et 780FX hvis du har råd, ellers bare et af de mange 780-bundkort. Producenten betyder ikke så meget, men husk at du næsten altid får, hvad du betaler for, så lad være med at være for nærig, hvis du regner med at overclocke, da det vil kræve et ordentligt (= dyrere) bundkort.

Jeg vil umiddelbart anbefale et AM3-socket bundkort, men hvis du gerne vil spare lidt penge eller bare genbruge dine gamle ram, så kan du vist godt bruge et AM2+-bundkort.
Gravatar #10 - Tumleren
20. mar. 2009 20:40
vandfarve (9) skrev:
Jeg vil umiddelbart anbefale et AM3-socket bundkort, men hvis du gerne vil spare lidt penge eller bare genbruge dine gamle ram, så kan du vist godt bruge et AM2+-bundkort.

Hm, hvad mener du? Jeg har tænkt mig at bestille 2x2 GB DDR2 ram - Mener du, at det ikke er værd at købe et AM3 hvis ikke man tager DDR3, men man så hellere skulle købe et AM2+ ?
Gravatar #11 - vandfarve
20. mar. 2009 20:48
#10 Jeg er lidt træt nu, så undskyld hvis jeg tåger.

DDR3-ram koster ikke så forfærdelig meget mere, så hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud og købe et AM3-bundkort og DDR3, mens du er i gang med at investere?

Så jo, hvis du kun køber DDR2-ram, så bør du nok gå efter et AM2+-bundkort, mens du bør købe et AM3-kort, hvis du vil gå efter DDR3-ram.
Gravatar #12 - Tumleren
20. mar. 2009 22:39
Okay, har fundet et par OCZ Gold 2x2 til 481 - Lige omkring 190 mere end de andre. Jeg synes bare ikke jeg kan finde et ordentligt bundkort. Synes næstne alle, der kører med 780-chipsettet har en eller anden form for on-board grafikkort, eller også er de micro-atx, som jeg ikke kan bruge til så meget.
Gravatar #13 - Tumleren
21. mar. 2009 01:44
Okay.

Jeg fjernede DDR3-modulerne, da jeg synes de var for dyre i forhold til, at jeg højst sandsynligt ikke kommer til at udnytte dem fuldt ud. Har fundet et MSI bundkort, som bit-tech har brugt til deres test af Phenom II cpu'er, og det har fået gode anmeldelser - Specielt attraktivt, da det kun koster omkring 900 kr.
Strømforsyningen er opgraderet fra 550W Corsair til 600W OCZ StealthXStream med længere kabler og tilsyneladende lavere støjniveau, samt lav pris (dog lidt højere end Corsair).

http://peecee.dk/upload/view/161154/full

Nogen kommentarer til de valg?

Jeg skal desuden have fundet mig en skærm, og der er jeg på meget dybt vand, hvad angår min viden om hvad man skal kigge efter, når den skal bruges til spil og film - Nogen tips?
Gravatar #14 - gentox
21. mar. 2009 07:40
Angående en skærm så er hastigheden det vigtigste i spil.
Hvis det skal være en fladskærm(CRT er altid bedre), så gå efter et superhurtigt TN panel, som godt nok ikke egner sig til grafisk arbejde, da farvegengivelsen slet ikke er nøjagtig nok, men til spil er de rigtigt gode og ikke mindst billige :)
Som du kan se her.

Men hvis du gerne vil være beskyttet mod Pixel fejl, så er Viewsonic dit bedste bud, da de har den mest omfattende politik på området. De er de eneste der ombytter en skærm ved en enkelt død pixel, uanset model, mens nogen af de andre kun gør det samme på udvalgte modeller.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subactio...

Og så vil udvalget være sådan her, for de hurtigste skærme:
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=4...
Gravatar #15 - gentox
21. mar. 2009 08:10
Tilføjelse til mit indlæg i #14
Viewsonic's garanti gælder desværre kun en hel død pixel, mens subpixel fejl følger ISO 13406-2 klasse II standarden, som varierer med skærmens størrelse og opløsning, som kan ses på mit link fra flatpanels.
Gravatar #16 - Tumleren
21. mar. 2009 20:42
Okay, tak for de links og informationen
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login