mboost-dp1
Problemer med billede i mellem PC og TV
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej Derude.
Jeg har en lidt ældrer Toshiba fjernsynsfladskærm, som jeg gerne vil brug til min computer. Jeg har tidligere brugt fjernsynet med min laptop, med VGA stik og mini jack, og jeg har jo selvsamme udgange på min computer. Så nu var idéen, at min stationære computer som er temmelig outdatet skulle bruges en form for media center. Problemet er bare, at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg får skærmen ind som single monitor. Jeg har kun 1 udgang på mit grafikkort, og er derfor nød til at have en enkelt skærm sat til, men hvordan får jeg computeren til at detecte skærmen af sig selv?
Med andre ord. Skærmen og lyden er sat rigtig til, men jeg får intet billede da computeren ikke automatisk detecter skærmen(Eller det er i hvert fald mit bud). Er der nogen der har nogle råd?
Benytter mig af et ATI Radeon X1600 GFX mener jeg det er, og har dertil installeret Catalyst controlcenter.
Jeg har en lidt ældrer Toshiba fjernsynsfladskærm, som jeg gerne vil brug til min computer. Jeg har tidligere brugt fjernsynet med min laptop, med VGA stik og mini jack, og jeg har jo selvsamme udgange på min computer. Så nu var idéen, at min stationære computer som er temmelig outdatet skulle bruges en form for media center. Problemet er bare, at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg får skærmen ind som single monitor. Jeg har kun 1 udgang på mit grafikkort, og er derfor nød til at have en enkelt skærm sat til, men hvordan får jeg computeren til at detecte skærmen af sig selv?
Med andre ord. Skærmen og lyden er sat rigtig til, men jeg får intet billede da computeren ikke automatisk detecter skærmen(Eller det er i hvert fald mit bud). Er der nogen der har nogle råd?
Benytter mig af et ATI Radeon X1600 GFX mener jeg det er, og har dertil installeret Catalyst controlcenter.
Har du prøvet at sætte opløsningen i en "til din skærm" venlig opløsning, før du satte den til dit tv?
Du kan sikkert finde dens refreshrate, og understøttede skærm opløsninger hos producenten.
Ellers prøv med 640x480 ved 60Hz, det plejer de fleste at ville vise.
Derefter er det jo bare at eksperimentere med opløsningen på selve TVet.
Du kan sikkert finde dens refreshrate, og understøttede skærm opløsninger hos producenten.
Ellers prøv med 640x480 ved 60Hz, det plejer de fleste at ville vise.
Derefter er det jo bare at eksperimentere med opløsningen på selve TVet.
Jeg går ud fra at du stadig kan se DOS delen af opstarten?
I så fald er det så ikke bare at starte op i fejlsikker tilstand(F8), og derefter afinstallere driverne?
Så kan de altid komme ind igen mens den er tilsluttet dit tv.
Hvis du imod forventning ikke kan se opstarten, så er den virkelig gal.
Jeg går ud fra at du stadig kan se DOS delen af opstarten?
I så fald er det så ikke bare at starte op i fejlsikker tilstand(F8), og derefter afinstallere driverne?
Så kan de altid komme ind igen mens den er tilsluttet dit tv.
Hvis du imod forventning ikke kan se opstarten, så er den virkelig gal.
gentox (5) skrev:Hvis du imod forventning ikke kan se opstarten, så er den virkelig gal.
Det er min erfaring med ældre grafikkort, at de ikke nødvendigvis viser boot på alle udgange, men sagtens kan bruge alternative udgange som primær, når først windows er startet op.
@10
Start med at finde en gammel "standar" CRT skærm. Og tilslut den.
Med mindre du kører i en alt for høj opløsning burde den kunne vise billede når windows starter op.
Derefter skifter du tilbage til skærmen på din labtop. Gemmer og genstarter uden skærmen tilsluttet for at tjekke om du har billede hele vejen igennem boot og opstart af windows.
Tjek at dine grafikdrivere er fuldt opdaterede.
Hvis alt fungere, genstarter du computeren med din fladskærm sat til.
Når du har startet op starter du med at sætte opløsningen til 1024x768 ved 60 Hz. (Grunden til dette er at jeg har oplevet en del fladskærms TV (ikke fladskærmsmonitorer) der ikke kan klarer andet).
Og derefter skifter du billedet fra labtoppen til fladskærmen. Og nu burde du kun kunne se dit skrivebord på din fladskærm.
Derefter kan du lege med andre opløsninger. (eller nemmere endnu. Hente dokumentation fra producenten som gentox også foreslog. Der står hvilke opløsninger du kan køre via VGA indgangen..
Start med at finde en gammel "standar" CRT skærm. Og tilslut den.
Med mindre du kører i en alt for høj opløsning burde den kunne vise billede når windows starter op.
Derefter skifter du tilbage til skærmen på din labtop. Gemmer og genstarter uden skærmen tilsluttet for at tjekke om du har billede hele vejen igennem boot og opstart af windows.
Tjek at dine grafikdrivere er fuldt opdaterede.
Hvis alt fungere, genstarter du computeren med din fladskærm sat til.
Når du har startet op starter du med at sætte opløsningen til 1024x768 ved 60 Hz. (Grunden til dette er at jeg har oplevet en del fladskærms TV (ikke fladskærmsmonitorer) der ikke kan klarer andet).
Og derefter skifter du billedet fra labtoppen til fladskærmen. Og nu burde du kun kunne se dit skrivebord på din fladskærm.
Derefter kan du lege med andre opløsninger. (eller nemmere endnu. Hente dokumentation fra producenten som gentox også foreslog. Der står hvilke opløsninger du kan køre via VGA indgangen..
Driveren kan hverken installeres eller afinstalleres via Safemode - Kræver MS Install, som ikke kan køre under safemode apperently. Der er ikke tale om en laptop, men derimod om en stationær som tidligere har kørt med en CRT skærm i meget høj opløsning(tak til #2), men jeg valgte at prøve at tvinge den over på LCD inde i Catalyst Center, hvilket nu har resulteret i at den hverken viser billede i CRT skærmen eller på LCD tvet... Suk...
Eller måske bare en system roll-back inden han begynder at geninstallere..
Hvis man "gendanner sidste fungerende opsætning", så er der mulighed for at det vil hjælpe. Selvom den nuværende opsætning nok registreres som "fungerende" af windows.... Windows vil nok pege på skærmen som fejlen, og dermed beholde nuværende opsætning...
Men det er vel forsøget værd...
Hvis man "gendanner sidste fungerende opsætning", så er der mulighed for at det vil hjælpe. Selvom den nuværende opsætning nok registreres som "fungerende" af windows.... Windows vil nok pege på skærmen som fejlen, og dermed beholde nuværende opsætning...
Men det er vel forsøget værd...
Jeg må indrømme at jeg aldrig selv har haft brug for VGA mode, og derfor ikke har tænkt i de baner.
XP
http://support.microsoft.com/kb/315222
Win 2000
http://support.microsoft.com/kb/325341
Men det lyder da som det der kunne rede situationen, hvis det også tillader at kunne afinstallere de nuværende drivere?
Jeg må indrømme at jeg aldrig selv har haft brug for VGA mode, og derfor ikke har tænkt i de baner.
XP
http://support.microsoft.com/kb/315222
Win 2000
http://support.microsoft.com/kb/325341
Men det lyder da som det der kunne rede situationen, hvis det også tillader at kunne afinstallere de nuværende drivere?
Okay.. Så jeg tænkte jeg ville slå 2 flue med et smæk. Jeg har hentet og installeret Windows 7 x64. Installationen gik fint, billede på skærmen osv. hele vejen igennem. Indtil jeg skulle boote det op første gang. Så blev jeg nød til at sætte CRT skærmen til for at få noget billede. Tænkte - Det er fint nok, sætter bare opløsningen ned bagefter. Jeg har nu rodet rundt med opløsningerne. 800x600 - 1024x768 mv. Ved 800x600 og 1024x768 får jeg billede på fladskærmen i 2 sekunder, inden den blinker en gang, og så forsvinder billedet igen.. Hvad pokker gør jeg galt? Og ja - Jeg siger ja til at den skal acceptere mit valg af opløsning..
De gange jeg har oplevet at skærmen kun kunne vise billedet i et par sekunder, har det været refrezhrate der var synderen.
Kunne forestille mig at du har tjekket det. Men man ved jo aldrig ;-)
Der er også en muligheden at det er fordi at din computer sender i NTSC format.
Du kan prøve at se om du har mulighed for at skifte til PAL-G eller evt. PAL-B...
Benytter du stadig catalyst, eller benytter du W7's indbyggede skærmindsstillinger?
Kunne forestille mig at du har tjekket det. Men man ved jo aldrig ;-)
Der er også en muligheden at det er fordi at din computer sender i NTSC format.
Du kan prøve at se om du har mulighed for at skifte til PAL-G eller evt. PAL-B...
Benytter du stadig catalyst, eller benytter du W7's indbyggede skærmindsstillinger?
Jeg bruger stadig windows 7s indbyggede drivere.. Har brugt ca. hele dagen på at finde drivers som virker. Efter sigende har jeg et Ati Radeon X1600 Series grafikkort(Det er dog i en stationær?!) Anyways.. De nyeste catalyst drivers virker ikk til mit gfx kort.. Så ved ik helt hvad jeg gør nu..
Har prøvet at sætte opløsningen til 800x600 og til 1024x768 og sat den til 60 hz, men der er stadig ingen respons...
Har prøvet at sætte opløsningen til 800x600 og til 1024x768 og sat den til 60 hz, men der er stadig ingen respons...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.