mboost-dp1
Problemer med skærm i bærbar..
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg har en ibm t42 hvor lyset i skærmen nogen gange går ud.
Man kan stadig se at der er noget på skærmen, men der er ikke noget lys. Når man så lukker låget og åbner det igen kommer lystet tilbage i et par minutter før det forsvinder igen. Er der nogen der ved hvad det kan skyldes?
Den har i noget tid haft et lidt rødligt skær de første 5-10 sekunder efter at man åbner låget.
Det er rigtig irriterende for det er ikke mere end en måned siden garantien udløb..
Man kan stadig se at der er noget på skærmen, men der er ikke noget lys. Når man så lukker låget og åbner det igen kommer lystet tilbage i et par minutter før det forsvinder igen. Er der nogen der ved hvad det kan skyldes?
Den har i noget tid haft et lidt rødligt skær de første 5-10 sekunder efter at man åbner låget.
Det er rigtig irriterende for det er ikke mere end en måned siden garantien udløb..
Surt show :(
Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det, men har du prøvet de sædvanlige ting, som at opdatere drivere osv.?
Det er nok inverteren til baggrundsbelysningen, som ikke kan holde spændingen oppe på det nødvendige niveau. Prøv at skrue helt op for lysstyrken, det kan måske hjælpe. Ellers vil jeg mene at der skal ny inverter i skærmen.
#2 Jeg har lige kørt ThinkVantage System Update, og der var ikke nogen nye opdateringer til grafikkortet.
#3 Jeg prøvede med det samme at skrue både op og ned for lyset. Hvordan får man skiftet inverteren og er det dyrt?
I øvrigt har skærmen virket fint de sidste 20 minutter efter at jeg er kommet hjem... Men nu vil jeg lige prøve at flytte den og se om det har nogen betydning.
#3 Jeg prøvede med det samme at skrue både op og ned for lyset. Hvordan får man skiftet inverteren og er det dyrt?
I øvrigt har skærmen virket fint de sidste 20 minutter efter at jeg er kommet hjem... Men nu vil jeg lige prøve at flytte den og se om det har nogen betydning.
Kæresten har haft samme problem med en kammerats bærbar. Det var selve "sluk-lys-knappen" som er i de fleste bærbare når man lukker låget sammen. Knappen eller kontakten var simpelthen fedtet ind i snavs og gjorde den overfølsom. Så hvis du har evnerne kan du pille skærmen fra hinanden og prøve at rense den.
For at udelukke drivere (og software i det hele taget), så se om problemet også er uden for OS. f.eks. i BIOS?
Prøv at sætte en ekstern skærm til og se om problemet ses der?
En DOA inverter er selvfølgelig en mulighed, men jeg ved ikke hvor sandsynligt det er.
Hvis det ikke er inverter, vil jeg gætte på selve skærmen.
Prøv at sætte en ekstern skærm til og se om problemet ses der?
En DOA inverter er selvfølgelig en mulighed, men jeg ved ikke hvor sandsynligt det er.
Hvis det ikke er inverter, vil jeg gætte på selve skærmen.
Jeg har testet nu, og lyset bag skærmen går også ud efter noget tid når den er i bios og som sagt har jeg tjekket efter opdateringer af både bios og grafikkort, men jeg har det seneste.
Den virker fint med en ekstern skærm (det er den jeg bruger nu)
DOA inverter ved jeg ikke hvad er..
Jeg har ikke lyst til at betale en masse penge for en ny skærm, for det første kan man købe en brugt t4x typisk til omkring 2000 på dba.dk og for det andet kan jeg jo heller ikke være sikker på at det er der fejlen ligger.
Jeg er så småt begyndt at overveje at købe en ny bærbar... Jeg skal helst have en virksom bærbar på onsdag da jeg skal rejse der...
Jeg har testet nu, og lyset bag skærmen går også ud efter noget tid når den er i bios og som sagt har jeg tjekket efter opdateringer af både bios og grafikkort, men jeg har det seneste.
Den virker fint med en ekstern skærm (det er den jeg bruger nu)
DOA inverter ved jeg ikke hvad er..
Jeg har ikke lyst til at betale en masse penge for en ny skærm, for det første kan man købe en brugt t4x typisk til omkring 2000 på dba.dk og for det andet kan jeg jo heller ikke være sikker på at det er der fejlen ligger.
Jeg er så småt begyndt at overveje at købe en ny bærbar... Jeg skal helst have en virksom bærbar på onsdag da jeg skal rejse der...
Nej, det er panelet der er defekt. Men baggrundsbelysningen virker vel godt nok. Så kan du bytte rundt på panel og lysstofrørene.
Hvor befinder du dig henne i landet. Jeg vil da gerne gøre et forsøg, hvis du kigger forbi Fredericia.
Du er godt nok uheldig :(
Før var billedet fint, men backlight forsvandt efter noget tid. nu er der backlight, men horizontal lines.
Det kan teoretisk være kablet der ikke sidder rigtigt. du kan eventuelt prøve at reseate, men det virker som om det nok er den skærm du har fået fat i der er i stykker.
Det Dreadnought foreslår ligger ud over min ekspertise, men det lyder da spændene.
Før var billedet fint, men backlight forsvandt efter noget tid. nu er der backlight, men horizontal lines.
Det kan teoretisk være kablet der ikke sidder rigtigt. du kan eventuelt prøve at reseate, men det virker som om det nok er den skærm du har fået fat i der er i stykker.
Det Dreadnought foreslår ligger ud over min ekspertise, men det lyder da spændene.
#1: Nu er det godt nok ligemeget nu, men når der er rødligt skær i siderne af skærmen er det altid lysstofrøret der er dødt - det røde er kviksølv der udsættet for højspænding - rødt/rødligt fordi det har sat sig fast på indersiden af lysstofrøret (eller rettere sagt, blandet sig med fosfor-belægningen - fosfor lyser hvidt når det udsættes for UV) - men det kan udligne sig en smule med tiden.
http://www.sanken-ele.co.jp/en/prod/semicon/pdf/20... indeholder nogle ret gode forklaringer og tegninger om hvordan det hele fungerer.
#25: Nej, helt klart en defekt skærm, hvor noget af bondingen er gået løs mellem row driver og panel. Se fx. http://media.photobucket.com/image/lcd%20row%20col...
Kan ske ved at skærmen har været tabt eller vredet. Håber du kan returnere den :-(
http://www.sanken-ele.co.jp/en/prod/semicon/pdf/20... indeholder nogle ret gode forklaringer og tegninger om hvordan det hele fungerer.
#25: Nej, helt klart en defekt skærm, hvor noget af bondingen er gået løs mellem row driver og panel. Se fx. http://media.photobucket.com/image/lcd%20row%20col...
Kan ske ved at skærmen har været tabt eller vredet. Håber du kan returnere den :-(
#27: Det er også bare sort uheld.
Hvad kostede sådan en skærm ellers (selvom den var brugt) ? Det ser ud til at være en 14.1" XGA - de burde være lette nok at finde og ikke så dyre som SXGA+ er blevet det.
Men du har jo selvfølgelig også muligheden for at opgradere til SXGA+ nu hvor du skifter alligevel (kræver dog et nyt kabel) :-)
Hvad kostede sådan en skærm ellers (selvom den var brugt) ? Det ser ud til at være en 14.1" XGA - de burde være lette nok at finde og ikke så dyre som SXGA+ er blevet det.
Men du har jo selvfølgelig også muligheden for at opgradere til SXGA+ nu hvor du skifter alligevel (kræver dog et nyt kabel) :-)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.