mboost-dp1

Problemer med skærm i bærbar..

Gå til bund
Gravatar #1 - frygtl0s
27. okt. 2009 12:14
Jeg har en ibm t42 hvor lyset i skærmen nogen gange går ud.

Man kan stadig se at der er noget på skærmen, men der er ikke noget lys. Når man så lukker låget og åbner det igen kommer lystet tilbage i et par minutter før det forsvinder igen. Er der nogen der ved hvad det kan skyldes?

Den har i noget tid haft et lidt rødligt skær de første 5-10 sekunder efter at man åbner låget.

Det er rigtig irriterende for det er ikke mere end en måned siden garantien udløb..
Gravatar #2 - The-Lone-Gunman
27. okt. 2009 12:41
Det er rigtig irriterende for det er ikke mere end en måned siden garantien udløb..

Surt show :(

Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det, men har du prøvet de sædvanlige ting, som at opdatere drivere osv.?
Gravatar #3 - Dreadnought
27. okt. 2009 12:44
Det er nok inverteren til baggrundsbelysningen, som ikke kan holde spændingen oppe på det nødvendige niveau. Prøv at skrue helt op for lysstyrken, det kan måske hjælpe. Ellers vil jeg mene at der skal ny inverter i skærmen.
Gravatar #4 - frygtl0s
27. okt. 2009 14:34
#2 Jeg har lige kørt ThinkVantage System Update, og der var ikke nogen nye opdateringer til grafikkortet.

#3 Jeg prøvede med det samme at skrue både op og ned for lyset. Hvordan får man skiftet inverteren og er det dyrt?

I øvrigt har skærmen virket fint de sidste 20 minutter efter at jeg er kommet hjem... Men nu vil jeg lige prøve at flytte den og se om det har nogen betydning.
Gravatar #5 - 3214N
27. okt. 2009 14:37
Det er set før, og det plejer at være inverteren.
Gravatar #6 - frygtl0s
27. okt. 2009 14:39
Kan det forresten have noget at gøre med om strømstikket er i? Da det ikke virkede var jeg ude på skolen på batteri og nu virker det her hjemme med strøm på?
Gravatar #7 - XorpiZ
27. okt. 2009 14:41
frygtl0s (6) skrev:
Kan det forresten have noget at gøre med om strømstikket er i? Da det ikke virkede var jeg ude på skolen på batteri og nu virker det her hjemme med strøm på?

Prøv at tage stikket ud og tjek :)
Gravatar #8 - Kris
27. okt. 2009 15:20
Kæresten har haft samme problem med en kammerats bærbar. Det var selve "sluk-lys-knappen" som er i de fleste bærbare når man lukker låget sammen. Knappen eller kontakten var simpelthen fedtet ind i snavs og gjorde den overfølsom. Så hvis du har evnerne kan du pille skærmen fra hinanden og prøve at rense den.
Gravatar #9 - Makey
27. okt. 2009 15:26
Har nogenlunde det modsatte problem på min Acer bærbare, lyset vil ikke slukke når jeg lukker låget. Det er den der lille knap der skal registrere at låget lukker der ikke virker længere.
Gravatar #10 - frygtl0s
28. okt. 2009 15:42
Jeg har skiftet inverter nu, men problemet er der stadig.

Kan det være noget andet eller er det den inverter jeg har købt der er defekt?
Gravatar #11 - Dreadnought
28. okt. 2009 18:34
Måske katoderørene, men der skal panelet skilles helt ad. Det er sjældent et nemt arbejde.
Gravatar #12 - Kisbye
28. okt. 2009 20:36
For at udelukke drivere (og software i det hele taget), så se om problemet også er uden for OS. f.eks. i BIOS?
Prøv at sætte en ekstern skærm til og se om problemet ses der?

En DOA inverter er selvfølgelig en mulighed, men jeg ved ikke hvor sandsynligt det er.
Hvis det ikke er inverter, vil jeg gætte på selve skærmen.
Gravatar #13 - frygtl0s
28. okt. 2009 22:51
Jeg har testet nu, og lyset bag skærmen går også ud efter noget tid når den er i bios og som sagt har jeg tjekket efter opdateringer af både bios og grafikkort, men jeg har det seneste.

Den virker fint med en ekstern skærm (det er den jeg bruger nu)

DOA inverter ved jeg ikke hvad er..

Jeg har ikke lyst til at betale en masse penge for en ny skærm, for det første kan man købe en brugt t4x typisk til omkring 2000 på dba.dk og for det andet kan jeg jo heller ikke være sikker på at det er der fejlen ligger.

Jeg er så småt begyndt at overveje at købe en ny bærbar... Jeg skal helst have en virksom bærbar på onsdag da jeg skal rejse der...
Gravatar #14 - 3214N
29. okt. 2009 09:22

FYI:
DOA = Dead On arrival
Gravatar #15 - Dreadnought
29. okt. 2009 13:08
Gravatar #16 - NioBe
29. okt. 2009 13:15
Nu er der vel ikke et strømstyrings program fra Think software?! Der medfølger som regl med Thinkpads alle mulige forskellige software med. Prøv og se om den er sat til at skulle gøre det?
Gravatar #17 - frygtl0s
29. okt. 2009 14:07
#16 Jeg tror ikke det har noget at sige når fejlen også er der i bios-mode..

Jeg har snakket med ham jeg købte inverteren af og han har en brugt skærm til 500 kroner, så det vil jeg lige prøve.

Ellers køber jeg en ny bærbar i morgen....
Gravatar #18 - Kisbye
29. okt. 2009 14:13
Ja, det kan nok hurtigt blive dyrt.
Husk at vende tilbage med hvad hele historien ender med :)
Gravatar #19 - frygtl0s
29. okt. 2009 17:02
Jeg er ved at være rigtig godt træt af det her...

Jeg har købt en brugt skærm nu og sat den i, men farverne er ikke rigtige og der er tre streger midt på skærmen! Er det noget jeg har gjort forkert?

Billede
Gravatar #20 - Dreadnought
29. okt. 2009 17:17
Nej, det er panelet der er defekt. Men baggrundsbelysningen virker vel godt nok. Så kan du bytte rundt på panel og lysstofrørene.
Gravatar #21 - frygtl0s
29. okt. 2009 17:23
#20 uha, nu tror jeg vi er ude i noget der måske er lidt for teknisk for mig...
Gravatar #22 - Dreadnought
29. okt. 2009 17:50
Hvor befinder du dig henne i landet. Jeg vil da gerne gøre et forsøg, hvis du kigger forbi Fredericia.
Gravatar #23 - Kisbye
29. okt. 2009 19:01
Du er godt nok uheldig :(

Før var billedet fint, men backlight forsvandt efter noget tid. nu er der backlight, men horizontal lines.
Det kan teoretisk være kablet der ikke sidder rigtigt. du kan eventuelt prøve at reseate, men det virker som om det nok er den skærm du har fået fat i der er i stykker.

Det Dreadnought foreslår ligger ud over min ekspertise, men det lyder da spændene.
Gravatar #24 - frygtl0s
29. okt. 2009 20:45
#22 tak, jeg bor i aalborg så det er lige langt nok. Jeg ringer nok lige til ham jeg købte den af og spørger inden jeg gør noget yderligere...

Ja, jeg prøver lige at tage ledningen ud og sætte den i igen.
Gravatar #25 - frygtl0s
29. okt. 2009 21:18
#23 Det virkede faktisk på farverne at tage ledningen af og putte den på igen, men de vertikale linjer er der stadig...

Kan det stadig godt være stikket?

billede1

Edit: I øvrigt har jeg sat den gamle inverter i, og den virker så altså fint...
Gravatar #26 - donoe
29. okt. 2009 21:44
#1: Nu er det godt nok ligemeget nu, men når der er rødligt skær i siderne af skærmen er det altid lysstofrøret der er dødt - det røde er kviksølv der udsættet for højspænding - rødt/rødligt fordi det har sat sig fast på indersiden af lysstofrøret (eller rettere sagt, blandet sig med fosfor-belægningen - fosfor lyser hvidt når det udsættes for UV) - men det kan udligne sig en smule med tiden.

http://www.sanken-ele.co.jp/en/prod/semicon/pdf/20... indeholder nogle ret gode forklaringer og tegninger om hvordan det hele fungerer.

#25: Nej, helt klart en defekt skærm, hvor noget af bondingen er gået løs mellem row driver og panel. Se fx. http://media.photobucket.com/image/lcd%20row%20col...

Kan ske ved at skærmen har været tabt eller vredet. Håber du kan returnere den :-(
Gravatar #27 - frygtl0s
29. okt. 2009 21:54
#26 det er rigtig surt, for det der rødlige skær var der også inden garantien udløb...

Jeg prøver at snakke med ham jeg købte den af, det kan være han vil give mig en ny.. Hvis ikke er det da i det mindste bedre nu..
Gravatar #28 - donoe
29. okt. 2009 22:34
#27: Det er også bare sort uheld.

Hvad kostede sådan en skærm ellers (selvom den var brugt) ? Det ser ud til at være en 14.1" XGA - de burde være lette nok at finde og ikke så dyre som SXGA+ er blevet det.
Men du har jo selvfølgelig også muligheden for at opgradere til SXGA+ nu hvor du skifter alligevel (kræver dog et nyt kabel) :-)
Gravatar #29 - frygtl0s
29. okt. 2009 22:49
#28 jeg gav 500 for den brugt, men han lovede at den ville virke og det gør den jo ikke, så jeg prøver lige at spørge.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login