mboost-dp1

Problemer med strømforsyning og muligvis grafikkort

Gå til bund
Gravatar #1 - izym
1. nov. 2011 16:22
Jeg er stødt ind i et problem med min stationære, som jeg ikke er helt sikker på hvad jeg skal gøre ved.

Det begyndte idag. Grafikkortet producerer artifacts på skærmen, når det bruges i f.eks. XBMC, og ved video afspilning opstår der meget blocking (ligesom ved en lav bitrate). Åbner jeg for Battlefield 3 går det galt med det samme (dvs. under load screen). De to sidstnævnte situationer ender med at grafikkort driveren crasher, og hvis jeg ikke får lukket for det, der bruger grafikkortet, crasher computeren også.

Men den er også gal med strømforsyningen. Jeg lagde idag mærke til, at blæseren ikke kører på den.

Jeg har ikke installeret noget nyt hardware siden omkring Juli, udover at have smidt det over i et nyt kabinet for en måneds tid siden.

Det leder mig til følgende mulige konklusioner:

1. Mit grafikkort er i stykker
2. Min strømforsyning er i stykker
3. Min strømforsyning er i stykker, og har ristet grafikkortet.

Som sagt ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre ved det. Indtil videre har jeg sendt en mail til Fractal Design, eftersom de vidst nok yder 5 års garanti. Nogen forslag?

Maskinen består af:

ASUS P8P67 PRO
Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB m. Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus II køler
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8
Fractal Design Newton R2 800W PSU
Corsair H50 Hydro Series CPU Køler
WD Caviar® Black 2TB 3,5", SATA 6Gb/s
ASUS Xonar Essence STX lydkort
SilverStone FT02 kabinet
Gravatar #2 - fjols
1. nov. 2011 16:52
Jeg hælder mest til 2, men inden du gør noget andet har du så prøvet at rense computeren?
Især grafikkort- og strømforsyningsblæserne.
Gravatar #3 - izym
1. nov. 2011 17:03
Jeg glemte at sige, at det ikke er mere end 2 måneder siden jeg satte aftermarket køler på grafikkortet. Så den burde ikke være nødvendig at rense.

Hvordan renser jeg strømforsyningsblæserne?
Gravatar #4 - BlackFalcon
1. nov. 2011 17:16
Med en støvsuger, evt. pust kraftigt ind i PSU'en. Hvis du bruger kompressor, så bloker blæseren så den ikke spinner rundt (for meget fart kan ødelægge den).

For at indkredse fejlen, vil det være praktisk om du kunne skifte PSU/GPU med noget reference-udstyr (aka. reserve-dele, brug alle kombinationer).
Gravatar #5 - arntc
2. nov. 2011 21:24
izym (3) skrev:
Jeg glemte at sige, at det ikke er mere end 2 måneder siden jeg satte aftermarket køler på grafikkortet. Så den burde ikke være nødvendig at rense.

Hvordan renser jeg strømforsyningsblæserne?

Er du sikker på at køleren er monteret korrekt og du ikke har puttet for meget pasta på?
Gravatar #6 - izym
2. nov. 2011 21:47
arntc (5) skrev:
Er du sikker på at køleren er monteret korrekt og du ikke har puttet for meget pasta på?

Det sad på køleren da jeg købte den. Da Arctic Cooling, udover kølere, også laver udmærket kølepasta, gik jeg ud fra at det sikkert var fint nok.
Gravatar #7 - BlackFalcon
2. nov. 2011 21:53
Dit problem med artifacting osv. kan skyldes høje temperaturer, evt. som følge af dårlig montering. Prøv at holde øje med CPU/GPU temperaturerne og stress så pc'en og se om problemer er relateret.
Gravatar #8 - izym
2. nov. 2011 22:25
BlackFalcon (7) skrev:
Dit problem med artifacting osv. kan skyldes høje temperaturer, evt. som følge af dårlig montering. Prøv at holde øje med CPU/GPU temperaturerne og stress så pc'en og se om problemer er relateret.

Den når aldrig at blive varm, før problemerne opstår. GPU idler ved ~30 grader.
Gravatar #9 - BlackFalcon
3. nov. 2011 01:29
Er driverne opdateret? Sry, men skal spørge :)

Evt. tjek dette forum (søgning er foretaget for dig) - der sidder nogle seriøse hardware drenge derinde:
http://www.teamliquid.net/forum/search.php?q=artif...

Der er fx. denne post:
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?to...

Derudover har jeg oplevet at problemet kan være relateret til alt fra RAM, software og BIOS indstillinger til temperatur og defekter. Evt. prøv at clock dine RAM manuelt (følg timings fra producenten og sæt dem i BIOS - prøv evt. også at underclock GPU+RAM via Nvidia softwaren)

Har du mulighed for at teste og låne dele fra en anden pc for at indkredse problemet?
Gravatar #10 - izym
6. nov. 2011 15:02
På mystisk vis er computeren begyndt at virke igen, på trods af at jeg intet har gjort. Jeg bestiller en ny strømforsyning alligevel, da blæseren ikke kører på den, og jeg stadig er meget mistroisk over for den jeg har p.t.

Uanset hvad, så siger jeg tak for hjælpen :)
Gravatar #11 - VonDoom
11. nov. 2011 22:01
Min storebror var ude for det samme. Det viste sig at den Ukrainer (!) han havde sat til at samle sin computer havde set bort fra at grafikkortet skulle have ekstra strøm ud over det som PCI-e porten leverede.

Sjovt nok kørte computeren fint, og blev kun ustabil under 3D spil, jeg skulle bare sætte et 4-bens stik i. There Fixed it ;o)

PSU'er er IMO det svage led i stationære computere, du bliver ofte nødt til at købe 1,5x den effekt du har brug for for at være på den sikre side når du køber PSU...
Gravatar #12 - izym
11. nov. 2011 22:36
En 800 watt PSU til i7-2600 og GTX 580 er rigeligt. Og hvem fanden sætter sådan en hat til at samle sin computer? :p
Gravatar #13 - BlackFalcon
12. nov. 2011 00:40
Nu har det i årevis været påkrævet at sætte ekstra strøm til de større GPU'er, og at glemme det ligger nok i top3 over byg-selv-fejl :)

Jeg er helt enig i #12. Folk overvurderer generelt de fornødne watt der er påkrævet. Et gennemsnitlig godt grafikkort tager sjældent over 200 watt - et GTX580 tager op til 280 watt og er den absolut mest forslugne enhed i pc'en. CPU'en kræver lige under 100 watt. Forudsat man ikke overclock'er vil 500-550 watt være fint, bare det er en kvalitets PSU.

Der er selvfølgelig også en del der misforstår 80 Plus princippet.
Gravatar #14 - madeinrussia
12. nov. 2011 22:56
der er kendte problemer med bf3 og diverse grafikkort se deres hjemmesides forum.
Gravatar #15 - izym
12. nov. 2011 23:48

Problemet var dog ikke kun i Battlefield 3. Men sjovt nok, så var problemerne væk efter jeg havde ladet computeren stå for sig selv i et par dage.

Jeg valgte nu alligevel, at købe en ny PSU da blæseren, på den jeg havde da, ikke virkede. Jeg smider den gamle til reparation snart, og vil forsøge at få den solgt bagefter.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login