mboost-dp1

Råd angående skærm køb

Gå til bund
Gravatar #1 - Belfine
27. aug. 2011 19:05
Halløj Newz, first time poster long time reader her :)

Jeg står og skal have en sekundær skærm til min stationære computer og kunne godt bruge lidt råd.

Mit budget ligger på maksimum 2000 DKR (Ikke svenske dollars)

Jeg har kigget lidt rundt på pricerunner.dk og har indtil videre forelsket mit lidt i:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=616598&ck...

Men kender ikke så meget til computer skærms markedet.

Kravene er som følger:
Minimum 1920*1080 (Full HD)
Ingen indbyggede højtalere
Minimum 23" og maksimum 27"
Mindst 1 HDMI indgang og VGA/DVI indgange.

Det var vidst det. Nogen andre bud?
Gravatar #2 - izym
27. aug. 2011 21:47
Hvorfor er HDMI indgang et krav?

Also: Den skærm du har forelsket dig i, har indbygget højtalere.
Gravatar #3 - smiley
27. aug. 2011 23:00
Virker som en fin skærm du har linket, go for it :)
Men som izym siger, der er højtalere i ;D
Gravatar #4 - Belfine
28. aug. 2011 08:49
Opdagede jeg også godt et stykke tid efter, men orkede ikke lige gå og skrive det :p

HDMI indgang er krævet fordi at det godt kan ske at skærmen kommer til at stå et stykke fra computeren, og de andre kabler er så store og besværlige :)
Gravatar #5 - Wraith
28. aug. 2011 10:07
Bare lige for at smide et spørgsmål ind i ringen, da jeg er igang med at lede efter en skærm også.. Hvad er forskellen på DVI, VGA og HDMI rent kvalitetsmæssigt. Så vidt jeg ved er VGA analogt og de andre digitale, men hvorfor DVI frem for HDMI?
Gravatar #6 - Belfine
28. aug. 2011 10:18
newz-Wraith (5) skrev:
Bare lige for at smide et spørgsmål ind i ringen, da jeg er igang med at lede efter en skærm også.. Hvad er forskellen på DVI, VGA og HDMI rent kvalitetsmæssigt. Så vidt jeg ved er VGA analogt og de andre digitale, men hvorfor DVI frem for HDMI?

Altså HDMI fører jo også lyd igennem, men billedkvaliteten skulle være den samme som DVI. Og ja, VGA er analogt.

Det var lige hvad jeg vidste om det :)
Gravatar #7 - Wraith
28. aug. 2011 10:19
Belfine (6) skrev:
Altså HDMI fører jo også lyd igennem, men billedkvaliteten skulle være den samme som DVI. Og ja, VGA er analogt.

Det var lige hvad jeg vidste om det :)

Sådan er min opfattelse også.. Jeg blev bare lige pludseligt i tvivl, fordi der er så mange, der gerne vil bruge DVI...
Gravatar #8 - izym
28. aug. 2011 11:36
I princippet er DVI og HDMI rimelige meget det samme, med undtagelse af lyd-delen. Jeg har dog oplevet små problemer, ved brug af HDMI til PC skærm.
Gravatar #9 - Woller
28. aug. 2011 11:48
Jeg har oplevet flere gange at der kommer en sort kant rundt om billedet ved brug af hdmi kabler så til computer vil jeg anbefale at du holder dig til DVI.
Gravatar #10 - Chewy
28. aug. 2011 13:34
@8
I princippet er DVI og HDMI rimelige meget det samme, med undtagelse af lyd-delen. Jeg har dog oplevet små problemer, ved brug af HDMI til PC skærm.

DVI understøtter hellere ikke HDCP...

@9
Jeg har oplevet flere gange at der kommer en sort kant rundt om billedet ved brug af hdmi kabler så til computer vil jeg anbefale at du holder dig til DVI.

Har du prøvet at sætte opløsningen op på hvad TV'et max kan klare?
Eksempel:
Hvis jeg sætter opløsningen på mit fjernsyn (via HDMI), på 1280*800. Så får jeg rigtigt nok en sort ramme rundt om billedet (fordi at mit fjernsyn ikke kan opskalere billedet.)
Vælger jeg istedet 1680*1050 istedet for (TV'et understøtter max 1080i). Så kommer billedet op og fylder hele skærmen..

@1
Her er en kort og letforståelig gennemgang af forskelene på DVI vs HDMI vs Displayport:
http://www.howtogeek.com/howto/32524/whats-the-dif...
Gravatar #11 - Woller
28. aug. 2011 13:57
Ja, det er intet problem med fjernsyn, det er med en computer skærm, opløsningen er sat til 1920x1080. Problemet kan løses ved at starte catalyst control center og lukke det igen men det skal gøres hver gang computeren starter så man bliver hurtigt træt af det.
Gravatar #12 - Chewy
28. aug. 2011 13:58
@11
Så det er et problem med ATI's software. Og ikke DVI kablet...
Gravatar #13 - Woller
28. aug. 2011 14:01
Har også oplevet det med nvidia kort, dog uden at finde en løsning på det ;-) Det er bare nemmere at have med et DVI kabel at gøre hvis ikke man har en specifik grund til at skulle bruge HDMI.
Gravatar #14 - Plimmer
28. aug. 2011 14:23
Jeg har planer om at købe 2 af dem her snart.

http://www.dustinhome.dk/dell-u2311h-ultrasharp-23...
Gravatar #15 - m910q
28. aug. 2011 14:36
På ATI kort går du ind i Catalyst Control Center --> My Digital Flat-Panels --> Scaling Options (Digital Flat-Panel).
Der sætter du scaling til 0%.

Det er mig en kæmpe gåde, hvorfor det er sådan som default.
Gravatar #16 - Woller
28. aug. 2011 14:41
already done, men den opdatere det først når jeg har været inde i catalyst -,-
Gravatar #17 - m910q
28. aug. 2011 14:43
Har du fjernet opstart af Catalyst control center i f.eks. msconfig?

Men ellers er det rigtigt den godt kan fucke op i det, i nogle versioner, en opdatering giver en chance for at det pludselig virker :P
Gravatar #18 - Belfine
28. aug. 2011 17:49
Plimmer (14) skrev:
Jeg har planer om at købe 2 af dem her snart.

http://www.dustinhome.dk/dell-u2311h-ultrasharp-23...

Kunne ikke lige set det, men har du nogen anelse om hvor lang tid tilbuddet gælder?
Gravatar #19 - Plimmer
28. aug. 2011 20:25
Nej, desværre.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login