mboost-dp1
Radeon 5970 (!?)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg har tænkt mig at købe et Radeon 5970 grafikkort, men skal bare lige være sikker på at den kommer til at virke.
Min PSU er på 750 Watt
og jeg har:
Bundkort: M3A79-T Deluxe
RAM: 4x2 GB
HDD: 2x Hitachi Desktar P7K500 500GB 7200 RPM
CPU: AMD Phenom II 945
GPU: Powercolor Radeon 4870 (1GB versionen)
Har tænkt mig at erstatte grafikkortet pga. at der har været problemer med det. Skærmen går i sort i 5-6 sec. også kommer den igen.
Og det ser ud til at det kun er Powercolors grafikkort der gør dette.
Ville 750watt PSU'en klare det?
- Og vil Radeon 5970 kortet godt kunne komme ind i Antec 1200 kabinettet? Det er et rimeligt stort kabinet, men man ved aldrig...
Er der noget andet jeg skal have at vide før jeg erstatter mit gamle grafikkort med et nyt?
Min PSU er på 750 Watt
og jeg har:
Bundkort: M3A79-T Deluxe
RAM: 4x2 GB
HDD: 2x Hitachi Desktar P7K500 500GB 7200 RPM
CPU: AMD Phenom II 945
GPU: Powercolor Radeon 4870 (1GB versionen)
Har tænkt mig at erstatte grafikkortet pga. at der har været problemer med det. Skærmen går i sort i 5-6 sec. også kommer den igen.
Og det ser ud til at det kun er Powercolors grafikkort der gør dette.
Ville 750watt PSU'en klare det?
- Og vil Radeon 5970 kortet godt kunne komme ind i Antec 1200 kabinettet? Det er et rimeligt stort kabinet, men man ved aldrig...
Er der noget andet jeg skal have at vide før jeg erstatter mit gamle grafikkort med et nyt?
xXgmzorXx (5) skrev:#2
dvs. at jeg bare skal slette driverne, tage kortet ud og sætte det nye ind, og så derefter starte computeren op med 5970's driver CDen? (skal lige være 100% før jeg smider 4000kr ud af vinduet)
Radeon 4870 er også et dual slot kort, så det gør ikke noget :P
Ja, ja og nej.
Enten afinstaller driverne selv eller få et program til det (fx Driver Sweeper), sluk computeren, riv det gamle ud, sæt det nye i, hent de nyeste drivere (fra nettet, drop CD'en) og tadadaaaa...
Det er ikke raketvidenskab. Det er kun en opgradering.
Det er, ioevrigt, ikke noedvendigt at fjerne driverne foerst.
( Medmindre du bruger non-ATi drivere da )
Opgraderer du fra 4780 til 5970, vil du blot gaa ind og hente *praecis* samme driver pakke.
Essentielt reinstallerer du praecis de samme drivere.
[rettelse]
Jeg kan se at der er noget fancy-magic i 5970 driveren, saa medmindre du har opgraderet til nyeste version af deres driverpack, kan du blot goere det *inden* du skifter GFX kort.. :)
Bruger du Windows 7?
Det er, ioevrigt, ikke noedvendigt at fjerne driverne foerst.
( Medmindre du bruger non-ATi drivere da )
Opgraderer du fra 4780 til 5970, vil du blot gaa ind og hente *praecis* samme driver pakke.
Essentielt reinstallerer du praecis de samme drivere.
[rettelse]
Jeg kan se at der er noget fancy-magic i 5970 driveren, saa medmindre du har opgraderet til nyeste version af deres driverpack, kan du blot goere det *inden* du skifter GFX kort.. :)
Bruger du Windows 7?
Nå ja, ofc.. tænkte jeg ikke lige på...
NU bruger jeg win7
dobbelt så god som XP... tredobbelt så god som Vista...
-Er så stødt ind i et andet problem...
Er der nogle der kender et program der kan skalere skærmen?
Jeg har tilsluttet TV via HDMI til computeren, og når jeg så er på 1920x1080 opløsning, så passer skærmen ikke helt..
Mærkeligt nok da jeg havde Vista var det 100% perfect.
Nå ja, ofc.. tænkte jeg ikke lige på...
NU bruger jeg win7
dobbelt så god som XP... tredobbelt så god som Vista...
-Er så stødt ind i et andet problem...
Er der nogle der kender et program der kan skalere skærmen?
Jeg har tilsluttet TV via HDMI til computeren, og når jeg så er på 1920x1080 opløsning, så passer skærmen ikke helt..
Mærkeligt nok da jeg havde Vista var det 100% perfect.
http://www.elgiganten.dk/product/radio-tv/tv/42PFL...
Hvis det er på 1600x1200 opløsning, og jeg så sætter TV'et på 4:3 aspect ratio, så passer det. Det er kun de opløsninger med 16:9 (widescreen) som ikke dur.
http://www.elgiganten.dk/product/radio-tv/tv/42PFL...
Hvis det er på 1600x1200 opløsning, og jeg så sætter TV'et på 4:3 aspect ratio, så passer det. Det er kun de opløsninger med 16:9 (widescreen) som ikke dur.
http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=2...
Her er jeg ikke den eneste der klager.
Der er noget i vejen med ATI Catalyst Control Center, som gør at man ikke kan aktivere scalling control. Så det er ikke windows eller tv, men det er catalyst der noget i vejen med.....
Er der nogle der kender et program som kan udføre sådan nogle handlinger som CCC?
Her er jeg ikke den eneste der klager.
Der er noget i vejen med ATI Catalyst Control Center, som gør at man ikke kan aktivere scalling control. Så det er ikke windows eller tv, men det er catalyst der noget i vejen med.....
Er der nogle der kender et program som kan udføre sådan nogle handlinger som CCC?
Men hvorfor vil du skalere?
Hvis dit TV har native 1080p, saa kan dit gfxkort snildt outputte det.
Det har intet med skalering at goere.
Dermed ikke sagt at det er et problem med dit TV, bare at det ikke har noget med skalering at goere.
Dit gamle GFX kunne godt outputte 1080p over HDMI til dit TV?
Men hvorfor vil du skalere?
Hvis dit TV har native 1080p, saa kan dit gfxkort snildt outputte det.
Det har intet med skalering at goere.
Dermed ikke sagt at det er et problem med dit TV, bare at det ikke har noget med skalering at goere.
Dit gamle GFX kunne godt outputte 1080p over HDMI til dit TV?
(har IKKE købt 5970 endnu, da det er helt umuligt for mig 24-29 dec.)
Altså før CCC blev opdateret, og det gjorde det jo nemlig fordi jeg installerede win7, så havde jeg 1920x1080 res. med enten underscan eller overscan på max, og fordi det er GPU skallering mister jeg ikke kvalitet.
Mit TV har 1080p og det kan computeren også sætte opløsning op til. Men af en eller anden grund, ville alle opløsningerne på 16:9 (wide) få sorte kanter..
Altså før CCC blev opdateret, og det gjorde det jo nemlig fordi jeg installerede win7, så havde jeg 1920x1080 res. med enten underscan eller overscan på max, og fordi det er GPU skallering mister jeg ikke kvalitet.
Mit TV har 1080p og det kan computeren også sætte opløsning op til. Men af en eller anden grund, ville alle opløsningerne på 16:9 (wide) få sorte kanter..
Har fundet ud af at CCC af en mærklig grund ikke går ind i den fane hvor man GPU skalere hvis man køre dualscreen. Så man skal deaktivere den ene, også gør man sådan her:
http://img710.imageshack.us/img710/7026/ccck.png
Af en eller anden grund er den underscannet med 7.5 som standard fordi det er et HDTV! Så dvs. at det overhovedt ikke bliver skaleret alligevel når den står på 0, men det syntes ATI så at det skal som standard!?
(Efter man har deaktiveret den ene skærm og skaleret den anden skærm til 0, kan man bare tænde for skærmen igen)
http://img710.imageshack.us/img710/7026/ccck.png
Af en eller anden grund er den underscannet med 7.5 som standard fordi det er et HDTV! Så dvs. at det overhovedt ikke bliver skaleret alligevel når den står på 0, men det syntes ATI så at det skal som standard!?
(Efter man har deaktiveret den ene skærm og skaleret den anden skærm til 0, kan man bare tænde for skærmen igen)
#16/17
HVis du skalerer (overscan og underscan != skalering! ), faar du lavere kvalitet.
Men hvis du faar over/underscan, saa er det typisk fordi du ikke har 1:1 pixel mapping paa dit TV.
Men det lyder til at vaere en fejl i CCC, saa der er nok ikek det store du kan goere ;)
HVis du skalerer (overscan og underscan != skalering! ), faar du lavere kvalitet.
Men hvis du faar over/underscan, saa er det typisk fordi du ikke har 1:1 pixel mapping paa dit TV.
Men det lyder til at vaere en fejl i CCC, saa der er nok ikek det store du kan goere ;)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.