mboost-dp1

Ram´mende spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #1 - gladejuul
27. jun. 2008 06:29
Tja så langt, så godt...

Min Pc:

ASUS P5E3 Deluxe WiFi-AP @n
Intel Core 2 Duo E8500 3.16Ghz
2 X 1 Gb OCZ Platinium DDR3 pc 10666 1333 Mhz Ram
SAPPHIRE RADEON HD 3870 X2 Grafikkort
Linksys WMP 300N 2,4 GHz Wireless -N
500 Gb SATA3 Harddisk
DVD brænder
Div. drev
Thermaltake TR-2 550 PP PSU
Windows XP Home

Forhistorie:

Jeg ville gerne smide lidt flere ram i og der var tilbud på 2 X 1 Gb OCZ Platinium DDR3 pc 10666 1333 Mhz Ram, som jeg allerede havde i og der er 4 slots på bundkortet..
De blev bestilt, men pc´en ville ikke starte med 4 blokke, så jeg tog en ud, så ville den starte, men så ikke mere.
De er nu sendt tilbage.

Og mine øjne er faldet over:
OCZ Reaper HPC DDR3 1333MHz 4GB Kit, w/two 2GB Reaper DDR3, CL 6-6-6-18

Så er spørgsmålet:

Kan den mon køre dem med Windows XP? Altså 2 blokke af 2 gb

Siden sidst:
For dem der tidligere har hørt om mine startvanskelligheder, så ligger landet sådan at jeg monterede min gamle 550w psu og flux kørte pc´en.
Gravatar #2 - gentox
27. jun. 2008 06:42
#1 I teorien ja, i virkeligheden? Har fundet ud af at de 2 ting ikke altid går hånd i hånd.

Havde selv start problemer med mine 2x 2GB stænger, men fik det da til at virke, selvom systemet selvfølgelig ikke kan se alle 4GB, da XP kun kan adressere 4GB i alt, incl. den RAM der er på grafikkortet.

Dvs. i dit tilfælde vil du maksimalt kunne udnytte 3GB Ram, da grafikkortet allerede har 1GB.
Med mindre din XP version er 64 Bit.

Er i øvrigt glad for at høre at du fik din maskine til at virke.
Du var jo mere end lidt uheldig, i samlings fasen.
Gravatar #3 - gladejuul
27. jun. 2008 07:01
Ja sikke en historie....

Ideen ´med Ram udbygningen, var også bare, at få lidt mere, måske en enkelt GB.

Men at pc´er kunne sammenlignes med organkirurgi og simpelthen afstøde organer/hardware, det undrer mig...

Har desværre ikke 64 bit, har overvejet at opgraderer, men så ryger alle programmer osv vel ud og skal geninstalleres?!!
´Det er selvfølgelig ikke et stort problem, men er lige lidt træt af, at kæmpe med alle mulige problemer med det..`

Så altså i Teorien, skulle det kunne køre med 2Gb ramblokke?!!

Og systemet skulle måske kunne nøjes med at bruge 3 ud af de 4?!!

Er 1 stk 2Gb bedre en 2 stk 1Gb?

Kan bare ikke lige finde ud af hvorfor det ikke virkede med hhv 3 og 4 blokke, måske XP?!!
Gravatar #4 - gentox
27. jun. 2008 07:12
Jeg ved ærlig talt ikke hvorfor det ikke skulle have virket, for at være ærlig, det burde.

Har hørt mange sige at de ekstra RAM, som systemet alligevel ikke kan bruge, også kan være årsag til stabilitets problemer på maskinen.

Så det bedste råd for at undgå problemer, må være kun at bruge det der fysisk kan bruges af systemet. Med andre ord så er det ikke maskinens problem, men operativ systemets.

Men selv Vista 64 Bit har en bug, der gør at systemet bliver ustabilt under installation, hvis du har 4 x 1GB RAM i maskinen.

Og ja hvis du opgraderer til Win XP 64Bit så skal systemet geninstalleres fra bunden, så alt skal ind igen.
Gravatar #5 - gladejuul
27. jun. 2008 07:21
Hmm..

Men er det ikke også noget sovs, at have 1 2GB + 1 1GB i?
Har engang hørt nogle sige, at ram helst skal være ens..

Men XP 64 bit, har ingen problem med 2x2GB?

Jeg så så også lige en reaper 4GB blok, det er da sygt ;o).

Hvis du var i samme situation og ønskede flere Ram, hvad ville du så gøre? hehe
Gravatar #6 - gentox
27. jun. 2008 07:34
Ud over at skifte til Linux? :P

Har jo selv 4 GB i min, og der er de 3½ GB brugbare...(har åbenbart været heldig)

For at svare på dit spørgsmål så ville jeg forhøre mig om kompatibiliteten ved XP 64Bit, hos nogen der har det, for at høre om de programmer/spil du bruger nu også fungerer der.

Fordelen er at systemet understøtter den mængde RAM dit bundkort kan trække, som vist er 8GB.

Desværre har jeg ikke selv 64Bit udgaven.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login